گونه‌های مختلف سرطان پوست
رشد سرطانی هر بخش از بدن می‌تواند باعث درد شدید فیزیکی و روحی ‌گردد. علاوه بر درد شدید و ایجاد ناراحتی‌های شدید فیزیکی، بخشی از ترس بیمار مربوط به ناشناخته ماندن و عدم کشف علمی شیوه‌های درمان این بیماری می‌باشد. سرطان ممکن است توسط برخی عوامل مانند مواجهه با مواد شیمیایی سمی، تابش مضر آفتاب، فعالیت ویروسی مانند ویروس اچ آی وی، استعداد ژنتیکیِ ابتلا به سرطان و غیره ایجاد گردد. در حال حاضر مشکلات زیادی در رابطه با شناسایی علت دقیق بیماری و شیوه‌های درمان جامع آن وجود دارد، این نوع سرطان‌ها منجر به رشد سلولی غیر نرمال سلول‌های بدن شده و با رهایی از بافت‌های سرطانی امکان درمان این بیماری وجود دارد. علاوه بر علائم درد، ترس و ناراحتی ذکر شده در بالا، سرطان پوست اغلب همراه با حس ناامیدی و خجالت از داشتن ظاهری نامناسب در فرد بیمار است. در ادامه در رابطه با انواع مختلف سرطان پوست صحبت می‌کنیم و حقایقی را درباره این نوع سرطان و شیوه‌های درمان آن ارائه می‌دهیم.
 

رایج‌ترین انواع سرطان پوست

علائم اولیه سرطان پوست ممکن است نامشخص باشد و احتمال دارد این بیماری در تمام قسمت‌های پوست تاثیر نگذارد. علائمی مانند زگیل، زخم‌های پوستی و جراحات موجود در سطح پوست می‌تواند باعث ورود عفونت‌های بیماری‌زا و ایجاد واکنش‌های آلرژیک گردد. با این‌حال، هر گونه تغییر ناگهانی در ظاهر پوست و بر روی هر منطقه آناتومی بدن باید مورد توجه پزشکی قرار گیرد، به ویژه هنگامی‌که این تغییرات همراه با تغییر رنگ پوست، تغییر در بافت، ظهور ناگهانی زخم، مشکل در التیام زخم‌ها و غیره باشد. سه تا از شایع‌ترین نوع سرطان‌های پوست شامل شامل کارسینومای سلول پایه، کارسینومای سلول سنگفرشی و ملانوم بدخیم می‌باشد که در ادامه هر کدام را به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌دهیم:
 

کارسینومای سلول پایه

این نوع سرطان شایع‌ترین نوع سرطان است که پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اکثر موارد سرطان پوست در سراسر جهان نیز مربوط به این نوع سرطان می‌باشد. نشانه‌های اولیه هشدار دهنده سرطان سلول پایه در قالب نواحی کوچک مشابه گره‌های صاف و سفید رنگ بر روی بخش‌هایی از پوست ظاهر می‌شود که ناشی از مواجهه مداوم قسمت‌هایی از پوست مانند شانه‌ها، سر، گردن، بخش بالایی کمر و غیره با نور آفتاب می‌باشد. با این‌حال، این نوع سرطان به ندرت به بخش‌های دیگر بدن گسترش می‌یابد. سرطان سلول سنگفرشی از لحاظ شدت و جدیت بیماری چیزی بین سرطان سلول پایه و ملانوم می‌باشد. همچنان‌که این زخم‌های سرطانی بزرگ‌تر و دردناک‌تر می‌شوند، اغلب پوست پوستی شده و خونریزی خواهند داشت. در واقع، در یک بررسی می‌توان اغلب عروق خونی کوچک را که تحت رشد تومور قرار دارند مشاهده کرد. همان طور که قبلاً اشاره شد، این نوع سرطان پوست توسط نوع ویژه‌ای از آسیب به DNA به واسطه مواجهه مداوم با نور آفتاب و تابش ماوراء بنفش ایجاد می‌گردد. تشخیص به موقع و درمان زودهنگام این بیماری باعث از بین رفتن بیماری بدون ایجاد آسیب زیاد و یا ایجاد زخم پوستی می‌گردد. کارسینومای سلول پایه خفیف‌ترین فرم سرطان در میان همه سه نوع شایع سرطان می‌باشد.
 

ملانومای بدخیم

اگرچه سرطان ملانومای بدخیم به اندازه کارسینومای سلول پایه یا کارسینومای سلول سنگفرشی شایع نیست، اما این نوع سرطان کشنده‌ترین نوع سرطان پوست می‌باشد. این نوع سرطان در واقع یک بیماری پوستی است که مسئول رنگی شدن بافت‌ها بوده و علائم هشدار دهنده اولیه آن در قالب سیاه شدن و قهوه‌ای مایل به سیاه شدن و ایجاد ضایعات رنگی بر روی پوست است و در نهایت بیش از 75 درصد از این نوع سرطان به مرگ بیمار منجر می‌گردد. خطرناک‌ترین جنبه ملانومای پوستی این واقعیت است که اگرچه این بافت‌های سرطانی از پوست منشاء می‌گیرند، اما می‌توانند به راحتی از طریق خون و گره‌های لنفاوی به دیگر بخش‌های بدن نیز گسترش یافته و حتی برخی مواقع به اندام‌های داخلی بدن و سیستم‌های حیاتی بدن نیز گسترش می‌یابند. ملانوما یکی از انواع سرطان‌هایی است که توسط آسیب به DNA سلولی تحریک شده و چنین تحریکی معمولاً منشاء جهش ژنتیکی ارثی دارد. با این‌حال، چنین تحریکی می‌تواند توسط مواجهه با تابش ماوراء بنفش نور خورشید نیز فعال شود. شیمی درمانی، ایمنو تراپی، جراحی و پرتو درمانی شایع‌ترین گزینه‌های درمان ملانومای بدخیم می‌باشد. با این‌حال، موارد اولیه زیادی از سرطان پوست وجود دارد که ممکن است با روش‌های استاندارد درمان شود.
 

کارسینومای سلول سنگفرشی

سرطان سلول سنگفرشی از لحاظ شدت و جدیت بیماری چیزی بین سرطان سلول پایه و ملانوم می‌باشد. این نوع سرطان پوست نیز بسیار شایع بوده و معمولاً توسط مواجهه مداوم با تابش مضر آفتاب ایجاد می‌گردد. بخش‌های آسیب دیده پوست به رنگ مایل به قرمز در آمده و این نواحی معمولاً در مقایسه با بخش سطحی اطراف آن تا حدی متورم می‌گردد. این بخش‌ها به حالت پوست پوستی در آمده و تا حدی ضخیم‌تر از حد معمول بوده و معمولاً در این نواحی خونریزی مشاهده می‌شود. این ناحیه از پوست به شکل یک دهانه آتشفشان در آمده و این نواحی سفت‌تر و تا حدی متورم‌تر از دیگر قسمت‌های پوست می‌باشد. سرطان پوست سنگفرشی نیز به اندام‌ها و بخش‌های دیگر بدن گسترش یافته و معمولاً مسیر گره‌های لنفاوی و عروق خونی را مشابه با ملانومای پوستی دنبال می‌کند. با این‌حال، زمان بیشتری برای گسترش این نوع سرطان نسبت به ملانومای پوستی صرف شده و در ابتدا نزدیک گره‌های لنفاوی گسترش یافته و این نواحی را مورد حمله قرار می‌دهد. در صورتی‌که این گره‌های لنفاوی آسیب دیده برداشته شوند، پیشرفت سلول سرطانی ممکن است به طور موفقیت آمیزی متوقف شود. اعتقاد بر این است که ویروس پاپیلومای انسانی و مواجهه با نور آفتاب می‌تواند از علل اصلی بروز این نوع سرطان باشد. جراحی و پرتو درمانی روش‌های اساسی جهت درمان و مدیریت این نوع سرطان پوست می‌باشد.
 
به جز این سه نوع سرطان پوستی ذکر شده در بالا، نوع چهارمی از سرطان پوست نیز وجود دارد که به شدت نادر است، اما نسبت به همه‌ی انواع سرطان‌های پوست ذکر شده در بالا کشنده‌تر می‌باشد. این نوع سرطان به عنوان کارسینومای سلول مرکل شناخته شده و مشابه با سلول‌ها و بافت‌های بدخیم ظاهر شده که درست زیر سطح پوست و زیر فولیکول‌های مو رشد می‌کند. اعتقاد بر این است که این نوع سرطان توسط سویه‌های تازه کشف شده ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد شده و سفید پوست‌ها بیشتر مستعد ابتلا به آن می‌باشند. اگرچه این نوع سرطان به طور مستقیم توسط مواجهه با نور خورشید یا پرتو ماوراء بنفش ایجاد نمی‌شود، اما این عوامل می‌توانند باعث تسریع رشد و گسترش سلول‌های بدخیم در کارسینومای سلول مرکل شوند. سیستم ایمنی ضعیف نیز می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به کارسینومای سلول مرکل قرار دهد. شیمی درمانی، پرتو درمانی، جراحی، نمونه برداری از گره لنفاوی برخی از روش‌های رایج جهت درمان و مدیریت کارسینومای سلول مرکل می‌باشد.
 
منبع: Ishani Chatterjee Shukla - HealthHearty
نسخه چاپی