نشانه‌های سرطان کبد در مردها و زن‌ها
کبد بزرگترین اندام داخلی بدن انسان می‌باشد. نوع سرطانی که کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، سرطان کبد یا هپاتوسلولار کارسینوما نامیده می‌شود. سرطان کبد نوع بسیار رایجی از سرطان است که در مردان نسبت به زنان شیوع بالاتری دارد و توسط انواع مختلف مشخص می‌گردد. نوع سرطانی که از کبد منشأ می‌گیرد، سرطان اولیه کبد یا هپاتوما نامیده می‌شود. سرطان ثانویه کبد نوع دیگری از سرطان است که از اندام‌های دیگر بدن ایجاد شده و به سمت کبد گسترش می‌یابد. اکثر علائم مشاهده شده در مردان مشابه با زنان می‌باشد.
 

نشانه‌ها و علائم

سرطان کبد در طول مراحل اولیه بدون علامت است. این علائم آهسته‌تر از پیشرفت بیماری ظاهر می‌شود. در صورتی‌که بیماری وارد مراحل پیشرفته خود شود، این علائم ظاهر شده و در این مرحله درمان بسیار مشکل خواهد بود.
 

مشکلات ناباروری

افرادی که مبتلا به سرطان کبد هستند، ممکن است به مشکلات ناباروری نیز مبتلا شوند. هر گونه اختلال یا تغییر در سطح بیوشیمیایی بدن ممکن است باعث بروز مشکلات ناباروری گردد. تغییرات زیادی در بدن افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، وجود خواهد داشت. با این‌حال، هر گونه اختلال در عملکرد نعوظ در مردان نشانه‌ای از بروز سرطان کبد می‌باشد. در صورتی‌که مبتلا به اختلال نعوظ هستید، بررسی‌های لازم را در این زمین انجام دهید تا علت اصلی این مشکل را پیدا کنید.
 

بزرگ شدن سینه

افزایش اندازه سینه و متورم شدن سینه نشانه‌ای از بروز سرطان کبد می‌باشد. بسیاری از مردان مبتلا به این بیماری اغلب احساس درد در ناحیه سینه خواهند داشت. این علائم به ندرت رخ داده و در بسیاری از دیگر اختلالات مشاهده نمی‌شود. بنابراین، در صورتی‌که مردان چنین علائمی را تجربه کردند، باید بررسی‌های لازم را در زمینه سرطان کبد انجام دهند.
 

وجود خون در ادرار

این علائم نشانه‌ای از بروز مشکلات کبدی، بیضه و یا سرطان پروستات می‌باشد. هنگامی‌که سلول های کبد سرطانی شوند، کبد با خون پر خواهد شد. این موضوع باعث جریان خون به سمت سیستم ادراری شده و خون در ادرار مشاهده می‌شود. در صورتی‌که مردان این علائم را تجربه کنند، باید از مشاوره‌های پزشکی استفاده کنند.
 

تورم بیضه‌ها

این یک نشانه رایج از سرطان در مردان می‌باشد. برخی مواقع سلول‌های سرطانی کبد ممکن است به بیضه‌ها گسترش یابند که این موضوع منجر به متورم شدن بیضه‌ها می‌گردد. اکثراً، این توده‌های سرطانی بدون درد خواهند بود. این موضوع باعث می‌شود که مردان این علائم را نادیده بگیرند و به دنبال یافتن مراقبت‌های پزشکی در این زمینه نباشند.
 

علائم عمومی سرطان کبد

علائم زیر در مردان و زنان مشاهده می‌شود:
* زردی پوست، کاهش وزن غیر منتظره، کاهش اشتها، درد در سمت راست شکم نزدیک ناحیه کبد
 
* به علت پیشرفت بیماری درد از منطقه شکم به سمت قسمت راست شانه‌ها حرکت می‌کند.
 
* علائم دیگری مانند تب، خستگی، تهوع، استفراغ، هپاتیت، سیروز کبدی نیز در این بیماران مشاهده می‌شود.
 
در صورتی‌که هر گونه علائم و نشاته‌های سرطان کبد را در خود مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. خطر پیشرفت بیماری در صورتی‌که فرد از مشکلاتی مانند هپاتیت B، مواجهه طولانی با آلاینده‌های محیطی مانند پلی واینیل کلرید، یا سیروز کبدی رنج می‌برد، افزایش خواهد یافت. مردان ده برابر بیشتر از زنان احتمال ابتلا به این بیماری را خواهند داشت. دنبال کردن زندگی سالم و جلوگیری از مصرف نوشیدنی‌های مضر در پیشگیری از بروز سرطان کبد بسیار مؤثر است. این نوع سرطان بیشتر از دیگر انواع سرطان‌ها در مردان مشاهده می‌شود. در صورتی‌که هر گونه اختلال و یا تغییر قابل توجهی در بدن خود یافتید، بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات لازم در این زمینه را انجام دهید تا مشکل خود را یافته و اقدامات درمانی لازم را جهت بدتر نشدن شرایط انجام دهید.
 
درواقع همان طور که گفته شد سرطان کبد یکی از فرم‌های رایج سرطان است. این عارضه عمدتا بیشتر در آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها در مقایسه با سفید پوست‌های سایر منطاق مشاهده می‌شود. علائم این نوع سرطان کم و بیش در زنان و مردان مشابه هم می‌باشد، اما برخی از نشانه‌های این بیماری بیشتر در زنان مشاهده می‌شود.
 

اطلاعات بیشتر در رابطه با سرطان کبد

این نوع سرطان دارای اشکال مختلفی می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد که سرطان کبد پنجمین نوع سرطان شایع در جهان به شمار می‌رود. نرخ بقاء در این نوع سرطان نیز بسیار پایین می‌باشد. اکثر بیماران بعد از تشخیص بیماری بیشتر از یک سال زنده نمی‌مانند. مشاهده شده است که مراحل اولیه این سرطان عمدتاً بدون علامت است و تشخیص آن معمولاً در مراحل پیشرفته بیماری امکان پذیر می‌باشد.
 

علائم سرطان کبد در زنان

در واقع، هیچ نوع علائم جداگانه‌ای در زنان و مردان وجود ندارد، اما گفته می‌شود که برخی از این علائم در زنان بیشتر دیده می‌شود. مراحل اولیه بیماری بدون علامت است و علائم تنها در مراحل پیشرفته مشاهده می‌شود. به طور کلی، نشانه‌ها و علائم این سرطان شامل کاهش غیر منتظره وزن، از دست دادن اشتها، درد در بخش بالایی شکم، احساس سوزش و تورم در این نواحی از شکم، تهوع و استفراغ، خستگی و بزرگ شدن کبد می‌باشد. فرد بیمار ممکن است زردی چشم‌ها، پوست و ناخن‌ها را نیز تجربه کند. بیمار، احتمالاً درد کمر، کم خونی و تب را نیز خواهد داشت. این علائم ممکن است با توجه به نوع سرطان کبد تغییر کند.
 
در مورد زنان، برخی از علائم و نشانه‌های ذکر شده، شایع‌تر می‌باشد. علائم شایع سرطان کبد در زنان شامل نفخ شکم و احساس سیری است که اغلب با علائم بیماری سندرم پیش از قاعدگی اشتباه گرفته می‌شود. این علائم ممکن است نشانه‌ای از سرطان تخمدان نیز باشد. کاهش اشتها و کاهش غیر منتظره وزن نیز عمدتاً در زنان مبتلا به سرطان کبد بیشتر مشاهده می‌شود. حتی گرفتگی عضلات معده و درد مکرر معده نیز ممکن است نشانه‌ای از این بیماری باشد. دیگر علائم شایع سرطان کبد در زنان شامل ضعف، درد در اطراف بخش سمت راست شانه، کم خونی و کم اشتهایی می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد که زنان مبتلا به کم کاری تیروئید بیشتر مستعد ابتلا به این نوع سرطان می‌باشند، اما این فرضیه در مردان صحت ندارد. اشاره شده که زنان این علائم را اغلب نادیده می‌گیرند، چون آن‌ها این علائم را مرتبط با سبک زندگی و بیماری‌های دیگر می‌دانند و از علت اصلی آن بی‌خبر هستند.
 
اگرچه علائم سرطان کبد در زنان و مردان ممکن است تاحدی متفاوت باشد، اما تشخیص و درمان این بیماری برای هر دو گروه جنسی زنان و مردان مشابه می‌باشد. تشخیص این بیماری معمولاً از طریق آزمایشات خون، نمونه برداری از بافت زنده کبد، سی تی اسکن و ام آر آی صورت می‌گیرد. حتی آزمایشات تعیین مرحله بیماری نیز باید به منظور تعیین پیشرفت این بیماری انجام شود. درمان سرطان کبد بر اساس فاکتورهای مختلف مانند مرحله سرطان در بیمار و شرایط سلامتی او صورت می‌گیرد. سرطان کبد نوع بسیار رایجی از سرطان است که در مردان نسبت به زنان شیوع بالاتری دارد. روش‌های درمانی شامل پرتو درمانی، حرارت دهی، آبلیشن رادیو فرکانش یا منجمد سازی سلول‌های سرطانی و تزریق الکل به سلول‌های سرطانی می‌باشد. در برخی موارد، داروهای شیمی درمانی به کبد تزریق می‌شود و یا بخش‌های آسیب دیده کبد از طریق مناسب برداشته می‌شود. با این‌حال، جراحی پیوند کبد به عنوان یک روش درمانی موفق جهت درمان این نوع سرطان در مواردی که تومورها کوچک است، در نظر گرفته شده است. احتمال عود مجدد سرطان کبد بعد از درمان بسیار بالاست. بنابراین، در صورت مشاهده هر کدام از علائم این بیماری، بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات لازم در این زمینه را انجام دهید.
 
منبع: HealthHearty
نسخه چاپی