روش های مدیریت مالی خانواده در بحران های اقتصادی کشور
"قناعت مالی است که تمام نمی‌شود"
حضرت علی (ع)
 
روش های مدیریت مالی خانواده در بحران های اقتصادی کشور

این جمله گهربار از امیر مؤمنان درباره قناعت چه تفسیری می تواند داشته باشد؟ دنیای حاضر تبدیل به دنیای رشد‌ها و پیشرفت‌های ناگهانی شده است. درست و یا غلط این پیشرفت‌ها باعث حرکت‌های انفجاری در اقتصاد کشورها شده و اگر خانواده‌ها از قبل فکری برای مدیریت مالی زندگی خود نداشته باشند، درگیر بحران مالی پیش بینی نشده‌ای خواهند شد که دست و پا زدن در آن جز عمیق‌تر شدن باتلاق بحران، نتیجه‌ای نخواهد داشت. همین یک جمله از امیر مؤمنان نشان از توجه بسیار این عالم بزرگوار برای مدیریت مالی هزینه‌ها در خانواده بوده است.

اما برخلاف انتظار بسیاری از افراد تفسیر غلطی از این جمله داشته و معنای آن را به نداشتن هیچ تفریح سالم و نشستن در کنج خانه و عدم استفاده از نعمت‌های خداوند تلقی می کنند. در حالی که اتفاقاً برعکس این جمله نشان می دهد که ما می بایست درست و بر طبق شرایط زندگی خود از امکانات دور و بر خود استفاده نماییم. بی توجه به عواقب وام، بسیاری از افراد به دنبال دریافت وام‌های کلان برای اداره زندگی و کسب و کار خود هستند. این نحوه مدیریت مالی زندگی نشان می دهد که ما هنوز این جمله امیر مؤمنان را به خوبی درک نکرده ایم.
 

بحران مالی یا فرصت مالی

قدرت فکر قدرتی است که خداوند آن را در همه انسان‌ها به اندازه کافی قرار داده است. بسیاری از افراد در همین کشور خودمان از سخت‌ترین بحران‌ها بهترین فرصت‌ها را برای خود می سازند و این از هیچ چیزی نشات نمی گیرد، جز فکر و اندیشه‌ای که می تواند بحران‌ها را تبدیل به بهترین فرصت‌ها نماید.پس چه می‌شود که حرکت‌های بزرگ اقتصادی از نظر برخی بحران مالی هستند و برخی نیز آنها را به عنوان فرصت‌های مالی می پندارند؟

روش های مدیریت مالی خانواده در بحران های اقتصادی کشور


درست بیندیشیم

پول جمع کردن و غلام پول شدن به هیچ وجه راه درستی برای بحران‌های اقتصادی نخواهد بود. شما هر چقدر هم که قدرتمند باشید، بدون تفکر اقتصادی از قطار موفقیت عقب خواهید ماند. تفکر، هم فکری و کمک به همنوع که در کلام بزرگان دین و اهل بیت عزیز ما به وفور یافت می‌شود، نشانه‌ای برای رهایی از بحران‌های مالی است که خانواده‌ها با همیاری می توانند از آنها عبور نمایند. برخلاف تصور حمله به دیگران برای کسب پول بیشتر، داشتن تفکر دلفینی می تواند برگ برنده ما در بحران‌های مالی پیش رو باشید.
 

بحران‌ها را ما می سازیم

بزرگترین کشورهای جهان هم از خانواده‌ها تشکیل شده اند و این پیشرفت و سرمایه دار شدن خانواده‌ها است که می تواند یک کشور بزرگ را تبدیل به یک کشور ثروتمند نماید. به تاریخ کشورهای بزرگی مانند آلمان اگر نگاه کنید، آنها در زمان‌های که به اوج ذلت و ورشکستگی رسیده اند، ناگهان مانند یک فواره از زمین برخواسته و خود را به دنیا تحمیل کردند. این قدرت تنها با مدیریت دارایی‌ها و مخارج و اندیشه درست کسب شده است. بسیاری از ما حتی از چیزهایی که داریم کاملاً غافل بوده و تنها به فکر چیزهایی هستیم که آنها را نداریم.

 
روش‌های حل بحران مالی خانواده

بحران‌های مالی و اقتصادی در زندگی هر فردی ممکن است پیش بیاید. این چالش بزرگ اما اگر به درستی مدیریت شود، می تواند نقطه عطفی در زندگی هر فرد باشد. داشتن یک استراتژی مدون و منظم تنها راه نجات از چنین بحران هایی است که حتی آنها را پیش بینی نکرده ایم.

قرار نیست همه مسائل پیش رو را پیش بینی کنیم، اما همیشه می توان برای بحران‌های مالی آمادگی داشت و در زمان مناسب اقدام مناسب انجام داد. از همین اکنون باید به فکر مدیریت بحران‌های مالی خانواده خود باشید و خود را برای هر وضعیتی آماده سازید. البته ترفندهای زیر می تواند در این بحران‌ها یاور شما باشند.
 

هزینه‌ها باید اولویت بندی شوند

درصد بالایی از هزینه‌های جاری زندگی ما خیلی هم نیاز نبوده و تنها از روی برخی عادت‌های غلط وارد چرخه الی ما می شوند. آنها را باید در زمان بحران‌های مالی خانواده به درستی مدیریت نمایید.
 

آموزش اقتصادی ببینیم

بالا بردن سطح دانش اقتصادی اعضای خانواده و آگاه کردن آنها به مسائل روز می تواند در مواقع بروز بحران‌های مالی یک همفکری زیبا و مفید را درون خانواده شما به ایجاد کند و مسیر عبور از بحران را هموار نماید.

روش های مدیریت مالی خانواده در بحران های اقتصادی کشور


هزینه‌های خود را بودجه بندی نمایید

هر ماه زندگی خانواده شما نیاز به چقدر هزینه دارد؟ اگر هنوز اطلاع دقیقی از این پرسش ندارید،  هر چه سریعتر لیستی از هزینه‌های خود تهیه کرده و بودجه مصرفی خود را پیدا کنید. این بودجه بندی در زمان‌های بحران مالی باید مدیریت شده و بهینه شوند.
 

جریمه‌ها را از بین ببرید

پرداخت دیر هنگام قبوض و قسط‌های زندگی می تواند در آینده‌ای نزدیک باعث ایجاد جریمه‌های نقدی شده و پول شما را هدر دهد. این رویه در طولانی مدت ضررهای زیادی را به خانواده وارد نموده و هزینه‌ها را افزایش خواهد داد.
 

هم اندیشی برای حل بحران مالی خانواده

برخلاف رفتار بسیاری از آقایان در خانواده‌های ایرانی که در زمان بحران‌های مالی هیچ چیزی بروز نداده و در نهایت با کوهی از بدهی وارد خانه خود می شوند، هم اندیشی با افراد خانواده و دوستان و اقوام می تواند بهترین ایده‌ها را در ذهن شما خلق نماید.
 

بدن خود را سالم نگه دارید

هزینه یک ورزش صبحگاهی در پارک محله شما چقدر می تواند باشد؟ همین یک قلم می تواند بدنی سالم را برای شما ایجاد کرده و شما را از هزینه‌های سنگین پزشکی و درمان نجات دهد. پس در بحران‌های مالی بیش از پیش باید به فکر سلامتی خود باشید.

روش های مدیریت مالی خانواده در بحران های اقتصادی کشور


حل بحران مالی خانواده

از زمان اوقات فراغت خود استفاده بهینه کنید و در پی درآمدهای بیشتر باشید. برای اعضای خانواده متناسب با سن و شرایط اشتغال زایی نمایید. این روش علاوه بر کمک مالی به خانواده می تواند درس بزرگ اقتصادی برای اعضای خانواده نیز باشد.
 

از دیگران کمک بگیرید.

 البته برای هر قرض و کمکی باید راهی برای برگشت پول اندیشیده باشید. اما استفاده از کمک دیگران راهی است که خیلی از ماها از آن روی برمی گردانیم. در حالی که فرهنگ قرض دادن و قرض گرفتن یکی از سفارشات بزرگان و ادامه دین ما است. این فرهنگ باعث افزایش دوستی‌ها و عمیق‌تر شدن ارتباطات شده و می تواند راه حلی منطقی در حل بحران‌های مالی خانواده‌ها باشد.


بحران‌های مالی همیشه وجود داشته و این قضیه مربوط به همه خانواده‌ها در هر کشوری است،  اما داشتن یک برنامه مدون و مشخص می تواند شما را از این منجلاب نجات دهد. بسیاری از ما در این مواقع کنترل درستی روی اعصاب و روان خود نداشته و دست به اقداماتی عجولانه و گاهی اوقات هم بی خردانه می زنیم در صورتی که با تأمل و مشورت می توان مسیر بهتری را برای عبور از بحران مالی خانواده پیدا کرد.


منبع: investopedia.com
نسخه چاپی