آشنایی با خواص پرتقال
پرتقال یکی از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین میوه های جهان است. گونه های مختلفی از پرتقال در سراسر جهان می روید که به جز تفاوت در طعم، رنگ، اندازه و برخی ویژگی های ظاهری تفاوت چندانی در میزان مواد و عناصر مغذی آنها وجود ندارد.

درخت پرتقال درخت کوچکی است با برگ های سبز کوچک و گل های سفید، پوست این میوه نارنجی رنگ، کمی ناصاف و میوه آن بسته به نوع پرتقال شیرین و ترش، زرد یا قرمز است. از انواع مختلف پرتقال می توان به پرتقال خونی، بیروتی، تامپسون و ماندارین اشاره کرد.

غیر از میوه پرتقال که مصرف خوراکی دارد، پوست پرتقال نیز دارای خواص متعددی بوده و از آن در تهیه مربا و غذا استفاده می شود. جالب است بدانید اکتر مواد مفید و موثر پرتقال در لایه ها و پوست های نازک و سفید رنگ داخل لب های پرتقال دارد.


ارزش غذایی پرتقال

خوردن یک پرتقال متوسط در روز بیشتر از مقدار ویتامین (ث) مورد نیاز بدن در یک روز را تامین می کند. همچنین این میوه خوشمزه منبع خوبی برای ویتامین (ب1)، (ب6)، اسید فولیک، پتاسیم، کلسیم و فیبر است.

جدول ارزش غذایی و خواص پرتقال

آشنایی با خواص پرتقال


خواص پرتقال (طبیعت و خواص درمانی)

پرتقال دارای طبع معتدل است و هرچه شیرین تر باشد طبع آن به سمت گرمی می رود، از این رو مصرف آن برای انواع مزاج ها مناسب است. خواص درمانی پرتقال بسیار فراوان بوده و می توان گفت یکی از مهم ترین منابع تامین ویتامین (ث) برای بدن است. برخی از مهم ترین خواص پرتقال شامل موراد زیر می گردد:

جلوگیری از افزایش و کمک به کاهش چربی و فشار خون
یکی از مهم ترین خواص پرتقال پایین اوردن کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) است. در حقیقت با خوردن پرتقال چربی و فشار خون بالا کاهش می یابد. پکتین موجود در این میوه سطوح کلسترول خون را با ترکیب با اسیدهای صفرا کاهش می دهد. مصرف پرتقال به افراد دارای بیماری های قلبی و عروقی، مبتلا به چربی خون و فشار بالا توصیه می گردد.

پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه
برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه می توانید از پرتقال استفاده نمایید. با مصرف این میوه، مقدار PH اوره و استیک اسید بدن افزایش یافته و به طور قابل توجه خطر ابتلا به ایجاد سنگ کلیه کاهش می یابد.

پیشگیری از انواع سرطان
پرتقال سرشار از ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدان است. خوردن روزانه یک عدد پرتقال یا نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در هر روز می تواند از ابتلا به سرطان روده و زخم معده جلوگیری نماید. همچنین به دلیل داشتن رنگدانه های نارنجی در کاهش احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی و به ویژه سرطان ریه بسیار موثر است.

درمان و پیشگیری از سرماخوردگی
یکی از معروفترین خواص پرتقال، مصرف آن برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و درمان آن است. ویتامین (ث) موجود در این میوه آن را به یک داروی خانگی بسیار مفید برای درمان سرماخوردگی تبدیل نموده است.

مفید برای سلامت پوست
پرتقال حاوی مقادیر بسیار بالایی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است و می تواند باعث جوانسازی پوست، آبرسانی به بدن، احساس شادی و نشاط و حتی ترمیم و بازسازی بافت های آسیب دیده سطح پوست شود. همچنین خواص آنتی اکسیدانی پرتقال باعث کند شدن روند پیری سلول ها شده و برای ترمیم جای زخم بسیار موثر است.

درمان افسردگی
از دیگر خواص پرتقال ایجاد احساس شادی و نشاط و درمان افسردگی است. ویتامین (ب) موجود در پرتقال برای درمان افسردگی مفید بوده، بوییدن پوست پرتقال نیز باعث ایجاد حس سرزندگی در افراد می شود. در بسیاری از برندهای مشهور عطر و ادکلن در سراسر جهان از رایحه پرتقال به عنوان یک ماده موثره بسیار خوشبو استفاده شده است.


مضرات پرتقال (توصیه‌های پزشکی و موارد احتیاطی)

در پرتـقال موادی از نوع آلکالوئیدها وجود دارد که در مبتلایان به نارسائی کبد ایجاد حساسیت و ناراحتی می نماید، بنابراین اینگونه اشخاص باید در مصرف پرتقال احتیاط کنند.

خوردن پرتـقال همزمان با گوشت و ماهی سازگار نیست و بهتر است چند ساعت قبل یا بعد از خوردن غذا میل شود.

افرادی که داری معده ضعیف بوده و مزاج سرد و تری دارنند، لازم است د مصرف پرتقال زیاده روی نکرده و بعد از خوردن پرتقال چند عدد خرما بخورند یا از عسل استفاده کنند تا دچار مشکل گوارشی نشوند.


منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی