علامت‌های واکنش‌ به آنفولانزا
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کنند که همه افراد شش ماهه و مسن‌تر در هر فصل واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. در واقع، بسته به مناسب بودن وضعیت بدنی فرد برای واکسیناسیون، واکسن‌های مختلف آنفولانزایی موجود است که تضمین کننده‌ی کاهش خطر بروز هر نوع آلرژی می‌باشد. واکسن‌های آنفولانزای فصلی جهت حفاظت ما از شایع‌ترین ویروس‌های آنفولانزا که در طول تغییرات فصلی شیوع پیدا می‌کنند، طراحی شده‌اند. بر اساس نظر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، برای فصل آنفولانزای 2014 – 2015 ، واکسن‌های آنفولانزای سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی غیر فعال موجود بوده است. واکسن‌های سه ظرفیتی به منظور حفاظت ما در برابر سه ویروس آنفولانزا یعنی ویروس آنفولانزای A یا H3N2، ویروس آنفولانزای A یا H1N1 و ویروس آنفولانزای B طراحی شده‌اند. واکسن‌های چهار ظرفیتی و واکسن آنفولانزای رقیق حاوی سه ویروس مشابه واکسن سه گانه هستند، اما این واکسن‌ها حاوی یک ویروس آنفولانزای B اضافی نیز می‌باشند.
 
اکثر واکسن‌های آنفولانزا حاوی ویروس‌هایی هستند که در تخم مرغ رشد می‌کند. در مورد آنفولانزا، این ویروس‌ها غیرفعال و یا نوترکیب هستند. تنها واکسن‌هایی که از ویروس‌های زنده و ضعیف شده تشکیل شده‌اند، واکسن‌هایی هستند که در قالب اسپری‌های بینی موجود می‌باشند. با این وجود، از آن ‌جا که این مقاله در رابطه با عوارض جانبی احتمالی مربوط به آنفولانزا صحبت می‌کند، ما باید تنها بر روی این ابعاد تمرکز کنیم.
 

علائم شایع آلرژی بعد از ابتلا به آنفولانزا

مشابه هر داروی دیگری، حتی این دارو نیز دارای خطرات خاصی است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها بیان می‌کند که احتمال ابتلا به واکنش شدید آلرژیک به هر واکسن کمتر از 1 در هر میلیون دوز می‌باشد. علائم مشابهی در عرض چند دقیقه تا چند ساعت بعد از واکسیناسیون مشاهده می‌شود. به طور نرمال، اکثر مردم واکنش‌های خفیفی را در محل تزریق واکسن تجربه می‌کنند. با این‌ حال، این واکنش‌ها کاملاً طبیعی هستند و علائم آن در عرض یک یا دو روز از بین می‌رود. در زیر برخی از علائم رایج مشاهده شده آلرژی به آنفولانزا را مشاهده می‌کنید:
 
علائم خفیف
قرمزی، تورم، درد، سوزش، خستگی، احساس خارش، جوش.
 
وقوع این علائم امری طبیعی بوده و ممکن است برای یک یا دو روز مشاهده شود. بعد از این مدت، احتمالاً این علائم خود به خود از بین می‌روند.
 
علائم متوسط
تب، قرمزی، درد و احساس خارش در ناحیه چشم، سرفه، تشنج و بی‌خوابی.
 
کودکان ممکن است تشنج ناشی از تب را در صورتی‌که واکسن آنفولانزا را همراه با واکسن پنوموکوکال به طور همزمان دریافت کنند، تجربه کنند.
 
علائم شدید
تب بسیار بالا، مشکلات تنفسی، ضربان قلب بالا، تغییرات رفتاری، کهیر، تورم صورت، ضعف، خستگی.
 
همان طور که قبلاً ذکر شد، در صورت بروز واکنش‌های شدید، علائم فوق الذکر در عرض چند دقیقه تا چند ساعت بعد از تجویز واکسن مشاهده می‌گردد. در صورت بروز این شرایط با پزشک خود تماس بگیرید. بسیاری از افراد چون بعد از تزریق واکسن علائمی مشابه آنفولانزا را تجربه می‌کنند، پس به اشتباه تصور می‌کنند که دریافت واکسن آنفولانزا باعث ابتلای آن‌ها به این بیماری می‌گردد. ما قبلاً هم ذکر کردیم که واکسن آنفولانزا حاوی واکسن غیر فعال است که حاوی هیچ‌ گونه ویروس زنده‌ای نیست. از این رو، احتمال گرفتن آنفولانزا بعد از تزریق این واکسن غیر ممکن می‌باشد. واکسن‌های آنفولانزای فصلی جهت حفاظت ما از شایع‌ترین ویروس‌های آنفولانزا که در طول تغییرات فصلی شیوع پیدا می‌کنند، طراحی شده‌اند. مهم است که توجه داشته باشید که حدود دو هفته بعد از واکسیناسیون بدن کاملاً به این ویروس ایمنی پیدا خواهد کرد. از این رو، در صورتی‌که بدن قبل از واکسیانسیون به آنفولانزا آلوده شده باشد و یا در عرض آن دوره دو هفته‌ای وارد بدن فرد شده باشد، احتمال آلودگی بدن به این ویروس وجود دارد. علاوه بر این، بسیاری از عفونت‌های دیگر و بیماری‌های مختلفی نیز وجود دارد که علائمی مشابه با آنفولانزا دارند که همین امر اغلب منجر به تشخیص اشتباه می‌گردد.
 
خطرات ناشی از تزریق واکسن آنفولانزا هنگامی‌که با خطرات ناشی از ابتلا به آن مقایسه می‌شود، بسیار کمتر است. از این رو، قبل از نادیده گرفتن واکسیناسیون، به شدت توصیه می‌شود که با یک پزشک قابل اعتماد صحبت کنید و در رابطه با سابقه پزشکی، سن، سلامت بدنی، داروها و دوزهای آن، حساسیت‌ها و غیره با او بحث کنید. بسیاری از انواع واکسن‌های آنفولانزا وجود دارد که برای گروه‌های سنی مختلف و یا برای حساسیت‌های خاص مناسب می‌باشد و شما باید با مشورت پزشک بهترین گزینه موجود برای درمان را انتخاب کنید.
 
واکسن‌های آنفلوآنزا تقریباً برای استفاده همه توصیه شده‌اند. این واکسن ها بی نقص نیستند، اما بهترین سد محافظ در برابر آنفلوآنزا را ایجاد می کنند که یک بیماری جدی است و سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشد. افراد بسیاری هستند که در برابر استفاده از واکسن آنفلوآنزا مقاومت می‌کنند. دلایل این مسأله از اعتقاد به مؤثر نبودن واکسن تا نگرانی درباره واکنش‌های احتمالی بدن را شامل می‌شوند.
 
واکنش های آلرژیک به واکسن‌های آنفلوآنزا نادر هستند، اما احتمال رخ دادن آنها وجود دارد. با این وجود، آگاهی از تفاوت بین یک واکنش آلرژیک واقعی و یک عارضه جانبی مهم است. برخی عوارض جانبی ناشی از واکسن آنفلوآنزا شایع هستند، در شرایطی که برخی دیگر این گونه نیستند. عوارض جانبی به طور معمول شما را از تزریق واکسن آنفلوآنزا در آینده محروم نمی‌سازند، اما یک واکنش آلرژیک واقعی این گونه خواهد بود.
 
بسیاری از مردم واکنش‌هایی خفیف به تزریق واکسن آنفلوآنزا دارند. تزریق این واکسن می‌تواند اندکی دردناک باشد، اما از دیگر عوارض جانبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
 
* درد در محل تزریق و عضلات اطراف آن
 
* تب خفیف
 
* دردهای خفیف بدن
 
اگر واکسن آنفلوآنزا را در قالب اسپری بینی دریافت کرده‌اید عوارض جانبی می توانند شامل موارد زیر باشند:
 
 
* آبریزش بینی
 
* خس خس (افراد مبتلا به آسم یا سابقه خس خس در شش ماه گذشته نباید اسپری بینی استفاده کنند.)
 
* سردرد
 
* استفراغ
 
* تب
 
واکنش‌های آلرژیک واقعی به واکسن های آنفلوآنزا بسیار نادر هستند. اما از آنجایی که احتمال وقوع این واکنش ها وجود دارد آگاهی از این که باید مراقب چه چیزی باشید، مهم است.
 
یک واکنش آلرژیک شدید موجب شکل گیری نشانه های زیر می‌شود:
 
 
* اشکال در تنفس
 
* تورم صورت، لب یا زبان
 
* ظهور راش یا کهیر در کل بدن
 
* سرگیجه
 
* افت فشار خون
 
یک راش کوچک در محل تزریق واکسن به عنوان واکنش آلرژیک شدید در نظر گرفته نمی‌شود.
 
منبع: سایت بازل
نسخه چاپی