علائمی که خبر از کمبود پروتئین در بدن می‌ دهد

علائم کمبود پروتئین چیست؟

پروتئین برای موجودات زنده ضروری است. این ماده انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌ کند و به بدن ما کمک می‌ کند به خوبی بازسازی شود.

پروتئین از آمینو اسید های زنجیره بلند تشکیل شده است که بلوک‌ های ساختمانی عضلات محسوب می‌ شوند.

بدن شما ۱۱ آمینو اسید را تولید می‌ کند ولی ۹ مورد از آمینو اسیدها که به آن‌ ها آمینو اسید ضروری گفته می‌ شود باید توسط مصرف غذاها تامین گردد.

خوب حالا سوال اینجاست که از کجا باید بفهمیم بدن ما دچار کمبود پروتئین شده است؟

در این مقاله قصد داریم نشانه‌های کمبود پروتئین را بیان کنیم. به یاد داشته باشید که همانند سایر کمبود‌ها، نشانه‌ها و علایم می‌ تواند دلایل دیگری داشته باشد بنابراین برای تشخیص دقیق باید به پزشک متخصص مراجعه شود.
 
1.هوس‌ های غذایی
هوس‌ های غذایی پایدار و نیاز به خوردن تنقلات متنوع ممکن است نتیجه یک رژیم غذایی کم پروتئین باشد. کاهش پروتئین می‌ تواند قند خون را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.
 
2.درد مفاصل و ماهیچه‌ ها
ضعف عضلانی، درد و شل بودن بدن ممکن است نشانه این باشد که عضلات بدن شما به جای استفاده از پروتئین از مایعات برای تامین انرژی خود استفاده می‌ کند. برای ساخت عضلات قوی و محکم، بدن به پروتئین کافی نیاز دارد.
 
3.بهبود و بازیابی آهسته از صدمات
برای درمان و ساخت دوباره سلول‌ ها، بافت‌ ها و پوست بدن به پروتئین نیاز دارد. برای اینکه سیستم ایمنی قوی تری داشته باشید باید بدنتان پروتئین کافی دریافت کند.
 
4.مشکلات پوستی، مو و ناخن
موی نازک، کاهش و ریزش مو، پوست انداختن ناخن می‌ تواند نشانه اولیه کمبود پروتئین در بدن باشد.
 
5.تجمع مایع
ادم یا تجمع مایع پروتئین نقش بسیار مهمی در جلوگیری از تجمع مایعات در بافت‌ ها به خصوص در پا و مچ پا بازی می‌ کند.
 
6.به راحتی بیمار شدن
بیمار شدن مکرر نشانه این است که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده است. از آنجایی که سلول‌ های ایمنی از پروتئین ساخته شده‌ اند کمبود این ماده می‌ تواند باعث ایجاد بیماری‌ های مکرر گردد.
 
7.کدری مغز
مغز کدر نیز ممکن است به دلیل کاهش پروتئین در بدن باشد. این بیماری باعث سردرگمی، ضعیف شدن حافظه یا ناتوانی در تمرکز می‌ شود.
 

چه مقدار پروتئین باید مصرف شود؟

اگر در رژیم غذایی خود انواع مختلفی از غذاهای کامل را داشته باشید، مبتلا شدن به کمبود پروتئین بسیار نادر خواهد بود.

اما اگر در رژیم غذایی خود از پروتئین کافی استفاده نمی‌ کنید شاید به این معناست که شما کالری کافی ندارید و در نهایت از کمبود پروتئین رنج خواهید برد.

اگر کالری بسیار کمی داشته باشید، بدن شما از پروتئین برای ایجاد انرژی استفاده می‌ کند در حالیکه پروتئین باید برای ساخت عضلات، ایجاد سیستم ایمنی قوی، پوست، مو و ناخن سالم مصرف شود.

یک فرد متوسط حداقل باید ۰.۳۶ گرم پروتئین به ازای هر پوند از وزن بدن مصرف کند. هر چند مقدار دقیق پروتئین به فاکتورهای مختلفی همچون سطح فعالیت، حجم ماهیچه‌ ها و وضعیت فعلی سلامت بدن شما بستگی دارد.
 

چه کسانی در معرض خطر کمبود پروتئین قرار دارند؟

 
افراد کهنسال
هر چقدر سن افراد بیشتر می‌ شود، سیستم گوارشی و توانایی بدن برای استفاده از پروتئین نیز کاهش پیدا می‌ کند.
 
ورزشکاران
ورزشکاران کالری بیشتری می‌ سوزانند و از پروتئین بیشتری برای ساخت عضلات خود استفاده می‌ کنند.
 
افرادی که در حال ریکاوری از یک بیماری یا آسیب سخت وشدید هستند
برای درمان باید بدن پروتئین بیشتری مصرف کند.
 
افرادی که تحت فشار و استرس هستند
هورمون‌ های استرس، شکسته شدن بافت و ماهیچه ها را افزایش می‌ دهد.
 
افرادی که در حال کاهش وزن هستند
مطالعات مختلف نشان داده است که پروتئین کافی برای کاهش وزن بدن لازم است تا سطح قند خون متعادل گردد و از شکسته شدن ماهیچه‌ ها جلوگیری شود.
 
افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند یا اسید معده کمتری دارند
بیشتر افراد دارای عدم تعادل در روده خود هستند و نمی‌ توانند به طور موثر پروتئین را هضم کنند.همین امر منجر به کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن، افزایش وزن وکمبود پروتئین می‌ شود. برای اینکه پروتئین به خوبی هضم شود، بدن باید اسید معده مناسبی داشته باشد.
 

اگر کمبود پروتئین وجود داشته باشد چه کاری باید انجام داد؟

اگر از غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات و قند بالا استفاده می‌ کنید، سعی کنید این موارد را با غذاهای کاملی همچون گوشت تازه، ماهی، مرغ، لبنیات، تخم مرغ، غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات جایگزین نمایید. پروتئین‌ های عالی در غذاهای گیاهی و محصولات حیوانی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره مند شوید.

اگر گیاهخوار هستید، منابع پروتئینی عالی همچون غلات سبوس دار، عدس، سویا، لوبیا، آجیل، دانه‌ها و سبزیجات وجود دارد که می‌ توانید از آن‌ ها استفاده کنید.

اگر غذاهای پروتئینی را دوست ندارید یا نمی‌ خواهید آن را بخورید، بهتر است از پودرهای پروتئینی ساخته شده از سویا، تخم مرغ، برنج، یا گندم استفاده کنید.

اگر فکر می‌ کنید، اسید معده کمی دارید، بهتر است از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

اگر در زندگی خود استرس زیادی دارید به دنبال یادگیری روش‌ های مدیتیشن و یوگا باشید یا فعالیت‌ هایی را بیابید که می‌ تواند باعث کاهش استرس شما شود.

خوشبختانه پروتئین در بیشتر شکل‌ ها وجود دارد. شما می‌ توانید آن را به صورت خام یا پخته پیدا کنید. اصلا مهم نیست چه رژیمی را دنبال می‌ کنید، باید بتوانید پروتئین مورد نیاز بدن خود را از منابع مختلف تامین نمایید.


منبع: سایت مجله سلامت
نسخه چاپی