اینترنت  پهن باند چیست؟
اینترنت  پهن باند چیست؟
خدمات اینترنت  اینترنت پهن باند  (Broadband) به دلیل سرعت دسترسی بالا، پرکاربردترین نوع ارائه خدمات اینترنت است. اغلب به چهار شکل زیر عرضه می شود:
  1. خط مشترک دیجیتال (DSL)
  2. فیبر نوری
  3. کابلی
  4. ماهواره ای
 اتصالات قدیمی تر اینترنتی تنها سرویس هایی بدون پهنای باند موجود در دنیای امروزی هستند، و حتی اگر ارزان‌تر هم باشند، اغلب کاربران اینترنت به سمت اتصالات اینترنت پهن باند که سرعت فوق العاده ای دارند، حرکت می‌کنند.
 
اینترنت  پهن باند چیست؟

اینترنت پهن باند  یک ارتباط با نرخ بالای دیتا با اینترنت است. این تکنولوژی نام خود را در نتیجه طیف وسیعی از فرکانس‌ها برای انتقال اطلاعات به دست می‌آورد. اطلاعات می‌تواند مولتی پلکس باشد و بر روی تعداد زیادی کانال‌ ارسال شود و یا به روش  Allowing-more که باید در یک زمان مشخص منتقل شوند، اجرا گردد.
 
تکنولوژی اینترنت پهن باند  با استاندارد هایی در اغلب قسمت‌های اینترنت کابلی و ADSL وجود دارد. آخرین تکنولوژی‌ها هم که قبلا اشاره شد شامل DSL  و اتصالات فیبر نوری است.
 
اینترنت پهن باند  به کاربران این اجازه را می‌دهد تا به اینترنت و خدمات مرتبط در سرعت‌های بالاتر از خدمات دسترسی به اینترنت معمولی دسترسی داشته باشند. سرعت براساس نوع و سطح خدمات ارایه‌شده متفاوت است. خدمات اینترنت پهن باند  اغلب برای مصرف کنندگان خانگی دارای سرعت پایین‌ تری نسبت به مصرف کنندگان تجاری با سرعت‌های بالا ارایه می‌کنند.
 
به طور کلی دو گروه از فن‌آوری‌های اینترنت پهن باند  وجود دارد:
  1. پهنای باند ثابت
  2. تکنولوژی‌های بی‌سیم
راه‌حل‌های خط ثابت از طریق شبکه‌های فیزیکی ارتباط برقرار می‌کنند که ارتباط مستقیمی از مشتری به تامین‌کننده خدمات ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر، راه‌حل‌های بی سیم از فرکانس‌های رادیویی یا مایکروویو استفاده می‌کنند تا ارتباط بین اپراتور و شبکه‌های مشتری را فراهم کنند.
 
انواع اینترنت پهن باند
سرویس اینترنت پهن باند DSL یا خط مشترک دیجیتال، اتصال خود را با استفاده از سیم‌های تلفن که باعث وقفه ای در سرویس تلفن شما نمی‌شوند، ایجاد می‌کند. سرعتی که با اتصال DSL تجربه خواهید کرد، با فاصله شما تا مرکز سوییچ متغیر است. سرعت شما هر چه دورتر باشید،آهسته‌تر خواهد بود و هرچه به ایستگاه سوئیچ نزدیک باشید، سریع تر است. این گزینه می‌تواند فاکتوری تعیین‌کننده در تلاش برای انتخاب بین خط     DSL   و اتصال کابلی باشد.
 
اینترنت  پهن باند چیست؟

اتصال کابلی در اینترنت پهن باند توسط ارائه‌ دهنده گان تلویزیون کابلی محلی تامین می‌شود. در اینجا سرعت اتصال اینترنت کابلی به تعداد کاربران متصل به سرویس در نقطه ای خاص و در یک زمان متفاوت است. با در نظر گرفتن یک منطقه جغرافیایی خاص، سرعت دسترسی با افزایش کاربران سرویس کابلی پهن باند و با اشتراک پهنای باند کاهش می‌یابد. این اتفاق در ساعات پیک مثلا در اواخر شب بعد از زمانی رخ می‌دهد که بسیاری از مردم به اینترنت دسترسی داشته باشند. کمی گمراه کننده است،  اما اغلب شرکت های کابلی سرعت اتصال را براساس تفکر استفاده مردم از سرویس تخمین می‌زنند. اما واضح است که این موضوع صادق نیست.

 فیبر نوری
جدیدترین سرویس مجموعه اینترنت پهن باند ، فیبر نوری است که سریع‌ترین اتصال اینترنتی تا کنون است. با این حال، این نوع خدمات اینترنتی هنوز در حال گسترش است چرا که مناطق خدماتی آن محدود هستند و به دلیل پایین بودن حجم کابل فیبر نوری زمانی به طول می‌انجامد.در  هر کجا که باشد، هزینه آن نه تنها با خط   DSL   و کابل رقابت می‌کند، بلکه ارتباطی بسیار سریع‌تر از دو سرویس فوق فراهم می‌کند.
 
آخرین و کندترین سرویس اینترنت پهن باند توسط فناوری ماهواره ای تامین می‌گردد. این سرویس ماهواره ای جایگزین مناسبی برای ساکنین مناطق روستایی دور افتاده است. هزینه نصب بسیار بالا است، ولی هزینه‌های ماهیانه جاری هم برای کابل و هم DSL رقابتی هستند.
 
مزایای اینترنت پهن باند
 
مزایای زیادی برای سرویس باند DSL و سرویس باند پهن کابلی وجود دارد. این کار پهنای باند بیشتری را نسبت به دیگر فرم‌های دسترسی به اینترنت فراهم کرده و باعث می‌شود کاربر رایانه چند کاربرد را اجرا کند، در حالی که همزمان در اینترنت گشت می‌زند. در ضمن این امکان وجود دارد تا در هنگام گوش دادن به صوت، در اینترنت گشت و گذار کنید.
 
ایجاد شبکه کامپیوتری در خانه و با اتصال پهن باند و با استفاده از مودم‌های بی‌سیم یا سیمی، ساده‌تر شده‌اند.
هزینه خدمات اینترنت پهن باند در مقایسه با نسخه ارزان‌تر dial - up ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار بیشتر است، اما با توجه به مزایا و سهولت دسترسی به یک اتصال پهن باند، این صرف هزینه بسیار ارزشمند است.
 
ارتباط اینترنت باند پهن، برخلاف اتصال اینترنتی قدیمی ، خط تلفن را هنگام استفاده درگیر نخواهد کرد. در حقیقت داشتن یک اتصال پهن باند برای در کنار سرویس تلفنی امکان پذیر است، بنابراین دیگر نیازی به خط تلفن سنتی نخواهید داشت.

مزیت بزرگ دیگر اتصال پهن باند این است که ارتباط پیوسته به اینترنت در دسترس است، پس شما می‌توانید با اینترنت و ایمیل در عرض چند ثانیه ارتباط برقرار کنید.

پهنای باند تنها عاملی است که سرعت اتصال اینترنت را مشخص می‌کند. در حقیقت میزان مقدار داده‌هایی است که در طول یک دوره زمانی وارد شبکه می‌شوند و بر حسب bps یا بیت در ثانیه اندازه‌گیری می‌شوند. هرچه جریان داده‌ها بیشتر باشد، اتصال اینترنتی شبکه بهتر خواهد بود. در اینترنت پهن باند، نرخ‌های داده پشتیبانی شده عموما ۳۰۰ Kbps و بالاتر هستند، در حالی که در سیستم های Dial - up حداکثر تا ۵۳ Kbps بوده است.

اینترنت  پهن باند چیست؟ 
نهفتگی در اینترنت پهن باند
نهفتگی در اینترنت پهن باند عامل دیگری است که بر سرعت اتصال اینترنت کابلی تاثیر منفی می‌گذارد. نهفتگی اشاره به تاخیراتی در پردازش داده‌های شبکه دارد.  شبکه ای که تنها زمان‌های تاخیری کوچک را تجربه کرده با تاخیر کم و اگر با تاخیرهای طولانی همراه باشد، شبکه با تاخیر طولانی تفسیر می‌شود. زمانی که تاخیر بیش از حد شود، ترافیک داده ها منجر به  bottleneck خواهد شد، و این امر به طور موثر پهنای باند ارتباط اینترنتی کابلی را کاهش می‌دهد.
 
اگر با تاخیر های مرتب، بافرینگ  بی‌پایان و یک تجربه آنلاین در اینترنتی با سرعت حلزون سر و کار دارید، همین الان زمان ارتقا باشد.  با برخی از انواع اینترنت پهن باند ، قادر خواهید بود از انواع برنامه‌هایی که حداقل سرعت دانلود بین ۲ تا ۱۵ Mbps  را ارائه می دهند،انتخاب کنید.
زمانی که برای دریافت سرویس اینترنت پرسرعت به موسسات سرویس دهنده مراجعه می‌کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید موارد زیر اجرا شود:
 
  1. یک ارزیابی اولیه برای تعیین این که تا چه حد پهنای باند برای نیازمندی‌های آنلاین شما مناسب است.
  2. نصب و راه اندازی سریع توسط یکی از متخصصان موسسه و بررسی مشکلات احتمالی و رفع آن ها
  3. پاسخ گویی به سوالات شما درباره چگونگی کارکرد اجزا نرم افزاری و سخت افزاری
  4. در دسترس بودن یک سیستم پشتیبانی مداوم یا استفاده از کارشناسان خدمات مشتریان مطلع که به هر درخواست سرویس شما پاسخ خواهند داد و به حل مسائل اتصال کمک خواهند کرد.
  5. پشتیبانی از بروز رسانی تمامی سرویس ها و امکانات نرم افزاری به صورت 24 * 7 و ارائه این امکانات به مشتری از طریق ساده ترین درگاه های ارتباطی
  6. تضمین امنیت شبکه و جلوگیری از آلوده شدن سیستم های مشتری با احراز صلاحیت های دسترسی
علاوه بر این، یک سیستم ارائه اینترنت پهن باند همیشه در حال بهبود و گسترش شبکه با آخرین فن‌آوری های روز بوده و این امکانات را  به مشتریان خود به طور مطلق و بدون هزینه اضافی عرضه می کند. بنابراین شگفت‌زده نشوید اگر سرعت دانلود شما به مرور زمان بهبود می شود.


منبع: whatismyipaddress.com
نسخه چاپی