تعیین جنسیت نوزاد با تکنولوژی رژیم غذایی

رژیم غذایی و تغییر جنسیت نوزاد؟

با کاهش تولد پسران در انگلیس، ایالات متحده و سایر کشورهای صنعتی، محققان دانشگاه اکستر انگلستان تصمیم به مطالعه و بررسی این مورد و یافتن ارتباط آن با جنسیت نوزاد، گرفتند. در سال 2008، نتیجه‌ این مطالعه منتشر شد که نشان می‌داد، زنانی که کالری بیشتری قبل از بارداری مصرف می‌کردند در مقایسه با زنانی که کالری کمتری مصرف کرده بودند، احتمال بیشتری وجود داشت که صاحب فرزند پسر شوند. البته، این مطالعه هیچ ارتباطی بین مصرف مواد غذایی مشخص و تأثیر آن در دوران بارداری و ارتباطش با جنسیت کودک را مطرح نکرد.(1)

این مطالعه بر روی 740 خانم بارداری در انگلیس که هنوز از جنسیت نوزاد خود اطلاع نداشتند، انجام شد. از آن‌ها درباره رژیم غذایی و عادت‌های غذای در ماه‌های اول بارداری پرسیده شد. 56% از خانم‌های باردار، که کالری بیشتری مصرف کرده بودند، در مقایسه با 45% از آن‌ها که کالری کمتری مصرف کرده بودند، صاحب پسر شدند.(2)

خانم‌هایی که صاحب پسرشده بودند، حدود 2413 کالری در روز مصرف کرده‌ و آن‌های که دختر به دنیا آورده بودند 2283 کالری به صورت روزانه دریافت کرده بودند. همچنین به نظر می‌رسد خانم‌های دسته اول گروه متفاوتی از مواد مغذی و با کیفیت را استفاده می‌کردند که شامل پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های سی، E و ب 12 می‌شده است.(2)

این مطالعه که در مجله‌ی Proceedings of the Royal Society B منتشر شد و ارتباط بین میزان مصرف انرژی بالا و تولد پسر را توضیح می‌دهد، نمی‌تواند تأثیر غذا و رژیم خاصی را تأیید کند، هر چند برای کشورهای صنعتی دانستن همین موضوع کافی بود. در ایالات متحده بین سال‌های 1965 تا 1991 تعداد افرادی که صبحانه کامل و مقوی می‌خوردند به شدت کاهش یافت، پس شاید بتوان ارتباطی غیر مستقیم بین این دو پیدا کرد، اما جنسیت نوزاد بیشتر از هر چیز به کروموزوم پدر بستگی دارد.(3)
 

رژیم غذایی مادر

مطالعه‌ی سال 2008 نشان داد که بانوان بارداری که صبحانه مقوی خورده بودند، به خصوص آن‌هایی که سریال (حبوبات گندمی) برای صبحانه مصرف می‌کردند؛ احتمال بیشتری داشت که صاحب فرزند پسر شوند. منتها، در همان سال محققان آمریکایی مقاله‌ای را در همان مجله منتشر کردند که نشان می‌داد نتیجه‌ی به دست آمده یک «احتمال یا شانس» بوده است و برای خوانندگان نوشته شد «ادعاهای گفته شده را تا زمان تکرار مجدد مطالعه و بررسی دوباره نادیده بگیرید».(4)

پس به خاطر یک مطالعه تحقیقاتی که به طور واضح رابطه بین رژیم غذای و بارداری را نشان نمی‌دهد، رژیم غذای خود را تغییر ندهید.

متیو، نویسنده اصلی مطالعه‌ی 2008 می‌گوید «من فکر می‌کنم مهم‌ترین چیز برای خانم‌ها داشتن یک رژیم سالم است. اگر زنی که کمبود وزن دارد و بخواهد به خاطر داشتن فرزند پسر و البته سلامتی خودش، مواد غذای مقوی مصرف کند، من مشکلی در آن نمی‌بینم». از طرفی کمتر غذا خوردن و استفاده از موادی که مغذی نیستند، تنها برای داشتن فرزند دختر، سلامتی مادر و نوزاد را به خطر خواهد انداخت(4).

افراط و تفریط هر کدام، می‌تواند به نوعی به سلامتی شما ضرر برساند. پس حتماً قبل از تغییر رژیم غذایی خود با پزشک هماهنگ کرده و رژیمی مغذی را انتخاب کنید.
 

معجزه به دنیا آمدن دختران

بسیاری از سایت‌ها به زنان می‌گویند چه چیزهایی را در رژیم غذایی قرار دهند تا صاحب پسر شوند. برای مثال گوشت و سیب زمینی کم بخورید، از خوردن نمک، چای، قهوه، شکلات، میوه تازه، اسفناج، گوجه فرنگی و قارچ خودداری کنید، در غیر این صورت صاحب دختر می‌شوید. ما با بخش مصرف زیاد قهوه و نمک موافق هستیم، چرا که به طور کل مصرف بیش از حد آن به سلامت شما ضرر می‌رساند. اما اگر این مطلب درست بود و همه خانم‌های باردار از آن پیروی می‌کردند، به دنیا آمدن دخترها تبدیل به معجزه می‌شد!(5)
 

دوران بارداری و زایمان سالم با خوردن غذای مقوی

به دنیا آمدن دختر یا پسر بیشتر از هر چیز به کروموزم مرد بستگی دارد. تحقیقات نیز نشان می‌دهند که با وجود آنکه رژیم غذایی ممکن است بر جنسیت نوزاد تاثیر بگذارد، اما همچنان شانس به دنیا آمدن فرزند دختر و پسر 50-50 است. پس بهتر است بیشتر از جنسیت، به سلامت نوزاد خود اهمیت دهید. مواد غذای مقوی، خوردن صبحانه، ورزش‌های متداول مانند پیاده روی، شنا و البته سلامت روانی مادر می‌تواند به زایمان راحت و داشتن فرزند سالم کمک کند.

اگر پزشک برایتان رژیم مشخصی را تعیین کرده است، از همان پیروی کنید. در اینجا فهرستی از خوراکی‌های توصیه شده برای رژیم غذایی دوران بارداری را قرار می‌دهیم: (6)

1.مواد لبنی

2حبوبات

3.کلم بروکلی و سبزیجات برگ دار

4.غلات کامل

5.آب

6.میوه خشک

7.ماهی و گوشت پخته

8.تخم مرغ

9.انواع توت
 

تأثیر وراثت و تاریخچه خانواده

مردم گاهی بر اساس تعداد پسرها و دخترهای خانواده سعی می‌کنند جنسیت نوزادی که هنوز به دنیا نیامده است را حدس بزنند. حتی این موضوع نیز می‌تواند دستخوش تغییرات و شانس شود. یک زوج انگلیسی در حالی به دنیا آمدن اولین دخترشان را جشن می‌گرفتند که خانواده پدری در چهار نسل، یعنی به مدت 100 سال تنها فرزندان پسر داشتند. به دنیا آمدن دختر کوچک احتمالاً شک عظیمی به اعضای خانواده وارد کرده بود!

ولی آیا واقعاً به دنیا آمدن جنسیت خاصی به طور متداول در خانواده‌ها اتفاق می افتد؟ در برخی خانواده‌ها ممکن است از نظر ژنتیکی این امکان وجود داشته باشد، برای مثال ژن غالب مؤنث باشد. البته تحقیق و مطالعه‌ای وجود ندارد که این مطلب را پشتیبانی کند و شواهد نشان می‌دهد که این مورد تنها شانس و تصادف است.(4)
 

تأثیر استرس بر جنسیت نوزاد

در سال 2013 مطالعه‌ای انجام شد که نشان می‌داد دو سال پس از وقوع زلزله در جزیره زاکینتوس، میزان تولد مردان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. محققان حدس می‌زنند که کروموزوم Y شکننده‌تر است و در دورانی که فرد تحت فشار عصبی باشد، سالم باقی نمی‌مانند. همچنین ممکن است، استرس بر هورمون‌های بدن مادر تأثیر بگذارد و کروموزوم‌های X را بیشتر جذب کند.(4)

عوامل تاثیر گذار بر جنین موارد مختلفی هستند که می‌توانیم به طور خلاصه آن‌ها را بیان کنیم:
 
  • وراثت و ژنتیک
 
  • عوامل محیطی و استرس
 
  • تلقیح مصنوعی
 
  • رژیم غذای مقوی
 

نتیجه گیری

همان‌طور که مشاهده کردید رژیم غذایی ممکن است بر روی جنین در حال رشد تأثیر بگذارد. اما عوامل دیگری نیز بر آن تأثیر خواهد گذاشت و زیاده‌روی در هر چیز ممکن است سلامت خودتان و نوزادتان را به خطر بیندازد. پس، قبل از تصمیم گیری بابت اجرای هر رژیم غذای دوران بارداری با پزشک خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

اکثر مطالعات انجام شده بر مواد غذای خاصی تاکید نمی‌کنند و تنها به مغذی بودن آن‌ها اصرار می‌ورزند. خوردن صبحانه کامل، محیط بدون استرس و حمایت خانواده همگی بر سلامت شما و جنین تاثیر خواهد گذاشت. امیدوارم شما و فرزندتان، چه دختر و چه پسر، سالم و سلامت به زندگی خود ادامه دهید.

پینوشتها
  1. www.drweil.com
  2. www.madeformums.com
  3. www.well.blogs.nytimes.com
  4. www.health.com
  5. www.theguardian.com
  6. www.healthline.com
نسخه چاپی