راجع به حزب الله لبنان چه میدانید؟

حزب الله امروز و دیروز

به طور کلی باید در لبنان دو خط مشخص و جدا از هم را برای حزب الله و به طور کلی مقاومت در این کشور ترسیم کرد که یکی از آنها قایل به حمایت از این جنبش به خاطر نقش آفرینی آن در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی به لبنان در سال های گذشته دارد و گروه دیگر به خاطر نوع نگاه و وابستگی به برخی کشورها و خط فکری خود چندان با این رویکرد موافق نیست و حتی در برخی مقاطع مخالفت هایی با برخی سیاست ها که به تقویت حزب الله و بنیه نظامی لبنان منجر می شود، ابراز کرده است.

برای ورود به این موضوع باید کمی به عقب بازگردیم و بحث را از سال ۱۹۸۲ آغاز کنیم، آن زمانی که اسراییل در صحنه لبنان یکه تازی می کرد و کسی برای مقابله با این دشمن غدار در لبنان وجود نداشت و هر زمانی که اراده می کرد با وارد کردن ارتش خود حتی تا بیروت نیز پیش می آمد.

برای اولین بار در تاریخ لبنان گروهی با توسل به سلاح به رهبری سید عباس موسوی دومین دبیر کل شهید حزب الله در منطقه خلده در نزدیک بیروت در برابر نیروهای صهیونیست اعلام وجود کرد و جرقه مقابله با تجاوزات اسراییل به لبنان زده شد.

اسراییل تا آن زمان به خاطر چهره ای که از خود برای کشورهای عربی ساخته بود، مغرور از برخی اشغالگری ها دست به هر اقدامی علیه کشورهای همسایه و اطراف فلسطین اشغالی می زد و هر زمانی که اراده می کرد، نیروی نظامی، جنگنده و موشک به طرف آنها می فرستاد تا بتواند با ترساندن این طرف ها سیاست های تجاوزکارانه خود را به پیش برد و در صورت امکان به سیاست از نیل تا فرات خود نزدیک تر شده و در صورت امکان به آن جامه عمل بپوشاند.

بروز اولین برخورد از سوی گروهی در نزدیکی بیروت به عنوان یک جنبش نظامی در لبنان به یکباره شوک بزرگی به نظامیان صهیونیست وارد کرد که تا آن زمان انتظار چنین برخوردی را نداشتند و موفقیت آنان نیز در توقف ادامه پیشروی رژیم صهیونیستی و درگیر شدن با این گروه برای تل آویو دور از انتظار بود.

در واقع می توان گفت این مقابله و متوقف کردن نظامیان صهیونیست در بیروت اولین اعلام غیر رسمی ظهور حزب الله در صحنه لبنان به عنوان یک گروه پیرو سیاست مقاومت در برابر متجاوز بود که تا آن روز در لبنان کمتر مورد توجه قرار می گرفت و ارتش لبنان نیز به خاطر ضعیف نگه داشتن از نظر تسلیحات و عده و عده قادر به چنین مقابله ای نبود.

برای رژیم اسراییل که تا آن زمان سرشار از غرور برخی موفقیت ها علیه کشورهای عرب اطراف بود، مقابله گروهی از جوانان که بیشتر آنان از اهالی بعلبک لبنان بودند، بسیار سخت و گران تمام شد.

در ادامه این روند به خاطر موفقیت هایی که گروه مزبور در مقابله و متوقف کردن نیروهای صهیونیست که با توسل به ایمان و عقیده مذهبی و نه برخی امتیازات مادی صورت می گرفت، گروه حزب الله به صورت رسمی از سال ۱۹۸۵ اعلام موجودیت کرد و در صحنه نظامی لبنان ظاهر شد و به خاطر شجاعتی که از خود نشان داده بود مورد تمجید بسیاری از طرف هایی قرار گرفت که تا آن زمان فقط متحمل حقارت می شدند و نمی توانستند اقدامی در برابر متجاوز انجام دهند.

گذشت زمان و حمایت های لازم از این حزب در لبنان به خاطر موفقیت هایی که به آن دست یافته بود، موجب تقویت بیش از پیش آن در زمینه های مختلف و ایجاد سازمانی قدرتمند به نام حزب الله در صحنه سیاسی و نظامی لبنان شد.

با شهره شدن فعالیت های حزب الله در لبنان و انتشار موفقیت های آن در صحنه نظامی حتی برخی از فلسطینی ها هم که تا آن زمان متحمل ضرباتی از اسراییل در بعد سیاسی، نظامی و دیگر زمینه ها شده بودند، به ستایش از این اقدام روی آوردند و حتی برخی از آنان به صورت پشت پرده حمایت های خود را از این گروه و تاسی به روش های آن اعلام کردند.

انیس نقاش تحلیلگر سرشناس منطقه در ویژه برنامه شبکه المیادین برای چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی فاش کرد که یاسر عرفات بعد از دیدن موفقیت مقاومت مسلحانه در جنوب لبنان، از حمایت حزب الله و مغنیه برای انتفاضه استفاده کرد. 

وی افزود: سال ۲۰۰۰ سال نقطه عطف است، زمانی که جنوب لبنان با آن شکوه و مبارزه مسلحانه و مقاومت آزاد و ارتش اسرائیل عقب زده شد، عرفات، صحنه منطقه‌ای را برای خود بازبینی و مرور کرد و حرارت به روابطش با ایران و حزب الله بازگشت. 

گذشت زمان موجب شد تا حزب الله به خاطر نیروی ایمانی و باور به شکست پذیری دشمن متجاوز بر میزان فعالیت های خود و سازماندهی آن بیفزاید و باور شکست ناپذیری دشمن متجاوز را در داخل و خارج از لبنان و حتی در بین ساکنان صهیونیست در فلسطین اشغالی و نظامیان این رژیم خنثی کند.

با توجه به وجود چنین نگاهی و تقویت آن موفقیت در نبرد بعدی حزب الله علیه نظامیان صهیونیست در سال ۲۰۰۶ با اصابت دو ناوچه رژیم صهیونیستی در نزدیکی سواحل لبنان به یکباره ابهت صهیونیست ها را فروریخت و نشان داد که این رژیم نیز در سایه توکل و ایمان به راحتی شکست پذیر است و روی همین اصل نیز راهبرد اسراییل در برابر لبنان و دیگر کشورهای همسایه از این زمان تغییر یافت.

در این راهبرد جدید اسراییل توسل به برخی تسلیحات پیشرفته مانند موشک و جنگنده را برای ادامه تجاوزهای خود به کار گرفت تا بیش از این حیثت خود را نزد افکار عمومی منطقه و جهان از دست ندهد و همین موضوع موجب شد تا اسراییل که تا دیروز به فکر کشورگشایی های بیشتر بود در جبهه های مختلف محاصره شود.

عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر برجسته فلسطینی ساکن لندن در این ارتباط معتقد است، امروز رژیم اسراییل در جبهه های مختلف در اطراف خود محاصره شده است.

در واقع باید گفت که منظور و مراد وی از این سخن که هر روز از شبکه المنار در بخش های مختلف خبری پخش می شود این است که اسراییل اکنون در داخل و خارج از مرزهای فلسطین از سوی گروه های جهادی و مبارز محاصره شده و قدرت چندانی برای اقدامات گذشته و لشکرکشی ندارد و روی همین اصل به اقدامات هوایی و موشکی و سیاسی کار برای نزدیک به کشورهای منطقه روی آورده است تا شاید بتواند از این طریق به اهداف خود دست یابد و خود به خوبی می داند که تهدیدات آن مانند گذشته دیگر امروز کارساز نیست.

اکنون با گذشت ۳۷ سال از تاسیس حزب الله در لبنان این گروه به بلوغ در زمینه های مختلف دست یافته است و قابل قیاس با حزب الله سال ۱۹۸۲ نیست و با پشتوانه هایی مانند وجود دبیر کلی کاریزماتیک مانند سید حسن نصرالله ، حضور در صحنه های نبرد با تروریست ها در سوریه و مقابله با اقدامات آنان در نزدیک مرزهای مشترک لبنان با سوریه ، ورود در صحنه سیاسی لبنان و کسب سه پست وزارتی و نمایندگانی در مجلس این کشور به دنبال پیروزی در انتخابات اردیبهشت ماه پارلمانی لبنان برای دوستان موجب خشنودی و برای دشمنان موجب خشم و ناراحتی شده است.

اکنون این حزب در کشورهای مختلف اسلامی به الگویی بی نظیر برای مقابله با هرنوع تجاوز و زیاده خواهی تبدیل شده است، اطلاعات کافی از تحرکات دشمن خود تا عمق خاک آن دارد و به خوبی حرکات آن را رصد کرده و مطابق آن تصمیم می گیرد و از نقاط ضعف و قوت آن مطلع است و کار را به جایی رسانده است که اهالی صهیونیست فلسطین اشغالی حرف های دبیر کل آن را بیش از سخنان مقام های صهیونیست باور دارند و وقتی لب به سخن می گشاید میلیون ها نفر در سراسر جهان و حتی در فلسطین اشغالی آن را به لحظه دریافت و تحلیل های مختلفی ارایه می کنند.

اکنون وقتی سید حسن نصرالله تهدید به پاسخ به تجاوز می کند هزاران گواه در پشت آن وجود دارد که چنین کاری یک بلوف سیاسی محض نیست بلکه قابل دست یافتنی است و اگر حرکت کوچک و اشتباهی از دشمن سر بزند مانند گذشته در کمترین زمان پاسخ ها آماده و روی میز قرار دارد همانگونه که دشمنان این حزب با این حربه آن و دیگر کشورها را تهدید می کنند.

در چنین فضایی بی دلیل نیست که افکار عمومی لبنان حتی غیر مسلمانان و برخی از هنرمندان آن احترام تمام و کمالی برای مقاومت و دبیر کل آن قایل هستند و به هیچ وجه حاضر نیستند تا کوچک ترین حرف یا عملی بر خلاف چنین نگاه و باوری حتی در برابر شخصیت های خارجی مطرح کنند که نمونه بارز آن در دیدارهای روزهای گذشته مونیکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیروت از سوی رئیس جمهوری و رئیس مجلس و وزیر خارجه لبنان مطرح شد و اقدامات انگلیس در زمینه تحریم شاخه سیاسی حزب الله مانند شاخه نظامی آن امری عادی و بی اثر تلقی شد که تاثیر در تغییر نگاه لبنان به مقاومت و ادامه دفاع از آن ندارد.

ایلی الفرزلی معاون رئیس پارلمان لبنان نیز در اظهاراتی که امروز منتشر شد با تاکید بر اینکه حزب الله گروه مقاومت لبنان است ، افزود که این گروه پیوسته عاملی بازدارنده در مقابل تجاوز رژیم اشغالگر به حاکمیت لبنان است. 

وی با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت لبنانی ها و ثبات داخلی این کشور و عدم توجه به موضع گیری ها خارجی شد، افزود که حزب الله گروه مقاومت لبنانی است که لبنان را از اشغال اسرائیل آزاد کرد و پیوسته عاملی بازدارنده در مقابل تجاوز این رژیم به حاکمیت لبنان است. 

در چنین فضایی باید گفت که با توجه به شکست هایی که دشمن صهیونیستی هر روز در صحنه های مختلف مانند سوریه و لبنان متحمل می شود راحت ترین راه برای آن توسل به برخی حامیان خود برای به شکست کشاندن حزب الله در صحنه سیاسی است چرا که آنان به خوبی دریافته اند که قدرت مقابله با قدرت نظامی این حزب را ندارند و بیش از این نمی خواهند برای خود موجب بی آبرویی شوند.

چنین تصمیمی آنقدر ناپخته و یکطرفه است که حتی در بین کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا نیز موجب اختلاف شده است و فقط انگلیس به خاطر فشار لابی صهیونیست دست به چنین اقدامی زده است و حتی فرانسه و اتحادیه اروپا نیز با آن مخالفت کرده اند.


منبع: سایت عصر شیعه
نسخه چاپی