گلاب چه طبعی دارد؟
گلاب یکی از انواع عرقیات کاملاً ایرانی است که علاوه بر مصارف خوارکی، ویژگی‌های درمانی نیز دارد همچنین طبع گلاب گرم و معتدل است.


خصوصیات و طبع گلاب

گلاب یکی از عرقیات پرمصرف در طب سنتی است. از آنجایی که طبع گلاب گرم و تا حدودی معتدل است؛ بنابراین برای اکثر افراد مصرف آن توصیه می‌شود و عارضه خاصی نیز ندارد. این مایع خوراکی در کشورمان به فراوانی یافت می‌شود.

مرغوب‌ترین گلاب مربوط به شهر‌های کاشان و میمند فارس است. گلاب به دلیل خواص و طبیعت ویژه‌ای که دارد، از آن برای تقویت قلب، کبد، معده و اعصاب استفاده می‌شود. این عرق طبیعی بسیار خوشبو بوده و آرامبخشی قوی است به هم دلیل از قدیم تا کنون از آن برای روز‌های سخت و پر اضطراب استفاده می‌گردید.
 

طبع گلاب گرم است یا سرد؟ آشنایی با مصلحات و نحوه مصرف

گلاب حاوی ویتامین‌‌های مختلف مانند  C، E، تانن، آنتی اکسیدان‌‌های مختلف است.گلاب دارای مزایا و خواص متعددی می باشد و به درمان بیماری‌‌ها و درد‌های مختلف کمک می کند.البته،باید هنگام خرید گلاب به کیفیت و اصل بودن آن توجه کنید.خیلی از افراد نمی دانند که طبع گلاب چیست! در این مقاله به بررسی طبع گلاب و نحوه مصرف گلاب می پردازیم.

طبع گلاب سرد است یا گرم؟

اگر برای شما نیز جای سوال است که طبع گلاب گرم است یا سرد؟ بهتر است بدانید که گلاب دارای طبعی گرم و معتدل می باشد. به عبارت دیگر اگر فردی که مزاج سرد دارد در صورتی که گلاب مصرف کند بدنش گرم می‌شود همچنین اگر فرد گرم مزاج گلاب مصرف کند بدنش سرد می شود. مصرف گلاب به دلیل اینکه طبع معتدلی دارد به اکثر افراد پیشنهاد می شود.

مصلحات گلاب

*منظور از مصلحات جمع مصلحه  است و به زیلان ساده یعنی داروها یا مکمل هایی که زیان دارو یا نوشیدنیهای طبی و درمانی را دفع کنند*
برخی از افراد شاید اطلاعاتی درباره ی مصلحات گلاب نداشته باشد.بنابراین بهتر است بدانید که شکر و نبات از مصلحات گلاب محسوب می شوند. به عبارت دیگر شما می توانید شکر و نبات را به همراه گلاب مصرف کنید.
 


ترکیبات و ارزش غذایی گلاب

 این در مایع خوراکی مواد مفید و مغذی زیر یافت می‌شود:


ویتامین C
ویتامین E
سیترنلول
تانن
پکتین
استاروپنین
گرانتول
فنیل اتانول

همچنین در یک بطری از گلاب مواد غذایی زیر نیز موجود است:


۲۰ گرم شکر
۸۰ گرم کالری
۲۱ گرم کربوهیدرات


انواع گلاب و درجه طبع آن‌ها

گلاب دو آتشه: برای تهیه این نوع گلاب پس از آنکه یکبار فرآیند تقطیر انجام شد، به جای ریختن آب بر روی آن دوباره گلاب به دست آمده از قبل را می‌ریزند.

گلاب سه آتشه: برای تهیه این نوع از گلاب، پس از بدست آمدن گلاب دو آتشه دوباره روی آن گل ریخته و مجدد فرآیند تقطیر انجام می‌شود.

گلاب پس آب: بعد از انجام فرآیند گلاب گیری مجدداً به گل‌های مانده در دیگ آب اضافه کرده و دوباره تقطیر می‌شوند.

گلاب درجه یک یا گلاب سنگین: در ۱۰۰ میلی لیتر از این نوع گلاب حداقل ۳۵ میلی گرم اسانس وجود دارد.

گلاب درجه دو یا گلاب سبک: در ۱۰۰ میلی لیتر از این نوع گلاب حداقل ۱۵ میلی گرم اسانس وجود دارد.

طبیعت تمامی این گلاب‌ها گرم و معتدل است. اما طبع گلاب سه آتشه، دو آتشه، درجه یک، درجه دو و پس آب، به ترتیب از گرمی به خنکی می‌رود.


خواص و طبیعت گلاب چه اثرات درمانی را دارد؟

استفاده از این عرق مفید به صورت خوراکی باعث آب رسانی به پوست شده و در نتیجه ظاهر پوست را سالم و شفاف نشان می‌دهد.

خوردن و بویین گلاب در طول روز حالات و احساسات مربوط به افسردگی و استرس را کاهش داده و باعث بهبود در خلق و خو می‌شود.

گلاب برای سوزش مجاری ادرای نیز مفید است، زیرا طبع گلاب رو به خنکی است.

اگر به صورت مرتب از گلاب استفاده شود برخی از مشکلات گوارشی مانند، نفخ، درد، یبوست، هضم سخت و ... بهبود می‌یابند.

از این مایع مفید می‌توان برای تسکین سرفه، گلو درد و دیگر علائم سرماخوردگی نیز استفاده کرد.

یکی دیگر از خواص گلاب کاهش قند خون است.

مداومت در مصرف گلاب موجی رفع پیری پوست و کاهش چین و چروک و همچنین مالیدن آن بر پوست باعث از بین رفتن لکه‌های پوستی نیز می‌شود.

نحوه مصرف گلاب

در این بخش توضیحاتی درباره ی نحوه مصرف گلاب به شما ارائه می دهیم.
 
  • شما می توانید به منظور تسکین مشکلات گوارشی و معده درد، از گلاب اصل استفاده کنید؛
  • برای درمان یبوست می توانید مقداری گلاب مصرف کنید؛
  • به منظور بهبود زخم‌‌های دهان،گرفتگی صدا می توانید گلاب را غرغره کنید. این کار به از بین بردن عفونت دهان و گلو کمک زیادی می کند؛
  • برای درمان سردرد و چشم درد بوییدن گلاب بهترین گزینه می باشد؛
  • اگر می خواهید پوستی شفاف و بدون جوش و آکنه داشته باشید به شما استفاده از ماسک گلاب را پیشنهاد می کنیم.
  • به افراد گرم مزاج و دارای مشکل سوزش ادارار مصرف گلاب پیشنهاد می شود. مصرف گلاب در این افراد باعث تسکین سوزش ادرار می شود؛
  • اگر می خواهید میزان استرس و اضطراب تان را در طول روز کاهش دهید به شما استنشاق بخار گلاب را پیشنهاد می کنیم؛
  • اگر دچار بیماری میگرن هستید بهترین کار استفاده از گلاب برای درمان این مشکل است. شما می‌توانید پارچه ای را به گلاب آغشته کنید و روی پیشانی تان قرار دهید تا درد میگرن کاهش یابد.
  • برای بهبود مشکلات چشم می توانید از گلاب به عنوان قطره چشمی استفاده کنید. استفاده از گلاب به عنوان قطره ی چشم باعث بهبود بینایی می شود و از بیماری چشمی جلوگیری می کند.
  • برای هضم بهتر غذا قبل از صرف هر وعده غذایی گلاب مصرف کنید.
  • به منظور جلوگیری از شوره سر و ریزش مو،از ماسک گلاب استفاده کنید.
  • شما می توانید از ترکیب گلاب و شکر برای نرم کردن لب‌‌ها استفاده کنید.برای این کار کافیست ترکیب گلاب و شکر را روی لب‌‌ها بمالید و بعد از 15 دقیقه لب‌‌ها را بشویید.
  • استفاده از تونر گلاب به پاک سازی پوست صورت کمک زیادی می کند.با استفاده از تونر می توانید که آلودگی‌‌ها و چربی‌‌های سطح پوست را از بین ببرید و پوستی صاف و شفاف داشته باشید.
  • نوشیدن 1 تا2 قاشق گلاب بعد از صرف غذا به تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه جلوگیری از بروز بیماری‌‌های مختلف کمک زیادی می کند.
  • اگر شب‌‌ها روی صورت یا بالش خود مقدار گلاب بمالید،می توانید خواب راحت تر و بدون استرسی را تجربه کنید.
  • قرقره کردن گلاب در دهان به تقویت لثه و استحکام دندان‌‌ها کمک زیادی می کند.گلاب به از بین بردن باکتری‌‌های دهان و دندان کمک زیادی می کند.
  • به منظور بهبود زخم‌‌های پوستی می توانید مقداری گلاب را روی محل آسیب دیده مالش دهید تا زخم‌‌ها سریعتر تسکین پیدا کنند.

از گلاب چه استفاده‌‌هایی می شود؟

از گلاب به منظور درست کردن شربت گلاب، انواع مربا، حلوا....استفاده می شود. گلاب به دلیل عطر و طعمی که دارد برای ساخت انواع کیک و شیرینی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین،از گلاب به عنوان تونرو ماسک برای صورت و مو نیز استفاده می شود.امروزه برای تسکین مشکلات چشم به قطره‌‌های چشمی گلاب اضافه کرده اند که باعث بهبود سریع مشکلات چشم می شود.


 معرفی چند ماسک صورت با استفاده از گلاب برای بهبود مشکلات پوستی

یکی از مهترین خواص گلاب درمان مشکلات پوستی است.گلاب به دلیل دارا بودن ویتامین‌‌ها، آنتی اکسیدان‌‌ها و خواص ضدعفونی‌کنندگی متعدد به بهبود مشکلات پوستی کمک زیادی می کند. برای داشتن پوستی جوان و شفاف می توانید از ماسک گلاب استفاده کنید.
 
  • ماسک گلاب و عسل برای آبرسانی پوست

یکی از دلایل پیری پوست،نرسیدن آب به مقدار کافی به پوست است.اگر می خواهید که پوستی جوان داشته باشید،استفاده از ماسک آبرسان را فراموش نکنید! شما می توانید 3 قاشق غذا خوری گلاب را با 2قاشق عسل مخلوط کرده و ماسک تهیه کنید.پس از اینکه ماسک گلاب و عسل به مدت15دقیقه روی پوست صورتتان باقی ماند،صورت را با آب سرد شستشو دهید.
 
  • ماسک گلاب و آب لیمو برای درمان جوش

اگر به دنبال راهی برای از بین بردن جوش‌‌های صورتتان هستید،به شما استفاده از ماسک گلاب و لیمو را پیشنهاد می کنیم.گلاب و آب لیمو به دلیل دارا بودن اثرات ضدالتهابی در جلوگیری از بروز آکنه و جوش نقش زیادی دارند.

برای تهیه این ماسک،یک قاشق چای خوری آب لیمو را با گلاب مخلوط کرده و روی نواحی دارای جوش بمالید. پس از 15دقیقه صورت تان را با آب سرد شستشو دهید.
 
  • ماسک گلاب و نارگیل برای حفظ رطوبت و جوانی پوست

یکی از خواص گلاب و نارگیل، نرم کنندگی پوست صورت است. شما می توانید 3 قاشق غذاخوری گلاب را با یک قاشق روغن نارگیل ترکیب کرده و این مخلوط را روی پوست صورت خود بمالید. این ترکیب به عنوان بهترین ترکیب برای حفظ رطوبت پوست صورت شناخته شده است. البته بهتر است بدانید که استفاده از روغن نارگیل فقط برای پوست‌‌های خشک پیشنهاد می شود.


بوی گلاب و یک کاربرد مهم آن

همانگونه که اشاره شد گلاب به دلیل بوی مطبوع و دیگر خواصی که دارد برای آرامش روح و روان و نیز تسکین قلب بسیار مفید است. به همین دلیل از آن در مراسم‌های عزاداری و یا مجالس مذهبی و دعا استفاده می‌شود. چرا که باعث آرام بخشی و رفع تنش در افراد سوگوار خواهد شد.
 

گلاب برای سلامتی چه خاصیت‌‌هایی دارد؟

گلاب از قدیم تا به امروز در طب سنتی به عنوان داروی معجزه آسا در درمان بیماری‌‌های مختلف شناخته شده است.

برخی از خواص گلاب عبارتست از:

۱.سرشار از مواد مغذی

گلاب حاوی ویتامین‌‌های مختلف مانند ویتامینc و E می باشد که به تقویت سیستم ایمنی کمک زیادی می کنند. گلاب که از گلبرگ‌‌های گل محمدی استخراج می شود حاوی آنتی اکسیدان‌‌های مفید،کلسیم، منیزیم و مس نیز می باشد.در نتیجه استفاده از گلاب که منبعی غنی از مواد مغذی می باشد در حفظ سلامت بدن نقش بسزایی دارد.

۲.درمان یبوست و مشکلات گوارشی

گلاب می تواند باعث درمان مشکلات روده و یبوست شود. مصرف گلاب می تواند باعث تسکین سوزش سردل شود و مشکلات معده را بهبود ببخشد.گلاب به دلیل خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی کننده به درمان مشکلات گوارشی نیز کمک زیادی می‌کند.برای جلوگیری از معده درد قبل از هر وعده ی غذایی نصف قاشق چایخوری گلاب مصرف کنید.
 

۳.جوان کننده ی طبیعی پوست

گلاب به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌‌های قوی به سم زدایی و محافظت از پوست کمک زیادی می کند. pH گلاب 4 تا 4.5 می باشد و به همین علت میزان PH پوست را معتدل نگه می‌دارد. منظور از pH یا همان پ هاش است که مقدار اسید یا باز هر محلولی با آن مشخص می‌شود. اگر می خواهید پوستی جوان، صاف و عاری از جوش داشته باشید می‌توانید از گلاب عنوان تونر استفاده کنید.
 

4.درمان سردرد

به افرادی که از مشکل سردرد رنج می برند،مصرف گلاب را پیشنهاد می کنیم. شما می توانید با خوردن شربت گلاب یا بوییدن گلاب سردرد خود را تسکین دهید.
 

5.بهبود بیماری‌‌های چشم

گلاب به دلیل دارا بودن خواص ضدعفونی کنندگی قوی در بهبود بیماری‌‌های چشمی و جلوگیری از بروز بیماری چشمی نقش موثری دارد. اگر می خواهید پف زیر چشم را با روشی طبیعی از بین ببرید به شما استفاده از گلاب را پیشنهاد می کنیم . گلاب به عنوان یکی از ترکیبات قطره‌‌های چشم نیز شناخته می شود که برای درمان التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

6.بهبود جای سوختگی،زخم و بریدگی

گلاب به عنوان ترکیبی که دارای خواص ضدعفونی کنندگی و ضدمیکروبی می باشد،در بهبود جای سوختگی و بریدگی نقش زیادی دارد.شما می توانید مقداری گلاب را روی قسمت زخم شده بریزید تا زخم زودتر بهبود پیدا کند.
 

7.تقویت مغز و پیشگیری از آلزایمر

افزایش سن یکی از عوامل بروز بیماری‌‌هایی مانند آلزایمر است.اگر می خواهید مغزتان را تقویت کرده و از آلزایمر پیشگیری کنید به شما مصرف گلاب یا بوییدن گلاب را پیشنهاد می کنیم.گلاب به عنوان بهترین ترکیب برای تقویت مغز شناخته شده است.
 

8.بهبود مشکلات تنفسی

گلاب ماده ای موثر برای باز شدن مجاری تنفسی و ریه‌‌ها است. به افرادی که مشکلات ریوی دارند،‌ بخور گلاب پیشنهاد می شود.
 

9.جلوگیری از ریزش مو و شوره سر

گلاب به عنوان ترکیبی موثر برای افزایش رشد مو‌ها و درمان شوره سر شناخته شده است. اگر به دنبال راهی برای جلوگیری از ریزش مو و شوره سر هستید به شما استفاده از ماسک گلاب برای مو را پیشنهاد می کنیم.
 

10.دارای خاصیت نرم کنندگی لب‌‌ها

اگر به دنبال یک نرم کننده طبیعی لب هستید می توانید از ماسک گلاب و شکر استفاده کنید.
 

11.از بین بردن خستگی

 یکی از روش‌‌های طبیعی برای کاهش خستگی و افزایش انرژی،مصرف گلاب است.گلاب به دلیل دارا بودن مواد مغذی و ویتامین‌‌های مختلف در رفع خستگی و تجدید انرژی نقش موثری دارد.


آیا طبیعت گرم گلاب عوارضی نیز دارد؟

به دلیل گرم بودن گلاب بهتر است افرادی که دچار زخم گوارشی و یا اسهال شدید هستتند همچنین کسانی که دچار بواسیر یا هموروئید اند، مصرف آن را به حداقل برسانند.

همچنین مصرف گلاب ممکن است برای برخی افراد ایجاد حساسیت و آلرژی کند؛ بنابراین قبل از مصرف آن باید تست حساسیت انجام شود. این گونه افراد معمولاً نسبت به گل محمدی آلرژی دارند.


منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی