آماس پلک فوقانی
حتی کوچکترین مشکل در چشم می‌تواند باعث ناراحتی زیادی برای هر فرد شود. و هنگامی که تورم در چشم رخ می‌دهد، گاهی اوقات همراه با درد، آماس بیش از حد و تاری بینایی است که  می‌تواند برای هر کسی بسیار آزار دهنده باشد. اما چه چیزی موجب تورم پلک می‌شود؟ آیا می‌توان از آن جلو گیری کرد؟ آیا درمان خانگی برای آن وجود دارد؟ بگذارید سعی کنیم پاسخ به این سؤالات را با نگاه کردن به علل و گزینه‌های مختلف ایجاد کننده تورم در پلک بالایی چشم بررسی کنیم.
 

علل

بلافریت
این تورم در پلک‌های بالایی چشم می‌تواند از عفونت ناشی از باکتری در غدد چربی که در نزدیکی مژه قرار دارند حاصل شود. بلافریت همچنین می‌تواند ناشی از واکنش‌های آلرژیک به دلیل استفاده از لوازم آرایشی باشد که دارای مواد شیمیایی نامناسب هستند. داشتن آرایش چشم برای مدت زمان بسیار طولانی و عدم شستن آن قبل از رفتن به خواب، دلیل دیگری نیز برای ایجاد این وضعیت است. بر اثر بعضی از علائم دیگر بلافریت که همراه با تورم هستند، در نزدیکی مژه پوسته تشکیل می‌شود. آماس بیش از حد، سوزش در پوست پلک، و احساس حضور یک عضو خارجی در چشم نیز می‌تواند از سایر علائم باشد.
 
چشم صورتی
عارضه کانجاکتیو، که همچنین به نام چشم صورتی نیز شناخته می‌شود، به علت دلایلی مانند محیط زیست تحریک کننده، آلرژی، مواد شیمیایی موجود در داروهای چشمی و مواد آرایشی، عفونت‌های ویروسی و یا عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. این وضعیت قابل انتقال است و می‌تواند از فردی به فرد دیگر سرایت یابد. هنگامی که یک فرد مبتلا به چشم صورتی است، غشایی که روی چشم را می‌پوشاند، متورم و خارش‌دار می‌شود. همراه با آن، التهاب ایجاد شده و بخشی از چشم قرمز می‌شود و خارش نیز حادث می‌گردد.
 
قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت طولانی
اگر کسی بدون هیچ گونه حفاظتی در برابر خورشید قرار بگیرد و دچار آفتاب سوختگی شود، تورم پلک ممکن است اتفاق بیفتد. پوست پلک‌ها بسیار حساس است و قرار گرفتن طولانی مدت پوست پلک در معرض نور خورشید می‌تواند آفتاب سوختگی و تورم پلک را ایجاد کند.
 
گل مژه
وجود گل مژه به علت عفونت باکتریایی است که در غدد چربی در نزدیکی مژه ایجاد می‌شود. این عفونت چشم باعث ایجاد پلک متورم، همراه با تشکیل یک توده در نزدیکی لبه پلک می‌شود. نواحی اطراف چشم می‌تواند بسیار دردناک باشد و گاهی اوقات نیز گل مژه در داخل چشم ایجاد می‌شود.
 
التهاب مزمن غده پلکی
این عارضه زمانی که غدد چربی توسط چیزهایی مانند لوازم آرایشی، پوست مرده، روغن اضافی و غیره مسدود می‌شوند در پلک توسعه می‌یابد. التهاب مزمن غده پلکی باعث می‌شود که پلک‌ها متورم شوند و گاهی اوقات با درد و قرمزی در چشم آسیب دیده نیز همراه هستند.
 
آماس بافت همبند
این وضعیت شامل یک عفونت بسیار جدی در بافت‌هایی است که چشم را احاطه کرده‌اند. در این وضعیت، استافیلوکوکوس اورئوس (یک نوع باکتری) وارد حفره چشم می‌شود و در نتیجه درد و همچنین التهاب ایجاد می‌شود. این وضعیت، اگر چه بسیار نادر است، اما می‌تواند بسیار جدی باشد، و در بعضی موارد، کاهش بینایی، از دست دادن بینایی، تب و حتی عفونت‌های عصبی را ایجاد کند.
 
واکنش آلرژیک
اگر تورم در هر دو پلک بالا در دو چشم وجود داشته باشد، دلیل آن می‌تواند یک واکنش آلرژیک ناشی از هرگونه مواد آرایشی، صابون، هر نوع غذا، گرد و غبار، گرده، مواد شیمیایی یا گیاهان باشد. در بعضی موارد نادر، ممکن است واکنش آلرژیک به یکی از پلک‌ها محدود شود و موجب تورم و درد در این قسمت شود. ادم پلک، در نتیجه تجمع مایعات در چشم تشکیل می‌شود. همچنین این عارضه ممکن است به علت واکنش آلرژیک رخ دهد.
 

درمان

افراد مبتلا به تورم پلک فوقانی چشم ناشی از آماس بافت همبند و همچنین چشم صورتی باید برای درمان زود هنگام به پزشک مراجعه کنند. در عین حال مواردی که بواسطه بلفاریت یا عفونت ناشی از آن ایجاد می‌شود می‌تواند در خانه درمان شود، و با استفاده از چند راه حل خانگی و اقدامات احتیاطی چندگانه قابل بهبودی است. هنگامی که یک فرد مبتلا به بیماری چشم صورتی است، غشایی که روی چشم را می‌پوشاند، متورم و خارش‌دار می‌شود. استفاده منظم از کمپرس گرم برای پلک‌ها،  با استفاده از یک پارچه خیس شده با آب گرم، می‌تواند در از بین بردن درد و تورم پلک فرد کمک کند. دور نگه داشتن چشم از آلودگی به وسیله شستن صورت با یک صابون دارویی و عدم دستکاری چشم و پوست پلک با دست، می‌تواند در جلوگیری از گسترش عفونت کمک کند. با این حال، اگر حتی پس از انجام تمام این اقدامات احتیاطی و استفاده از کمپرس گرم برای پلک‌ها به طور منظم، عفونت هنوز هم از بین نرفت، بهتر است با دکتر مشورت کنید. پزشکان معمولاً پمادهای آنتی بیوتیکی که باید به صورت موضعی بر روی پلک‌ها استفاده شوند را تجویز می‌کنند تا درد و تورم ناشی از بلفاریت را از بین ببرد.
 
برای درمان گل مژه، ابتدا نیاز به برداشتن مژه عامل عفونت وجود دارد. این را می‌توان با کشیدن مژه‌ای که روی آن است با استفاده از موچین انجام دهید. اگر این امر به دلیل آفتاب سوختگی ایجاد شود، پس قرار دادن خیار بر روی پلک، مفید خواهد بود. اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعات اوج تابش و یا استفاده از کرم‌های ضد آفتاب بر روی پلک‌ها می‌تواند به جلوگیری از تورم پلک‌های بالایی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای طولانی مدت کمک کند.
 
تورم پلک‌های بالایی می‌تواند برای هر فرد بسیار آزار دهنده باشد. به همین دلیل است که همیشه بهتر است از ایجاد چنین شرایطی پیش گیری کنیم. با تمیز نگه داشتن چشم، و با استفاده از آرایش چشم با لوازم آرایشی دارای کیفیت خوب و با پاک کردن آن در هر شب قبل از خواب، یک فرد می‌تواند به جلوگیری از بسیاری از شرایطی که موجب تورم در پلک‌های فوقانی می‌شوند کمک کند تا از بروز این دردسر پیش گیری شود.
 
منبع: آستا دوگرا - BUZZLE
نسخه چاپی