آلرژی غذایی، علائم و هشدارها
آلرژی شرایطی است که هنگامی‌که سیستم ایمنی بدن قادر به تمایز بین مواد مضر و مواد بی‌ضرر از هم نیست، رخ می‌دهد. در نتیجه، در این شرایط بدن به مواد سالم ولی ظاهراً مضر واکنش نشان داده و این موضوع منجر به بروز مشکلاتی برای سلامتی انسان می‌گردد. آنتی بادی‌هایی مانند ایمنوگلوبین E که مرتبط با واکنش‌های آلرژی هستند در این نوع واکنش‌ها بروز می‌کنند. در این مقاله، ما اطلاعاتی را در باره شایع‌ترین انواع آلرژی به نام آلرژی غذایی ارائه می‌دهیم.
 
حداقل 2 تا 3 درصد از جمعیت جهان از برخی از انواع آلرژی غذایی رنج می‌برند. در آمریکا، جمعیت بزرگی که حدود 15 میلیون نفر می‌باشد مستعد ابتلا به آلرژی‌های غذایی می‌باشند. بر اساس گزارش متخصصان سلامت سازمان ملل بر روی تحقیقات مربوط به آلرژی غذایی، براورد شده که مجموعاً 9 میلیون نفر انسان بزرگسال از آلرژی غذایی رنج می‌برند، در حالی ‌که تعداد کودکانی که مبتلا به این نوع از آلرژی‌ها هستند، 6 میلیون نفر می‌باشد. جمعیت جوان بیشتر تحت تأثیر آلرژی غذایی قرار دارند.
 

آلرژی غذایی چیست؟

همان طور که در بالا ذکر شد، برخی مواد غذایی خاص باعث بروز واکنش‌های جانبی در بدن می‌شوند که این واکنش‌ها تحت عنوان آلرژی خوانده می‌شود. برخی مواقع سیستم ایمنی بدن ما شروع به نشان دادن واکنش‌های غیر طبیعی کرده و قادر به تشخیص مواد غذایی بی‌ضرر نیست. واکنش آنافیلاکسی یک واکنش شدید و ناگهانی است که در آن مشکلات متعددی ممکن است بروز کند. در این شرایط بدن ما مواد موجود در غذاها را به عنوان مواد مضر مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و یا هر نوع ماده خارجی دیگر تشخیص داده و شروع به انجام اقدامات مقابله جویانه در برابر این مواد بی‌ضرر می‌کند.
 

علائم آلرژی غذایی

از آن ‌جا که آلرژی غذایی به واسطه سیستم ایمنی ایجاد می‌گردد، اکثر علائم آن شامل واکنش‌های مرتبط با سیستم عصبی می‌باشد. برخی از این علائم به شرح زیر می‌باشند.
 
* افراد ممکن است بعد از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد آلرژی در بدن آن‌ها می‌شود، دچار استفراغ شوند.
* واکنش‌ها ممکن است منجر به افزایش ناگهانی کهیر خارش دار بر روی پوست شده و باعث ایجاد حساسیت پوستی می‌گردد.
* این واکنش‌ها ممکن است منجر به تورم در اندام‌های مختلف بدن گردد. اندام‌هایی نیز ممکن است آسیب ببینند و همین امر باعث بدتر شدن شرایط گردد.
* برخی افراد مشکلات مرتبط با سیستم‌های تنفسی و گوارشی را تجربه می‌کنند.
* در کنار علائم ذکر شده در بالا، افراد ممکن است علائمی مانند تهوع، سرفه، خس خس سینه، اسهال، طعم فلزی و مشکلات مرتبط با گلو و معده درد را نیز تجربه کنند.
 
در صورتی‌که شرایط بدتر شد، افراد ممکن است واکنش‌های آنافیلاکسی را در شدت‌های متنوع در بدن و یا اندام‌های مختلف خود تجربه کنند. واکنش آنافیلاکسی یک واکنش شدید و ناگهانی است که در آن مشکلات متعددی ممکن است بروز کند که شامل همه‌ی علائم ذکر شده در بالا همراه با افت فشار خون، مشکلات تنفسی و غیره می‌باشد.
 
مواد غذایی شایعی که باعث بروز آلرژی غذایی می‌شوند شامل شیر، بادام زمینی، خشکبار، ماهی، تخم مرغ، گندم، میگو، غذاهای دریایی و خرچنگ دریایی می‌باشند.
 
اگر چه، هر نوع غذایی معمولاً می‌تواند در افراد باعث بروز آلرژی گردد، اما معمولاً غذاهایی مانند ماهی، خرچنگ دریایی، انواع مختلف خشکبار و صدف‌ها باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در بزرگسالان می‌گردند. از طرف دیگر، تخم مرغ، سویا، شیر، بادام زمینی و غیره علل شایع آلرژی در کودکان به شمار می‌روند.
 

نحوه تشخیص آلرژی غذایی

بعد از مصرف برخی از غذاها، در صورتی‌که شما هر یک از علائم ذکر شده در بالا را تجربه کردید، باید به منظور بررسی این‌ که آیا مبتلا به آلرژی غذایی هستید یا خیر، به پزشک مراجعه کنید. برخی مواقع، ممکن است اتفاق بیفتد که چیزی که حاوی بیش از یک نوع ماده غذایی است را مصرف کنید، در این‌ صورت ممکن است در تشخیص این که کدام ماده غذایی باعث بروز واکنش آلرژیک در بدن شما شده، با مشکل مواجه شوید. در این شرایط باید به خوبی مراقب باشید که هیچ‌ کدام از مواد غذایی که قبلاً خورده‌اید را تا زمانی‌که با یک پزشک خوب مشورت نکرده‌اید، مجدداً مصرف نکنید.
 

آزمایشات و گزینه‌های درمانی

پزشک شما ممکن است از شما در باره علائم مختلفی که تجربه کرده‌اید سؤالاتی بپرسد و همچنین ممکن است در باره غذایی که مصرف کرده‌اید نیز سؤال کند. در این شرایط پزشک با شما در باره سابقه ابتلای شما به آلرژی و علائمی که ممکن است قبلاً تجربه کرده باشید، سؤالاتی را مطرح خواهد کرد.
 
در این شرایط ممکن است پزشک تصمیم به انجام آزمایشات پوستی، آزمایش خون و یا حتی تست واکنش آلرژیک با مصرف مقدار کمی از غذایی که مصرف کرده‌اید، به منظور تشخیص نوع غذای آلرژی زا بگیرد. این آزمایشات تشخیصی می‌تواند شرایط آلرژیک و غذاهایی که باعث ایجاد آلرژی در بدن شما شده‌اند را مشخص سازد.
 
علاوه بر نتایج آزمایشات تشخیصی، پزشک شما ممکن است برخی داروهای خاص را تجویز کند و یا به شما پیشنهاد دهد که برنامه‌هایی را به منظور اجتناب از بروز هر گونه عوارض بیشتر آلرژی غذایی دنبال کنید.
 
علاوه بر داروهای ذکر شده، شما نیازمند مراقبت دقیق در باره آنچه مصرف می‌کنید، نیز می‌باشید. هرگز نباید غذایی که به آن آلرژی دارید را مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که بدن شما ممکن است تنها واکنش‌های خفیف به مواد غذایی که به آن‌ها آلرژی دارید را نشان دهد، اما این موضوع می‌تواند در برخی شرایط منجر به بروز شرایط بسیار شدیدی مانند نارسایی اندام‌ها و یا بی‌هوشی و در نهایت مرگ شود.
 
به طور خلاصه مجدداً متذکر می‌شویم که حساسیت غذایی نوعی پاسخ سیستم ایمنی بدن است که بدنبال مصرف یک ماده غذایی خاص ایجاد می‌شود که به واسطه آن حتی مصرف مقدار خیلی کمی از غذاهای آلرژی زا باعث بروز علائمی مثل مشکلات بلع، کهیر و ورم راه های تنفسی می‌شوند. حساسیت غذایی در برخی از افراد ممکن است باعث ظهور علائم بسیار شدید و یا پاسخ های بسیار خطرناک و کشنده‌ای موسوم به آنافیلاکسی گردد.
 
منبع: Nilesh Parekh - HealthHearty
نسخه چاپی