12 دانشمند مسلمان که توسط سازمان جاسوسی موساد ترور شدند

دانشمندان مسلمانی که موساد آنها را ترور کرده است

خبرگزاری آناتولی در گزارشی فهرست و اطلاعاتی از دانشمندان مسلمانی که موساد متهم به ترور آنهاست، ارائه کرد که برخی از آنها از دانشمندان ایران هستند.

این خبرگزاری نوشت: بسیاری از دانشمندان کشورهای اسلامی در علوم مختلف با روش های متفاوتی از جمله خفه کردن، آتش زدن، شلیک گلوله، بمب های چسبان و مغناطیسی، انفجار از راه دور و حوادث رانندگی ساختگی توسط عوامل مشکوک ترور شده اند.

در این موارد همواره موساد ، دستگاه جاسوسی خارجی اسرائیل،  متهم اول این اقدامات تروریستی بوده است و آخرین شخصیتی که موساد اقدام به ترور وی کرد محمد الزواری مهندس هوافضای تونسی بود.

خبرگزاری آناتولی در ادامه فهرست کاملی از دانشمندان اسلامی که عوامل موساد متهم به ترور آنها هستند، ارائه کرد:
 
۱. یحیی المشد (۱۹۳۲-۱۹۸۰)
وی یک دانشمند هسته ای مصری بود که در برنامه هسته ای عراق پس از متوقف شدن برنامه هسته ای مصر در زمان انور سادات مشارکت کرد. وی در اتاقش در هتل مِریدیَن (meridien) در پاریس در سال ۱۹۸۰ ترور شد و جسدش در حالی که با ضربه یک آلت قتاله برنده بر سرش کشته شده بود، در اتاقش پیدا شد. این حادثه پس از آن به عوامل ناشناس نسبت داده شد، ولی براساس اطلاعاتی که در برنامه  "فوق محرمانه "  در شبکه الجزیره در سال ۲۰۰۲ پخش شد، پلیس فرانسه در گزارشی اعلام کرد یک سازمان یهودی که روابطی با مقامات فرانسه دارد متهم به ترور وی است.
 
۲. جمال حمدان (۱۹۲۸-۱۹۹۳)
وی یک تاریخ نگار مصری بود که در پی آتش گرفتن آپارتمانش در قاهره در سال ۱۹۹۳ کشته شد. جسد وی پس از اینکه نیمی از پیکرش به سبب  آتش سوزی ناشی از نشت گاز سوخته بود، کشف شد. ولی برادر وی اعلام کرد که آثار ضربات با یک شیء تیز بر سر برادرش را مشاهده کرده است. شاهدان عینی نیز اعلام کردند سه کتابی که جمال نگارش آنها را به پایان برده بود و مهمترین آنها کتابی با عنوان  یهود، صهیونیسم و بنی اسرائیل  بود از خانه او ناپدید شده اند؛ همچنین زن و مرد خارجی که حدود دو ماه نیم در آپارتمانی درست بالای آپارتمان وی ساکن بودند، ناگهان ناپدید شدند.
 
۳. سمیر نجیب
دانشمند هسته ای مصری و استاد دانشگاه دیترویت در  آمریکا در سال ۱۹۶۷ ترور شد. وی هنگامی که پس از جنگ سال ۱۹۶۷ تصمیم گرفت به کشورش بازگردد درست در شب سفرش و هنگامی که در خودروی شخصی اش در حال رانندگی بود یک کامیون بزرگ با خودروی وی تصادف کرد و در پی آن خودروی سمیر نابود شد و خود وی بلافاصله مرد. آن کامیون نیز ناپدید شد و این حادثه به عوامل ناشناس نسبت داده شد.
 
۴. سلوی حبیب
اقدام او به نوشتن چندین کتاب به خصوص کتاب اخیرش با عنوان نفوذ صهیونیسم در آفریقا  که تصمیم به انتشار آن داشت دلیل کافی برای بریده شدن سر وی در آپارتمانش در مصر بود. خانم دکتر سلوی حبیب استاد مؤسسه مطالعات آفریقا بود و تحقیقات امنیتی نتوانست قاتل وی را مشخص کند، ولی مجددا سازمان موساد اسرائیل متهم شد.
 
۵. رمال حسن رمال (۱۹۵۱-۱۹۹۱)
دانشمند لبنانی که در یک آزمایشگاه پژوهشی در فرانسه به شکل مشکوکی مرد. تا به امروز اینکه وی چگونه مرده است یک معمای پیچیده است. مجله فرانسوی لو پوئن اعلام کرد او یکی از مهمترین دانشمندان معاصر در دانش فیزیک بود. منابع خبری اعلام نکردند که رمال هدف تهدید قرار گرفته است و یا اینکه تلاش کرده به کشور اصلی اش بازگردد، همچنین هیچ اثری بر روی اعضای بدنش نبود.
 
۶. نبیل فلیفل
او  دانشمند فلسطینی از اردوگاه الامعری در نزدیکی شهر رام الله در کرانه باختری بود. او فیزیکدان هسته ای بود که هنوز عمرش به ۳۰ سال نرسیده بود. ولی او پیشنهادهای فراوانی برای کار در خارج از فلسطین  داشت که همه آنها را رد کرد. دکتر نبیل ناگهان ناپدید شد و اندکی بعد جسد وی در منطقه بیت عور واقع در غرب رام الله در سال ۱۹۸۴ یافته شد و مقامات اسرائیلی هیچ تحقیقی درباره قتل وی انجام ندادند.
 
۷. ابراهیم الظاهر
وی دانشمند هسته ای عراقی بود که درجه دکترای خود در این زمینه را از یکی از دانشگاه های کانادایی گرفت و پس از سقوط نظام صدام در سال ۲۰۰۳ به عراق بازگشت و به عنوان استاد دانشگاه دیاله عراق و همچنین عضو شورای این استان مشغول به کار شد. اما در ۲۲ دسامبر سال ۲۰۰۴ افراد مسلح ناشناس که در یک تاکسی بودند به وی در داخل خودرو  در بعقوبه شلیک کردند و خودروی وی به داخل نهر ساریة سقوط کرد؛ هنگامی که مردم وی را از آب خارج کردند او مرده بود.
 
۸. جاسم الذهبی
پروفسور و رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد در دانشگاه بغداد بود. وی و همسرش و پسرش در ورودی این دانشکده در دوم نوامبر سال ۲۰۰۶ توسط قاتلان حرفه ای با شلیک گلوله ترور و کشته شدند و عوامل ناشناس در این حادثه متهم شدند.
 
۹. مسعود محمدی (۱۹۶۰-۲۰۱۰)
وی دانشمند ایرانی متخصص در فیزیک ذرات بود. او هنگامی که از خانه اش برای رفتن به دانشگاه خارج شد هدف انفجار قرار گرفت. ایران آمریکا و اسرائیل را مسئول این حادثه اعلام کرد ولی وزارت امور خارجه آمریکا اتهامات ایران را رد کرد و اسرائیل هیچ موضعی در خصوص این حادثه نگرفت.

نیروهای امنیتی ایران پس از آن، عامل ترور را دستگیر کردند. وی یک بوکسر ایرانی به نام مجید جمالی فشی بود؛ او اعتراف کرد که این ترور برای موساد در مقابل دریافت ۱۲۰ هزار دلار انجام شده است. او در نهایت اعدام شد.
 
۱۰.مجید شهریاری (۱۹۷۰-۲۰۱۰)
وی یکی از دانشمندان هسته ای ایران بود که نقش محوری در مدیریت برنامه ای هسته ای ایران در کنار فریدون عباسی داشت. فریدون عباسی نیز در همان روز و به همان روش مورد سوءقصد نافرجام قرار گرفت. در ۲۹ نوامبر سال ۲۰۱۰ یک موتورسوار در حالی که صورتش را پوشانده بود یک بمب چسبان را به خودروی وی متصل کرد. ایران موساد را عامل این سوءقصد معرفی کرد ولی دو موتور سواری که عامل ترور بودند و صورت خود را پوشانده بودند شناخته نشدند.
 
۱۱. مصطفی احمدی روشن (۱۹۸۰-۲۰۱۲)
وی یکی از دانشمندان هسته ای ایران بود که به همین روش ترور شد. یک موتور سوار یک بمب چسبان را به خودروی وی متصل کرد که در پی آن احمدی روشن و راننده وی کشته شدند. این ترور تنها یک روز پس از آن رخ داد که فرمانده ارتش اسرائیل اعلام کرد سال ۲۰۱۲ سال حساسی برای ایران خواهد بود و این به سبب حوادثی است که بدون دلایل طبیعی در این کشور رخ می دهد.
 
۱۲. محمد الزواری (۱۹۶۷-۲۰۱۶)
وی مهندس هوافضای تونسی بود که به گردان های عزالدین قسام کمک کرد تا هواپیماهای بدون سرنشین ابابیل را تولید کنند. رساله دکتری وی درباره زیردریایی هایی بود که از راه دور قابل کنترل هستند. الزواری در شهر صفاقس واقع در جنوب شرق تونس با شلیک ۲۰ گلوله کشته شد.

رسانه ها اعلام کردند تیمی متشکل از هشت عنصر خارجی و یک فرد عرب وی را ترور کرده اند؛ نیروهای امنیتی تونس در نهایت موفق شدند پنج نفر از آنها را بازداشت کنند.


منبع: سایت عصر شیعه
نسخه چاپی