پنج پیج گردشگری جذاب در اینستاگرام

پیش از انتخاب مقصد سفر، این 5 صفحه اینستاگرام را دنبال کنید

در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که عصر دیجیتال عضو جدایی ناپذیر در زندگیمان شده است و  افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند و یا صفحاتی  ایجاد می‌شوندکه مانند مجله‌ای برای اطلاع‌رسانی هستند، به راحتی می‌توان از پیشنهادات دیگران استفاده کرد و یا به دنبال جواب سوال خود بود.

حال اگر بخواهیم به مسافرت برویم اما نه جای تکراری، شهرها و جاذبه‌های گردشگری وجود دارند که شاید حتی در سایت‌ها نیز در مورد آن‌ها صحبت نشده باشد. اما در شبکه‌های اجتماعی به واسطه بلاگرهای سفر و یا صفحاتی که به طور اختصاصی به گردشگری و سفر می‌پردازند، می‌توان جاذبه‌های جدید را برای سفر انتخاب و اطلاعات مفیدی از آن کسب کرد.

در این بین شبکه اجتماعی اینستاگرام که ابتدا در سال 2010 صرفا بر پایه اشتراک‌گذاری عکس از طریق موبایل و دوربین برای کاربران ایجاد شد خیلی زود به موفقیت چشمگیری دست‌ یافت. بعدها هر بار در به‌روزرسانی‌های جدید، امکانات دیگری از قبیل کپشن نویسی، ویدیو، استوری و ... به این نرم‌افزار افزوده ‌شد.

همین امر باعث محبوبیت هر چه بیشتر این شبکه اجتماعی بین کاربران گشت تا حدی که تعداد کاربران آن در سال 2019 تا یک میلیارد نفر نیز برآورد شده است.

به همین ترتیب است که این شبکه اجتماعی مورد علاقه عکاسان قرار گرفته است. یکی دیگر از امکانات اینستاگرام این است که می‌توان لوکیشنی که در آن عکس گرفته شده است را به هنگام اشتراک‌گذاری به پست اضافه کرد، همچنین بلاگرها نیز به وسیله امکانات بسیار اینستاگرام، علاقمند به استفاده از این شبکه اجتماعی هستند. با توجه به توضیحات داده شده، در ادامه 5 صفحه اینستاگرام که مربوط به گردشگری هستند را معرفی خواهیم کرد تا اگر قصد سفر دارید بتوانید از آن‌ها استفاده کنید و یا به اطلاعات شما اضافه شود.
 
1.صفحه اینستاگرامی ایران را باید دید (mustseeiran_insta)
صفحه ایران را باید دید. آدرس اینستاگرامی mustseeiran_insta با به اشتراک‌گذاری عکس از شهرهای دیدنی ایران که توسط عکاسان‌ حرفه‌ای گرفته شده است، به نوعی علاوه بر معرفی مکان‌های دیدنی که شاید بعضی از آن‌ها با اینکه منطقه بکری هستند به فراموشی سپرده شده‌اند، عکاسان ایرانی را نیز معرفی می‌کند.(1)

شما می‌توانید برای انتخاب و یا کسب اطلاع از جاذبه‌های گردشگری شهرهای مختلف از این صفحه استفاده کنید. همچنین این صفحه اینستاگرامی علاوه بر پست‌گذاری با روش‌های دیگری مانند هشتگ اختصاصی که به اسم خود پیج ساخته شده است، از مردم می‌خواهد در عکس‌هایی که در طول سفر خود از شهرهای مختلف ایران گرفته‌اند، این هشتگ را نیز به پست‌های خود اضافه کنند تا هر چه بهتر دیده شده و همچنین با نام خودشان نیز تصویر به اشتراک گذاشته شود. به این ترتیب می‌توان گفت تنها عکاس‌های حرفه‌ای در این صفحه اینستاگرامی سهیم نیستند. (1)
 
2.صفحه اینستاگرامی (Irantravel)
این صفحه علاوه بر عکاسان، از عکس و فیلم‌های افرادی که همواره در حال سفر هستند و با این روش‌ها جاذبه‌های گردشگری ایران را به نمایش می‌گذراند نیز استفاده می‌کند. با تماشای عکس‌هایی که نقاط مختلف طبیعی و تاریخی را نشان می‌دهد به این نتیجه می‌رسیم، ایران صرفا به یک یا دو شهری که هر بار در آن به مسافرت می‌رویم خلاصه نمی‌شود و می‌توان از تعطیلی‌های کوتاه مدت برای دیدن مکان‌‌ و ماجراجویی‌های جدید استفاده کرد.

همچنین در قسمت هایلایت استوری این صفحه (2) در رابطه با شهرهای مختلف، به صورت جداگانه از روستاهای دیدنی تا مکان‌های تاریخی و گردشگری دیگر این شهرها، توضیح و نشان داده شده است. (2) به هر حال اگر بخواهیم به یک گردشگر تبدیل شویم و یا به مسافرت‌های مختلف برویم چه بهتر که ابتدا به شهرهای کشور خود سفر کرده و از جاذبه‌های گردشگری آن اطلاع یابیم.
 
3.صفحه اینستاگرامی زینب شاه‌علی
در این قسمت از مقاله به سراغ صفحه اینستاگرامی یک بلاگر می‌رویم. همانطور که می‌دانید بلاگرها کسانی هستند که در شبکه‌های اجتماعی به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و به واسطه اطلاعات مفیدی که در اختیار دیگران قرار می‌دهند، مورد توجه آن‌ها قرار می‌گیرند. این فعالیت‌ها می‌توانند متفاوت باشند. مد، زیبایی، سفرو... از قبیل موضوع‌هایی هستند که بلاگرها هر کدام به صورت جداگانه به آن می‌پردازند.

زینب شاه‌علی (با آدرس اینستاگرامی zeynab.shahali) یک بلاگر سفر است (3) که به مسافرت رفته و از مکان‌های مختلف دیدنی اعم از تاریخی و یا گردشگری عکس می‌گیرد. علاوه بر این به وسیله استوری‌، مکان‌های دیدنی شهر، رستوران‌ها و غیره را نیز معرفی می‌کند که می‌توانید به هایلایت صفحه این بلاگر (3) مراجعه کرده تا برای تصمیم‌گیری به اینکه کجا مسافرت بروید به شما کمک کند و شما را با مکان‌های دیدنی و تاریخی آن شهر آشنا سازد.

همچنین از راهنمایی‌هایی مانند اینکه در کدام فصل بهتر است به کدام شهر سفر کنید، بهره ببرید. خوبی دنبال کردن یک بلاگر سفر این است که آژانس‌های گردشگری، بیشتر تمایل دارند تبلیغ تورهای گردشگری و یا تور لحظه آخری خود را به این بلاگرها واگذار کنند، که باعث می‌شود از تخفیف‌های ویژه نیز باخبر شوید.
 
4.صفحه اینستاگرامی feeliran
این صفحه اینستاگرامی با نام پروژه‌ای به اسم فم تریپ شروع به کار کرد. با این هدف که بلاگرهای سفر از کشورهای مختلف را به ایران دعوت کرده تا در یک دوره 10 روزه با عوامل این صفحه اینستاگرامی (4) به نقاط مختلف ایران سفر کرده و به این ترتیب از طریق عکس‌هایی که در این مدت می‌گیرند ایران را به دنبال‌کننده‌های خودشان و به نوعی به افراد خارج از ایران معرفی کنند.

این پروژه که می‌توان گفت موفقیت آمیز هم بود نه تنها به افراد خارج از کشور بلکه به ایرانیان نیز کمک کرد تا با نگاهی متفاوت از سمت کسی که یک توریست خارجی است با دیدنی‌های ایران آشنا شوند. علاوه بر این اگر به اولین پست‌های این صفحه (4) سری بزنید پست‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا شباهت بعضی از مکان‌های ایران با مکان‌های خارج از کشور را نشان دهند. با توجه به نکاتی که گفته شد از این پیج علاوه بر استفاده از تجربه‌های گردشگرهای خارجی که در ایران سفر کرده‌اند، از معرفی مکان‌های دیدنی که به صورت انحصاری تهیه شده‌اند نیز می‌توان استفاده کرد.
 
5.صفحه Voyaged
اگر قصد سفر در خارج از ایران را دارید این صفحه می‌تواند گزینه مناسبی برای انتخاب مقصد سفر شما باشد. این صفحه اینستاگرامی یکی از زیر مجموعه‌های  9 GAG است که به دیدنی‌های جهان از کشورهای مختلف، طبیعت یا مکان‌های تاریخی می‌پردازد.

چندی پیش که یکی از بلاگرهای اینستاگرامی مهمان فم‌تریپ صفحه feeliran (4) بود یکی از عکس‌هایی که از ایران در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته بود، توسط صفحه Voyaged(5) به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران از صفحه این گردشگر باز نشر شد. این صفحه نیز مانند مجله‌ای می‌ماند که به وسیله عکاسان و بلاگرهای سفر، بر معرفی جاذبه‌های گردشگری جهان تمرکز دارد. (5)

همچنین از دیگر صفحه‌هایی که مربوط به معرفی مناطق گردشگری و سفر هستند، می‌توان به iranguide1  اشاره کرد که به معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و همچنین کشورهای دیگر می‌پردازد (6). صفحه‌ای دیگر به اسم Wonderful_places نیز علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی جهان و هتل‌هایی که از نظر معماری منحصر به فرد هستند را نیز معرفی می‌کند.(7)

شاید بتوان گفت این پیج قدیمی‌ترین پیج اینستاگرام با موضوع گردشگری و مسافرت است و همچنین با 13میلیون دنبال کننده بیشترین تعداد فالوور در بین صفحه‌های گردشگری را دارد. همانطور که پیش‌تر گفته شد در عصری از ارتباطات قرار داریم که می‌توانیم با کمی دقت و جستجو صفحاتی مربوط به موضوعی که دنبالش هستیم را پیدا کنیم.

پینوشتها
1-mustseeiran_insta
2-irantravel
3-zeynab.shahali
4-feeliran
5-voyaged
6-iranguide1
7-wonderful
نسخه چاپی