مقابله با ترک های پوستی دوران بارداری

رهایی از ترک های پوستی دوران بارداری

بسیاری از زنانی که دوران بارداری را پشت سر گذاشته و یا می‌گذارند احتمالا تغییر در شکل ظاهری پوست و یا ترک‌های پوستی را تجربه کرده‌اند. البته به وجود آمدن این ترک‌ها بر روی بدن زنان باردار با توجه به تغییرات هورمونی و افزایش وزن آن‌ها طبیعی است، اما به هر حال زنان باردار می‌کوشند تا این ترک‌ها را از بین ببرند.

از بین بردن ترک‌های پوستی شاید کار راحتی به نظر نیاید اما واقعیت این است که با اعمال راهکارهایی ساده و رعایت برخی از نکات می توان این ترک‌ها را از روی بدن محو کرد. پیش از اینکه راهکارهایی برای از بین بردن ترک‌های پوستی سفارش کنیم، ابتدا باید ساختار پوست را بررسی کنیم. پوست از سه لایه تشکیل شده است:

1.هیپودرم (محل اتصال پوست به ماهیچه‌های داخلی است)

2.درم (لایه ضخیمتر داخلی)

3.اپیدرم (لایه نازک‌تر خارجی پوست)

هر کدام از این لایه‌ها خود به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شوند اما دراینجا فقط اپیدرم مورد توجه قرار دارد، چرا که بیرونی‌ترین لایه پوست انسان است.

اپیدرمی خود دارای اجزایی است، از جمله ستراتوم کرنوم. این لایه با چشم قابل رویت است و خشکیها و ترکها بر روی آن تشکیل میشوند. در واقع ما همه چیز را بر روی آن می‌بینیم.
 

واکاوی دلایل علمی ترک پوستی در دوران بارداری

به هر حال این لایه از پوست تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی قرار دارد. در زمان بارداری نیز با بالا و پایین شدن هورمون‌ها و البته تغییر سایز بدن، این لایه تحت تاثیر قرار می‌گیرد و گاه به صورت خشک درمی‌آید و گاه ترک برمی‌دارد. این دغدغه بزرگی برای مادران باردار محسوب می‌شود و آنچنان ناامیدانه به این مسئله فکر می‌کنند که گاهی به این نتیجه می‌رسند این ترک‌ها هیچ وقت از بین نمی‌روند. (1)

ترشح بالای استروژن در خون بدن تاثیر قابل ملاحظهای بر روی پوست دارد. همچنین MSH یا همان هورمون تحریک کننده ملانوسیت در طول دوران بارداری بیشتر از هر زمان دیگری در بدن ترشح می‌شود. این عوامل سبب تحت تاثیر قراردادن رنگدانه‌های پوست و خارش و سوزش آن می‌شود، که برای زنان باردار بسیار ناراحت کننده است. خارش بیشتر در کف دست و کف پا به وجود می‌آید و البته ترک‌هایی را هم به وجود می‌آورد.(2)  

پاشنه پا و البته شکم دیگر نقاطی از بدن هستند که تحت تاثیر قرار می‌گیرند و ترک‌هایی روی آن‌ها به وجود می‌آید. شکل گرفتن این ترک‌ها و خشکی‌ها بر روی پوست زنان باردار بستگی به نوع پوست آن‌ها دارد. برخی که از پوست مقاوم‌تری برخوردار هستند، کمتر به این عوارض دچار می‌شوند اما برخی از زنان دیگر با پوست‌هایی حساس به شکل چشم گیری با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و رنج بیشتری بابت این موضوع می‌برند.(3)

از سویی دیگر باید به این نکته توجه داشت که خشکی و به وجود آمدن ترک بر روی پوست گاهی اوقات ارتباطی با بارداری ندارد و دلیل آن کمبود رطوبت و خشکی بیش از اندازه آب و هوا است که سبب به وجود آمدن این عارضه می‌شود. به طور مثال ما به دفعات افرادی را دور و بر خود می‌بینیم که پاشنه‌هایی ترک خورده دارند و یا اینکه سطح کف دست و صورتشان به اصطلاح پوست پوست شده است. (4)
 

راهکارهایی ساده برای محو ترک‌ها

بین 75 تا 90 درصد از زنان در طول دوران بارداری با ترک خوردن پوست مواجه می‌شوند و معمولا تعداد زنانی که با این عارضه مواجه نمی‌شوند، خیلی کمتر از زنانی است که در طول بارداری آن را تجربه می‌کنند. ترک‌ها به صورت خطوط موازی ظاهر می‌شوند و بافتی متفاوت با بافت پوست بدن دارند. رنگشان مشخص است و زبری دارند. طیف رنگ این ترک‌ها متفاوت است. از سفید گرفته تا بنفش و حتی خاکستری. گاهی اوقات به شدت می‌خارند و گاهی می‌سوزند و راحتی یک زن باردار را کاملا از او سلب می‌کنند.(4)

 حال به سوال اصلی این مطلب برمی‌گردیم. چطور از بروز این ترک‌ها جلوگیری کنیم و یا اینکه چطور به محض پیدا شدن چنین مشکلی با به کار بردن روشهایی ساده آن‌ها را محو کنیم؟
 
1.بدنتان را به جای آب گرم و یا آب سرد با آب ولرم شستشو دهید.
تاکید بر استفاده از آب ولرم به این دلیل است که آب اگر بیش از اندازه گرم یا سرد باشد باعث ضعیف شدن بافت پوست میشود و آن را آسیب‌پذیر می‌کند.

البته برای پوست‌های مختلف آب ولرم تفاوت دارد. بدان معنا که برای یک پوست، آب ولرم درجه حرارت بالاتری دارد و برای یک پوست دیگر درجه حرارت پایین‌تر.
 
2.لباس‌های لطیف بپوشید
نوع پارچه لباس زن باردار نقش زیادی در مقابله با ترک‌های پوستی بدن او دارد. پوست در معرض آسیب و تحریک میکرو ذرات از منابع خارجی است و یکی از رایج‌ترین منابع ورود ذرات میکرو به بدن از طریق لباس است، پس باید پارچه‌هایی مناسب برای لباس انتخاب شوند، پارچههایی که طبیعی باشند.
 
3.هفته‌ای یک بار لایه برداری کنید
لایه‌برداری کردن یکی از روش‌های مهم برای مقابله با ترک‌های پوستی است و نقشی انکار ناپذیر در از بین رفتن آن دارد، البته به شرطی که اصولی باشد. زنان باردار می‌توانند بدون دغدغه این لایه‌برداری را انجام بدهند. لایه‌برداری باعث می‌شود تا سلول‌های مرده از روی پوست برداشته شوند و به قسمت‌های جدید فرصت بازسازی و گرفتن رطوبت می‌دهد.
 
4.مرطوب سازی پوست حداقل در 2 نوبت
تنها دلیلی که باعث به وجود آمدن ترک‌های پوستی می‌شود کمبود رطوبت است، بنابراین لازم است که یک زن باردار با رطوبت کننده‌هایی استاندارد حداقل دو بار پوست خود را مالش بدهد، یک بار صبح و یک بار هم شب قبل از رفتن به رختخواب. این حداقل میزان عملیات رطوبت‌دهی به پوست بدن است. ترجیحا در طول روز چند بار دیگر رطوبت‌کننده استفاده شود.
 
5.استفاده از آبرسان
کرم‌های موسوم به هیدراته نیز جهت از بین بردن ترک‌های پوستی بسیار مناسب هستند و باید در برنامه روزانه مرطوب کردن پوست گنجانده شوند. در اینجا باید به این نکته توجه کرد که شاید کرم‌های مرطوب‌کننده و کرم‌های آبرسان چیز مشابهی به نظر برسند، اما حقیقت این است که با هم تفاوت دارند.
 
6.مصرف کافئین ممنوع
روشهای دیگری هستند که یک نوع بازدارندگی از سوی خود مادر در دوران بارداری محسوب می‌شوند. اکنون دیگر زنان باردار بهتر از هر زمان دیگری می‌دانند باید مصرف کافئین در دوران بارداری را متوقف کنند، چرا که یکی از عوامل تغییرات پوستی همان کافئین‌ها هستند. در کل کافئین‌ها، چای و نوشیدنی‌های گازدار در دوران بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند.
 
7.رژیم غذایی مناسب
نوع غذا نیز می‌تواند پوست بدن یک زن باردار را تحت تاثیر قرار بدهد. اعمال یک رژیم غذایی مناسب که شامل کاهو، مانگو، ماهی، روغن ماهی، گردو، تخم مرغ و غیره باشد بسیار مناسب است، چرا که تاثیر زیادی بر روی آبرسانی بر روی پوست دارند و در واقع سدی در برابر ترک‌های پوستی هستند. (1)
 
اعمال این راهکارهای ساده از سوی یک زن باردار برای مقابله با ترک‌های پوستی بسیار مناسب هستند، اما نباید فراموش کرد که این راهکارهای ساده فقط محدود به هفت مورد بالا نیستند و موارد دیگری را هم در برمی‌گیرند. به هر حال با رعایت این نکات، بارداری راحت‌تری برای یک زن رقم می‌خورد و باعث می‌شود تا او دغدغه کمتری داشته باشد و تمرکز خود را به جای درمان ترک‌هایش بر روی سلامت نوزاد خود بگذارد.

پینوشتها
  1. www.mustelausa.com
  2. www.avogel.co.uk
  3. www.madeformums.com
  4. www.google.com
نسخه چاپی