تمرینات ذهن ناخودآگاه، ایجاد کننده‌ی توان فکری بی‌نهایتی است
برخی می‌گویند این همان بخشی از ذهن است که وقتی در حال انجام کارهای روزمره هستیم، آرام خوابیده است. در حالی که برخی دیگر می‌گویند که این قرینه ذهن آگاه ما است که وقتی ما می‌خوابیم، فعال می‌شود. کسانی که به ذهن ناخودآگاه اعتقاد دارند، می‌گویند که این بخش از ذهن، ما را به دنبال خواسته‌ها و آرزوهایمان هدایت می‌کند که در پس ذهن نگه می‌داریم، که بعضی از آنها حتی هوشیاری ما را از بین می‌برد. اگرچه تعریف کاملی از ذهن ناخودآگاه هنوز وجود ندارد، اما قدرت آن مدت زیادی است که توسط مردم تأیید شده است. هیچ اثر تجربی برای اثبات آن پیدا نشده است، اما این واژه از قرن‌ها پیش در فرهنگ‌های مختلف جهان ذکر شده است و مدیتیشن فقط یکی از تکنیک‌هایی است که اجداد ما به عنوان یک تمرین برای کنترل ذهن ناخودآگاه استفاده می‌کردند.
 
اگرچه توسعه در زمینه علم و فناوری توجه انسان را بیشتر به ویژگی‌های تجربی جهان جلب کرده است، قدرت ذهن ناخودآگاه و کنترل آن نیز در دهه‌های اخیر افزایش یافته است. در این جا چند تکنیک آورده شده است که به ما در ارتباط با شنیدن صدای درونی‌مان کمک می‌کند.
 

تکنیک‌ها و تمرینات ذهنی

مدیتیشن
اعتقاد بر این است که مدیتیشن حالتی است که از طریق آن ما با ذهن ناخودآگاه ارتباط برقرار می‌کنیم. در حالی که ما تمرکز می‌کنیم، هدف ما این است که ذهنمان را از همه‌ی حواس پرتی‌ها دور کنیم. ما سعی می‌کنیم ذهن آگاه خود را با به وجود آوردن تمرکز تمام افکارمان به روی یک شیء خاص، آرام کنیم. همان طور که ما این کار را انجام می‌دهیم، خود را به صدای ذهن ناخودآگاهمان متصل می‌کنیم، که اغلب توسط ذهن آگاه ما متزلزل می‌شود. برای انجام این کار، در مکانی قرار بگیرید که کمترین عوامل مختل کننده تمرکز را داشته باشد و در ذهن خود روی چیز خاصی متمرکز شوید. در ابتدا فقط با مدیتیشن 10 دقیقه‌ای شروع کنید. سپس با تمرین، آن را افزایش دهید. شما همچنین می‌توانید مدیتیشن را در رختخواب، درست قبل از رفتن به خواب، تمرین کنید.
 
خود هیپنوتیزمی
خود هیپنوتیزمی حالتی است که از طریق آن ذهن ناخودآگاه با ذهن آگاه ما ارتباط برقرار می‌کند. در طی هیپنوتیزم، ذهن ما آرام است و ما قادر به تمرکز بیشتر بر آنچه که ذهن ناخودآگاه ما می‌گوید، هستیم. همان طور که ما در طول هیپنوتیزم به آن گوش می‌دهیم، ذهن آگاه ما از آن چه همتای آرام خود می‌گوید آگاه است. هنگامی که ما از خواب بیدار می‌شویم، به دنبال آن چه که ذهن آگاه در مورد خواسته‌های واقعی ما در طول هیپنوتیزم آموخت، می‌رویم.
 
تجسم
اعتقاد بر این است که این روش مؤثرترین تمرین است. این تمرین شامل دیدن خود در نقشی است که در آرزوی تبدیل شدن به آن هستیم. این تکنیک معمولاً توسط ورزشکاران برای بهبود مهارت‌های خود مورد استفاده قرار می‌گیرد و درست قبل از رفتن به میدان بازی در ورزش انجام می‌شود. تحقیقات علمی نشان داده است که امواج مغزی در حالت تجسم و یا در حالی که فرد در واقعیت آن عمل را انجام داده، یکسان هستند. این بدان معنی است که مغز ما نمی‌تواند بین این که آیا ما تصور می‌کنیم یا آن را در واقعیت انجام می‌دهیم، تفاوتی قائل شود، و در هر دو حالت اشتیاق شدیدی نشان می‌دهد.
 
تأیید مثبت خود
این جملات را به خودتان بگویید:
* من بهترینم.
* از عهده‌اش بر می‌آیم.
* من موفق خواهم شد.
* خوشحال می‌شوم.
 
اینها تأییدات مثبت خود هستند که می‌توانید با آموزش ذهن ناخودآگاه خود، به این باور برسید که می‌توانید موفقیت را به دست آورید. تأیید خود، با این روش انجام می‌شود، و راهی برای برقراری ارتباط و ثبت در ذهن ناخودآگاه است که شما در هر چیزی که برای رسیدن به آن تصمیم گرفته‌اید، موفق خواهید شد.
 
استفاده از چشم انداز فعال
به غیر از تکرار تأیید خود به صورت شفاهی، همچنین می‌توانید آنها را بر روی یک برگه کاغذ و یا آویز نوشته و در محلی که اغلب در طول روز، به چشم می‌آید، نصب کنید. به جای این سخنان، می‌توان از پوستر یا تصویری استفاده کرد که نشان دهنده نوعی موفقیت یا پیروزی است. شما همچنین می‌توانید تصویر ایده آل خود که به شما الهام می‌بخشد را مورد استفاده قرار دهید. این‌ها گزینه‌هایی برای تمرین ذهن ناخودآگاه شما هستند تا اعتماد به نفس شما را افزایش دهند.
 
شهود
همه ما صداهای ضعیفی را درون سرمان احساس کرده‌ایم که به ما نهیب می‌زنند تا با انجام کاری خاص، به خود آسیب نرسانیم. ما اغلب آن را نادیده می‌گیریم و از طریق نتیجه عمل، بعداً متوجه می‌شویم که باید به آن صدا گوش می‌کردیم. این هم جنبه دیگری است که علم قادر به توضیح آن نیست. اگر چه تعریف کاملی از ذهن ناخودآگاه هنوز وجود ندارد، اما قدرت آن مدت زیادی است که توسط مردم تأیید شده است. با این وجود ما آن را شهود می‌نامیم، که همیشه به نظر می‌رسد بداند که چه چیزی برای ما مناسب است. بسیاری معتقدند که این صدای ذهن ناخودآگاه ما است که با ما ارتباط دارد. هر چه بیشتر آن را نادیده بگیریم، ضعیف‌تر می‌شود. برای تقویت این صدا، به آن گوش دهید و سعی کنید به این فکر کنید که چرا این صدا با شما این گونه صحبت می‌کند.
 
درک رؤیاهای خود
اگر شهود وسیله شنوایی ناخودآگاه ارتباط با شما باشد، رؤیاها همتای بصری آن هستند. برای درک آن چه در راه رسیدن به آن تلاش می‌کنید باید به شما بگوییم، رؤیای خود را هر بار که می‌بینید، بنویسید. با گذشت زمان، شما ممکن است بتوانید الگوی خود را پیدا کنید. زیرا ممکن است برخی از آنها معانی خاصی داشته باشند.
 
جریان نوشتن آگاهانه
با یک قلم و یک تکه کاغذ بنشینید، و اطمینان حاصل کنید که ذهن شما در حالت آرام قرار دارد. حال شروع به نوشتن هر چه که به ذهن شما می‌آید بنمایید و سعی نکنید بر روی افکار خود تأثیر بگذارید. در ابتدا افکار، حاصل ذهن آگاه است. با این حال، پس از مدتی، اندیشه‌های آگاهانه توسط ذهن ناخودآگاه جایگزین می‌شوند.
 
تمرینات ذهنی و روش‌های ذکر شده توسط افراد بسیاری انجام می‌شود، و آنها مشاهده کرده‌اند که نتایج بسیار خوبی داشته است. با این حال، برای کنترل ذهن، باید صبر داشته باشید. ساکت کردن ذهن خودآگاه و شنیدن صدای ذهن ناخودآگاه، آسان نیست. و دیدن نتیجه آن، فقط از راه تمرین‌های زیاد است که به دست می‌آید.
 
منبع: دپوپریا بووز - Buzzle
نسخه چاپی