فواید و خواص درمانی میوه شفتالو

میوه شفتالو و تفاوت‌های آن با هلو و شلیل

شفتالو یک میوه‌ی آبدار و خوشمزه شبیه به هلو است. امروزه در تبریز و آذربایجان به هلوی کال شفتالو می‌گویند و در فارسی دری به هلو شفتالو گفته می‌شود. درخت شفتالو از تیره‌ی گل سرخیان است که در حقیقت یکی از گونه‌های هلو به شمار می‌رود. شفتالو کمی از هلو کوچکتر است و گوشتی سفید رنگ دارد، اما سایر مشخصات درخت و میوه مشابه با هلو است. به همین خاطر در بسیاری از مناطق هلو و شفتالو را یکسان می‌دانند.

شفتالو و هلو با شلیل متفاوت هستند. شلیل پوستی نرم دارد اما پوست هلو و شفتالو مخملی و کمی زبر است. با این حال از لحاظ علم گیاه شناسی، شلیل نیز یکی از انواع هلو به شمار می‌رود.


خواص شفتالو

براساس یک مطالعه که در تگزاس انجام شد، میوه‌های هسته دار مثل هلو، شفتالو، شلیل و ... خواص زیادی برای بیماری‌های مرتبط با چاقی مثل دیابت، سندرم متابولیک و بیماری‌های قلبی عروقی دارند.

 
فواید و خواص درمانی میوه شفتالو

این مطالعه نشان می‌دهد که این میوه‌ها دارای ترکیبات زیست فعال و فنولی با خواص ضد چاقی و ضد التهابی هستند که می‌توانند کلسترول بد مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز کاهش دهند.

خواص شفتالو

شفتالو میوه‌ای مانند هلو است که دارای خواص متعددی نیز می‌باشد. اگر می‌خواهید از بروز مشکلاتی مانند معده درد، سردرد، سرفه، بیماری قلبی و.... جلوگیری کنید، میوه‌ی شفتالو را مصرف کنید. در این مقاله، به بررسی خواص شفتالو می‌پردازیم.


محققان خواص این میوه‌ها را به وجود چهار گروه فنول در آن‌ها مربوط می‌دانند: آنتوسیانین ها، اسید کلرژنیک، کورستین‌ها و کاتچین‌ها، که همگی به صورت مکمل یکدیگر کار می‌کنند و در مقابل بیماری‌های مرتبط با چاقی موثرند.

۱. سرطان

هلو و شفتالو به عنوان یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ویتامین C قادرند با شکل گیری رادیکال‌های آزاد - که علت ایجاد سرطان هستند - مبارزه کنند. در حالی که خوردن مقدار کافی ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان ضروری و مفید است، مقدار مورد نیاز برای مقاصد درمانی فراتر از مصرف خوراکی است. مواد غذایی حاوی فیبر، مثل میوه و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده همراه هستند.

خواص شفتالو برای پیشگیری از سرطان

سرطان بیماری است که می‌تواند به دلیل نقص در سیستم ایمنی نیز بروز پیدا کند. بنابراین، برای تقویت سیستم ایمنی باید مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و ویتأمین C مصرف کنید. شفتالو میوه‌ای غنی از ویتأمین C و آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌های موجود در شفتالو با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند که مسئول بروز بیماری سرطان هستند. طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف میوه‌ی شفتالو می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین برده و به تسریع روند بهبودی این بیماری کمک زیادی کند. بنابراین، به منظور جلوگیری از بیماری سرطان، مصرف میوه‌ی شفتالو را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید!

خواص شفتالو برای معده

اگر مشکلات مربوط به معده دارید و به دنبال راهی مؤثر برای درمان درد معده هستید، به شما مصرف شفتالو را پیشنهاد می‌کنیم. میوه‌ی شفتالو به دلیل اینکه به هضم بهتر غذا کمک می‌کند، باعث جلوگیری از معده درد نیز می‌شود. اگر معده درد دارید، قبل از خوردن غذا حتماً شفتالو مصرف کنید.

خواص شفتالو برای درمان یبوست

 میوه‌ی شفتالو حاوی مواد معدنی و ویتأمین‌های مفیدی است که نقش زیادی در درمان یبوست دارند. مصرف این میوه به تسکین حرکات روده و رفع مشکل یبوست کمک زیادی می‌کند. اگر یبوست را درمان نکنید، دچار بیماری‌های دیگر می‌شوید. پس با مصرف این میوه‌ی مفید مشکل یبوست را در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف کنید!
 

۲. پوست

ویتامین C، هنگامی که به شکل طبیعی آن خورده می‌شود (به صورت حاضر در میوه‌ها و سبزیجات) یا زمانی که به صورت موضعی روی پوست استعمال می‌گردد، می‌تواند چروک‌ها را کاهش دهد، بافت پوست را بهبود بخشد و با آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید و آلودگی مبارزه کند. ویتامین ث همچنین نقش مهمی در تشکیل کلاژن؛ سیستم پشتیبانی پوست دارد.

خواص شفتالو برای پوست

 اگر ویتأمین‌ها و مواد مغذی به اندازه‌ی کافی به پوست صورت برسد، پوست کمتر دچار چین و چروک، آکنه و... می‌شود. بنابراین، مصرف میوه‌ی شفتالو که غنی از ویتأمینC است، در کاهش چروک‌های پوستی، بهبود بافت پوست، کلاژن‌سازی، ترمیم و جوانسازی نقش بسزایی دارد. ماسک حاوی شفتالو بهترین گزینه برای درمان مشکلات پوستی و بهبود سلامت پوست است. اگر می‌خواهید پوستی صاف و جوان داشته باشید به شما استفاده از این ماسک را پیشنهاد می‌کنیم.  
 

۳. دیابت

خواص شفتالو برای دیابت

شفتالو میوه‌ای مفید برای افزایش قند خون است. در مواقعی که میزان قند خون پایین است، مصرف شفتالو بهترین گزینه برای بالا بردن قند خون می‌باشد. به افرادی که بیماری دیابت دارند، معمولاً مصرف میوه‌ی شفتالو پیشنهاد نمی‌شود.

براساس یک تحقیق مشخص شده است که شفتالو قادر است بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم در بدن، حتی بدترین و پرخطرترین سلول‌های سرطانی را ازبین ببرد.
 

فواید و خواص درمانی میوه شفتالو

مطالعات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که رژیم‌های غذایی با در صد فیبر بالا دارند، سطح گلوکز خونشان کاهش چشمگیری می‌یابد. همچنین بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، بهبود قابل توجهی در سطح قند خون، چربی‌ها و انسولین را تجربه می‌کنند.

یک میوه شفتالو متوسط دارای تقریبا ۲ گرم فیبر است. کارشناسان توصیه می‌کنند که مردان حدود ۳۰ تا ۳۸ گرم و زنان ۲۱ تا ۲۵ گرم فیبر در روز مصرف کنند.

۴. سلامت قلب

فیبر، پتاسیم، ویتامین C و محتوای کولین موجود در انواع هلو، از سلامت قلب پشتیبانی می‌کنند. با توجه به گفته‌های کارشناسان، افزایش مصرف پتاسیم و همزمان کاهش مصرف سدیم یکی از مهم‌ترین تغییرات تغذیه‌ای است که فرد می‌تواند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در زندگی خود ایجاد کند.

خواص شفتالو برای کاهش کلسترول و جلوگیری از بیماری قلبی

 یکی از دلایل بروز بیماری‌های قلبی افزایش کلسترول است. مصرف میوه‌ی شفتالو به دلیل اینکه کلسترول خون را کاهش می‌دهد، مانع بروز بیماری قلبی نیز می‌شود. خواص ضدالتهابی این میوه باعث می‌شود که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش پیدا کند.

خواص شفتالو برای سلامت قلب

شفتالو دارای ویتأمین‌هایی مانند پتاسیم، فیبر، ویتأمین C است. افزایش مصرف پتاسیم می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شود. پس برای تقویت عضلات قلب‌تان مصرف میوه‌ی شفتالو را فراموش نکنید.

۵. سلامت چشم

مصرف حدود ۳ وعده میوه شفتالو در روز، می‌تواند سرعت پیشرفت و خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مربوط به افزایش سن را کاهش دهد.

توجه داشته باشید که خواص خوردن انواع میوه‌ها و سبزیجات از جمله هلو و شفتالو، بی نهایت است. هرچه بیشتر این خوراکی‌ها را بخورید، خطر ابتلا به بیماری‌هایی که در اثر شیوه‌ی زندگی نامناسب بروز می‌کنند کاهش می‌یابد. یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات همچنین با افزایش سلامت و بهبود رنگ پوست و مو، افزایش انرژی و کاهش وزن همراه است.

خواص شفتالو برای سلامت چشم

اگر نگران این هستید که در آینده دچار مشکلات چشمی شوید، به شما مصرف شفتالو را پیشنهاد می‌کنیم. این میوه به دلیل دارا بودن خواص متعدد در سلامت چشم‌ها نقش مؤثری دارد.
 

6. خواص شفتالو برای لاغری

یکی از خواص شفتالو، کمک به چربی سوزی و تنظیم میزان متابولیسم است. اگر از چاقی اندام خود راضی نیستید و به دنبال راهی مؤثر برای لاغری هستید، به شما مصرف شفتالو را پیشنهاد می‌کنیم. شفتالو به علت دارا بودن ترکیبات مؤثر در درمان اختلال متابولیکی نقش زیادی دارد. ترکیبات موجود در شفتالو باعث کالری سوزی و در نتیجه لاغری می‌شود.
 

7. خواص شفتالو برای سرماخوردگی

شفتالو میوه‌ای غنی از ویتأمین c و آنتی اکسیدان است. به همین دلیل، مصرف شفتالو باعث تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از سرماخوردگی می‌شود.

ارزش غذایی

یک پیمانه میوه شفتالو تکه تکه شده با وزن ۱۵۴ گرم حاوی مواد زیر است:

فواید و خواص درمانی میوه شفتالو


شفتالو همچنین منبعی غنی از ویتامین‌های A، C، K. و E. است.

8. خواص شفتالو برای درمان مشکلات مجاری ادراری

اگر مشکلات مجاری ادراری مانند تکرر ادرار و ...دارید، مصرف میوه‌ی شفتالو می‌تواند به درمان این مشکلات کمک کند.
 

9. خواص شفتالو برای درمان مشکلات مجاری ادراری

اگر مشکلات مجاری ادراری مانند تکرر ادرار و ...دارید، مصرف میوه‌ی شفتالو می‌تواند به درمان این مشکلات کمک کند.

10. خواص شفتالو برای سرفه

 شفتالو دارای خواص ضد التهابی است. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی شفتالو می‌تواند به درمان سرفه و مشکلات تنفسی کمک کند.  
 

11. خواص شفتالو برای کاهش فشار خون

یکی از میوه‌های مفید برای کاهش فشارخون، شفتالو است. با خوردن این میوه‌ی مغذی می‌تواند به مرور زمان فشار خون را کاهش دهید.
 

12. خواص شفتالو برای سردرد

 اگر راه‌های مختلفی را برای رفع سردرد امتحان کرده‌اید و نتیجه نگرفتید به شما استفاده از روغن هسته‌ی شفتالو را پیشنهاد می‌کنیم. به منظور تسکین سردرد، این روغن را روی ناحیه‌ی شقیقه مالش دهید تا درد به مرور تسکین پیدا کند.
 


نکات خرید، مصرف و نگهداری میوه شفتالو

تابستان بهترین زمان برای خرید شفتالوست، یعنی زمانی که این میوه در اوج تولید قرار دارد و بهترین عطر و طعم را عرضه می‌نماید. اطمینان حاصل کنید که شفتالو و هلو را با پوستی کرک دار و سفت خریداری می‌کنید. برای نگهداری این میوه، آن‌ها را در یک کیسه کاغذی یا نزدیک پنجره و در معرض نور قرار دهید.

درصورتی که کمپوت هلو خریداری می‌کنید، از محصولات بدون شکر و با حداقل شربت خریداری کنید.

در تابستان یکی از وعده‌های غذایی خود را سالاد تابستانی متشکل از سبزیجات میکس یا اسفناج و آجیل، شفتالوی تازه و مرغ گریل شده، قزل آلا یا توفو قرار دهید. می‌توانید با سرکه بالزامیک طعم فوق العاده‌ای به آن ببخشید.

فواید و خواص درمانی میوه شفتالو

سعی کنید شفتالو و هلو را در وعده صبحانه بخورید. چند تکه شفتالو همراه با بلغور جو دوسر یا به صورت دورچین یک پنکیک یا شیرینی عالی است.

یک شب تا صبح تکه‌های شفتالو یا هلو را در آب یا لیموناد بریزید تا به این نوشیدنی‌ها طعم بی نظیری اضافه کنید.


سخن پایانی

یک رژیم غذایی کامل و متنوع قادر است از انواع بیماری‌ها پیشگیری کند و شما را به نقطه‌ی سلامتی ایده آلی برساند. بنابراین با وجود خواص بی نظیر میوه شفتالو (یا سایر میوه ها) هرگز آن را به عنوان خوراک اصلی خود قرار ندهید؛ بلکه بر اساس نیاز‌های بدنتان آن را همراه با سایر مواد خوراکی ضروری نوش جان کنید.



منبع: راسخون

نسخه چاپی