گلودرد، آبریزش بینی، و عطسه
گلو درد همراه با آبریزش بینی اغلب در افرادی که دارای سرماخوردگی هستند رخ می‌دهد، و عارضه‌ای است که بر روی افراد با سنین مختلف تأثیر می‌گذارد. در غیر این صورت به عنوان عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ویروسی شناخته می‌شود، و این بیماری معمولاً در کودکان، سالمندان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف دیده می‌شود. معمولاً سرماخوردگی با علائمی مانند گلودرد، آبریزش بینی، سردرد و سرفه همراه است. برخی از عوامل بیماری‌زای دیگر نیز وجود دارند که با این علائم ظاهر می‌شوند.
 

علت‌های غیر از سرماخوردگی

همانطور که قبلاً ذکر شد، گلو درد و آبریزش بینی نشانه‌هایی است که همراه با سرماخوردگی است. این یک بیماری مسری است که توسط انواع مختلف ویروس‌ها، به ویژه رینوویروس ایجاد می‌شود. به غیر از این علائم، افراد مبتلا ممکن است همچنین آبریزش چشم، سرفه، سردرد، دردهای عضلانی، ضعف، از دست دادن اشتها، لرزش و خستگی را تجربه کنند. هیچ درمان مؤثری برای این بیماری وجود ندارد و آنتی بیوتیک‌ها اثر نمی‌کنند، زیرا این داروها باکتری‌ها، و نه ویروس‌ها را هدف قرار می‌دهند. در دوره طبیعی، علائم طی چند روز یا حداکثر طی دو هفته کاهش می‌یابد. فرد مبتلا ممکن است به قرقره آب نمک، مصرف آنتی هیستامین‌ها و استراحت بپردازد. نوشیدن مقدار کافی آب نیز ممکن است شگفت انگیز باشد. با توجه به موارد زیر برخی از بیماری‌هایی که باعث گلودرد و آبریزش بینی می‌شوند، را توضیح می‌دهیم.
 
* آنفولانزای خوکی: علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا تقریباً مشابه است. با این حال، تب یکی از نشانه‌هایی است که با آنفولانزا همراه است، و نه سرماخوردگی. در مورد آنفلوانزا، علائم به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند، شدیدتر می‌شوند و به سرعت افزایش می‌یابند. تقریبا دو هفته طول می‌کشد تا علائم آنفلوانزا از بین بروند.
 
* رینیت آلرژیک: رینیت آلرژیک با علائمی مانند گلودرد و آبریزش بینی مشخص می‌شود. در غیر این صورت به عنوان تب شناخته می‌شود، این شرایط در فصل بهار مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زمانی که گل‌ها شکوفا می‌شوند و درختان سبز می‌شوند. آلرژن‌هایی که باعث رینیت آلرژیک می‌شوند معمولاً در هوا یافت می‌شوند و شامل گرده، ذرات معلق، ذرات چمن و گرد و غبار هستند. این عارضه همچنین ممکن است باعث ایجاد علائمی مانند آبریزش از چشم، عطسه، خارش چشم و سردرد شود. موارد شدید ممکن است موجب ناراحتی و مشکلات تنفسی شود. آنتی هیستامین‌ها برای مبارزه با این بیماری به کار می‌روند. توصیه می‌شود برخی از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تماس با آلرژن‌ها انجام شود.
 
* سایر آلرژی‌ها: علائمی مانند گلودرد، آبریزش بینی، آبریزش چشم و عطسه، همچنین به عنوان علائم واکنش‌های آلرژیک طبقه‌بندی می‌شوند. شایع‌ترین علائم مرتبط با آلرژی، چشم‌های خارش‌دار و آب‌دار است. آلرژی می‌تواند مانند رینیت آلرژیک فصلی باشد. تماس با آلرژن‌ها مانند موهای حیوان خانگی، مواد پاک کننده، مواد غذایی خاص، دود سیگار، گرد و غبار، و غیره، باعث ایجاد چنین علائمی در برخی افراد می‌شود.
 
* عفونت سینوس: این بیماری با التهاب دیواره بینی و سینوس‌ها مشخص می‌شود. به غیر از گلودرد و آبریزش بینی، این بیماری همچنین ممکن است علائم دیگری مانند سردرد و عطسه را بروز دهد. عفونت سینوسی می‌تواند از علائم دیگری از جمله بیماری‌های دیگری مانند درد صورت یا درد در فک‌ و دندان‌های بالایی نیز تشخیص داده شود. در این وضعیت ممکن است برای درمان به آنتی بیوتیک نیاز باشد. به غیر از درمان متعارف، شما همچنین می‌توانید از درمان‌هایی مانند قرقره آب شور و استنشاق آب استفاده کنید.
 
به غیر از شرایط پزشکی ذکر شده در بالا، گلودرد و آبریزش بینی ممکن است در سایر بیماری‌ها مانند رینیت مزمن، عفونت گوش، برونشیت، پنومونی، سرفه، سرخک، سرخچه و مونونوکلئوز رخ دهد. در حالی که درمان متعارف برای بسیاری از شرایطی که این علائم را ایجاد می‌کنند، در دسترس است، همیشه بهتر است خصوصأ در مورد آلرژی‌ها اقدامات پیشگیرانه‌ای را اتخاذ کنید. عطسه کردن در اثر آلودگی، یکی از راهکارهای بدن برای از بین بردن عوامل آلرژی‌زا مانند گرد و غبار، دانه‌های گرده و عوامل بیماری‌زا است. حفظ سلامت شخصی در جلوگیری از عفونت‌های ویروسی مسری مانند سرماخوردگی و آنفولانزا اهمیت دارد. شما همچنین می‌توانید قرقره آب نمک را به عنوان یک درمان برای خارش گلو و استنشاق آب را به عنوان یک درمان برای آبریزش بینی استفاده کنید. اگر علائم شدید باشند، یا اگر در حداکثر ده تا دوازده روز پایان نیابند؛ برای جلوگیری از عوارض بیشتر، باید به پزشک مراجعه کنید.
 

آبریزش بینی و عطسه

با شروع تابستان و افزایش گرد و غبار و آلودگی، بیشتر افراد (کودکان و بزرگسالان) دچار آلرژی می‌شوند. در نتیجه آبریزش بینی و عطسه کردن، نشانه روشن وجود عوامل آلرژی‌زا در بدن است. عطسه کردن در اثر آلودگی، یکی از راهکارهای بدن برای از بین بردن عوامل آلرژی‌زا مانند گرد و غبار، دانه‌های گرده و عوامل بیماری‌زا است. اگرچه عطسه کردن به طور معمول، بی‌ضرر است و ممکن است فقط برای مدت کوتاهی باقی بماند، اما این علائم می‌توانند کاملاً آزار دهنده باشند زیرا زمان خاصی برای ظاهر شدن ندارند.
 
عوامل مؤثر بر آبریزش بینی و عطسه کردن
خروج آب از بینی یا آبریزش بینی می‌تواند زمانی رخ دهد که پوشش داخلی یا اپیتلیوم آن تحریک شود، که به نوبه خود سبب ترشح مخاط و عطسه می‌شود. داشتن عطسه و آبریزش بینی به طور همزمان می‌تواند در نتیجه رینیت (ورم غشای مخاطی بینی) باشد که به معنی این است که عامل التهاب، در داخل بینی است.
 
همانطور که قبلا ًگفته شد، عطسه و آبریزش بینی ممکن است به علت عفونت در مجرای بینی باشد. عفونت باکتریایی، قارچی و ویروسی می‌تواند اختلالاتی مانند سرما خوردگی و تا حدی آنفلوآنزا را ایجاد کند که اگر درمان نشود، می‌تواند سینوس‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به ابتلای فرد به سینوزیت شود.
 
حضور عوامل آلرژی‌زا در بینی
آلرژی می‌تواند فصلی یا دائمی باشد و موجب آزار فرد شود. آلرژی‌های فصلی ممکن است به همراه تب باشد که می‌تواند به علت مو و آلودگی حیوانات، دانه‌های گرده، گرد و غبار خانگی و اسپورهای قارچی و غیره ایجاد شود. گاهی نیز ممکن است به علت آلرژی‌های غذایی مانند عدم تحمل لاکتوز یا گلوتن باشد.
 
تغییرات دما، مانند رفتن از یک اتاق بسیار گرم به یک اتاق نسبتاً سردتر می‌تواند موجب عطسه شود. رطوبت نیز یک عامل کمک کننده برای آبریزش بینی است. برخی از افراد به دود سیگار، اگزوز ماشین، عطرهای قوی، دود آتش و غیره حساس هستند و این عوامل می‌تواند موجب عطسه کردن و آبریزش بینی در این افراد شود.
 
رشد تومور در مجرای بینی، مانند پولیپ‌ها یا تومورهای سینوس پارانازال می‌تواند اپیتلیوم را حساس‌تر و ترشح مخاطی را افزایش دهد. این به نوبه خود می‌تواند عامل عطسه کردن مکرر شود.
 
واکنش‌های آلرژیک به داروهای خاصی مانند داروهای ضد التهابی، هورمون ضد بارداری، داروهای ضد اضطراب و غیره نیز یکی از عواملی است که موجب می‌شود برخی از افراد از این ناراحتی‌ها رنج برنند.
 

درمان‌های خانگی برای آبریزش بینی و عطسه

داروهای خانگی و همچنین درمان پزشکی برای از بین بردن این بیماری تنفسی وجود دارد. به منظور رهایی از این دو عارضه آزار دهنده، لازم است که به یافتن علت آن برای انجام درمان مناسب دست بیابیم.
 
اجتناب از رفتن به مکان‌های شلوغ و یا دارای گرد و خاک بیش از حد
اگر شما به گرد و غبار حساس هستید، در هنگام بازدید از این مکان‌ها، بینی و دهان خود را بپوشانید. شما می‌توانید این کار را در حالی که خانه خود را تمیز می‌کنید نیز انجام دهید.
 
استفاده از هواساز مرطوب
استفاده از هواساز مرطوب نیز یکی دیگر از مؤثرترین راه‌ها برای خلاص شدن از شر این شرایط ناراحت کننده است. قبل از استنشاق، چند قطره اسانس گیاهی مانند اکالیپتوس، درخت چای یا کافور به آن اضافه کنید. این مواد در هنگام عبور از بینی، آن را پاک می‌کند و به شما کمک می‌کند تا از تخلیه سینوس خلاص شوید.
 
استفاده از آب نمک
با استفاده از آب نمک نیز، مجرای بینی پاکسازی خواهد شد. برای انجام این راهکار، با آب نمک سوراخ بینی خود را بشویید، یا آب استنشاق کنید. شما می‌توانید این روش را به صورت متناوب برای هر سوراخ بینی تکرار کنید.
 
استفاده از گزنه
گزنه، که یک نوع گیاه است، به از بین بردن این عارضه کمک می‌کند. استفاده از اندکی گزنه، احساس خارش در بینی را کنترل می‌کند و تمایل به عطسه زدن را کنترل می‌کند.
 
ویتامین C
از غذاهای غنی از ویتامین C، مانند میوه‌ها و سبزیجاتی همچون هویج، کلم بروکلی، اسفناج و فلفل استفاده کنید که یک راه مؤثر برای از بین بردن آبریزش بینی و عطسه کردن است. ویتامین C به کاهش میزان تولید هیستامین در بدن کمک می‌کند.
 
اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. مصرف همزمان دارو برای کنترل آبریزش بینی و عطسه کردن باعث جلوگیری از این بیماری می‌شود. همچنین توجه به شیوه زندگی سالم و رعایت بهداشت، در این زمینه مفید خواهد بود. سالم بمانید!
 
سلب مسئولیت: این مقاله فقط برای مقاصد اطلاع رسانی است و نباید جایگزین مشاوره پزشکی تخصصی شود. مشاوره با پزشک امن‌ترین راه برای تشخیص و درمان هر بیماری و حفظ وضعیت سلامتی است.
 
منبع: سونیا نایر - مارلین آلفونس - بازل
نسخه چاپی