نحوه فرمت هارد اکسترنال
هارد دیسک‌های اکسترنال یا خارجی، حافظه‌های خارجی هستند که جهت ذخیره مقادیر بالایی اطلاعات از آنها استفاده می‌شود. این هاردها بسیار کارآمد هستند. شما می‌توانید هر نوع اطلاعاتی که بخواهید را در آنها ذخیره کرده و به هرکجا که بخواهید با خود به همراه ببرید و به یک سیستم کامپیوتری متصل‌شان کرده و بدین ترتیب اطلاعات آماده دسترسی خواهند بود. با این حال گاهی به دلایل مختلف از جمله مشکلات ویروسی، خرابی، فضای باقیمانده کم و از آن جمله، مجبور به فرمت آنها می‌شوید.
جمع آوری اطلاعات غیر ضروری، یا حمله ویروسی می‌تواند موجب شود مجبور به فرمت درایو خود شویدبعضی از کاربران کامپیوتر عادت دارند که دیسک خود را مملو از داده و اطلاعات نمایند. به طوری که دیری نمی‌گذرد که سرعت این هارد دیسک‌ها کند می‌شود. بسیاری از کاربران کامپیوتری به ویژه آنهایی که با هجوم داده‌های سرگم کننده و اطلاعات تصویری مواجه هستند، دوست دارند سیستم کامپیوتری خود را با فیلم‌های تمام نشدنی، فایلهای تصویری، انواع بازی‌ها و غیره غرق کنند و زمانی که فضای خالی در آن باقی نماند، به یک هارد درایو اکسترنال روی می‌آورند. بروز خرابی در دستگاه، جمع آوری اطلاعات غیر ضروری، یا حمله ویروسی می‌تواند موجب شود مجبور به فرمت درایو خود شوید، اما روند این کار بسیار ساده است.
 

نحوه فرمت هارد دیسک اکسترنال در سیستم عامل ویندوز

یکی از مهمترین مواردی که بایستی به هنگام فرمت یا قالب بندی دیسک سخت یا هارد دیسک به خاطر داشته باشید، بررسی مداوم فایل سیستمی کامپیوترتان است. درست همانطور که می‌دانید، سیستم‌های عامل ویندوز از دو فایل سیستمی یعنی NTFS و FAT 32 برای پشتیبانی از هارد دیسکهای اکسترنال استفاده می‌کنند. به منظور پشتیبانی از فایلهایی که حجم آنها بیشتر از 4 گیگابایت است، فایل سیستمی NTFS بهتر از همتای خود یعنی FAT 32 عمل می‌کند، از این رو فضای کاملاً کافی برای تهیه نسخه پشتیبان را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای این بخش شما را با نحوه فرمت هارد دیسکهای اکسترنال در سیستم عامل ویندوز با کمک NTFS آشنا خواهیم کرد.

* وارد سیستم خود شده و بر روی منوی استارت یا شروع (Start) کلیک کنید.

* بر روی آیکون مای کامپیوتر (My Computer) راست کلیک کرده و گزینه Manage به معنای مدیریت را انتخاب کنید.

* بر روی هارد دیسک خود (که به طور معمول درایو E یا F است) راست کلیک کرده و گزینه فرمت (Format) را انتخاب کنید.

* اکنون در صورتی که بر روی گزینه Format کلیک کنید، یک کادر محاوره‌ای ظاهر می‌شود که در آن لازم است نام هارد درایو خود را به همراه فایل سیستمی تایپ کنید. واژه NTFS را تایپ کرده و بر روی گزینه Ok کلیک کنید.

* با کلیک بر روی گزینه Ok کادر یا پنجره‌ای باز می‌شود که به شما هشدار داده در صورت فرمت هارد درایو خود تمام اطلاعات و داده‌های موجود در آن حذف خواهند شد. مجدداً بر روی Ok کلیک کرده و اجازه دهید هارد شما فرمت شود.

* شما تنها نیاز است چند دقیقه صبر کرده تا روند کار به اتمام برسد. در کمترین زمان ممکن، هارد شما فرمت خواهد شد و یک هارد درایو خالی را به شما تحویل می‌دهد که آماده است مجدداً اطلاعات خود را به درون آن بریزید.

به یاد داشته باشید که وقتی درایوی را قالب بندی می‌کنید، دقیقاً همان مقدار فضای آزاد را که بر روی جعبه آن نوشته شده است نشان نمی‌دهد. این امر به این دلیل است که کامپیوترها فضای متفاوتی از آنچه بر روی آن قرار داده شده است را محاسبه می‌کنند، بنابراین هرگز همان مقدار فضا را نخواهید داشت، حداقل در ویندوز که این گونه است.
 

نحوه فرمت هارد دیسک اکسترنال در سیستم عامل مک

در صورتی که صاحب کامپیوتری با سیستم عامل مک هستید، فرمت هارد دیسک بوسیله برنامه‌ای سودمند به نام «Disk Utility» انجام می‌شود. این سیستم عامل مجموعه دستورالعمل‌های خاص خود را برای قالب بندی هارد دیسک شما در اختیار دارد.

* هارد اکسترنال خود را با استفاده از کابل یو اس بی (USB) به کامپیوتر وصل کرده و صبر کنید تا در قسمت سمت چپ صفحه نمایش شما آورده شود.

* هارد درایو را انتخاب کرده (معمولاً تحت عنوان مکینتاش اچ دی (Macintosh HD) دیده می‌شود) و بر روی تب یا زبانه‌ای که Erase یعنی پاک کردن را می‌رساند، کلیک کنید.

* پس از کلیک بر روی Erase، سیستم از شما می‌خواهد هارد درایو را نامگذاری کرده و سیستم فرمت یا قالب بندی فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید. سیستم عامل مک به طور پیش فرض فایل سیستمی Mac OS X Journal را به عنوان فایل سیستمی قرار داده و همیشه برای اهداف قالب بندی توصیه می‌کند که از این فایل سیستمی استفاده کنید، به این دلیل که به طور ویژه برای سیستم‌های مک طراحی شده است. بنابراین آن را انتخاب کرده و مجدداً بر روی Erase کلیک کنید.

* چند دقیقه صبر کنید تا عملیات فرمت هارد درایو تمام شود. در مدتی کوتاه هارد دیسک خالی را به شما تحویل می‌دهد.
 

نحوه فرمت هارد درایو اصلی کامپیوتر

در صورتی که بخواهید هارد دیسک اصلی کامپیوتر خود را پاک کنید، مسائل کمی پیچیده‌تر می‌شود. بدیهی است که شما نمی‌توانید درایو را در صورت استفاده از آن پاک کنید، بنابراین جهت فرمت به یک سی دی با قابلیت بوت یا درایو USB نیاز خواهید داشت. اینکه از چه ابزاری استفاده می‌کنید به کاری که در تلاش انجام آن هستید بستگی دارد.
پیامد و نتیجه عمل فرمت، خالی شدن هارد دیسک شما خواهد بود به طوری که پس از اتمام کار خواهید دید که تمام اطلاعات درون آن پاک شده استانجام عملیات فرمت بر روی هر کدام از سیستم‌های عامل، فرایند بسیار آسانی است. با این حال، یک قدم اشتباه یا انجام یک خطا می‌تواند به خرابی غیر منتظره دستگاه منجر شود. از این رو، همواره توصیه می‌شود که تمام پیغام‌هایی که در طول فرایند قالب بندی ظاهر می‌شوند را به دقت بخواهید. علاوه بر این خاطر نشان می‌شود که پیامد و نتیجه عمل فرمت، خالی شدن هارد دیسک شما خواهد بود به طوری که پس از اتمام کار خواهید دید که تمام اطلاعات درون آن پاک شده است. از این رو در صورتی که اطلاعات مهمی را در هارد دیسک خود دارید و نمی‌خواهید آنها را از دست دهید، بهتر است از آن اطلاعات یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.


منبع: Veethi Telang - techspirited
نسخه چاپی