آثار مخرب گرمایش جهانی و جنگل زدایی بر انسان‌ها
ارزیابی شواهد گرم شدن جهانی مانند تغییر اقلیم و افزایش طوفان‌ها برای درک یک فرد از واقعیت گرم شدن جهانی کافی است. مساله‌ی دیگری که در حال حاضر فکر ما را بیش از حد مشغول ساخته، آینده‌ی محیط زیست و بشریت می‌باشد.
 

اثرات گرم شدن جهانی بر ما

اثر دومینو بر محیط زمین یکی از دلایل گرم شدن جهانی بوده و باعث انقراض چندین گونه‌ی ساکن بر روی زمین شده است. هنگامی‌که درباره‌ی گونه‌ها صحبت می‌کنیم، این گونه‌ها شامل انسان‌ها نیز می‌شود. اگرچه نسل انسان مستقیما در معرض انقراض قرار ندارد، اما اثرات متعدد این مسائل زیست محیطی به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر زندگی ما اثر خواهد گذاشت.
 

افزایش سطح آب دریا: غرق شدن مناطق ساحلی

آشکارترین اثرات گرم شدن جهانی شامل ذوب شدن یخ‌ها و یخچال‌های قطبی به دلیل افزایش بیش از حد دمای نزدیک سطح زمین می‌باشد. آب حاصل از ذوب یخچال‌ها و یخ‌های قطبی وارد اقیانوس‌ها شده که در نهایت باعث افزایش سطح آب دریاها می‌گردد. علم به ما می‌آموزد که هنگام گرم شدن، آب منبسط می‌شود. هنگامی که آب اقیانوس‌ها در نتیجه‌ی گرم شدن جهانی، گرم می‌شود، به طور طبیعی منبسط شده و به افزایش سطح آب دریاها کمک می‌کند. در این صورت آب دریا وارد زمین‌های مسکونی شده و منجر به غرق شدن این مناطق می‌گردد. این موضوع با توجه به این‌که بخش قابل توجهی از جمعیت جهان ساکن نواحی ساحلی هستند، رویدادی فاجعه بار است.
 

ذوب یخچال‌ها، خشک شدن رودخانه‌ها: بحران شدید آب و غذا

یخچال‌ها تنها مخازن طبیعی آب آشامیدنی بوده و در صورتی‌که ذوب شوند، هیچ آبی برای نوشیدن وجود نخواهد داشت. برخی از رودخانه‌های بزرگ جهان از این یخچال‌های منشاء می‌گیرند، بنابراین ذوب یخچال‌ها منجر به خشک شدن این رودخانه‌ها خواهد شد. در نهایت موضوعی که امروزه بسیار نگران کننده می‌باشد، مساله‌ی کمبود آب آشامیدنی بوده و پیش بینی‌ها بر این است که جنگ جهانی سوم بر سر منابع آبی به وقوع خواهد پیوست.
 
به غیر از استفاده از آب رودخانه‌ها برای آشامیدن، ما برای فعالیت هایی مانند کشاورزی نیز وابسته به آب رودخانه می‌باشیم. در صورتی‌که هیچ رودخانه‌ای وجود نداشته باشد، بخش کشاورزی به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و این موضوع منجر به کمبود منابع غذایی خواهد شد. همزمان، همه‌ی این موارد باعث اختلال در چرخه‌ی آب، اختلال در الگوی نرمال بارش و تشدید مشکلات زیست محیطی مانند خشکسالی و قحطی بر روی زمین خواهد شد. دیر یا زود، بسیاری از مناطق این سیاره غیر بارور شده و زمینی برای کشت وجود نخواهد داشت.
 

طوفان‌های مکرر: تخریب در مقیاس وسیع

هنگامی‌که آب سرد حاصل از ذوب یخچال‌ها و آب گرم اقیانوس‌ها با هم ترکیب می‌شود، شرایط ایده آلی برای تشکیل طوفان فراهم می‌آورند. این موارد باعث مکررتر و شدیدتر شدن بلایای طبیعی می‌گردد. افزایش مداوم طوفان‌ها در طول چند سال اخیر شواهد معتبری از گرم شدن جهانی می‌باشد. این طوفان‌های ویرانگر منجر به تخریب مناطق مسکونی در نواحی ساحلی شده و در نتیجه باعث بروز تلفات عظیم جانی و مالی خواهد شد.
 

اقلیم گرم: گسترش بیماری‌ها

یکی از آشکارترین اثرات این پدیده بر زمین تغییر در شرایط اقلیمی در مناطق مختلف می‌باشد. در صورتی‌که زمین گرم شود، به مکان مناسبی برای زندگی حشرات انتقال دهنده‌ی بیماری‌ها تبدیل خواهد شد. این حشرات در مناطق سرد قادر به بقا نیستند و مناطق گرمسیری محیط مناسبی برای رشد آن‌ها می‌باشد. همچنان‌که این حشرات شروع به رشد و گسترش می‌کنند، بیماری‌های مختلفی را نیز انتشار می‌دهند که بر انسان‌ها تأثیر منفی گذاشته و باعث وقوع تلفات انسانی می‌گردد.
 
همه‌ی ما باید به این باور برسیم که زندگی ما به اکوسیستم زمین وابسته می‌باشد و هر مساله‌ای که این اکوسیستم را تهدید کند، به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر زندگی ما و سایر گونه‌ها نیز تاثیر منفی خواهد داشت. در صورتی‌که از هم اکنون شروع به انجام اقداماتی جهت پیشگیری از گرم شدن جهانی نکنیم، ممکن است در آینده با مشکلاتی روبرو شویم که حل آن‌ها غیر ممکن باشد.
 

جنگل‌زدایی: علت گرم شدن جهانی که نادیده گرفته می‌شود

درختان نقشی حیاتی در متعادل سازی اکوسیستم ایفا می‌کنند. جنگل‌زدایی فرایند قطع درختان برای گسترش فضا جهت کشت مراتع، برای صنایع و ساخت مسکن برای جمعیت انسانی رو به افزایش می‌باشد. قطع بیش از حد درختان برای مصارف شهری و اهداف دیگر به تعادل زیست محیطی آسیب وارد می‌سازد. جنگل‌زدایی عوارض جانبی نامطلوبی بر محیط زیست دارد.
 
یکی از معایب عمده‌ی جنگل‌زدایی اختلال در چرخه‌ی آب می‌باشد. درختان مسئول کشیدن آب از خاک و انتشار رطولبت به درون جو می‌باشند. جنگل‌زدایی باعث اختلال در چرخه‌ی آب و خشک‌تر شدن محیط زیست می‌گردد. تغییر اقلیم نتیجه‌ی نامطلوب قطع بیش از حد درختان می‌باشد. جنگل‌ها در طول فرایند فتوسنتز کربن اتمسفری را در خود به دام می‌اندازند. درختان حاوی بخش عمده‌ای از کربن اتمسفری می‌باشند.
 
از بین رفتن پوشش جنگل‌ها اثراتی منفی بر محیط زیست خواهد داشت. این موضوع حاصل افزایش مقدار کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای در محیط زیست می‌باشد. سوختن جنگل‌ها منجر به انتشار مقدار زیادی دی اکسید کربن به درون هوا می‌گردد. جنگل‌ها در طول فرایند فتوسنتز کربن اتمسفری را در خود به دام می‌اندازند. دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای مانند اکسیدهای نیتروژن و متان گرمای درون جو را به دام انداخته، بنابراین باعث افزایش متوسط دمای سطح زمین می‌گردند. این افزایش در دمای نزدیک سطح زمین و اقیانوس‌ها به عنوان پدیده‌ی گرم شدن جهانی شناخته می‌شود.
 
افزایش متوسط دمای سیاره‌ی ما موجب افزایش سطح آب دریا می‌گردد. گرم شدن جهانی در حال حاضر باعث شروع ذوب شدن یخچال‌ها و یخ‌های نواحی قطبی شده و بنابراین منجر به افزایش سطح آب دریا شده است. این پدیده یک تهدید جدی برای عمر زمین بوده و نیاز به انجام اقدامات صحیح به منظور جلوگیری از بروز این خسارات می‌باشد.
 
نباید فراموش کنیم که درختان تنوع زیستی طبیعت را افزایش می‌دهند. عمر حیوانات بر روی پوشش گیاهی افزایش می‌یابد. با قطع درختان، ما منابع اصلی غذایی حیوانات را از دسترس آن‌ها خارج می‌کنیم و این امر باعث تخریب زندگی آن‌ها می‌گردد. این موضوع می‌تواند منجر به انقراض انواعی از گونه‌های گیاهی گردد. گرم شدن جهانی که تا حد زیادی توسط پدیده‌ی جنگل زدایی بروز می‌کند، بر زندگی حیوانات و گیاهان آسیب وارد ساخته و منجر به مختل شدن تعادل طبیعت می‌گردد.
 
اعتقاد بر این است که استفاده از سوخت‌های فسیلی و سوختن نفت و گاز باعث گرم شدن جهانی می‌گردد. درست است که آلودگی زیست محیطی توسط سوختن نفت و گاز ایجاد می‌گردد و این آلاینده‌ها باعث گرم شدن جهانی می‌گردند اما تحقیقات نشان می‌دهد که جنگل‌زدایی یکی از علل اصلی پدیده‌ی گرم شدن جهانی می‌باشد. علت اصلی این موضوع افزایش سطح گازهای گلخانه‌ای در جو بوده که منجر به بروز اثر گلخانه‌ای می‌گردد.
 
شرایط بد آب و هوایی، تغییر عملکرد محصولات کشاورزی و افزایش حاملان بیماری‌ها برخی از اثرات دیگر گرم شدن جهانی می‌باشد. جنگل‌زدایی یکی از مهم‌ترین دلایل گرم شدن جهانی بوده و باید نگرانی زیادی بابت قطع درختان داشته باشیم و در این راه نیاز به اقدامات سریعی برای پیشگیری از جنگل‌زدایی وجود دارد، به طوری‌که می‌توانیم با انجام صحیح و به موقع این اقدامات امیدوار به داشتن محیط زیستی سالم و ایمن باشیم.
 
منبع: Abhijit Naik - HelpSaveNature
نسخه چاپی