لیمو ترش و یک دنیا خاصیت!
لیمو ترش که به خشک آن لیمو عمانی گفته می شود، از مرکبات بسیار پرطرفدار، با ارزش غذایی بالا و بسیار موثر در درمان بیماری ها است. به طور کلی برای استفاده از خواص لیمو ترش، می توان آن را خشک نمود تا علاوه بر نگهداری برای مدت طولانی ، قابل حمل به سایر مناطق نیز باشد. لیمو ترش سرشار از ویتامین های گرو ب، آ و ویتامین ث می باشد و مصرف آن در تقویت، تغذیه و تعادل عصبی بدن بسیار موثر است. خواص لیمو ترش شامل خاصیت قابض، آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد سرطان، ضد قارچ و باکتری است. همچنین این میوه ترش مفید، برای پیشگیری از بیماری ها و مشکلاتی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، التهاب گلو، عفونت های باکتریایی، فشارخون بالا و همچنین مشکلات گوارشی و پوستی بسیار مفید است.


گیاه شناسی لیمو ترش

لیمو ترش از تیره مرکبات است که در ایران در شمال و جنوب کشور پرورش داده می شود. این میوه پس از رسیدن کامل به رنگ زرد خوش رنگی در می آید. از پوست لیمو ترش اسانسی تهیه می شود که عطر مخصوصی دارد. در این زمینه لیموی سبز و نارس، بش از لیموی زرد و رسیده کاربرد دارد. میوه، پوست میوه، برگ و پوست ریشه این گیاه نیز مصارف طبی دارد.


خواص لیمو ترش (طبیعت و خواص درمانی)

طبع لیمو ترش سرد و خشک است. برخی از مهم ترین خواص درمانی لیمو ترش شامل موارد زیر می گردد:

لیمو ترش برای سلول های پوستی بسیار مفید بوده، باعث افزایش شادابی، لطافت، نرمی و رطوبت بیشتر پوست می شود و پدیده پیری و چین و چروک پوست را به تعویق می اندازد. همچنین استفاده مکرر از آب لیمو ترش بر روی زخم ها و سوختگی های قدیمی، می تواند به محو شدن زخم ها کمک کند و یک عامل خنک کننده بسیار قوی برای سوزش پوست است که یکی از مهم ترین خواص لیمو ترش به شمار می رود.

استفاده از لیمو ترش برای درمان شکنندگی ناخن ها مفید است. به این منظور به مدت یک هفته صبح وشب به ناخن خود آب لیمو ترش بمالید و ماساژ دهید.

لیمو ترش در سفید کردن دندان ها و رفع بوی بد دهان موثر است. برای رفع جرم دندان می توانید هفته ای یکبار دندان های خود را با آب لیمو ترش مسواک بزنید. همچنین ماساژ آب لیمو ترش بر روی لثه، از خونریزی لثه جلوگیری می کند و همچنین می تواند بوی بدن دهان را که ممکن است از بیماری های مختلف لثه شکل گرفته باشد را از بین ببرد.

خواص لیمو ترش برای سلامت موها شامل رفع شوره سر، درمان ریزش مو و دیگر مشکلات مربوط به مو و پوست سر می باشد. جالب است بدانید تماس مستقیم آب لیمو ترش با مو، به مو درخشش فوق العاده ای می بخشد.

یکی از خواص لیمو ترش کاهش درجه حرات بدن و رفع تب است. طبیعت لیمو سرد بوده و مصرف شربت لیمو ترش برای افراد درای مزاج گرم و درمان گرمازدگی بسیار مناسب می باشد.

لیمو ترش خاصیت ضد چربی و چربی سوزی داشته، باعث کاهش چربی خون و به تبع کاهش بروز خطر بیماری های قلبی می گردد. مخلوط سیر و لیمو ترش یکی از درمان های معجزه آسا در طب سنتی برای برطرف کردن گرفتگی و رسوب رگ های خونی است.

لیمو ترش خاصیت سم زدایی داشته و مصرف آن سم های جمع شده در کبد را نابود می کند و ضد امراض کبدی است.

آب لیمو ترش برای درمان اسهال عادی و اسهال خونی مفید بوده، بهترین درمان خون در ادرار خوردن آب لیمو ترش است.

در طب سنتی از خواص لیمو ترش برای پیشگیری و کمک به درمان عفونت های گوارشی خصوصا بیماری وبا استفاده می شود.


ارزش غذایی لیمو ترش

لیمو ترش سرشار از انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین ث است. همچنین عناصر و املاح مورد نیاز بدن نیز در این میوه به مقدار فراوان یافت می گردد.

لیمو ترش و یک دنیا خاصیت!


مضرات لیمو ترش (موارد احتیاطی و منع مصرف)

مصرف لیمو ترش برای کسانی که به بیماری زخم معده مبتلا هستند مضر بوده، بهتر است این افراد از افراط در مصرف آن پرهیز کنند.

مصرف زیاد لیمو ترش می تواند به مینای دندان آسیب برساند، بنابراین توصیه می شود بلافاصله بعد از مصرف آن دهان خود را با آب چند بار شستشو دهید.


منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی