کنترل تراکم اینترنت چیست؟
کنترل تراکم اینترنت چیست؟
امروزه واژه کنترل تراکم اینترنت به دلیل تغییرات و گسترش فناوری های متعدد بیش از هر زمان دیگری در بین متخصصان و افراد درگیر با این حوزه مطرح است. در یک مجموعه از شبکه های کامپیوتری که به طریقی پایه اینترنت را تشکیل می دهند، کنترل تراکم اینترنت یعنی پیش بینی الگوریتم های نظارتی و کنترلی برای تسهیل انتقال داده ها در صف های موجود در شبکه و اجتناب از انتظار بیشتر از اندازه آن ها و در نهایت پرهیز از هدر رفتن هر گونه اطلاعاتی می باشد کنترل تراکم اینترنت به هنگامی رخ می دهدکه حجم بسته های ورودی به مسیر انتقال داده ها بیش از ظرفیت آن بوده و موجب بروز خطا در شبکه و بعد آن باعث اخلال در اینترنت می شود. به طور کلی گلوگاه‌ یکی از مهم ترین سر چشمه های ایجاد تراکم در شبکه اینترنت می‌باشد. البته امروزه با استفاده از ابزار های با فناوری های پیشرفته نظارت و کنترل بر مسیر های انتقال بسته های داده تسهیل و کامل تر شده است. به همین منظور برای اجتناب از ایجاد تراکم و کنترل تراکم اینترنت چند استراتژی مهم وجود دارد که اغلب آن ها بر پائین آوردن حجم انتقال و ارسال داده ها به وسیله مبدا حکم می کنند.

کنترل تراکم اینترنت که به عنوان مدیریت ترافیک کاربردی هم شناخته می‌شود، به مجموعه ابزارهایی اشاره دارد که بر جریان ترافیک برنامه وب در یک شبکه نظارت دارند. این ابزارها ترافیک را در میان چندین دستگاه میزبان در یک شبکه کنترل نموده و فرآیند محدود کردن تاخیرها و آزاد سازی پهنای باند را در مواقع لازم بر عهده دارند.

در عین حال کنترل تراکم اینترنت از ابزارهای پایش شبکه و تکنیک ‌های مدیریتی مانند پایش پهنای باند، کنترل بسته های انتقالی و اجرای مسیریابی بر اساس کاربردها جهت حصول اطمینان از عملکرد بهینه شبکه استفاده می‌کند. این کار، برای به حداکثر رساندن عملکرد و امنیت شبکه‌های موجود بسیار مفید است.

کنترل تراکم اینترنت چیست؟


نمونه ای از دلایل نیاز به کنترل تراکم اینترنت

همان طور که می دانید توزیع عادلانه و مدیریت شده بسته های داده و کنترل تراکم اینترنت در سطح یک شبکه ( چه اینترنتی و چه غیر اینترنتی ) از مقدمات و بدیهیات یک سیستم کنترلی و نظارتی در سطح جامع می باشد. حال اگر در مقطعی قطعه ای از پازل یک پذیرای حجم بسیار گسترده ای از این بسته ها باشد، این وضعیت نقض قوانین شبکه بوده و 100 % موجب کاهش عملکرد بهینه آن بخش خواهد شد.

اصطلاحات به حالت تراکم این چنینی Congestion یا همان تراکم گفته می‌شود. هر مسیر انتقال پکیج های داده بر اساس محاسبات از پیش تعیین شده و بر پایه پارامتر های معین قابلیت پذیرش و گذر دادن حجم مشخصی از آن ها را دارد. حال اگر میزان بسته‌های ارسال شده و کنترل تراکم اینترنت از مبدا بر اساس محاسبات فوق و با در نظر گرفتن ظرفیت زیر ساخت های شبکه باشند، به خوبی و در اسرع وقت به مقصد تحویل داده می شوند ( این موارد در نرم افزار های پیام رسان مانند IBM WebSphere MQ series صادق است).  در نتیجه از لحاظ عددی بسته های ارسال شده و تحویل داده شده بر اساس قوانین باید یکی باشند ( مگر در موارد خاص).
 

دلایل بروز تراکم و کنترل تراکم اینترنت

در بسیاری از حالات  با  افزایش بدون پشتوانه ترافیک و کنترل تراکم اینترنت، هیچ یک از سیستم های مسیریابی قابلیت کنترل این حجم تراکم را نداشته و در نتیجه پکیج ها از بین می روند. حال اگر این مشکل رفع نگردد، هر لحظه بر میزان تراکم اضافه شده و در نهایت تمامی پیام ها محکوم به نابودی هستند. حال باید عوامل دخیل در رخداد تراکم را بررسی کنیم:
 
  1. یکی از دلایل عمده ایجاد تراکم ورود هم گام چند پیام یا بسته اطلاعاتی از محل ورودی سیستم به بخش خروجی است، در حالی که خروجی این سیستم ظرفیت پذیرش بیشتر از یک بسته را ندارد. به همین دلیل منجر به بروز تراکم (صف) و در نهایت هدر رفتن پیام ها خواهد شد که نیاز به کنترل تراکم اینترنت دارد.
  2. اگر در سیستمی که وظیفه سرویس و مدیریت نقل و انتقال پیام ها را بر عهده دارد، به غیر از دلایل نرم افزاری، علل سخت افزاری مانند وجود پردازشگر های با سرعت پایینو کمبود حافظه اصلی می تواند تراکم را باعث گردد. در این حالت گاهی مدیران شبکه اقدام به گسترش پهنای باند نموده ولی عملا این امر تاثیری بر تسهیل و کنترل تراکم اینترنت ندارد.
در یک کلام، اگر بخواهیم سیستم نقل و انتقال بسته های داده و در نتیجه اینترنت، کمتر و یا اصلا دچار تراکم و در نتیجه ایجاد صف نشود، باید به کنترل تراکم اینترنت توجه داشت که، برای مدیریت بهینه یک به یک اجزا شبکه درگیر این مسئله بوده و باید به یک سهم متعادل سازی شوند. چنانچه شما در یک شبکه از بهترین ابزار انتقال و مسیر یابی داده ها بهره برده ولی در مرحله پردازش، پردازنده ایی با سرعت پایین داشته باشید، قطعا منجر به تراکم خواهد شد.

کنترل تراکم اینترنت چیست؟


کنترل تراکم اینترنت و تاثیر آن بر انتقال داده

عملیات کنترل تراکم اینترنت شامل روش ها و تاکتیک هایی برای برقراری اعتماد و امنیت ترافیک داده ها در کل سطح شبکه است. به باد داشته باشیم بروز یک مشکل در گوشه ای از شبکه و عدم رفع به موقع آن، به سرعت در کل شبکه تسری می یابد. به دیگرسخن مشکل عمومی است و حفاطت از آسیب های احتمالی وظیفه یک به یک اجزا شبکه از جمله ماشین های میزبان، مسیریاب ها، سخت افزار ها و غیره می باشد.

همانطور که می دانید کنترل تراکم اینترنت به تقل و انتقال  اطلاعات بین یک ارسال کننده و پذیرنده ارتباط تام دارد. هدف اصلی ایجاد مکانیزیمی برای تعدیل سرعت ارسال و سرعت دریافت در شبکه بین میزبان و گیرنده است.  هم چنین در این مکانیزم ها مجموعه ای از گزارش و آرشیو ها در سیستم ثبت می شود تا نحوه اجرای و عملکرد بهینه تمامی اجزا بررسی گردد.

در مجموع برای اعمال کنترل تراکم اینترنت نیاز به قوانین، سیاست ها و مکانیزم هایی است که با توجه به لایه مورد نظر در شبکه متفاوت خواهد بود. حال فرض کنید در یک شبکه اینترنت، کمپینی را در یک صفحه وب راه اندازی کرده اید. در عرض چند دقیقه بعد از راه‌اندازی کمپین ، ترافیک بر مبنای وب را از پهنه جغرافیایی مقصد دریافت کرده و کاربران در برنامه روزمره کاری خود از آن اطلاع پیدا می‌کنند. در این حالت تمام ترافیک ایجاد شده از طریق کاربران واقعی است. در راه‌اندازی یک کمپین هدفمند هیچ هزینه پنهانی وجود ندارد. تمام فعالیت‌ها برای کسب و کارهای کوچک یا متوسط که می‌خواهند کاربران را به کسب‌وکار خود جلب کنند، عالی هستند.

کنترل تراکم اینترنت چیست؟کنترل تراکم اینترنت چیست؟

کنترل تراکم اینترنت در حال رشد است
کنترل تراکم اینترنت توسط شبکه‌های زیر ساختی هر ساله به صورت تصاعدی در حال رشد است، در حالی که میانگین تخمین زده‌شده ۲۰ تا ۳۰ درصد است. دلایل مختلفی برای چنین رشدی وجود دارد: مشترکین و ماشین‌ های بیشتری هر ساله به شبکه متصل می‌شوند و ماهیت تعاملات نیر دائما در حال تحول است. اطلاعات شرکت‌ها و موسسات به طور فزاینده‌ای در ابر وب ذخیره می‌شوند. اگرچه رشد سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد قابل‌توجه است، اما در انتهای متوسط طیف توسعه قرار می‌گیرد. اپراتورهای کابلی سالانه ۶۰ درصد رشد را تجربه می‌کنند، در حالی که ارائه دهندگان محتوای اینترنت شاهد ۸۰ - ۱۰۰ درصد رشد در سال هستند. با این همه با نزدیک به دو برابر شدن ترافیک، سال‌های زیادی طول نمی‌کشد که قابلیت‌ های سیستم‌های حمل و نقل نوری و شبکه را گسترش زیادی پیدا کنند.


منبع: kemptechnologies.com
نسخه چاپی