استدلال‌های مخالف با وجود گرمایش جهانی
امروزه پدیده‌ی گرمایش جهانی یک مسأله‌ی بحث برانگیز است. امروزه محیط زیست به شدت دستخوش تغییر شده، تعداد درختان به میزان قابل توجهی کاهش یافته و درختان تنها در برخی از مناطق که تحت حفاظت قرار دارند، یافت می‌شوند. امروزه هوا حاوی برخی مواد خاص است که قدرت دید را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. اقیانوس‌های وسیع در حال پمپاژ شدن هستند و آب دریاها در کارخانه‌های نمک‌زدایی در حال فراوری می‌باشد. ببرها و شیرها در حال انقراض می‌باشند. کوه هیمالیا پوشش برفی خود را از دست داده است. قطب جنوب به طور مداوم در حال گرم شدن می‌باشد. اکثر مناطق آسیا و آفریقا به دلیل آب و هوای بسیار گرم غیر قابل سکونت می‌باشند. بیماری‌های ریوی و سرطان شایع شده است.
 

گرمایش جهانی

از دیدگاه امروزی، سناریوی بالا ممکن است به عنوان یک داستان علمی طبقه بندی شود. با این‌ وجود، در آینده‌ای نه چندان دور با پدیده‌ی گرم شدن شدید جهانی رو به رو خواهیم شد. این پدیده شامل افزایش دمای جو زمین به علت وجود گازهای گلخانه‌ای است. در چند دهه‌ی اخیر هشدارهای زیادی را در باره‌ی خطر گرمایش جهانی و تأثیرات آن بر محیط زیست دریافت کرده‌ایم. طرفداران محیط زیست هشدار می‌دهند که در صورت عدم انجام اقدامات پیشگیرانه‌ی فوری، گرمایش جهانی دارای اثرات فاجعه باری بر آینده‌ی بشر خواهد بود. با این‌حال، مخالفان محیط زیست بر این باورند که این پدیده بیش از حد مورد توجه قرار گرفته است. این افراد اعتقاد دارند که انجام اقدامات جهت مقابله با مسأله‌ی گرمایش جهانی مانع از پیشرفت‌های اقتصادی خواهد شد.
 

برخی استدلال‌ها بر علیه گرمایش جهانی

استدلال شده که گرمایش جهانی در مقابل مسائلی مانند بیماری ایدز، انتشار مواد هسته‌ای و فقر مسأله‌ای جزئی است و نیاز به اختصاص دادن زمان و منابع زیادی برای رفع این پدیده نیست.
 
برخی از افراد نیز معتقدند که دانشمندان به واسطه‌ی دریافت مبالغی از شرکت‌های زیست محیطی، اثرات گرمایش جهانی را بیش از حد بزرگ جلوه می‌دهند.
 
گرمایش جهانی نتیجه‌ی بررسی مدل‌های کامپیوتری هواشناسی می‌باشد. استدلال شده است که این مدل‌ها قادر به پیش بینی دقیق آب و هوای فردا نیستند، پس بنابراین چگونه می‌توانند تغییر اقلیم را در طولانی مدت پیش بینی کنند؟
 
استدلال شده که نه تنها فعالیت‌های انسانی باعث گرمایش جهانی می‌گردد، بلکه عوامل دیگری نیز در این پدیده نقش دارند.
 
مخالفان گرمایش جهانی بیان می‌کنند که روزنامه ها جهت افزایش فروش خود پدیده‌ی گرمایش جهانی را بیان می‌کنند. آن‌ها مسأله‌ی گرمایش جهانی را بیشتر از واقعیتی که در رابطه با این مساله وجود دارد، بیان می‌کنند.
 
مخالفان این پدیده بیان می‌کنند که دانشمندان پیش بینی‌های اشتباهی را درباره‌ی پدیده‌ی گرمایش جهانی انجام داده‌اند و همیشه علم و دانشمندان نظریه‌ی صحیحی را ارائه نمی‌دهند. شاید این افراد به دلیل خطا در محاسبات خود و یا انجام نتیجه گیری‌های اشتباه در مورد شواهد موجود به نتایج اشتباهی دست پیدا کنند، و این افراد معتقدند که گرمایش جهانی بیشتر از این‌که یک مشکل واقعی باشد، مشکل مجازی می‌باشد.
 
از آن‌جا که شواهد تاریخی طولانی مدت در رابطه با تغییر اقلیم وجود ندارد، بنابراین پدیده‌ی گرمایش جهانی تنها می‌تواند یک فرضیه باشد.
 
استدلال شده که بخار آب نقش مهمی در گرمایش جهانی دارد. و انتشار گازهای گلخانه‌ای مانند دی اکسید کربن، متان، هیدروکربن‌ها و دیگر گازهای گلخانه‌ای تنها نقشی جزئی را در گرمایش جهانی ایفا می‌کنند. در واقع، برخی از مردم بر این باورند که گرمایش جهانی یک پدیده‌ی طبیعی می‌باشد که انسان در آن هیچ نقشی ندارد.
 
اطلاعاتی در رابطه با افزایش دما وجود دارد که نشان می‌دهد به دلیل افزایش تدریجی و آهسته‌ی دما، این مسأله چندان نگران کننده نمی‌باشد. همچنین، برخی افراد تصور می‌کنند که افزایش دما به رشد گیاهان در مناطق سرد و غیر قابل سکونت کمک می‌کند. افزایش سطح دی اکسید کربن نیز رشد گیاهان را تحریک می‌کند.
 
استدلال رایج دیگر علیه پدیده‌ی گرمایش جهانی این است که افزایش فعالیت خورشید باعث گرمایش جهانی شده و انسان در توسعه‌ی این پدیده نقشی ندارد.
 
مشخص شده است که اکثر استدلال‌ها علیه گرمایش جهانی در واقع نادرست و دور از ذهن می‌باشد. در اصل افرادی که از این استدلال‌ها حمایت می‌کنند، علاقه ی خاصی به فعالیت‌هایی که به گرمایش جهانی کمک می‌کند، دارند.
 
متأسفانه این افراد برخی از مردم جهان را متقاعد می‌کنند که گرمایش جهانی یک مسأله‌ی جدی نیست. بنابراین باید تلاش‌هایی در زمینه‌ی مردود اعلام کردن این استدلال‌ها و انجام اقدامات مناسب جهت جلوگیری از گرمایش جهانی و حفظ محیط زیست سالم انجام دهیم.
 

مدارک دال بر اثبات وقوع پدیده‌ی گرمایش جهانی

چندین روش وجود دارد که می‌توان با به کار گیری آن‌ها روند دمای جهانی را مورد مطالعه قرار داد. ساده‌ترین روش بررسی اطلاعات اقلیمی مربوط به چند سال گذشته می‌باشد. واقعیت این است که در طی 8 سال یعنی از سال 2001 تا 2008 قرن بیست و یکم فهرستی از 20 تا از گرم‌ترین سال‌ها از سال 1901 تهیه شد و این فهرست یک شاخص واضح بود که نشان می‌داد زمین در حال گرم شدن می‌باشد. مخالفان پدیده‌ی گرمایش جهانی بر این باورند که تغییرات مشاهده شده در طول چند سال اخیر در واقع بخشی از تغییر اقلیم طبیعی بوده است. این مطالعات درباره‌ی افزایش روند دمای جهانی تنها محدود به سوابق گذشته نیست. برخی از روش‌های علمی مانند اندازه گیری دمای حباب‌های هوا در ورقه‌های یخ قطبی و مطالعه‌ی حلقه‌های درختانی که چندین هزار سال قدمت دارند نیز می‌تواند به مطالعه‌ی تغییر اقلیم کمک کند. با توجه به دقت پیش بینی‌های صورت گرفته در مورد آینده، اکثر مواقع دانشمندان بدون در نظر گرفتن هیچ کدام از گزینه‌های ذکر شده در بالا و تنها با تکیه بر احتمالات و مدل‌های کامپیوتری درباره‌ی پدیده‌ی گرمایش جهانی در آینده بحث می‌کنند و همین موضوع باعث شک و تردید برخی از مخالفان این مساله شده است.
 
دانشمندان تغییرات جزئی این سیاره را که در طی دو دهه‌ی آخر شاهد آن بودند را در نظر گرفتند و بر این اساس پیش بینی می‌کنند که ممکن است در آینده موضوع بدتر از این شود. این تغییرات شامل دماهای افراطی یعنی تابستان‌های داغ و سوزان و زمستان‌های بسیار سرد، الگوی بارش غیر طبیعی که باعث وقوع سیل و خشکسالی می‌گردد، ذوب شدن یخچال‌ها و توده‌های یخ قطبی، افزایش سطح آب دریاها که تهدیدی برای به زیر آب رفتن برخی مناطق کم ارتفاع می‌باشد و غیره است. با این‌حال، همه‌ی این مثال‌ها توسط مخالفان پدیده‌ی گرمایش جهانی رد شده، چون آن‌ها بر این باورند که داده‌های مورد استفاده جهت پیش بینی روند گرم شدن جهانی کافی نبوده و بنابراین این داده‌ها غیر قابل اعتماد می‌باشد. این افراد بر این باورند که دانشمندان با تفسیر نادرست داده‌ها و نتیجه گیری کاذب در حال افزایش هشدار وقوع گرمایش جهانی می‌باشند. در مقابل، مخالفان پدیده‌ی گرمایش جهانی بر این باورند که تغییرات مشاهده شده در طول چند سال اخیر بخشی از تغییر اقلیم طبیعی بوده و همه‌ی گونه‌های ساکن بر روی این سیاره توانسته‌اند با گذشت زمان خود را با این تغییرات سازگار کنند.
 
اگرچه عدم آگاهی درباره‌ی گرم شدن جهانی باعث شده تا این پدیده به صورت حل نشده باقی بماند، اما در صورت عدم انجام اقدامات لازم در این رابطه ممکن است در آینده با حوادث فاجعه باری در این رابطه رو به رو شویم. نیازی به انجام بحث‌های بی‌ارزش و کورکورانه در مورد مسائلی مانند این که نسل ما با این مشکلات فاجعه بار رو به رو نخواهد شد، نیست، اکنون زمان آن فرا رسیده تا به خوبی چشمان خود را باز کنیم و به پیامدهای این فاحعه‌ی ناگوار پی ببریم و اقدامات صحیح در جهت جلوگیری از وقوع این پدیده را انجام دهیم.
 
باید این مساله را در نظر داشته باشیم که اثرات گرم شدن جهانی بر کره‌ی زمین حاصل یک شب نیست، بلکه این موارد به تدریج و در طول سال‌ها رخ داده و باعث مشکل شدن زندگی همه‌ی گونه‌های ساکن بر این سیاره خواهد شد.
 
منبع: Prabhakar Pillai - HelpSaveNature
نسخه چاپی