مواردی جالب در مورد راست دستی و چپ دستی
بعضی از مردم راست دست در گذشته و یا اخیراً متوجه شده‌اند که افرادی که چپ دست هستند، در استفاده از دست غالب، مانند آنها نیستند. تا همین اواخر، مادران بدون اطلاع، فرزندان چپ دست خود را اجبار به استفاده از دست راست می‌کردند. از آن جایی که برای بچه‌ها این تطبیق دشوار بوده و به اعتقاد ما، هنوز هم هست، موارد بسیاری وجود دارند که در آنها نشان داده شده است این افراد نمی‌توانند ذهنشان را با دست خود هماهنگ کنند. گاهی اوقات، در یک پدیده نادر، هر چند کودکان در شروع این تطابق اجباری پرشور و سالم باشند، اما در جهت ایجاد این هماهنگی ناخواسته  دچار کند ذهنی می‌شوند.
 
یکی از نظریه‌ها برای توجیه این اجبار این است که قرن‌ها پیش، زمانی که جنگ‌ها با استفاده از شمشیر و سپر بودند، افراد راست دست بیشتر از چپ دست‌ها جان سالم به در می‌بردند. این به این دلیل بود که مبارزان راست دست، سپر خود را در دست چپ خود برای محافظت از قلب خود در مقابل شمشیر مخالفان می‌گرفتند (زیرا در قفسه سینه قلب کمی به سمت چپ متمایل است). اما مبارزان چپ دست قلب خود را در معرض حمله و ضربه قرار می‌دادند و به احتمال زیاد این باعث مرگ آنها می‌شد.
 
بعضی معتقدند که افراد بیشتری هستند که چپ دست به دنیا می‌آیند، اما به این دلیل که افراد راست دست بیشتر هستند، آنها فقط یاد گرفته‌اند که چطور می‌توانند کارها را به درستی با دست راست انجام دهند. علیرغم تمام این نظریه‌ها، دانشمندان کاملأ اطمینان می‌دهند که قبل از این که به دنیا بیایید چپ دستی یا راست دستی شما مشخص شده است.
 
مغز شما به دو طرف تقسیم می‌شود که نیمکره راست و چپ نامیده می‌شود. نیمکره راست سمت چپ بدن شما را کنترل می‌کند، در حالی که نیمکره چپ سمت راست بدن شما را کنترل می‌کند. از این رو، اگر فرد راست دستی هستید، سمت چپ مغزتان قوی‌تر از سمت راست مغز شما است. شما ممکن است به عنوان یک فرد عاطفی شناخته شوید و یا ممکن است استدلال منطقی کمتری، در مقایسه با کسانی که چپ دست هستند، داشته باشید. اگر چنین باشد، نظریه اثبات می‌شود. اما افراد چپ دست دارای یک نیمکره راست قوی‌تر در مغز خود هستند، و به سادگی نشان می‌دهند که منطق آنها بیشتر است، و آنها در بیشتر مواقع آرام هستند و به جای استفاده از قدرت فیزیکی از عقل استفاده می‌کنند.
 
تحقیقات نشان می‌دهد که حدود یک نفر از هر ده نفر چپ دست است. نه نفر از ده کودک در حالی که در رحم مادر خود هستند، انگشت شست راست خود را می‌مکند، و نه نفر از هر ده نفر، زمانی که به دنیا می‌آیند، راست دست هستند. و برای اضافه شدن به سردرگمی‌تان، باید بگوییم افرادی نیز وجود دارند که می‌توانند از هر دو دست راست و چپ خود استفاده کنند، که ambidextrous یا ذوالیمینین یا دودستی نامیده می‌شوند. این افراد می‌توانند تقریباً تمام عملکردهای خود را با هر دو دست خود هماهنگ کنند. قبل از این که به دنیا بیایید چپ دستی یا راست دستی شما مشخص شده است. حتی این بیشتر جالب است که آنها تمایل دارند که حتی بیش از حد از هر دو نیمکره مغز خود، حتی در طول خواب خود، استفاده کنند! رؤیاهای آنها ساختار بیشتری دارند و بر خلاف بسیاری از افراد، آنها می‌توانند رؤیاهای خیلی بیشتری را به یاد آورند. آنها می‌توانند در مورد آنچه که دقیقاً در رؤیای آنها بوده، صحبت کنند. این جالب نیست؟ منظور این است که فرد در این شرایط می‌تواند همزمان با یک کار به انجام کار دیگری امیدوار باشد، و مثلاً در حالی که می‌خواهد سرعت نوشتن خود را افزایش ‌دهد، می‌تواند همزمان دو صفحه را به طور زمان بنویسد!
 

چپ دستی

چپ دستی اصطلاحی برای افرادی است که ترجیح می‌دهند از دست چپ خود برای انجام اکثر کارهای روزمره مانند خوردن، نوشتن، بازی، نقاشی و غیره استفاده کنند. در آنها دست چپ به عنوان دست غالب شناخته شده است. همان طور که گفتیم تقریباً ده درصد جمعیت جهان شامل افراد چپ دست می‌باشد.
 
متأسفانه پیش از این، چپ دست بودن یک ننگ اجتماعی تلقی می‌شد که گویا با شر و بدبختی همراه است. اما این درست نیست! در حقیقت، با مشاهده فهرست زیر، خواهید دید که بسیاری از افراد موفق (متشکل از حاکمان، ژنرال‌ها، دانشمندان، هنرمندان، کارآفرینان و افراد مشهور) در زمینه‌های مختلف، چپ دست هستند.
 
حقایقی در مورد چپ دستان
نظریه‌هایی وجود دارند که مزایای چپ دستی را نشان می‌دهد. اما برخی از این‌ها صرفأ فاکتورها یا مشاهدات هستند و با تحقیقات معتبر یا مطالعات علمی اثبات نشده‌اند.
 
* مطالعات می‌گویند که این افراد راحت‌تر از افراد راست دست می‌توانند زیر آب تعادل خود را حفظ کنند.
 
* مشاهده شده است که افرادی که دارای حد مناسب یا بالاتری از آی کیو هستند معمولاً دست چپ می‌باشند.
 
* ورزشکاران (مخصوصاً بازیکنان تنیس چپ دست، باتزمن، بولرنر و غیره) نسبت به آنهایی که راست دست هستند، از مزایایی برخوردارند؛ زیرا آنها برای مقابله با بازیکنان راست دست بهتر عمل می‌کنند.
 
* آمارها نشان می‌دهد که تعداد مردان چپ دست، بیشتر از زنان چپ دست است.
 
* چپ دستی (یا راست دستی) از والدین به فرزند به ارث نمی‌رسد.
 
افراد مشهور چپ دست
حاکمان:
* اسکندر کبیر
* ناپلئون بناپارت
* ژولیوس سزار
* شارلمان
* فیدل کاسترو
* ملکه ویکتوریا
* کینگ جورج پنجم
 
رئیس جمهوران امریکا:
* باراک اوباما
* بیل کلینتون
* جورج دبلیو بوش
* هری ترومن
* جرالد فورد
* جیمز گارفیلد
* هربرت هوور
 
ورزشکاران:
* جان مک انگور
* مارتینا ناوارتیلووا
* مونیکا سلس
* مارک اسپیتز
* رندی جانسون
* لری برد
 
همان طور که در روزگار قدیم اعتقاد داشتند که چپ دستی بد است، هنوز هم موارد زیادی وجود دارد که والدین آنها را به طور طبیعی وادار می‌کنند تا از دست راست خود برای نوشتن و فعالیت‌های دیگر استفاده کنند. چپ دستی کاملأ طبیعی است. والدین باید اطمینان حاصل کنند که فرزندان خود را مجبور نمی‌کنند دست غالب خود را تغییر دهند.
 

چپ دستی یا سمت غالب؟

همان طور که گفته شد برخی از افراد هستند که می‌توانند از هر دو دست خود با مهارت یکسان و مناسب استفاده کنند. آنها به اندازه کافی گسترده هستند و شامل 1٪ کل جمعیت جهان می‌شوند. لئوناردو داوینچی یکی از مشهورترین هنرمندان در جهان است که این‌گونه بود. اگرچه نوشتن با دست دیگر (دست غیر غالب) ممکن است با برخی از تمرینات به دست بیاید، اما غالبیت هر دو دست به طور طبیعی نادر است، و چیزی است که فرد با آن متولد می‌شود. لرد بادن-پاول (رابرت بادن-پاول)، ماریا شاراپووا، رونالد ریگان و غیره، دیگر افراد معروفی هستند که این‌گونه بودند.
 
از سوی دیگر، افرادی هستند که از دست غالب خود برای دستیابی به فعالیت‌های خاصی استفاده می‌کنند، در حالی که دست غیر غالب را برای دیگر کارها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، یک ورزشکار ممکن است راکت، یا توپ را با دست چپ بگیرد و پرتاب کند، اما با دست راست خود بنویسد؛ یا برعکس. کریکتین ساچین تندولکار یک گلف باز راست دست است، اما با دست چپ می‌نویسد. برعکس، رافائل نادال، قهرمان تنیس، با دست چپ خود بازی می‌کند، اما با سمت راست می‌نویسد. این به عنوان سمت غالب شناخته می‌شود. دو دستی بودن نوعی سلطه متقابل است. ممکن است این افراد با دست چپ به دنیا آمده و با دست راست خود بنویسند. همان طور که در بالا ذکر شد، دو دست غالب داشتن؛ نادر است؛ اما داشتن سمت غالب نسبتاً رایج است. چندین شخصیت قابل توجه در بین مردم جهان عبارتند از: بنجامین فرانکلین، جیم کری، کوبه بریانت، مایکل آنجلو باتیو، نیکولا تسلا، اسکار وایلد، سارور گنگولی، سیلوستر استالونه و غیره که این گونه بودند.
 
در این جا یک نکته جالب وجود دارد. آیا می‌دانستید که شبیه به راست دست یا چپ دست بودن، این مفهوم در مورد پا نیز صدق می‌کند؟ در مردم مشابه با استفاده از یک دست غالب، در استفاده از پای چپ یا راست نیز یکی، غالب‌تر است؛ و اولویت در استفاده از چشم نیز به همین ترتیب است. این به ویژه زمانی اتفاق می‌افتد که به طور همزمان ورزش‌هایی مانند فوتبال (در مورد استفاده از پا) و تیراندازی (در مورد استفاده از چشم) انجام شود.
 
برای افراد چپ دست بسیار دشوار است که در جهانی زندگی کنند که اکثر ابزارها و ماشین‌ها برای استفاده راست دستان طراحی شده است. با این حال، ما متوجه شده‌ایم که افراد چپ دست در سراسر جهان در هر زمینه‌ای فراتر از تخیل هستند. شاید، اغراق نباشد که بیشتر افراد مشهور و اثرگذار در جهان چپ دست هستند!
 
منبع: Wellness Keen
نسخه چاپی