درد در قسمت‌های بالایی پا
جالب است بدانید که پاهای انسان شامل 26 استخوان، 33 مفصل و یک ساختار پیچیده متشکل از بیش از 120 عضله، رباط و اعصاب است! پا سنگینی ما را تحمل می‌کند و وزن ما را متعادل می‌سازد، و کاملاً موقعیت بدن را در سطوح ناهموار تنظیم می‌کند. یعنی هنگام راه رفتن، به عنوان یک اهرم عمل می‌کند. دلیل این که بر پا تأکید زیادی شده است، هنگامی مشخص می‌شود که بدانید مردم معمولاً حدود 5 ساعت در روز ایستاده و حدود هشت تا ده هزار بار یا 5 مایل در روز گام بر می‌دارند. بنا بر این، باید مراقبت‌های لازم از پاهای خود را داشته باشید، که تقریباً هر فعالیتی در زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
درد پا یک مشکل چندان جدی نیست و طبق آمارهای موجود، حدود هفتاد و پنج درصد از افراد درد پا را در زندگی خود تجربه می‌کنند. افراد ممکن است درد پاشنه، درد پا، درد در ران پا، درد در مچ پا و غیره را تجربه کنند. علائم پا درد ممکن است با توجه به علل و محل پا درد متفاوت باشد.
 

علل شایع درد در قسمت‌های بالایی پا

* استرس ناشی از شکستگی‌ها: استرس شکستگی استخوان، حتی شکستگی‌های روی سر، می‌تواند به درد در قسمت‌های بالایی پای شما منجر شود. کاهش تراکم استخوان‌ها، به علت پوکی استخوان، افزایش وزن نامناسب با توجه به افزایش فشار بر قوس کف پا، عضلات ضعیف یا کاهش انعطاف ‌پذیری به علت آرتریت و برخی بیماری‌های پزشکی مانند پر کاری تیروئید، استئوسارکوم و غیره می‌تواند منجر به شکستگی در ناحیه متاتارس شود. از این که پاهایتان سرد بماند اجتناب کنید. درد و تورم در بالای پا، بدون هیچ گونه سابقه تروما، می‌تواند ناشی از استرس شکستگی باشد. ممکن است فرد بیمار، درد شدید اما موضعی داشته باشد و پوست اطراف نیز ممکن است قرمز شود.
 
* رشد استخوان: رشد استخوان پا می‌تواند باعث درد شدید در پای شما شود، چون فشار وارد آمده ناشی از رشد، اعصاب، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها را در این ناحیه تحت تأثیر قرار می‌دهد. درد ران پا، پس از راه رفتن و یا پیاده روی می‌تواند عمدتاً به علت جا به جایی استخوان باشد. رشد بیش از حد استخوان، موجب برآمدگی و تورم در بالای پای می‌شود و در نتیجه منجر به آماس مفاصل پا می‌شود. آسیب ناشی از جراحت یا حتی فشار کفش شما بر روی رشد استخوان می‌تواند درد شدید پا را ایجاد کند.
 
* فشار بر عصب‌ها: هنگامی که یکی از اعصاب در بالای پا به علت فشار خارجی مانند فشاری که به علت کفش‌های تنگ حادث می‌شود، آسیب می‌بیند، ممکن است باعث درد در ران پا شود. عصب ممکن است در زیر استخوان قرار گیرد و می‌تواند باعث سوزش آن محل شود. گاهی نیز عصب باعث التهاب می‌شود که منجر به درد یا بی‌حسی می‌گردد. اعصاب حسی آسیب دیده منجر به سوزش و درد در پا می‌شوند.
 
* بیماری‌ها: درد پا می‌تواند به عنوان علامت آماس کیسه‌های مفصلی (التهاب بورزی، کیسه‌های کوچک دارای مایع سینوویال که در مفاصل پا برای تسهیل حرکت ماهیچه‌ها و تاندون‌ها قرار دارد و از اصطکاک مفاصل جلو گیری می‌کند)، آرتریت، نقرس، دیابت یا صدمات تاندون و غیره باشد (التهاب تاندون، بافت همبند).
 
* رگ به رگ شدن: کشیده شدن بیش از حد رباط‌ها و در نتیجه پاره شدن فیبرهای بافت‌ها به عنوان رگ به رگ شدن شناخته می‌شود. پا درد شدید می‌تواند ناشی از رگ به رگ شدن یا هرگونه آسیب عضلانی دیگری باشد.
 
* کفش‌های نامناسب: کفش‌های با کف پاشنه بلند، کفش‌هایی کاملاً مناسب و اندازه نیستند، همچنین کفش‌هایی با کفپوش نامناسب ممکن است قابلیت ضربه‌گیری کمتری داشته باشند و باعث پا درد شوند.
 
* آسیب قوزک پا: فشردگی استخوان‌های بالای پا به علت قوسی شدن پا، ممکن است موجب پا درد شود، حتی اگر هیچ نوع سابقه تروما وجود نداشته باشد.
 
* کیست گانگلیون: کیست گانگلیون کیسه اسفنجی مرطوبی است که در بالای پا قرار دارد و ممکن است آزادانه حرکت کند. فشار دادن این توده می‌تواند باعث درد در قسمت زیر آن شود.
 
* داروها: استفاده طولانی مدت از استروئیدها می‌تواند منجر به کاهش تراکم استخوان شود و در نتیجه موجب شکستگی‌های شدید و باعث پا درد شود.
 
* درد در قسمت بالای ران که در یک پا شروع شود و سپس پای دیگر آن درد را تجربه کند می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلای فرد به آمبولی ریه باشد. لذا کاملاً حیاتی است در صورت تجربه چنین دردی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
 
* علل دیگر: پیری، ضعف کلی، عدم تعادل هورمونی، حاملگی، استرس بیش از حد در هر فعالیتی مانند راه رفتن، ایستادن و غیره، رشد ناخن‌های انگشت پا، کوفتگی پا و غیره، بعضی از علل دیگر شایع پا درد هستند. گاهی اوقات رگ‌های سطحی ملتهب می‌شوند و التهابات وریدی سطحی ایجاد می‌کنند که نیاز به مراقبت‌های پزشکی مناسب دارند.
 
رژیم سالم و متعادل و ورزش منظم می‌تواند در جلو گیری از درد ران و درد در قسمت‌های دیگر پا کمک کند. رژیم غذایی غنی از مواد مغذی، عملکرد مناسب سیستم‌های بدن و اندام‌های بدن را تضمین می‌کند. شما همچنین باید چک کنید که آیا شما کفش مناسب می‌پوشید. پا درد خفیف می‌تواند با ماساژ دادن با روغن، استفاده از یخ و گرما و تمرین‌های ورزشی زیر نظر یک متخصص درمان شود. شما حتی می‌توانید چرب کردن با پماد را اعمال کنید. از این که پاهایتان سرد بماند اجتناب کنید. سعی کنید با پوشیدن جوراب، آن را گرم نگه دارید. گاهی اوقات، استراحت دادن به پا کمک می‌کند تا بتوانید درد و ناراحتی را از بین ببرید. اما برای درد شدید، شما باید با پزشک خود مشورت کنید و دلیل دقیق درد را بیابید.
 
پا به شما این امکان را می‌دهد که آزادانه حرکت کنید. بنا بر این در هنگام راه رفتن، دویدن یا هر فعالیتی که پا را درگیر می‌کند، باید بسیار مراقب باشید زیرا پا در هر یک از فعالیت‌های گفته شده، مستعد آسیب دیدن است.
 
منبع: لیندا پالند - بازل
نسخه چاپی