جلوگیری از آبریزش بینی در هنگام غذا خوردن
واژه پزشکی برای آبریزش بینی Rhinorrhea است. این عارضه با تخلیه مقدار غیرمعمول آب بینی، یعنی مخاط یا سینوس مشخص می‌شود و تخلیه ممکن است شفاف یا کدر باشد. آبریزش بینی یکی از علائم اصلی سردرد و تب است. اما آبریزش بینی در حال غذا خوردن کمی متفاوت از Rhinorrhea معمولی است. این وضعیت Rhinorrhea Gastric نامیده می‌شود، زیرا در حین خوردن، سیستم عصبی اتونومیک تحریک می‌شود. در نتیجه یک ترکیب به نام استیل کولین آزاد می‌شود. این منجر به افزایش تولید بزاق، اسید معده و مخاط شخص می‌شود. معمولاً، اگر غذا تند باشد، آبریزش بینی شما احتمالاً شروع می‌شود. اما در اینجا، حتی غذاهای غیر تند نیز می‌تواند این مشکل را ایجاد کند. با این حال، نیازی به اضطراب نیست، زیرا آبریزش بینی هنگام خوردن یک مسئله جدی نیست و می‌تواند به راحتی درمان شود.
 

علل آبریزش بینی در حین خوردن

یکی از دلایل آن، وجود زخم در بافت بینی است. در چنین مواردی ترشح مخاط بیشی از حد در بینی وجود دارد. ریزش مداوم آب از بینی شما در هنگام غذا خوردن می‌تواند به دلیل مقدار بیش از حد موکوس یا سینوس تولید شود و این به دلیل التهاب ناشی از آلرژی یا عفونت نیست. اگر تا به حال بینی شما شکسته یا عمل جراحی مانند رینوپلاستی داشته باشید، از اینکه بدانید که ممکن است تخریب بافت رخ داده باشد، تعجب خواهید کرد.
 
این مشکل ممکن است توسط طعم و مزه یا بوی غذا نیز تشدید شود. اما این تنها عاملِ ممکن نیست. اگر شما در معرض بوهایی مانند عطر، شمع‌های معطر، بخارات رنگی، دود، اگزوز ماشین و غیره هستید، احتمال دارد که از آبریزش رنج ببرید. ممکن است عوامل دیگری شامل تغییرات هورمونی، به ویژه در هنگام قاعدگی، تغییرات دمای هوا مانند زمانی که شما در معرض تهویه مطبوع، و رطوبت قرار می‌گیرید، و استرس عاطفی و برخی داروهای معمول، نیز مسبب این عارضه باشند.
 

روش‌های درمان

در صورت داشتن آبریزش بینی پس از شروع به غذا خوردن، با پزشک مشورت کنید و بینی خود را بررسی کنید. دکتر شما آزمایشات را با استفاده از تست بینی انجام خواهد داد تا در صورت حساسیت آن را تشخیص دهد. این همچنین به شما کمک خواهد کرد تا متوجه شوید که آیا یک آسیب بافتی دلیل آبریزش بینی شما است یا خیر.
 
شما همچنین می‌توانید از یک اسپری بینی یا آنتی هیستامین قبل از شروع غذا استفاده کنید، البته طبق نسخه پزشک. اما آنتی هیستامین‌ها عوارض جانبی دیگری نیز دارند که شامل خواب آلودگی می‌شود و ممکن است افراد را به روش‌های مختلف تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین قبل از شروع به مصرف آنتی هیستامین‌ها به عنوان دارو، چند برند تجاری را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر است. اما مراقب باشید قرص‌های آنتی هیستامین و اسپری‌های بینی نباید به طور همزمان مصرف شوند و نباید مصرف آنها برای مدتی طولانی ادامه یابد. این داروها را فقط هنگامی که برای موارد اجتماعی بیرون می‌روید، به عنوان مثال هنگامی که شما باید به دعوت صرف غذا توسط دیگران بروید، استفاده کنید.
 
چیز دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که با دستمال کاغذی هنگامی که در حال خوردن غذا هستید، بینی خود را نگهداری کنید. هر وقت احساس می‌کنید که بینی شما پر می‌شود، بینی خود را به آرامی پاک کنید.
 
سعی کنید از غذاهای داغ و تند، به ویژه غذاهای مکزیکی یا تایلندی اجتناب کنید، و هنگام ناهار خوردن از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز کنید، زیرا مشکل شما ممکن است بدتر شود.
 
گفته می‌شود که استفاده از طب ماساژ که روی صورت انجام می‌گیرد، به طور قابل توجهی به رفع مشکل کمک می‌کند. شما می‌توانید شروع به فشار دادن بر روی بینی خود کنید، و سپس ناحیه بین بینی و مجاری اشک خود را ماساژ دهید. توصیه می‌شود که فرد بعد از این ماساژ چندین بار نفس عمیق بکشد.
 

حس ناخوشایند!

اگر آبریزش بینی شما کنترل و متوقف نمی‌شود، باید برای دریافت درمان دوز آنتی بیوتیکی به نزد پزشک بروید، ادامه سرماخوردگی بیش از دو هفته نباید دغدغه چندانی برای شما ایجاد کند. مخاط خاکستری ضخیم، زرد و سبز نشانگر مکانیسم ایمنی بدن شما است تا از ویروس محافظت کند. استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، مطمئنأ تنها راه حل نیست!
 
آبریزش بینی، همچنین به عنوان رینوره یا رینیت شناخته می‌شود، که به تولید یا تخلیه مقدار قابل توجهی از مایع بینی اشاره دارد. اگرچه باعث ایجاد مشکل یا ناراحتی زیادی می‌شود، اما در واقع بدن ما تلاش می‌کند از مواد سمی خلاص شویم و با خروج مایع بینی جلوی انباشت آنها را بگیریم. با این حال، مایع اضافی تولید شده برای خروج ذرات مضر گاهی اوقات می‌تواند باعث گرفتگی حفره بینی شود.
 

علل

بروز آبریزش بینی می‌تواند ناشی از چندین عامل باشد، هرچند که اغلب این عارضه دارای علائم یک سرماخوردگی یا آلرژی است. اگر سرماخوردگی باعث ایجاد آبریزش بینی شود، معمولأ چند هفته طول می‌کشد، در حالی که آلرژی می‌تواند مدت زمان زیادی آن را ایجاد کند، و گاهی اوقات بیش از یک ماه طول بکشد.
 
آلرژی‌هایی که باعث آبریزش بینی می‌شوند شامل تب، آلرژی غذایی، آلرژی‌های گرد و غبار، آلرژی‌های لاتکس و غیره است.
به غیر از سرماخوردگی، علایم غیر آلرژیک شامل عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی مانند آنفلوآنزا و سینوزیت می‌شوند.
رینیت محرک عروق یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند منجر به آبریزش بینی شود، که عمدتأ به علت تغییرات دما و رطوبت، و همچنین با استشمام بوی قوی و یا عطر اتفاق می‌افتد.
 

درمان‌های گوناگون

اغلب اوقات این وضعیت نیازی به درمان پزشکی و دارو ندارد، زیرا به طور خود به خود ادامه و سپس پایان می‌یابد. با این حال، اگر گرفتگی ایجاد شده با تولید موکوس بیش از حد همراه شود، مشکل واقعأ جدی است و باعث مشکلات تنفسی می‌شود، بنابراین برای رفع این وضعیت، استفاده از برخی از داروهای خاص لازم است.
 
ضد احتقان بینی
داروهای ضد احتقان بینی داروهای رایجی برای کاهش گرفتگی بینی هستند. برای این منظور می‌توان از هر دو شکل دارو به شکل مصرف خوراکی و یا اسپری بینی استفاده کرد. با این حال، استفاده بیش از حد از اسپری‌های ضد گرفتگی بینی می‌تواند به جای تسکین آن، باعث بروز درد بینی شود. نمونه‌هایی از اسپری‌های ضد احتقان بینی عبارتند از: اکسیمتاازولین، فنیل افرین، زایلو متازولین و ناپازولین. به طور خلاصه، اسپری بینی اساساً برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به طور موقت این عارضه تسکین پیدا کند.
 
آنتی هیستامین‌ها
اگر این شرایط حاصل واکنش‌های آلرژیک باشد، داروهای آنتی هیستامین می‌توانند مفید باشند. این داروهای آلرژیک می‌توانند ترشح یا عمل هیستامینی یک ماده شیمیایی که باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک یا علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه، خارش و غیره می‌شود را مهار کنند. استفاده بیش از حد از اسپری‌های ضد گرفتگی بینی می‌تواند به جای تسکین آن، باعث بروز درد بینی شود. داروهای متداول آنتی هیستامین، دیفن هیدرامین یا لوراتادین هستند. خواب آلودگی یک عارضه جانبی حاصل از مصرف داروهای آنتی هیستامین است. علاوه بر این، آنها ممکن است در کاهش آبریزش بینی، در صورتی که آبریزش از یک عفونت سرماخوردگی، سینوس یا رینیت غیر آلرژیک ناشی شود، مؤثر نباشند.
 
استروئیدها
استروئیدها دارای اثرات ضد التهابی هستند که برای درمان واکنش‌های آلرژیک مانند گرفتگی و التهاب بینی استفاده می‌شوند. استروئیدهای بینی اغلب در ترکیب با داروهای آنتی هیستامین استفاده می‌شوند. استفاده طولانی مدت از استروئیدها می‌تواند عوارضی جانبی مانند خونریزی بینی، نازک شدن استخوان آن، آب مروارید و افزایش حساسیت به عفونت را ایجاد کند.
 

چند توصیه کوچک

*  از یک مرطوب کننده استفاده کنید و دوش آب گرم بگیرید.
 
* استنشاق بخار (با قطره روغن ذرت یا اوکالیپتوس) مؤثر است.
 
* نوشیدنی چای گیاهی (با فلفل قرمز، شاه بلوط، نعناع و ریشه بومادران) یا چای بابونه مؤثر است.
 
* مقداری سوپ مرغ بخورید.
 
* دو بار در روز یک تکه کوچک از زنجبیل را بجوید.
 
* آب بنوشید و بدن خود را با عدم مصرف آب دچار کم آبی نکنید.
 
* اگر بینی شما قرمز و خشک شده است، از برخی از ژل‌ها و یا کرم استفاده کنید.
 
برای رینیت آلرژیک، بهترین روش برای درمان، پرهیز از آلرژن‌ها، تا جای ممکن، است. این آلرژن‌ها عمدتآ فردی هستند و از هر فرد تا فرد دیگر متفاوت هستند. عامل بعضی از آنها می‌تواند گرد و غبار، گرده‌ها یا گیاهان باشد، در حالی که برای دیگران می‌تواند مواد غذایی خاصی مانند شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، سویا و غیره باشد. بنابراین شناسایی آلرژنی خاص برای پرهیز از قرار گرفتن در معرض آن بسیار مهم است، برای درمان آبریزش بینی، در مورد داروها، توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد جنبه‌های مختلف آنها و نحوه استفاده از آنها به طور مؤثر بدانید.
 
سلب مسئولیت: این مقاله فقط برای مقاصد اطلاع‌رسانی است و نباید به عنوان جایگزینی برای مشاوره پزشکی حرفه‌ای استفاده شود.
 
منبع: آنانیا سایکایی - چاندرا میتا بورا - بازل
نسخه چاپی