راه علاج خانگی برای پلک‌های باد کرده
پلک‌های متورم در اکثر موارد یک مسئله جزئی است و اغلب نتیجه کم خوابی است. همچنین به همین صورت ممکن است در پلک‌های پایینی نیز تورم دیده شود. این یکی از مشکلات چشم است که می‌تواند باعث تحریک آن شود. تورم پلک‌های فوقانی یا پایینی ممکن است باعث ناراحتی فرد و ایجاد خارش و درد شود. با این حال، پلک‌های متورم عارضه موقتی است و به ندرت برای مدتی طولانی باقی می‌ماند. به غیر از خواب ناکافی، واکنش‌های آلرژیک و احتباس آب بعضی از رایج‌ترین علل پدیده تورم پلک است.
 

معالجه پلک متورم

* داروهای ضد تورم: تعدادی از شرکت‌های تولید کننده کرم‌ها، مخصوصاً برای درمان این بیماری، وجود دارند. مواد تشکیل دهنده کرم چشم را قبل از خرید آن را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که حاوی آلوئه ورا و ویتامین E هستند. حتی استفاده از ژل‌های آلوئه ورا برای درمان پلک‌های متورم بسیار مؤثر است. تمام این محصولات حساسیت چشم، احساس خارش و همچنین قرمزی ناشی از پلک‌های متورم را کاهش می‌دهند.
 
* بنادریل: در صورتی که پلک‌های متورم بر اثر آلرژن‌ها ایجاد شود معمولاً بنادریل برای از بین بردن مشکل واکنش آلرژیک چشم تجویز می‌شود. بنادریل به صورت پماد موضعی تولید می‌شود و همچنین در قالب قرص در دسترس است.
 
* مالیدن آنتی بیوتیک: این نیز نوعی از داروهای تجویزی است که معمولًا بر روی قسمت خارجی پلک برای کاهش التهاب استفاده می‌شود.
 
* قطره چشم: اگر التهاب پلک شدید و عامل ناراحتی بزرگی باشد گاهی اوقات قطره چشم آنتی بیوتیکی تجویز می‌شود. این قطره چشم حاوی استروئیدهایی است که به کاهش درد کمک می‌کنند.
 

درمان‌های خانگی

به طور طبیعی، این درمان‌ها ارزان هستند و علاوه بر این برای درمان پلک‌های متورم ناشی از التهاب بسیار مفید هستند.
 
* خیار: خیار یخ زده را بردارید و آن را به حلقه‌های دایره‌ای برش دهید. و سپس بر روی چشم آسیب دیده (مطمئن شوید که چشم بسته شده باشد) به مدت 5 تا 10 دقیقه قرار دهید. این کار را هر روز برای خلاص شدن از پلک‌های متورم انجام دهید.
 
* کیسه‌های چای: قرار دادن کیسه‌های چای مرطوب بر روی پلک‌های متورم، راه دیگری برای کاهش تورم است. تانن، یک ترکیب مهم در ترکیبات چای است که فعالیت ضد التهابی دارد. این کیسه‌های پارچه‌ای را در یک حوله کاغذی بگذارید و سپس آنها را بر روی پلک‌های متورم خود به مدت 10 تا 15 دقیقه در روز قرار دهید. این روش را دو بار یا سه بار در طول روز تکرار کنید و مطمئن باشید که کاهش تورم را مشاهده خواهید کرد.
 
* آب سرد: مزایای زیادی برای آب وجود دارد، و یکی از آنها برای درمان پلک‌های متورم است. شستن صورت با آب سرد همچنین می‌تواند باعث کاهش تورم شود. کمپرس سرد با استفاده از نخود یخ زده نیز برای کاهش پلک‌های متورم استفاده می‌شود. احساس خنک شدن آن را با استفاده از نخود یخ زده و یا آب سرد تجربه کنید و درد و خارش نیز تسکین خواهد یافت. کمپرس سرد دمای عروق خونی را کاهش می‌دهد که به نوبه خود گردش خون را به ناحیه آسیب دیده کاهش می‌دهد. این به کاهش التهاب پلک کمک می‌کند.
 
* رژیم غذایی: شما باید از مصرف مواد شور اجتناب کنید، زیرا رطوبت بیش از حد جمع شده در رژیم‌های غذایی شور باعث رفع احتباس آب می‌شود که ممکن است تورم پلک‌ها را تشدید کند. از این رو، برای خلاص شدن از پلک‌های متورم در ابتدا، یک گام مهم، کاهش مصرف نمک است. به دنبال آن، مصرف رژیم غذایی با امگا 3 که از اسیدهای چرب ضروری است باعث کاهش تورم پلک‌ها می‌شود. به غیر از خواب ناکافی، واکنش‌های آلرژیک و احتباس آب بعضی از رایج‌ترین علل پدیده تورم پلک است. دلیل آن نیز این است که امگا 3 خواص ضد التهابی را از خود نشان می‌دهد و بنا بر این خوردن مواد غذایی (مثل ماهی، روغن ماهی) غنی از این اسیدهای چرب سالم یک راه طبیعی برای کاهش علائم پلک پف کرده است.
 
* سیگار کشیدن: عادت سیگار کشیدن نیز می‌تواند علائم پلک‌های متورم را بدتر کند. چشم‌ها ممکن است خارش وحشتناکی داشته باشند و همچنین قرمزی ممکن است بیشتر قابل توجه شود. بنا بر این، تا زمانی که مشکل پلک همچنان ادامه دارد، باید سیگار را ترک کنید.
 
* نارون کوهی: این در واقع یک درختچه است که دارای خواص بسیار شفا بخشی است. نارون کوهی یک درمان گیاهی برای بسیاری از بیماری‌هاست. این یک داروی قوی برای درمان پلک‌های متورم است. چوب پنبه‌ای را در نارون کوهی خنک شده بخیسانید و آن را روی پلک بپوشانید. هنگام استفاده از نارون کوهی برای درمان تورم پلک‌ها، ضروری است که چشم بسته باشد، زیرا این داروی گیاهی اگر به داخل چشم برود احساس سوزش ایجاد می‌کند. این چوب پنبه را برای چشم‌های آسیب دیده برای 10 تا 20 دقیقه در روز روی چشم نگه دارید.
 
* تکه‌های یخ: یکی دیگر از درمان‌های توصیه شده برای رفع تورم پلک شامل استفاده از تکه‌های یخی است که قادر به کاهش التهاب پلک‌ها هستند. با این حال، باید از تماس مستقیم با تکه‌های یخ اجتناب شود زیرا ممکن است به پوست حساس در اطراف چشم آسیب برساند. در عوض، آنها را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و سپس آن را برای مدت زمان طولانی در تماس با پلک نگه دارید. این یکی از بهترین راه‌ها برای خلاص شدن از پلک‌های متورم است.
 
* سیب زمینی: برش سیب زمینی نبز می‌تواند باعث کاهش التهاب پلک‌ها شود. قرار دادن تکه‌های سیب زمینی خام بر روی چشم‌های پف کرده می‌تواند پوست اطراف چشم را سفت کند. انجام این کار 2 تا 3 بار در روز مطمئنأ به از بین بردن تورم پلک‌ها کمک خواهد کرد.
 
هر تجویز یا داروی خانگی به تنهایی کار نخواهد کرد مگر این که شخص به مقدار کافی استراحت کند. استراحت کافی و خوابیدن 7 تا 8 ساعت در روز ضروری است تا مشکل تورم پلک برطرف شود. در طی دوره درمان، از آرایش چشم باید اجتناب شود تا وضعیت تحت کنترل باشد.
 
منبع: نیکز جی سایت بازل
نسخه چاپی