به سلامت کودک‌تان کمک کنید
با خواندن تیتر این مطلب حتما فکر کرده اید قرار است با نصیحتهای سخت و سنگین روبه رو شوید یا با رژیم هایی مشکل برای کودک تان! اما نه. خوشبختانه قرار نیست شما و کودک تان را از خوردن غذاهای خوشمزه محروم کنیم، فقط نکته های کاربردی سریع و آسانی را به شما یادآوری می کنیم که با رعایت آنها می توانید تا حد قابل توجهی خطر افزایش وزن را برای خود و خانواده پایین آورده و به سلامت کودک تان کمک کنید؛ پس خواندن این نکات را از دست ندهید.
 
 بچه ها را به خوردن سالاد آن هم قبل از غذا عادت بدهید. اگر نگران پروتئین رسیده به بدن کودک تان هستید، در سالاد او برش‌های تخم مرغ آب پزو لوبیای پخته شده اضافه کنید. به این ترتیب هم چاق نمی شود و هم یک غذای کامل نوش جان کرده.
 
 موقع شام بشقاب های بچه ها را عوض کنید. به جای پیش دستی کوچکی که برای سالاد گذاشته اید، در بشقاب بزرگی که برای غذای اصلی اختصاص داده بودید، سالاد بکشید. به این ترتیب کوچولو بیشتر سالاد می خورد تا غذا.
 
 با این تصور که بچه ها در سن رشد هستند و به آسانی کالری های اضافی را می سوزانند، به غذای آنها روغن اضافه نکنید. در مورد غذای آنها هم مثل خودتان در مصرف روغن صرفه جویی کنید یا از اسپری های روغن استفاده کنید. هر یک قاشق غذاخوری روغن ۱۲۰ کالری و یک قاشق غذاخوری کره ۱۰۰ کالری انرژی دارد.
 
 اگر کودک تان قبل از ناهار بهانه گیری می کند و هله هوله می‌خورد زودتر به او ناهار بدهید. بعضی از بچه ها از ساعت ۱۱ شروع به پر کردن شکم شان با غذاهای مختلف می کنند و تا ساعت یک که وقت ناهار است، کلی ریزه خواری کرده اند. بهتر است همان ساعت ۱۱ ناهار کودک را به او بدهید.
 
 لبنیات مصرفی کودکان را از نوع کم چرب انتخاب کنید؛ این کار به جذب بهتر کلسیم لبنیات در بدن کودک شما هم کمک می کند. میان وعده ها را فراموش نکنید. پنچ وعده میوه در روز را فراموش نکنید. اگر کودک سیر باشد، کمتر سراغ هله هوله خوردن خواهد رفت.
 
 غذاهای پرکالری و شیرین را تا جایی که می توانید تهیه نکنید و در صورت تهیه، آنها را در دسترس کودک نگذارید؛ در عوض میوه ها را شسته و آماده مصرف روی میز هال قرار دهید.
 
سالم غذا خوردن الزاما با بیرون غذا خوردن تعارضی ندارد اما باید راه انتخاب سالم را بدانید و آن را به کودکان هم آموزش دهید. اگر می خواهید بچه ها دستورات تغذیه سالم را در منزل جدی بگیرند، نباید سر زدن به رستوران‌ها و بیرون غذا خوردن را از زندگی آنها حذف کنید. تنها کاری که باید بکنید این است که غذا خوردن در بیرون از منزل را محدود کرده و فقط به موقعیت های خاص اختصاص دهید اما وقتی به رستوران می روید حواس تان به نکات زیر باشد:
 
 زمان سفارش ساندویچ برای کودکان خواهش کنید تا مقدار کمتری از مواد داخل ساندویچ، هر چه که باشد، در داخل آن گذاشته شود. بچه ها را به استفاده از سس قرمز به جای سس سفید تشویق کنید. سس قرمز کالری اندکی دارد، در حالی که سس سفید بسیار چرب و پرکالری است.
 
 سبد نان را از روی میزتان بردارید.  قبل از غذا برای بچه ها سوپ سفارش دهید.  با بچه ها سری به سالاد بار بزنید و اجازه دهید قبل از غذا سالاد بخورند.  به جای سفارش دادن همه غذاها به صورت کمبو، یک سیب زمینی سرخ کرده سفارش دهید و همه با هم از آن بخورید.
 
 در بین نوشیدنی ها دوغ را انتخاب کنید یا آب پرتقال طبیعی که این روزها در بسیاری از رستوران‌ها سرو می شود.  برای کودکان غذاها را با سایز کوچک تر سفارش دهید. غذاهای مفید برای کودکان بیش فعال اسید چرب امگا ۳ که برای رشد و عملکرد مغز ضروری است ممکن است رفتار، حافظه و کمبودهای رفتاری و شخصیتی را بهبود بخشد.
 
اختلالات توجه یکی از مشکلات رفتاری کودکان می باشد که متأسفانه در سال‌های اخیر بر تعداد آن به طور چشم گیری افزوده شده است. در این مطلب تصمیم داریم غذاهای مفید برای کودکان بیش فعال را معرفی نماییم و در مطلب بعدی، غذاهای مضر برای این دسته از کودکان را نام ببریم. با ما همراه باشید.
 
اسیدهای چرب امگا ۳، امگا ۶ و آراشیدونیک اسید. برخی از اسیدهای چرب که در بدن ساخته نمی شوند، ولی در حفظ سلامت انسان نقش حیاتی به عهده دارند، اسیدهای چرب ضروری نامیده میشوند. اسیدهای چرب ضروری عبارتند از: اسیدهای چرب امگا  ۳، امگا ۶ و آراشیدونیک اسید.
 
مغز انسان حدود ۶ درصد چربی دارد که اسیدهای چرب امگا  ۳ سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است. یکی از نقش های مهم اسیدهای چرب ضروری، ارتباط و انتقال بین سلول های مغز است. اسید چرب امگا  ۳ که برای رشد و عملکرد مغز ضروری است ممکن است رفتار، حافظه و کمبودهای رفتاری و شخصیتی را بهبود بخشد.
 
یافته های مطالعات نشان داده است کودکان مبتلا به بیش فعالی دارای سطح پایین تری از اسیدهای چرب ضروری هستند که در نتیجه مشکلاتی در یادگیری، رفتار، خواب و عملکرد ایمنی آنان ایجاد می کند؛ به طوری که در پسران ۶ تا ۱۲ سال که دارای سطح پایین اسیدهای چرب امگا ۳ بودند، مشکلات کم خوابی بیشتری دیده شده است.
 
کمبود کلسیم ممکن است بیش فعالی را به وجود آورد. بنابراین می توان با تنظیم یک برنامه غذایی مناسب حاوی کلسیم نظیر شیر، پنیر، ماست، نان، بستنی، سبزیجات برگ سبز مانند کلم، برگ های سبز شلغم، یا مکمل های کلسیم، این کمبود را بر طرف کرد.
 
نتایج برخی از بررسی ها نشان داده اند که کمبود منیزیم در کودکان بیش فعال وجود دارد، به طوری که با دریافت منیزیم بیش فعالی در آنان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. منابع غذایی منیزیم عبارتند از: مغزها، حبوبات، غلات آسیاب نشده و نیز سبزیجات برگ تیره و شیر.
 
یافته های مختلف ارتباط بین کمبود روی و بیش فعالی را نشان داده است، به طوری که سطح سرمی روی در کودکان مبتلا به بیش فعالی به طور قابل توجهی پایین تر از کودکان طبیعی بوده است. کمبود روی در کودکان مشکلاتی از قبیل خشونت، کج خلقی، گریه های زیاد، بیزاری و نفرت و ناتوانی در تمرکز را ایجاد می کند. گوشت، ماکیان، شیر و محصولات لبنی ۸۰ درصد کل میزان روی مواد غذایی را تشکیل میدهند. جگر، پنیر، غلات کامل، لوبیاهای خشک، مغزها و محصولات سویا نیز منابع نسبتا خوب روی هستند.
 
کمبود ویتامین‌های گروه B در کودکان بیش فعال شایع است. نتایج یک مطالعه روی ۲۷ کودک مبتلا به بیش فعالی نشان داد که مصرف روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم فسفاتیدیل سرین به مدت ۲ ماه منجر به بهبودی قابل توجهی (۹۲ درصد) در ظرفیت یادگیری و رفتاری آنان شده است.
 
منبع: آشپزی و تغذیه کودکان، فاطمه تقدسی‌نیا، صص166-161، نوید حکمت، چاپ دوم، قم، 1396
نسخه چاپی