راجع به کوچ سرفینگ چه میدانید؟

کوچ سرفینگ چیست؟

کوچ سرفینگ یک شبکه اجتماعی است که در آن ابتدا با ساخت یک پروفایل برای خود می توانید به عنوان یک مسافر، یک میزبان برای سفر خود پیدا کنید. به عنوان یک میزبان، از یک مسافر پذیرایی کنید و یا با افراد از نقاط مختلف دنیا ملاقات کنید. همینطور در این شبکه گروه هایی هستند که می توان در آن‌ها در مورد مکان‌های خاصی از دنیا با یکدیگر صحبت کنید و تبادل تجربه و نظر داشته باشید(1).

به عنوان یک مسافر، شما می توانید با میزبان‌های متعددی ارتباط برقرار کنید و از تجربیات آن‌ها پیش از سفر و در حین سفر خود استفاده کنید، از میزبانی آن‌ها استفاده کرده و در محل زندگی آن‌ها به رایگان اقامت کنید و تجربه سفری متفاوت نسبت به سفر‌های عادی را بدست آورید. به عنوان یک میزبان شما می توانید با پذیرایی و میزبانی از یک گردشگر، با فرهنگ آن‌ها آشنا شوید، دوستان خود را با شخص جدیدی آشنا کنید و فرهنگ کشور خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید و یا به عنوان عضوی از مجموعه می توانید قرار‌های ملاقات برای افرادی با ذهنیت‌های مشابه هماهنگ کنید و آن‌ها را دور یکدیگر جمع نمایید(1) .
 

تعداد کاربران کوچ سرفینگ چقدر است؟

در حال حاضر که این مطلب نوشته می‌شود وب سایت شبکه اصلی کوچ سرفینگ حدود 14 میلیون کاربر از 200 هزار شهر دنیا را به عضویت خود درآورده است. کوچ سرفینگ برای اولین بار در سال 2004 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. کاربران این شبکه‌های اجتماعی می توانند در صورت علاقه در منزل خود از سایر مسافرین و گردشگران از سراسر دنیا بدون دریافت هزینه ای پذیرایی کنند.(2)

نکته‌ای که در این باره وجود دارد این است که کاربران چنین شبکه هایی در حال حاضر فقط کاربران وب سایت اصلی این شبکه را شامل نمی شوند، زیرا بسیاری شبکه‌های دیگر در سراسر دنیا در حال حاضر و بعد از پیشرفت این پدیده با فعالیتی مشابه درحال فعالیت هستند که هر یک نیز اعضای خود را دارند و این آمار روزانه در حال افزایش است.
 

مزایای کوچ سرفینگ

در کنار مزیت اصلی کوچ سرفینگ که اقامت رایگان برای سفر شما محسوب می‌شود، مزایای دیگری نیز در سفر به این روش برای شما بدست می آیند که به بررسی آن‌ها می پردازیم:
 
  • وقتی به منزل یک میزبان می روید، می توانید ارتباط بهتری با وی برقرار کنید و از طریق آن شخص اطلاعات و درک بهتری نسبت به شهری که در آن گردشگری می کنید بدست آورید و در واقع با دید بهتری از آن شهر دیدن کنید.(3) 
 
  • بخاطر تجربه‌ای که میزبان شما از محل سکونت خود دارد می توانید خیلی راحت‌تر نقاط دیدنی شهر را پیدا کنید، رستوران‌های بهتری برای صرف غذای محلی آن منطقه بیابید و یا اینکه حتی با چه روش حمل و نقلی به کدام مقصد خود بروید تا هزینه کمتری برای شما داشته باشد.(3)
 
  • شما ممکن است به یک آشپزخانه نیز دسترسی داشته باشید. پخت و پز در منزل بسیار سالم‌تر و کم هزینه‌تر از این است که برای تمام وعده‌های غذا نیاز داشته باشید به رستوران و کافه بروید.(3)
 
  • حتی اگر جایی برای سکونت نیز در اختیار دارید، می توانید از این شبکه‌ها استفاده کنید تا دوستان هم سبک خود را در شهر مقصد پیدا کنید و به قولی در دورهمی‌های آن‌ها نیز شرکت کنید.(3)
 
  • تجربه سفر با کوچ سرفینگ ثابت کرده است که دوستی‌های شکل گرفته ازین طریق ماندگاری خیلی بیشتری خواهند داشت (3).
 

آیا کوچ سرفینگ امن است؟

شاید سوال اصلی هر کسی که این مطلب را مطالعه می کند و برای اولین بار است که با کوچ سرفینگ آشنا می‌شود همین باشد که آیا از امنیت لازم برخوردار است یا خیر. در این مورد تدابیر خاصی توسط شبکه‌های کوچ سرفینگ لحاظ شده است و به اصطلاح هر کسی نمی تواند یک میزبان برای شما باشد. هر شخص در این شبکه‌ها یک پروفایل دارد که در آن ویژگی‌های وی نوشته شده و توسط شبکه تایید شده است.

افراد دیگری که از میزبانی این شخص استفاده کرده اند در مورد وی نظر می دهند و می‌توان از طریق آن‌ها شخص را تا حدودی شناخت. از طرفی اگر شما به منزل یک شخص مناسب برای اقامت خود بروید، در یک منزل شخصی خواهید بود که به دلیل ارتباط نزدیک با شما اهمیت بیشتری برای آرامش و سلامتی شما و لذت بردنتان از سفر در مقابل اقامت در یک هتل یا مسافرخانه قائل است.

میزبان شما حتی در خارج از منزل نیز به شما کمک خواهد کرد تا راحت در شهر به گشت و گذار بپردازید، کاری که هیچ گاه نمی توانید هنگام اقامت در یک هتل، آن را انتظار داشته باشید. امنیت وسایل شما در منزل یک میزبان مورد اطمینان تضمین شده است، زیرا در این مکان شما با یک شخص غریبه زندگی خواهید کرد در حالی که در هتل با هزاران غریبه روبرو خواهید بود. و در نهایت دلیل عمده اینکه این شبکه از امنیت لازم برخوردار است این است که اعضای آن، در دسته افراد قابل اعتماد جامعه قرار دارند. شاید تا موقعی که به اصطلاح «یک گردشگر» نباشید نتوانید مفهوم جمله قبل را به خوبی درک کنید(4).
 

کوچ سرفینگ در ایران

در پاسخ به این سوال که آیا کوچ سرفینگ در ایران قانونی است یا خیر نمی توان جواب مشخصی داد. در واقع میزبانی از افراد و مهمان پذیری همیشه از ویژگی‌های بارز ایرانیان بوده است و بخش مهمی از فرهنگ مردم ایران را تشکیل می دهد. اما وب سایت اصلی شبکه کوچ سرفینگ از سال 2017 در ایران مسدود شده است و به دنبال آن نیز درصد زیادی از ایرانیان حساب‌های خود را پاک کرده اند. اما شبکه‌های داخلی مشابهی تشکیل شده است که فعالیت یکسانی دارند و تعداد زیادی از افراد نیز همچنان از طریق شبکه اصلی آن با افراد هم فکر خود در دنیا در ارتباط هستند.(5)

در نهایت یکی از نکات مهم در کوچ سرفینگ این است که نمی توانید فقط برای گردشگری‌های خود از آن استفاده کنید و باید در کنار آن میزبان سفر‌های افراد دیگر در این شبکه نیز باشید. به دنیا سفر کنید و اجازه دهید افراد در دنیا به منزل شما سفر کنند و فرهنگ یکدیگر را بشناسید. هدف اصلی کوچ سرفینگ نیز همین است.(2)

این روش از بهترین روش‌های سفر و گردشگری در سراسر دنیا به شمار می رود و امید است تا در آینده‌ای نزدیک شاهد پیشرفت این روش در کشور خودمان ایران نیز باشیم، تا بیش از پیش فرهنگ اصیل و جاذبه‌های دیدنی ایران را به نمایش گردشگران سراسر دنیا بگذاریم تا شاید با این امر توانسته باشیم قدمی در راستای پیشرفت صنعت گردشگری برداریم.

پینوشتها
  1. www.herpackinglist.com
  2. www.couchsurfing.com
  3. www.tripsavvy.com
  4. www.brenontheroad.com
  5. www.travelsofabookpacker.com
نسخه چاپی