تاثیر گروه های خونی بر ویژگی های روانشناختی هر فرد
آیا واقعاً نوع گروه خونی می تواند تاثیری روی شخصیت افراد داشته باشد؟ شایعاتی زیادی در این باره وجود دارد که البته تعداد کثیری از مطالب موجود در این باره بیشتر مربوط به منابع غیرعلمی و نظرات شخصی افراد می باشد که هیچ پشتوانه علمی و تحقیقاتی ندارند. این موضوع دست مایه ساخت بسیاری از مشهورترین فیلم‌های سینمایی هالیوودی نیز شده است، گویا غربی‌ها به این مسئله زودیاک اعتقاد دارند. اما در مقاله حاضر قصد داریم موضوع تاثیر گروه خونی روی شخصیت افراد را از منظر علمی بررسی نماییم و ببینیم تحقیقات انجام یافته در این باره به چه نتیجه‌ای منجر شده اند.
 

تاثیر گروه خونی روی روانشناختی افراد

صحبت کردن درباره تاثیر روابط خونی روی شخصیت افراد وقتی جذاب می‌شود که بدانید، این موضوع واقعیت دارد و می تواند دلایل علمی محکمی نیز داشته باشد. آقای رایموند کاتل روانشناس انگلیسی در سال 1950 در یک تحقیق گسترده اثر گروه خونی روی شخصیت افراد را ناشی از انتقال ویژگی‌های شخصیتی به صورت ژنتیکی قلمداد می نماید.

تاثیر گروه های خونی بر ویژگی های روانشناختی هر فرد


تاثیر گروه خونی روی شخصیت افراد در فرهنگ‌های مختلف

ژاپنی‌ها تعریف کاملاً مشخصی از تاثیر گروه خونی روی شخصیت افراد داشته و در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی آن را در نظر می گیرند. آنها حتی در هنگام استخدام کارکنان شرکت‌های خود نیز از گروه خونی آنها می پرسند. هر شخصیتی برای هر شغلی مناسب نیست و از این رو گروه خونی شما می تواند یک عامل مهم در استخدام شرکت‌های ژاپنی داشته باشد!

در سال 1930 یک دانشمند ژاپنی ادعا می نماید که کسانی که دارای گروه‌های خونی یکسانی فارغ از منفی یا مثبت بودن، دارند، دارای ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری بسیار مشترکی نیز باهم هستند. طالع بینی گروه خونی در این کشور بسیار فراتر از یک پدیده معمولی اجتماعی ریشه دوانده و آنها در مسائل مهمی مانند استخدام و ازدواج از یک طبقه بندی خاص گروه‌های خونی به نام کوتسوکی گاتا (ketsueki-gata) استفاده می نمایند که کاملاً همه گیر شده است این یک تئوری بسیار بزرگ و ریشه دار در ژاپن است که از اوایل قرن بیستم آغاز و تاکنون تحقیقات بسیار گسترده‌ای را در این بار انجام داده اند.

 

تاثیر گروه خونی روی خصوصیات رفتاری افراد

غربی‌ها هم در اواسط قرن بیستم تحقیقات گسترده‌ای در این موارد داشته اند. علاوه بر اعتقاداتی که در بند قبل اشاره نمودیم، آنها حتی درمان برخی از بیماری‌ها را هم به گروه‌های خونی ربط می دهند.اگر گشتی در منابع علمی معتبر جهانی بیندازید متوجه خواهید شد که ارتباط گروه خونی با شخصیت افراد یک موضوع بسیار مهم در جوامع علمی روانشناسی محسوب شده و هر ساله دانشجویان زیادی مقاله‌ها و پایان نامه‌های خود را به این موضوع اختصاص می دهند.
 

شخصیت شناسی افراد با گروه خونی A

البته قرار نیست خیلی از منظر نظرات شخصی افراد درباره تاثیر گروه خونی روی شخصیت افراد صحبت کنیم. بیشتر می خواهیم نظراتی از روان‌شناسان و منابع معتبر در این باره را با هم مرور کنیم. نتایج حاصل بیشتر به خاطر اشتراک‌های رفتاری مشاهده شده بین افراد با گروه‌های خونی مختلف اخذ شده است که می تواند یا قوانین احتمالات و پدیده‌های روانشناسی به اثبات برسد.

افرادی که گروه خونی A دارند، می توانند افرادی با وسواس‌های خاص، خجالتی و البته سرعتی باشند. هوش بالا، صبر و وفاداری و صلح طلب بودن نیز از سایر ویژگی‌های روانشناختی افراد با گروه خونی A می باشد. گروه Aها به دلیل داشتن سطح بالایی از هورمون استرس کورتیزول همیشه و در همه مسائل تند و شدید رفتار می نمایند. از ویژگی‌های منفی این افراد نیز می توان به عدم انجام چند وظیفه به صورت همزمان اشاره نمود. افراد با گروه خونی AB بهترین و راحت‌ترین پیوندهای دوستی و ازدواج را با این افراد برقرار می نمایند.

تاثیر گروه های خونی بر ویژگی های روانشناختی هر فرد


شخصیت شناسی افراد با گروه خونی B

شخصت افراد با گروه خونی B کمی سرد و بیشتر منطقی می باشد. آنها علاقه به جزئیات داشته و به اصطلاح مرد عمل هستند. این افراد همیشه تمرکز بالایی در کار خود داشته و همیشه آماده ارائه ایده‌ها و خلاقیت‌های جدیدی در زندگی می باشند. آنها به جای تعقیب رویاهای خود ترجیح می دهند روی ایده‌های عملی و کار خود متمرکز باشند. البته این به دلیل رفتارهای منطقی و کمتر احساساتی بودن آنها کاملاً قابل توجیه می باشد.
 

شخصیت شناسی افراد با گروه خونی AB

افراد دارای گروه خونی AB دارای جالب‌ترین ویژگی‌های شخصیتی هستند. خصوصیات آنها را می توان ترکیبی از دو گروه قبلی دانست. به اندازه کافی آرام و منطقی و به اندازه کافی احساساتی هستند. مذهب و احساسات رنگ زیادی در زندگی آنها داشته و اعتقادات مذهبی آنها باعث می‌شود که همیشه آرام و خونسرد باشند.  انعطاف پذیرترین افراد دارای گروه خونی AB بوده و آنها این قابلیت را دارند که با هر کسی رابطه‌های دوستانه داشته باشند.
 

شخصیت شناسی افراد با گروه خونی O

مطالعه روی ویژگی‌های روانشناختی افراد با گروه O نشان می دهند که آنها افرادی بسیار اقتصادی بوده و رفتارهای آنها همیشه سمت و سویی از پول دارد. جسارت و سخاوتمندی از مهم‌ترین خصلت‌های مثبت افراد با گروه خونی O است. ژاپنی‌ها از افراد با گروه خونی O به عنوان افرادی مبارز و رزمنده یاد می کنند و پایداری و قدرت را از جمله اصلی‌ترین خصوصیات آنها می دانند. حسادت، سردمزاجی، خودسر بودن و کمی هم غرور و تکبر از جمله ویژگی‌های منفی است که می تواند برای گروه خونی O آنها را برشمرد. طبق نظر برخی روانشناسان نیز افراد با گروه خونی O خیلی کم دچار استرس‌های ناگهانی و شدید می شوند اما در صورت بروز این رفتار در آنها خروج از این بحران کمی سخت خواهد شد.
 

سازگاری گروه‌های خونی

سازگاری گروه‌های خونی با یکدیگر
از نظر علم پزشکی سازگاری گروه‌های خونی برای پیوند اعضا و انجام جراحی‌های پزشکی مشترک از اهمیت زیادی برخوردار است. اما این سازگاری در جنبه‌های روانشناختی کمی متفاوت خواهد بود.

• افراد با گروه خونی A با گروه‌های خونی A و AB سازگار هستند.
• افراد با گروه خونی B بیشترین ارتباط را با گروه‌های خونی B و AB را دارند.
•افراد با گروه خونی O نیز ارتباط نزدیکی با گروه خونی O و البته AB دارند.
• سازگاری گروه خونی AB نیز با همه گروه‌های خونی است.


منبع: littlethings.com
نسخه چاپی