خواص درمانی کرفس
کرفس یکی از سبزیجات پرخاصیت و سودمندی است که ارزش غذایی برگ، ساقه و تخم کرفس و خواص درمانی آنها، باعث شده که امروزه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده از آن توسط متخصصان تغذیه به بیماران توصیه شود. خواص کرفس و فواید درمانی آن شامل خاصیت ضد التهابی، ضد نفخ، مسهل، مدر، مقوی، آرامبخش، ضد فشار خون و آنتی اکسیدان می باشد. در طب سنتی از خواص کرفس برای درمان بیماری هایی نظیر نقرس، برونشیت، آسم و اختلالات گوارشی استفاده می شده است. همچنین متخصصان طب سنتی، برای درمان اختلالات قاعدگی نظیر بی نظمی و عقب افتادن و افزایش شیر مادران شیرده مصرف این سبزی معطر و پرخاصیت را به زنان توصیه می نمودند.


گیاه شناسی کرفس

کرفس گیاهی دو ساله است، یعنی در سال اول برگ تولید می کند و در سال دوم ساقه هوایی گل دهنده ظاهر می شود و بذر می دهد. این گیاه در برخی شرایط مانند گیاهان یکساله در سال اول تولید گل و بذر می نماید. گلهای کرفس کوچک و سفید رنگند که به صورت چتر مرکب ظاهر می شود و در انتهای ساقه گل دهنده به ارتفاع 60 تا 90 سانتی متر قرار می گیرد. برگهای آن دارای ظاهری شفاف، کمی ضخیم و مرکب از 3 تا 7 برگچه مثلث یا لوزی شکل دندانه دار و بسیار معطر است.


خواص کرفس (طبیعت و خواص درمانی)

 طبع کرفس گرم و خشک است. برگ های کرفس حاوی چربی‌های فرار ضروری مورد نیاز بدن می باشد. اسانس حاصل از این سبزی نیز تسکین دهنده عصبانیت، شرایط نقرسی و تورم مفاصل است. علاوه بر این کرفس ادرار آور است و مایعات اضافی بدن را دفع می کند. سایر خواص کرفس به طور خلاصه عبارتند از:

یکی از خواص کرفس پیشگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا و کلیه است. همچنین متخصصان تغذیه معتقدند، کرفس بهترین ماده غذایی است که می‌تواند با پاک‌کردن کلیه و مجاری ادراری، عفونت مجاری ادرار و اسید اوریک بالا را از بین ببرد.

کمک به درمان اختلالات خواب از موارد مصرف کرفس می باشد. این سبزی به علت داشتن روغن‌های طبیعی و ضروری، املاح، ویتامین‌ها و هورمون‌های گیاهی، سبب ایجاد نوعی آرامش در بدن می‌شود و سیستم مغز و اعصاب را تسکین می‌د‌هد.

مصرف کرفس به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی فیبر غیر محلول می باشد، برای لاغری و کاهش وزن بسیار موثر است.

کرفس نیز نظیر سایر سبزیجات دارای مواد آنتی اکسیدان بسیار فراوان بوده و در نتیجه در پیشگیری و بروز انواع سرطان به ویژه سرطان دستگاه گوارش و سرطان ریه و حفره دهانبه بدن کمک می کند.

از فواید مصرف کرفس کمک به کاهش فشار خون و کلسترول خون می باشد. از این رو مصرف آن به بیماران قلبی عرقی توصیه می گردد.

کرفس درمان کننده سوء هاضمه به شمار می رود و از آن جایی که دارای خواص ضد التهابی است در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های دوران بارداری نفش مهمی دارد.

یکی از مهمترین خواص کرفس، حفظ سلامتی پوست می باشد.

کرفس تقویت‌کننده و محرک نیروی جنسی است و در کل برای تقویت عمومی بدن بسیار مفید است.

به طور کلی ویتامین ب6 و اسید پانتوتنیک موجود در کرفس به‌همراه منیزیم و کلسیم، اثر مثبتی در تقویت ماهیچه‌ها دارد و دارای آثار شگرفی در ایجاد آرامش روانی است.


ارزش غذایی و مواد موثر موجود در کرفس

کرفس سرشار از ویتامین‌های کا، ث و منبع بسیار خوبی برای تامین فولات، فیبر غذایی، پتاسیم، مولیبدن و منگنز است. مواد معطری مانند لیمونن، ترپینئول، کاروئل و مشتقات اسید کافئیک از دیگر مواد موثر موجود در گیاه کرفس می باشد.

جدول ارزش غذایی و خواص کرفس 

خواص درمانی کرفس


مضرات کرفس (توصیه های‌پزشکی و موارد منع مصرف)

کرفس از گروه گیاهانی است که قابلیت جذب سموم شیمیایی و آلاینده های خاک را دارد و تجمه سموم نباتی در آن نسبتا بالا است، بنابراین توصیه می گردد در صورت امکان از کرفس‌هایی که به شیوه ارگانیک کشت می شوند استفاده کنید.

لازم است بدانید هر یک ساقه متوسط کرفس در حدود 35 میلی گرم سدیم دارد و بنابرانین افرادی که محدودیت مصرف نمک دارند و دارای فشار خون بالا هستند ، بایستی این مقدار نمک موجود در کرفس را در محاسبات رژیم غذایی خود منظور دارند.

خوردن کرفـس برای بیماران مبتلا به صرع مضر است؛ زیرا حمله‌ها را تحریک می‌کند، همچنین افرادی که به ورم کلیه مبتلا هستند نیز بایستی در مصرف کرفس احتیاط کنند.


منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی