هرآنچه که باید راجع به توریسم مذهبی بدانیم

توریسم مذهبی

توریسم مذهبی یکی از پر رونق‌ترین انواع توریسم در کشورهای جهان است. بسیاری از کارشناسان حتی این روش توریسم پذیری را به عنوان اولین و قدیمی‌ترین شیوه در این صنعت قلمداد کرده و آن را یکی از مهم‌ترین مقاصد کسب درآمد در این صنعت می پندارند. تجربیات کشورهای اروپایی از توریسم مذهبی هم در سال‌های گذشته رو به بهبود و رونق بوده و آن‌ها در حال حاضر هزینه‌های بالایی را نیز برای جلب توریست‌های مذهبی به کشورهای خود انجام می دهند.(1)

توریسم مذهبی از جمله گزینه‌های توریستی است که برای یک بار اتفاق نمی افتد. به این معنی که اگر توریستی به دلیل مقاصد مذهبی و آشنایی با فرهنگ و رسوم ادیان مختلف به منطقه‌ای از جهان سفر کند، احتمالا این تنها سفر وی نخواهد بود و این اتفاق در سال‌های بعدی نیز رخ خواهد داد.(2)

این دقیقاً همان دلیلی است که این روش توریسم پذیری را تبدیل به یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها، مخصوصاً برای کشورهایی که صنعت توریسم آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، نموده است.

اهمیت توریسم مذهبی از آنجایی زیاد می‌شود که مردم جهان به پدیده‌های مذهبی و قلبی علاقه زیادی داشته و به نوعی ترجیح می دهند با گرایش به چنین پدیده هایی ایمان خود را تقویت و به آرامش بیشتری در زندگی برسند. از این رو آن‌ها حتی از پرداخت هزینه‌های هنگفت نیز در این جهت دریغ نمی ورزند.
 

تجارب مدیریت توریسم مذهبی در کشورهای اروپایی

کشورهای اروپایی صنعت گردشگری را یکی از صنایع پر درآمد خود تلقی کرده و با توجه به عدم وجود منابع طبیعی، آن‌ها از کوچک‌ترین نکات برای رونق این صنعت کوتاهی نمی کنند. اما از بارزترین موارد مدیریتی و تجربیاتی که این کشورها از مدیریت گردشگران مذهبی به دست آورده اند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.
 
1-امنیت
کشورهای اروپایی اهتمام بسیار بالایی برای افزایش امنیت گردشگران خود قائل هستند.(1) این دلیل باعث می‌شود تا آن‌ها بالاترین میزان امنیت را برای گردشگران خارجی قائل شده و گردشگران داخلی را نیز از حضور در کشورهای نا امن دور نمایند.
 
2-تمهیداتی که می تواند باعث رونق این صنعت شود
اروپایی‌ها در این سال‌ها تجربه‌های زیادی از صنعت توریسم مذهبی خود کسب کرده و این تجربیات در حال حاضر تبدیل به اسلوب برنامه ریزی‌های برای ورود این گردشگران به کشور آن‌ها شده است. آن‌ها با شناخت روحیات گردشگران مذهبی به دنبال تامین موارد زیر برای این توریست‌ها هستند.
 
  • گردشگران مذهبی دوست دارند از نظر روحی به یک مکان مقدس متصل شوند.
 
  • آن‌ها دوست دارند ادیان و مذاهب را به خوبی درک کرده و آن‌ها را بشناسند.
 
  • هیچ احساس نگرانی نباید در این گردشگران وجود داشته باشد.
 
  • آن‌ها به دنبال صلح و معنی واقعی زندگی هستند.(1)
 
3-اقدامات بهداشتی و ایمنی
ارائه بالاترین خدمات ایمنی و بهداشتی یکی دیگر از مواردی است که کشورهای اروپایی در این صنعت اهمیت بسیار بالایی برای گردشگران مذهبی قائل هستند.

از محل اسکان گردشگران گرفته تا تاکسی‌ها و ماشین‌های لازم برای حمل و نقل، همگی در بالاترین سطح ایمنی بهداشتی قرار دارند. از این گذشته آن‌ها در این سال‌ها حتی با خواست‌های گردشگران ادیان مختلف نیز آشنا شده و احترام زیادی برای این خواسته‌ها قائل هستند.

برای مثال تامین اتاق هایی که به صورت کامل از نجاست به دور باشند باعث می‌شود تا گردشگران مذهبی هیچ تجربه بدی از این کشورها نداشته باشند.(1)
 
4-ایجاد خوابگاه‌های جداگانه برای مرد و زن
برخلاف تصور غلطی که بسیاری از افراد از کشورهای اروپایی دارند، آن‌ها با تک تک روحیات گردشگران مذهبی خود آشنا شده و با احترام بالا ترجیح می دهند تا همه امکانات را مطابق با روحیات دینی آن‌ها فراهم نمایند. بسیاری از این کشورها حتی برای گردشگرانی که به صورت گروهی وارد مکان‌های مقدس گردشگری می شوند، خوابگاه هایی مجزا برای افراد غیرمتاهل اختصاص می دهند تا این افراد به راحتی بتوانند به استراحت بپردازند.(1)
 
5-استانداردهای محصولات ارائه شده برای گردشگران
بازارهای محلی زیادی در شهرهای مذهبی اروپا پذیرای گردشگران مذهبی هستند و محصولات محلی و غیر محلی در این بازارها برای گردشگران عرضه می‌شود. اما دولت‌ها نگاه بسیار دقیقی روی این اجناس داشته و همه نکات لازم را برای سلامت کامل آن‌ها مورد بررسی قرار می دهند.(1)
 

نگاه کلیسا به گردشگران مذهبی

اکثر کشورهای اروپایی را افراد مسیحی تشکیل می دهند و کلیسا مرجع اصلی دینی برای این کشورها محسوب می‌شود. همانند ما مسلمانان معتقد که احترام خاصی برای مکان‌های مقدس خود قائل هستیم، آن‌ها هم اهتمام بالایی برای تقدس مکان‌های مذهبی خود مانند کلیساهای قدیمی قائل هستند و این کلیساها تبدیل به یکی از مکان‌های گردشگری بزرگ در هر کشوری شده است.

آن‌ها همچنین شرایط را برای شناخت و درک بهتر جهان هستی، انسان شناسی و ماهیت انسان برای گردشگران مذهبی آماده می کنند و سعی در گسترش صلح و دوستی میان مردمی با ادیان مختلف دارند. آرامش کلید اصلی چنین مکان‌های مذهبی برای گردشگران است.(3)

جالب است بدانید که یک کلیسا (کلیسای جامع نوتردام در پاریس) با 13.5 میلیون نفر بازدید کننده در سال تبدیل به محبوب‌ترین مکان گردشگری اروپا نیز شده است.(3)

تجربه نشان داده است آشنا نمودن گردشگران با فرهنگ زندگی افراد مذهبی در ادیان مختلف، یکی از مهم‌ترین روش هایی است که گردشگران علاقه خاصی به آن نشان می دهند. از این رو کلیسا سعی در معرفی این چنین زندگی هایی به گردشگران داشته و احترام بسیار بالایی را نیز برای آن‌ها قائل است. آن‌ها به خوبی می دانند که یک مدیریت بد و ضعیف و کوچک‌ترین برخورد منفی جایگاه گردشگری آن‌ها را به صورت کامل به خطر خواهد انداخت.
 

شهرهای مذهبی محبوب‌ترین نقاط گردشگری

در اکثر کشورهای اروپایی شهرهایی وجود دارد که گردشگران با عنوان شهرهای مذهبی وارد آنجا می شوند. این شهرها در هر کشوری در سال‌های گذشته تبدیل به پربازدیدترین مکان‌های گردشگری در اروپا شده اند و اروپایی‌ها به شدت در حال توسعه چنین مکان هایی از نظر ایمنی و سایر نکات لازم هستند.

برای مثال چستوخووا یک شهر کوچک مذهبی در لهستان است. برنامه ریزان شهری در سال گذشته چیزی حدود 74 طرح مختلف برای رفاه بیشتر گردشگران مذهبی از بهداشت و نکات امنیتی و ایمنی گرفته تا مسیرهای حمل و نقل برای گردشگران اجرا نموده اند.(4)این توجه خاص به شهرها و مکان‌های مذهبی برای جلب گردشگران در همه کشورهای اروپایی برقرار است و آن‌ها به هیچ وجه از هیچ نکته‌ای در این باره کوتاهی نمی کنند.
 

گردشگری مذهبی راهی برای داشتن دنیای بهتر

اهمیت بالای این گردشگران و تجربیات اروپایی‌ها در توریسم مذهبی، آنها را بر آن داشته است تا از ترفندهایی برای گسترش صلح و دوستی و داشتن دنیایی بهتر بهره ببرند. گردشگری مذهبی می تواند باعث افزایش آگاهی افراد شده و هویت و ارزش و غرور ملت‌ها در گذشته را پابرجا نگه دارد. سه دلیل اصلی اروپایی‌ها برای اهمیت قائل شدن برای گردشگری مذهبی عبارتند از:

1.معرفی گذشته و تاریخ کشور خود و حفظ ارزش‌های انسانی و گسترش آن‌ها در جهان

2.رشد و توسعه و توانمند سازی جامعه با استفاده از صنعت گردشگری مذهبی و درآمد زایی از این صنعت

3.ایجاد تفاهم فرهنگی و صلح میان ملت‌های دیگر از این طریق(5)

پینوشتها
  1. www.cbi.eu
  2. www.kojaro.com
  3. www.tandfonline.com
  4. www.researchgate.net
  5. www.mmnieuws.nl
نسخه چاپی