از فضلیت تا اعمال ماه رجب

فضیلت و اعمال ماه رجب المرجب

ماه رجب، ماه توبه و بازگشت به سوی پروردگار جهانیان و قدم نهادن و بلکه سر نهادن در مسیر سیر و سلوک و تزکیه نفس و تلاش برای قرب و نزدیکی به خداوند مهربان می باشد.

ای عاشقان و دلدادگان حضرت دوست، با مراقبت و مداومت بر اعمال ماه رجب از اسارت و بندگی نفس خود را رهایی بخشیده و به سمت خداوند کریم و محبوب حقیقی خویش قدم برداریم، و خود را از فضیلت و اعمال ماه رجب به خاطر مسائل روزمره ی زندگی محروم نکنیم.

آیا نمی شود هنگام کار و فعالیت به ذکر اَستَغفِرُاللهَ وَ اَسئَلُهُ التَّوبَهَ مشغول باشیم؟!
 

در فضیلت و اعمال ماه رجب المرجب

بدانکه این ماه و ماه شعبان و ماه رمضان در شرافت تمامند و روایت بسیار در فضیلت آنها وارد شده بلکه از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلّم روایت شده که ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهی در حرمت و فضیلت به آن نمی رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است کسی که یک روز از ماه رجب را روزه دارد مستوجب خوشنودی بزرگ خدا گردد و غضب الهی از او دور گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته گردد.
 

فضیلت ماه رجب در کلام امام کاظم (علیه السلام)

و از حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) [در فضیلت و اعمال ماه رجب] منقول است که هر که یک روز از ماه رجب را روزه بدارد آتش جهنم، یک ساله راه از او دور شود و هر که سه روز از آن را روزه بدارد بهشت او را واجب گردد و ایضاً فرمود که رجب نام نهریست در بهشت از شیر سفید تر و از عسل شیرین تر، هر که یک روز از رجب را روزه دارد البته از آن نهر بیاشامد.
 

فضیلت ماه رجب در کلام امام صادق (علیه السلام)

و از حضرت امام صادق (علیه السلام) [در فضیلت و اعمال ماه رجب ] منقول است که حضرت رسول صلّی الله علیه و آله فرمود که ماه رجب ماه استغفار امّت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را اصبّ می گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امّت من بسیار ریخته می شود پس بسیار بگویید اَستَغفِرُاللهَ وَ اَسئَلُهُ التَّوبَهَ.
 

ثواب روزه ماه رجب در بیان امام صادق (علیه السلام)

و ابن بابویه به سند معتبر از سالم روایت کرده است که گفت رفتم به خدمت حضرت صادق (علیه السلام) در اواخر ماه رجب که چند روز از آن مانده بود چون نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد فرمود که آیا روزه گرفته ای در این ماه؟ گفتم نه والله ای فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، فرمود که آن قدر ثواب از تو فوت شده است که قدر آن را به غیر خدا کسی نمی داند، به درستی که این ماهی است که خدا آن را بر ماه های دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و برای روزه داشتن آن، گرامی داشتن را بر خود واجب گردانیده.

پس گفتم یابن رسول الله اگر در باقیمانده ی این ماه روزه بدارم آیا به بعضی از ثواب روزه داران آن فایز می گردم؟ فرمود ای سالم هر که یک روز از آخر این ماه روزه دارد خدا او را ایمن گرداند از شدّت سکرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هرکه دو روز از آخر این ماه روزه دارد بر صراط به آسانی بگذرد و هر که سه روز از آخر این ماه را روزه دارد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدّت ها و هول های آن روز و برات بیزاری از آتش جهنّم به او عطا کنند.
 

ذکر جایگزین روزه ماه رجب

و بدانکه از برای روزه ی ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده است و [پیرامون فضیلت و اعمال ماه رجب ] روایت شده که اگر شخص قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دریابد:

سُبحانَ الاِلهِ الجَلیلِ, سُبحانَ مَن لایَنبَغِی التَّسبیحُ اِلّا لَهُ, سُبحانَ الاَعَزِّ الاَکرَمِ, سُبحانَ مَن لَبِسَ العِزَّ وَ هُوَ لَهُ اَهلٌ


منبع: سایت دلدادگان
نسخه چاپی