موارد مصرف کلرید کلسیم
کلرید کلسیم یک ترکیب شیمیایی است که از دو عنصر کلسیم و کلرید تشکیل شده است. فرمول شیمیایی آن CaCl2 است. کلرید کلسیم با ریختن تراشه‌های سنگ مرمر یا تراشه‌های سنگ آهک در اسید هیدروکلریک آماده می‌شود. اگر چه، آن را می‌توان به راحتی از سنگ آهک برای مقاصد تجاری به دست آورد. ضروری است که از تماس پوست با کلرید کلسیم اجتناب شود زیرا ممکن است باعث تحریک پوست شود.

کلرید کلسیم معمولاً به صورت یک ماده سفید بلورین است که به صورت پودری یا فرم دانه‌ای استفاده و فروخته می‌شود. کلرید کلسیم دارای طعم شور است و مهم‌ترین عنصر در بسیاری از انواع مواد غذایی مانند تنقلات است. خواص کلرید کلسیم بسیار مفید است. در مورد بعضی از کاربردهای آن در زیر بحث شده است:
 

مکمل غذایی

کلرید کلسیم از فساد غذا جلوگیری می‌کند و به عنوان یک نگهدارنده در غذاهای بسته بندی شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین کمک می‌کند تا شما غذای سالم و تازه را برای مدتی طولانی نگه دارید. استفاده از کلرید کلسیم به عنوان افزودنی و نگهدارنده مواد غذایی یکی دیگر از مزایای آن است. این کمک می‌کند تا محتوای کلسیم را در غذا افزایش دهید، در نتیجه به افزایش ارزش غذایی مواد غذایی کمک می‌کند. علاوه بر خاصیت نگهدارندگی کلسیم، این ماده به عنوان یک عامل تقویت کننده عالی عمل می‌کند.  از توانایی کلرید کلسیم برای پایین آوردن نقطه‌ی انجماد آب استفاده می‌شود تا جاده‌های زمستانی از انباشت یخ آزاد شوند. اگر عوامل تقویت کننده مانند کلرید ‌کلسیم به سبزیجات و میوه‌های کنسرو شده اضافه نشود احتمالاً آنها نرم می‌شوند. به عبارت دیگر، استفاده از کلرید کلسیم برای حفظ استحکام و حفظ مواد غذایی کنسرو شده و جلوگیری از نرم شدن آنها ضروری است. اگر چه کلرید‌ کلسیم حاوی سدیم نیست، اما همچنان شور است، از این رو به عنوان یک افزودنی برای تهیه ترشی استفاده می‌شود. تعجب آور نیست که از کلرید ‌کلسیم همچنین در نوشیدنی‌های ورزشی به عنوان یک الکترولیت و همچنین منبع کلسیم استفاده می‌شود. در شیر پاستوریزه که به میزان قابل توجهی میزان کلسیم کاهش پیدا می‌کند از کلرید کلسیم در مقادیر کم برای کمک به انعقاد برای تولید ماست با کیفیت استفاده می‌شود. کلرید کلسیم همچنین یک افزودنی مهم در پنیر است. از محلول آب کلرید ‌کلسیم در یخچال‌ها استفاده می‌شود. از این محلول به عنوان خنک کننده ضروری برای ساخت یخ استفاده می‌شود.
 

یک ماده خشک کننده خوب

کلرید کلسیم به راحتی در آب و اتانول در دمای بسیار پایین حل می‌شود. چون که این ماده هیدروسکوپیک (قادر به جذب رطوبت) است، همیشه آن را در ظروف بسته (مهر و موم شده) ذخیره می‌کنند. به دلیل وابستگی شدید آن به رطوبت جو، این ترکیب شیمیایی در صورت قرار گرفتن در معرض هوا، محلولی مایع تشکیل می‌دهد. کلرید کلسیم می‌تواند برای خشک کردن سایر مایعات آلی مورد استفاده قرار گیرد. از این رو، گاهی اوقات عامل خشک کننده نیز نامیده می‌شود. همان طور که گفته شد به شدت هیدروسکوپیک است، و از یک لایه کلرید کلسیم در جاده‌ها و در معادن به منظور کاهش مشکلات گرد و غبار استفاده می‌شود. همچنین به طور گسترده‌ای از آن به عنوان یک افزودنی در صنعت کاغذ سازی و تولید رنگ استفاده می‌شود. از کلرید کلسیم همچنین به عنوان یک عامل شیمیایی در صنایع پتروشیمی، به علت توانایی آن برای حذف کردن یک ترکیب شیمیایی از محتوای آب، استفاده می‌شود. از کلرید کلسیم به عنوان یک عامل کم کننده آب در صنایع پتروشیمی استفاده می‌شود.
 

یک ماده شیمیایی عالی برای حذف مواد شیمیایی

کلریدکلسیم به کاهش نقطه انجماد یا ذوب آب کمک می‌کند. جاده‌های تحت پوشش یخ یک مشکل رایج در مناطق سرد جهان هستند. برای استفاده از این جاده‌ها، ذوب کردن این یخ‌ها بسیار مهم است. از توانایی کلرید کلسیم برای پایین آوردن نقطه‌ی انجماد آب استفاده می‌شود تا جاده‌های زمستانی از انباشت یخ آزاد شوند. به عنوان مثال، نقطه انجماد آب دارای حدود 30 درصد غلظت کلرید کلسیم حدود 67 درجه فارنهایت است که به طور معنی داری کمتر از نقطه‌ی انجماد طبیعی آب است. کلرید کلسیم سریع‌تر از سایر ترکیبات شیمیایی یخ را ذوب می‌کند و به همین دلیل است که در جاهای بسیار سرد، در بزرگراه‌ها و در جاده‌ها و پیاده‌ روها به شکل پودری از آن استفاده می‌کنند.
 

اصلاح سختی کلسیم

کمبود کلسیم در آب به صورت کمبود سختی کلسیم می‌تواند به بتن شناور و سطوح آسیب برساند. این مشکلات استخر شنا را می‌توان با افزایش سختی آب با افزودن کلرید کلسیم به آب از بین برد.
 

زمان تنظیم بتن را کاهش می‌دهد

کلرید کلسیم اغلب به مخلوط بتن اضافه می‌شود، زیرا ثابت شده است که بتنی که حاوی این ترکیب شیمیایی باشد به سرعت سخت نمی‌شود و بنابراین این ماده زمان تنظیم و سخت شدن بتن را کاهش می‌دهد. همچنین این ترکیب شیمیایی باعث افزایش مقاومت بتن می‌شود و برخلاف سایر ترکیبات شیمیایی، به بتن آسیب نمی‌رساند.
 

عوامل مؤثر اگزوترمی

هنگامی که عصاره کلرید کلسیم به مایعات برای حذف آب حل شده اضافه می‌شود، مقدار زیادی حرارت آزاد می‌شود و درجه حرارت می‌تواند تا 60 درجه سانتیگراد افزایش یابد. این ویژگی اغلب برای شروع فرآیند گرمایش مورد نیاز برای اهداف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص منحصر به فرد کلرید ‌کلسیم، همچون توانایی جذب رطوبت از هوا، آن را به یک ماده شیمیایی صنعتی محبوب تبدیل کرده است.
 
پس به طور خلاصه باید گفت از جمله کاربردهای این ماده کنترل یخ و گرد و غبار در جاده‌ها و هم چنین استفاده در فرآیندهای خشک کردن است. از این ماده همچنین برای تولید بتن‌های زود گیر استفاده می‌شود. لوله های خشک کن به طور مداوم با کلرید کلسیم پوشانده می‌شود. از این ماده برای تولید کربنات سدیم نیز استفاده می‌شود. این ماده در رطوبت گیرهای صنعتی و خانگی برای جذب رطوبت هوا کاربرد دارد. همچنین ویژگی جاذب رطوبت بودن این ترکیب باعث شده که از کلرید کلسیم به عنوان یک لایه آبی روی سطح جاده‌های خاکی استفاده شود که در نهایت با ایجاد یک لایه زیرسازی موجب می‌شود گرد و غبار زیر سطوح  نگه داشته شود. همچنین همزمان با کاهش نقطه انجماد آب از کلرید کلسیم برای جلوگیری از یخ زدن آب به خصوص در سطح جاده‌ها استفاده می‌شود. انحلال کلرید کلسیم حرارت زاست و این حرارت برای خاک و گیاهان نسبتا بی ضرر است. این ماده در دماهای پایین بهتر از سدیم کلراید عمل می‌کند. کلرید کلسیم با جلوگیری از یخ زدن در دمای 52- درجه سلسیوس برای پر کردن لاستیک‌های کشاورزی در نقاط سردسیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
منبع: سایت بازل
نسخه چاپی