خانه های سالمندان برای مراقبت از افراد مسن
خانه های سالمندان آیا مکان مناسبی برای نگهداری و مراقبت از افراد مسن است یا نه ؟ در این بخش از مقاله سعی داریم به طور کلی به بررسی مزیت و معایب و البته ویژگی های اصلی انواع مختلف از خانه های سالمندان بپردازیم. اگرچه هیچ جا در دنیا شبیه خانه ی خود فرد نخواهد بود ولی در برخی از مواقع  مجبور هستیم از خدماتی که در بسیاری از مکان های ویژه برای سالمندان بهره مند شویم . خانه های سالمندان یکی از مکان های اصلی می باشد که به طور عمده زیر نظر دولت خدمات خود را ارائه می دهد در این بخش سعی داریم به بررسی نکات قوت این مکانها بپردازیم تا این سوال را مورد بررسی قرار دهیم که آیا بهره مندی از از این مکان ها می تواند گزینه ی خوبی باشد یا نه .

متاسفانه در جامعه ی ما و البته برخی از جوامع دید بسیار خوبی برای نگهداری از افراد مسن در این نوع از مکان ها موجود نیست و افراد معمولا ترس های مختلفی از جمله ترد شدن توسط خانواده را دارند آنها می ترسند با حضور در این نوع مکان ها ممکن است به طور کامل توسط اعضای خانواده ی خود به فراموشی سپرده شود و در این راستا نیز برخی از خبرهای مربوط به آزار و اذیت افراد مسن در این نوع از مکان ها نگرانی های یاد شده را دامن زده است. در ابتدا لازم است بدانید که مشکلات یاد شده در همه ی جا وجود ندارد از سوی دیگر اگر شما توانایی نگهداری و مراقبت از عزیزان خود را که در دوره ی سالمندی حضور دارند ندارید چاره ای جز بهره مندی از خانه های سالمندان نیست ولی اگر می خواهید اطمینان کافی داشته باشید حتما قبل از انتخاب خانه ی سالمند مورد نظر بررسی های لازم را انجام دهید در این صورت می توانید از امنیت موجود خاطر جمع باشید.
 
خانه های سالمندان برای مراقبت از افراد مسن


ویژگی  خانه های سالمندان

خانه های سالمندان برای اینکه بتوانند بهترین خدمات را ارائه دهند باید ویژگی های منحصر به فردی را داشته باشند این ویژگی ها به طور کامل رفته و آسایش افراد را در این مکان ها افزایش می دهد. در ادامه به مهمترین ویژگی های یک خانه س سالمند مناسب و مطلوب پرداخته ایم . شما نیز میتوانید برس های لازم را قبل از انتخاب هر کدام از موارد یاد شده انجام دهید.

از مهمترین ویژگی خانه های سالمندان :
• غذا‌های خوشمزه
• محیط تمیز و امن
• همیشه از بازدیدکنندگان استقبال می‌شود
• احترام به سالمندان
• فعالیت‌های متنوع

زمانی که شما توانایی لازم برای مراقبت از عزیزان سالخورده ی خود را ندارید معقول به نظر می رسد آنها را به افراد کاردان در این زمینه بسپارید ولی هرگز تحت هیچ شرایطی بازدید های دوره ای را فراموش نکنید فردی که در این مکان ها به زندگی خود ادامه می دهد همواره چشم به انتظار است که افرادی از نزدیکان خود او را ملاقات کند هر چند رفاه و اسایش کامل برای او فراهم باشد و هر چند دوستان جدیدی برای خود پیدا کند این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

اگر به دلایل مختلف توانایی مراقبت از افراد سالمند را ندارید و آنها را به حال خود در منزلشان رها کنید در واقع می توان گفت بزرگترین ظلم را انجام داده اید زیرا افراد مسن همانند کودکان نیازمند مراقبت هستند خوشبختانه در کشورمان نیز فرصت های بهره مندی از خدمات خانه های سالمندان موجود است به راحتی می توانید با مراجعه به این نوع از مکان ها از مزیت های موجود در آنها بهره مند شوید. ما موظف هستیم از عزیزان سالخورده ی خود مراقبت کنیم ولی اگر توان فیزیکی و مالی را داریم باید به فکر راه چاره باشیم نه اینکه آنها را به حال خود رها کنیم.
 

مزایای خانه های سالمندان

زندگی در خانه های سالمندان دارای مزیت های ویژه و منحصر به فردی است و بسیار بهتر از زندگی در خانه های شخصی بدون هیچ گونه مراقبت می باشد از جمله مهمترین مزیت خانه های سالمندان می توان:

• فعالیت فیزیکی
• فعالیت ذهنی
• ارتباط با خانواده، دوستان و جامعه
درمان افسردگی
• احساس مفید و مورد نیاز بودن
• دسترسی به منابع بسیار
• خدمات بهداشتی و درمانی
• امنیت
• راحتی خانواده
• کمک به سالمند در انجام کار‌های روزمره
•  انجام کار‌های خانه
• محیط اجتماعی پویا

را مد نظر قرار داد. افراد مسن در حضور در این مکان ها در کنار افرادی همچون خودشان احساس اعتماد به نفس بیشتری می کنند اگر مراقبت های لازم نیز به طور عالی صورت بگیرد به راحتی در این مکان ها می تواننند دوستان جدید پیدا کرده و بیشتر از ماندن در خانه های خودشان که هیچ گونه مراقبتی صورت نمی گیرد لذت ببرند.

اگر افراد مسن در اولین مرحله حاضر به حضور در خانه های سالمندان نباشند می توانید از مشاوره های ویژه برای قانع کردن آنها استفاده کنید توجه خود را بعد از انتقال آنها به این گونه مکان ها به طور کامل قطع نکنید همانطور که در بخش های قبلی اشاره کردیم حتی اگر خانه های سالمندان بهشتی برای آنها باشد افراد مسن خواستار آن هستند که به طور دوره ای عزیزان خود را ملاقات کنند.
 
خانه های سالمندان برای مراقبت از افراد مسن


معایب خانه های سالمندان

خانه های سالمندان با دارا بودن همه ی مزیت های یاد شده عاری از معایب نیستند از جمله مهمترین معایب این مکان ها می توان به افسردگی به دلیل دوری از اعضای خانواده اشاره کرد. اگرچه مسئولان این نوع مکان و موسسات سعی دارند با در نظر گرفتن فعالیت های مختلف همواره انگیزه ی فرد مسن را ارتقا دهند ولی در این دوره به دلیل ضعف جسمانی افراد قادر به شرکت در همه ی این نوع از فعالیت ها نیستند به همین دلیل افسردگی می توان جزو شایع ترین بیماری در بین افراد مسن در خانه های سالمندان باشد.

دلتنگی نیز از دیگر معایب های حضور در این نوع از مکان ها می باشد افراد به تدریج به دلیل دور شدن از اعضای خانواده احساس دلتنگی کرده و در صورت عدم دیدار ممکن است تصور کند اعضای خانواده به طور کامل او را طرد کرده اند این احساس به ویژه در پدر و مادران بسیار فداکار بارزتر است زیرا آنها همواره بیشتر انتظار دارند به همین دلیل پیشنهاد ما آن است که اولا به آنها اطمینان بدهید که شما همواره در کنار ویادشان هستید سعی کنید به شکل منظم و زود زود انها را ملاقات کرده و در روزهای ملاقات حتی شده هدیه ای کوچک برایشان خریداری کنید در این حالت می توانید تا حدود زیاد دلتنگی های آنها را برطرف کنید و این مکان را به مکانی شاداب برای زندگی تبدیل کرده باشید.
 

نکات دانستنی در مورد خانه های سالمندان

زمانی که با عزیزان خود به طور منظم در خانه های سالمندان دیدار دارید به راحتی می توانید از نارضایتی آنها پی ببرید سعی کنید همواره از آنها سوال کنید که آیا به جز دلتنگی مشکل دیگری نیز دارند به عزیزان خود اطمینان دهید که شما همواره در کنار آنها هستید و اگر مجبور شوید حتی از آنها مراقبت نیز خواهید کرد زیرا در برخی از مواقع ممکن است افراد مسن در این نوع مکان ها گرفتار ناراحتی های مختلفی هستند ولی برای آنکه باری به دوش فرزندان خود نباشند واقعیت را کتمان می کنند. در انتخاب بهترین خانه ی سالمندان نیز بررسی های زیادی انجام دهید تا بتوانید مطمئن باشید.  


منبع: www.nia.nih
نسخه چاپی