آشنایی با خواص و مضرات فلفل سیاه
فلفل سیاه، میوه‌های خشک شده و تیره رنگ گیاه فلفل است. گیاه فلفل بومی جنوب هند است و معمولا برای میوه آن کشت شده و به صورت خشک به عنوان ادویه و چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلفل گیاهی است بالارونده و دارای ریشه‌های ساقه خیز و کوتاه که میوه آن ادویه‌ای است با طعم تند و سوزنده. هنگامی که فلفل سیاه خشک می‌شود از آن به عنوان دانه فلفل یاد می‌شود و سپس تبدیل به پودر شده تا در پخت و پز مورد استفاده قرار گیرد و عطر و مزه بهتری به غذاها ببخشد. از نظر ترکیبات شیمیایی فلفل سیاه، دارای اسانس روغنی فرار و انواعی از آلکالوئیدها است. فلفل سیاه به جز استفاده به عنوان چاشنی، استفاده‌های دارویی هم دارد.


خواص فلفل سیاه (طبیعت و خواص درمانی)

طبع فلفل گرم و خشک است. فلفل سیاه ادویه‌ای است که دارای مواد معدنی و ویتامین‌های فراوانی است. مواد مغذی موجود در فلفل سیاه شامل منگنز، پتاسیم، آهن، فیبر لبنی، ویتامین C و K است. این ادویه دارای ویژگی‌های ضد باکتری، ضد تورم و آنتی‌اکسیدان بوده، همین ویژگی‌ها آن را به ادویه‌ای با خواص دارویی شگفت انگیز تبدیل کرده است. برخی خواص دارویی فلفل سیاه عبارتند از:

اسانس فلفل سیاه می‌تواند ناراحتی‌های گوارشی را تا حد زیادی بهبودی بخشد. مطالعات نشان داده است فلفل سیاه ضد اسهال و محافظ دستگاه گوارش می‌باشد.

این ادویه حاوی ویتامین A، C، فلاوانوئید، کاروتنوئید و آنتی‌اکسیدان است که مانع از آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد می‌شود.

از خواص دانه‌های فلفل سیاه، از بین بردن نفخ، سوءهاضمه، اسهال، یبوست و اسیدیته بوده، به طور کلی این ادویه ترشح اسید هیدروکلریک را کاهش می‌دهد، همچنین فلفل اشتها را افزایش می‌دهد.

در هنگام سرماخوردگی، مصرف فلفل سیاه در غذا، به دفع خلط و باز شدن بینی کمک می‌کند.

یکی دیگر از خواص این فلفل حفظ سطح فشار خون و پیشگیری از بالا رفتن فشار خون است و علت آن وجود مقادیر زیاد ویتامین C و ترکیباتی است که سطح فشار خون را در بدن کنترل می‌کند.

از فلفل سیاه، به عنوان یک ضد التهاب جهت کاهش دردهای ناشی از صدمات عضلانی، التهابات تاندون، کاهش علائم آرتریت و روماتیسم می‌توان استفاده کرد.

یکی دیگر از خواص فلفل سیاه پیشگیری از بروز آکنه است، مالیدن روغن فلفل سیاه به صورت، سلول‌های مرده پوست را از بین برده و اکسیژن و ماده مغذی بیشتری به پوست می‌رساند.

این ادویه خاصیت ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد و شوره سر را کم می‌کند.

کسانی که سطح کلسترول خونشان بالا می‌باشد با مصرف فلفل سیاه می‌توانند کلسترول را پایین آورند.

از مهم ترین خواص دانه‌های فلفل سیاه، مقابله با انواع سرطان می‌باشد. روغن یا عصاره فلفل سیاه دارای خاصیتی است که از تکثیر سلول‌های سرطانی انسان جلوگیری به عمل می‌آورد، همچنین روغن این چاشنی ضد التهاب، دارای آنتی اکسیدان و بازدارنده سرطان می‌باشد.

از فلفل سیاه برای درمان میگرن می‌توان بهره برد.

ترکیبی از روغن‌های فلفل سیاه و سفید، مرزنجوش، اسطوخودس و نعنا می‌تواند به عنوان یک کرم ضد درد مصرف شود.

لایه بیرونی دانه فلفل سیاه به تجزیه سلول‌های چربی کمک می‌کند. از این رو، مصرف غذاهای حاوی فلفل روشی خوب برای کمک به کاهش وزن به طور طبیعی است، لذا از خواص فلفل سیاه کمک به کاهش وزن و تناسب است.

مصرف روغن فلفل سیاه به صورت موضعی احساس گرما ایجاد می‌کند، همچنین این فلفل ادرار آور است و این موضوع باعث می‌شود تا سموم و آب اضافی بدن دفع شود.

از خواص فلفل سیاه، کمک به افراد مشتاق به ترک سیگار است، روغن فلفل سیاه یکی از موادی است که می‌تواند هوس سیگار را سرکوب کرده، کسانی که قصد ترک سیگار را دارند می‌توانند با مصرف این روغن مصرف سیگار خود را به حداقل برسانند. همچنین عصاره و روغن این فلفل، یکی از بهترین روغن‌ها جهت رفع استرس است.


مضرات فلفل سیاه (عوارض جانبی، موارد احتیاطی و منع مصرف)

با وجود خواص فلفل سیاه و فواید درمانی آن، مصرف آن برا همه افراد مناسب نیست. کودکان، مادران شیرده و باردار نباید از فلفل استفاده کنند. همچنین مصرف زیاد آن باعث تاریکی چشم می‌شود و بیماران مبتلا به ناراحتی معده نیز نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند. به طور کلی مصرف بیش از اندازه فلفل به بیماران دستگاه گوارشی، مجاری ادرار، سل، بواسیر، سودا، کلیه، جگر، ورم پروستات، تصلب شرایین، سکته مغزی، سوزاک، سیفیلیس و کم خونی توصیه نمی‌شود.


منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی