نحوه تمیز کردن ایمن اشیاء میناکاری شده
میناکاری تکنیک ایجاد طرح‌هایی بر روی سطح فلزی با یک خمیر شیشه‌ای رنگی و حصارهای سیمی فلزی می‌باشد. این حصارها معمولاً از سیم‌های با جنس طلای نازک، نقره و مس تشکیل شده است. حصارها یا به صورت چسپ و یا لحیم کاری بر روی سطح فلزی قرار می‌گیرند. یک خمیر یا لعاب شیشه‌ای رنگی در هر بخش از ظروف قرار داده می‌شود. سطح این ظروف در دمای پایین حرارت داده می‌شود. لعاب‌ها بعد از این مرحله خود را جمع می‌کنند. فرایند پرکردن و گرما دهی چندین مرتبه تا زمانی‌که لعاب‌ها به طور کامل درون حصارها را پر کنند، تکرار می‌شود.
 
طلا و جواهرات میناکاری شده به ویژه زمانی‌که از مواد مختلف ساخته شده باشند، نیازمند مراقبت ویژه‌ای هستند. در این‌جا، نحوه مراقبت از این اشیاء را ذکر می‌کنیم.
 

دستورالعمل‌های تمیزکاری

انتخاب یک سطح صاف مانند میز به منظور انجام تمیزکاری. اطمینان حاصل کنید که در طول فرایند تمیزکاری، سطح مورد استفاده تخریب نمی‌گردد.
 
دست‌های خود را قبل از انجام کار کاملاً بشوئید. قبل از حمل اشیاء میناکاری شده دستتان را کاملاً خشک کنید. این کار مانع از ورود هر گونه روغن و مواد باقی مانده بر روی دست‌های شما به ظروف می‌گردد.
 
حوله‌ای را بر روی سطح صاف قرار دهید. این حوله به عنوان یک بالش برای اشیاء میناکاری شده عمل می‌کند.
اشیاء را بر روی حوله قرار دهید.
اشیاء میناکاری شده را به منظور از بین بردن گرد و غبار موجود بر روی آن با یک پارچه خشک تمیز کنید. برس‌های نرم نیز می‌تواند جهت تمیز کردن این اشیاء استفاده گردد.
 
می‌توانید از روش‌های زیر به منظور تمیز کردن اشیاء میناکاری شده استفاده کنید.
 
تمیز کردن خشک
  1. از یک پارچه جدید و تازه استفاده کرده و سطح اشیاء میناکاری شده را با حرکت دایره‌ای تمیز کنید.
  2. این کار را تا زمانی‌که سطح اشیاء درخشان گردد، ادامه دهید.
  3. با دنبال کردن روش فوق، بخش‌های کوچک این اشیاء را نیز درخشان سازید. تمیز کردن این بخش‌ها در صورتی‌که در حال تمیز کردن یک شیء بزرگ مانند گلدان‌های میناکاری شده هستید، مناسب می‌باشد.
  4. در صورتی‌که پارچه کثیف شد، این فرایند را با یک پارچه تمیز جدید ادامه دهید.

تمیز کردن با استفاده از یک پارچه جلا دهنده نقره

  1. پارچه جلا دهنده نقره را به آرامی با آب مرطوب کنید.
  2. اشیاء را با استفاده از این پارچه مرطوب تمیز کنید.
  3. از یک پارچه تمیز کننده نقره خشک دیگری به منظور خشک کردن این اشیاء استفاده کنید.
 

تمیز کردن با پارچه مخصوص تمیز کاری جواهرات

  1. به آرامی پارچه را بر روی سطح کدر اشیاء با حرکت دایره‌ای بکشید.
  2. پارچه را در صورت نیاز در مواقع لازم بشوئید.
 

تمیز کردن با یک پاک کننده جواهرات

  1. مقدار کمی از یک پاک کننده جواهرات را به ویژه برای ظروف لعاب کاری شده بر روی یک پارچه قرار دهید.
  2. این پارچه را به آرامی بر روی بخش‌های مختلف اشیاء میناکاری شده بمالید.
  3. پس از تمیز کردن یک بخش از شیء، بخش‌های دیگر را نیز به همین صورت تمیز کنید.
  4. در انتها از یک پارچه خشک و تمیز جهت خشک کردن اشیاء استفاده کنید.
 
قرار دادن اشیاء میناکاری شده در مکان خشک و نگه‌داری آن دور از نور مستقیم خورشید
نکات مربوط به تمیز کردن و مراقبت از اشیاء میناکاری شده
همیشه از یک پارچه نازک و نرم به منظور تمیز کردن این اشیاء استفاده کنید.
از استفاده از هر نوع مواد شیمیایی و خورنده برای تمیز کردن اشیاء میناکاری شده اجتناب ورزید، چون این مواد باعث ایجاد خراش بر روی لعاب‌های شیشه‌ای می‌گردند.
این اشیاء را در آب غوطه ور نسازید. چون این کار باعث جذب آب به درون منافذ موجود بر روی سطح اشیاء می‌گردد. حباب‌هایی ممکن است بر روی سطوح اشیاء ایجاد گردند که این موضوع باعث تغییر رنگ اشیاء میناکاری شده می‌گردد.
از گردگیرهای پردار بر روی سطح اشیاء میناکاری شده اجتناب ورزید، چون این کار ممکن است بخشی از لعاب موجود بر روی این اشیاء را از بین ببرد.
هرگز از پاک کننده‌های اولتراسونیک جهت تمیز کردن این اشیاء استفاده نکنید.
در صورتی‌که اشیاء میناکاری شده کوچک باشند، می‌توانید به منظور جلوگیری از بروز هر گونه آسیب آن‌ها را درون جعبه‌های کوچکی قرار دهید.
جواهرات میناکاری شده را در محفظه‌های جداگانه‌ای از جعبه جواهرات خود نگه‌داری کنید.
 
قبل از حمل اشیاء قیمتی و نحوه‌ی تمیز کردن آن‌ها، بهتر است با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. می‌توانید جهت تمیز کردن اشیاء و جواهرات باارزش خود از افراد حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. با این کار ممکن است هزینه بیشتری را پرداخت کنید، اما در عوض می‌توانید اشیاء مورد علاقه خود را به صورت حرفه‌ای تمیز کنید.
 

تمیز کردن اشیا و جواهرات عاج و مینا کاری شده

 
همیشه برای دارندگان اشیاء و جواهرات مینا کاری یا عاج این سوال مطرح است که چگونه آنها را تمیز کنیم تا آسیب نبیند.
 
دیده شده است که وسایل ساخته شده با عاج به قدری بعد از یک مدت تغییر رنگ می دهند که زرد رنگ می شوند. طلا و جواهرات میناکاری شده به ویژه زمانی‌که از مواد مختلف ساخته شده باشند، نیازمند مراقبت ویژه‌ای هستند. نور خورشید و آفتاب از زرد شدن عاج جلوگیری می‌کند ولی اگر زرد شد کافی است که آنرا حدودا یک ساعت در هیدروژن پروکساید قرار دهیم که بلافاصله عاج سفید و زیبا خواهد شد.
 
برای از بین بردن لکه های به وجود آمده روی سطح مینا کاری به هیچ وجه سیم ظرفشویی نکشید و یا از موادی که حالت اسیدی دارند استفاده نکنید.
 
به این منظور از تکه‌ای پنبه مرطوب و آغشته به جوش شیرین استفاده کنید و با آب ولرم و مایع ظرفشویی بشویید.
 
در واقع مینا به اشکال و فرم‌های مختلفی وجود دارد مثل بشقاب، گلدان، جواهرات و ... زیبایی و جلوه  این دسته از صنایع دستی همانند دیگر محصولات ماندگار است، به شرط دانستن نحوه صحیح نگهداری و تمیز کردن آنها. اطلاع از نحوه نگهداری ازاین اشیا ضروری میباشد تا در اثر سهل انگاری صدمه به آنها وارد نشود و جلوه خود را از دست ندهند.
 
منبع: Rucha Phatak - HomeQuicks
نسخه چاپی