درمان تورم پلک چشم
پلک متورم را می‌توان به عنوان آماس در پلک فوقانی و پایینی نیز توصیف کرد. این عارضه می‌تواند دردناک باشد یا کاملأ بدون درد باشد. انواع مختلفی از عفونت‌ها، شایع‌ترین عوامل مسبب تورم هستند. معمولاً، تورم در هر دو پلک اتفاق می‌افتد، اما گاهی اوقات ممکن است فقط یک پلک متورم شود. تورم پلک اغلب همراه با قرمزی چشم‌ها، ترشح از گوشه چشم، احساس خارش، پوسته شدن پلک، درد و غیره است.
 

تورم پلک

این کودکان هستند که اغلب دچار چنین عفونت‌هایی می‌شوند، زیرا تمایل دارند با دست‌های خود چشم‌هایشان را لمس یا پاک کنند. اگر پلک درد نداشته باشد، تورم می‌تواند به علت یک واکنش آلرژیک باشد که غدد چربی موجود در پلک عامل آن هستند. دردناک بودن تورم پلک ممکن است علامت برخی از مشکلات چشمی مانند کونژویتیویت، بلفاریت، گل مژه، سلولیت اوراسیتی و کلازسیون باشد. تورم پلک را می‌توان با یا بدون دارو کاهش داد. در این جا، ما گزینه‌های درمانی را برای شرایط مختلف مورد بحث قرار داده‌ایم.
 
بلفاریت
این اتفاق عمدتاً به دلیل حمله باکتریایی به غدد چربی موجود در نزدیکی مژه است. یکی دیگر از علل بلفاریت واکنش آلرژیک به مواد آرایشی است. یا به این دلیل است که پوست شما نسبت به مواد تشکیل دهنده خاصی از مواد آرایشی چشم آلرژی دارد و یا به دلیل خوابیدن بدون پاک کردن آرایش چشم است. علائم قابل شناسایی دیگر آن تحریک و تشکیل پوسته بر روی پلک‌هاست. این عارضه باعث آسیب دیدن چشم نمی‌شود اما التهاب به مدت چند هفته یا حتی چند ماه ادامه دارد و همچنین به تدریج و دو باره شروع می‌شود.
 
معمولاً، هیچ درمان دارویی لازم نیست. استفاده از کمپرس گرم با پارچه مرطوب، پلک را تمیز نگه می‌دارد و التهاب آن را کاهش می‌دهد. اگر تورم با گذشت زمان تشدید شد، شما باید با یک پزشک مشورت کنید که ممکن است یک پماد آنتی بیوتیکی برای درمان موضعی تجویز کند.
 
گل مژه
این شکل دیگری از عفونت در پایه مژه است که به دلیل آن پلک متورم می‌شود و یک شکل جوش مانند قرمز بر روی آن ایجاد می‌شود. گل مژه مشکلی چندان جدی نیست.
 
در این جا نیز استفاده از کمپرس گرم با یک پارچه تمیز و مرطوب که در آب گرم فرو برده می‌شود، به عنوان درمانی عالی محسوب می‌شود. گرما بخار موجود در زیر پلک را از بین می‌برد. پس از آن، تورم به خودی خود کاهش می‌یابد. اگر شما بتوانید گل مژه را در جایی که ایجاد شده، شناسایی کنید، در آوردن آن با استفاده از ناخن باعث می‌شود که تورم را از بین ببرید و سریع بهبود یابید. با این حال، اطمینان حاصل کنید که هیچ فشاری بر روی گل مژه نمی‌آورید.
 
چشم صورتی
تورم همراه با التهاب است. این نتیجه یک عفونت است که به علت ویروس یا باکتری ایجاد شده است.
 
این عارضه باید تنها توسط پزشکان درمان شود. آنها ابتدا عفونت ناشی از ویروس یا باکتری را شناسایی می‌کنند و سپس درمان را شروع می‌کنند. آنها قطره چشم آنتی بیوتیکی تجویز می‌کنند تا عفونت باکتری را از بین ببرند. این تجویز با اشک مصنوعی همراه است که می‌تواند ناراحتی در چشم را تسکین دهد. آنها همچنین در فواصل منظم کمپرس سرد را توصیه می‌کنند. اگر یک بیماری ملتحمه ویروسی حادث شود، قطره چشم استروئیدی باید به منظور کاهش التهاب تجویز شوند.
 
شپش
حضور شپش در ریشه مژه نیز می‌تواند این وضعیت را ایجاد کند. این مشکل در کودکان کوچک معمول است. شما می‌توانید حرکات آرامی را در نزدیکی پایه مژه کودک مشاهده کنید.
 
از محصولات ضد شپش استفاده نکنید زیرا برای چشم مضر هستند. در عوض می‌توانید از بعضی از ژل‌های نفتی و یا هر نوع پماد غیر دارویی دیگر برای دفع کردن شپش و تخم آنها استفاده کنید.
 
آفتاب سوختگی
هنگامی که شما در معرض نور خورشید بیرون قرار گیرید باید از برخی از کرم‌های ضد آفتاب بر روی پلک خود استفاده کنید. اگر این کار را نکنید پلک‌ها ممکن است در اثر آفتاب سوختگی متورم شوند.
 
کمپرس سرد این مشکل را تسکین می‌دهد. دو پد پنبه را در آب سرد یخ زده فرو کنید و آنها را در حدود 10 دقیقه بر روی چشم خود قرار دهید. یا به جای آن، دو تکه خیار خنک را بردارید و ده دقیقه آن را روی چشم بسته قرار دهید. اگر پس از درمان کمپرس سرد بهبود پیدا نکردید، بلافاصله با پزشک مشورت کنید. استفاده از عینک آفتابی در آن زمان، برای جلوگیری از عفونت بیشتر توصیه می‌شود.
 
علل دیگر
بعد از عمل جراحی آب مروارید، تورم پلک یک مسأله جدی است زیرا ممکن است نشانه‌ای از عوارض بعد از عمل جراحی باشد. و باید در اسرع وقت توسط پزشکان درمان شود. گذاشتن لنزهایی که به درستی تمیز نشده‌اند، می‌تواند موجب تورم پلک شود. همچنین ممکن است تورم جزئی در پلک‌ها بعد از گریه کردن یا شنا کردن و یا به دلیل نیش حشرات مشاهده شود.
 
عوارض پس از جراحی باید در اسرع وقت توسط پزشک درمان شود. کسانی که از لنز استفاده می‌کنند باید همیشه لنزهای خود را پاک کنند. در تمام موارد دیگر، درمان مشترک، استفاده از کمپرس گرم یا سرد است.
 
همان طور که می‌بینید، بیشتر علل مسبب تورم پلک چندان جدی نیستند و در خانه قابل درمان هستند. اگر شما مستعد این عارضه هستید حتماً باید مراقبت کافی از چشمانتان به عمل بیاورید. تورم پلک اغلب همراه با قرمزی چشم‌ها، ترشح از گوشه چشم، احساس خارش، پوسته شدن پلک، درد و غیره است. هیچ گاه چشمتان را با دست کثیف لمس نکنید زیرا می‌تواند آلودگی را وارد چشم کند. همین طور در هنگام استفاده از مواد آرایشی چشمی، باید ابتدا انتهای چشم را تست کنید. مثلأ فقط به قسمت انتهای چشم بزنید تا در صورت حساسیت داشتن، متوجه شوید و به کل چشم آسیب نرسد. هرگز مواد آرایشی دیگران را شما هم استفاده نکنید و قبل از خوابیدن آرایشتان را پاک کنید.
 
سلب مسئولیت: این مقاله فقط برای مقاصد اطلاع‌رسانی است و نباید به عنوان جایگزینی برای مشاوره پزشکی حرفه‌ای استفاده شود.
 
منبع: Bidisha Mukherjee - HealthHearty
نسخه چاپی