اینفلوئنسر مارکتینگ و صنعت گردشگری

اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر اصطلاحاً به افراد تاثیرگذار اطلاق می‌شود. افراد اینفلوئنسر در هر شغل و حرفه‌ای به افرادی گفته می شوند که در حرفه و تخصص خود صاحب سبک و ایده هستند. افرادی که تبحر خاصی در تولید محتوا و معرفی یک محصول داشته و انتشار متن های تبلیغاتی توسط آن‌ها می تواند روی دیگران تاثیر فوق العاده ای داشته باشد.(1)

شناخت این پتانسیل در افراد مختلف می تواند منجر به یک شگفتی در معرفی محصولات هر شرکتی شود. البته هر فرد تاثیرگذار و یا هر فرد مشهوری در رشته خود نمی تواند یک اینفلوئنسر باشد.

اینفلوئنسر مارکتینگ یا روش بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار، یکی از موثر‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال مارکتینگ است. در این متد افراد اینفلوئنسر به صورت غیرمستقیم اقدام به معرفی محصولی مانند تجربه شیرین از یک مکان گردشگری ارائه می دهند. تاثیر اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند چندین برابر بیشتر از روش‌های بازاریابی سنتی باشد. این روش بازاریابی دیجیتال حتی هزینه‌های بسیار کمتری را نیز نسبت به تبلیغات محیطی به دنبال خواهد داشت.(1)

گذشته از تاثیر گذاری و کاهش هزینه‌ها توسط این روش بازاریابی، حتی ماندگاری تاثیر آن نیز بسیار بالاتر از روش‌های سنتی است. از اینفلوئنسر مارکتینگ در واقع می توان به عنوان روش نقل سینه به سینه افراد به صورت دیجیتالی و مدرن یاد کرد.
 

اینفلوئنسر مارکتینگ در گردشگری

استفاده از یک فرد اینفلوئنسر برای اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند نقطه عطفی در گردشگری یک جامعه باشد. این روش تبلیغات در جامعه باعث اعتماد پذیری بیشتر افراد و بینندگان به این صنعت شده و آن‌ها را نیز به جمع گردشگران و مشتریان هدف شما اضافه خواهد کرد. البته این روش تبلیغات در صنعت گردشگری نیاز به معیارهایی هم دارد که حتما باید در انتخاب اینفلوئنسر مناسب به کار گرفته شوند.(2)

اینفلوئنسر مارکتینگ نیاز به تولید محتوای کاملا منحصر به فرد و خاص دارد و این تولید محتوا باید توسط فرد اینفلوئنسر انتشار یابد. البته لزوما فرد اینفلوئنسر نمی تواند تولید محتوای خاصی را داشته باشد و این متن را می توان از طریق یک متخصص تولید محتوا ارائه داد. مهم‌ترین بخش در تبلیغات اینفلوئنسری و اینفلوئنسر مارکتینگ برای صنعت گردشگری، انتخاب فرد مناسب برای این کار است.(2)

در دید اول و در نگاه اولیه، همه شرکت‌های فعال در زمینه گردشگری برای اینفلوئنسر مارکتینگ سراغ بازیگران محبوب، بازیکنان مشهور و افرادی از این دست می روند که در جامعه شناخته شده باشند. اما گاهی اوقات و برای برخی از صنایع، می تواند انتخاب‌های بهتری هم وجود داشته باشد. برای مثال در صنعت گردشگری استفاده از یک فرد خارجی و یک گردشگر خارجی می تواند نتایج بهتری را برای گردشگری داخلی به دنبال داشته باشد. این تاثیر دقیقا مشابه تاثیر یکی فرد مشهور برای تورهای خارجی توسط شرکت‌های گردشگری خواهد بود.
 

بهترین ترفندهای اینفلوئنسر مارکتینگ در صنعت گردشگری

انکار تاثیر اینترنت و فضای مجازی در تبلیغات امروزه برای صنایع مختلف چیزی جز عقب ماندگی در این عرصه را برای شرکت‌های تجاری و صنعتی به دنبال نخواهد داشت. در هیاهوهای بزرگ استفاده از اینترنت و اسمارت فون‌های امروزی، روند تبلیغات نیز باید به این شبکه‌ها کشیده شده و اینفلوئنسر مارکتینگ نیز یکی از بهترین‌های این عرصه است. اما طراحی استراتژی مناسب برای اینلوئنسر مارکتینگ در صنعت گردشگری به این راحتی هم نخواهد بود و نیاز به دقت در تمام نکات مربوط به آن را خواهد داشت.(3)

در زیر برخی از ترفندهای تاثیر گذار در اینلوئنسر مارکتینگ صنعت گردشگری را با هم مرور می کنیم.
 
  • کمپین‌های گردشگری در فضای اینترنت
ایجاد کمپین‌های گردشگری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از جمله اولین ترفندهایی است که اکنون اکثریت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات گردشگری، در این زمینه فعالیت هایی دارند. استفاده از این ترفند در کنار تولید محتوای موثر و استفاده از قدرت اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند در نتیجه نهایی فوق العاده تاثیر گذار باشد.(3)
 
  • رپورتاژ اگهی در سایت‌های پربازدید
اگر شما صاحب یک کسب و کار گردشگری هستید و وب سایت شما ترافیک زیادی ندارد، خیلی جای نگرانی نیست. استفاده از رپورتاژ آگهی و تلفیق آن با اینفلوئنسر مارکتینگ در سایت‌های پربازدید و پرمخاطب می تواند ره صد ساله را یک شبه برای شما سپری نماید. البته استفاده از خدمات این سایت‌ها می تواند کمی گران تمام شده و هزینه‌های تبلیغات را افزایش دهد. اما تجربه نشان داده است که این روش نتیجه شگفت انگیزی در هر صنعت به دنبال خواهد داشت.(3)
 
  • تنوع و خاص بودن را فراموش نکنید
ساده بودن و تکرار مکررات هر چند ممکن است در کوتاه مدت برای شما نتیجه بخش باشد، اما در نهایت شما را تبدیل به یک شرکت کاملا معمولی خواهد کرد که با کوچک‌ترین اهمال می توان انتظار ورشکستگی آن را نیز داشت. اما طراحی‌های تورهای خاص و سبک‌های منحصر به فرد در اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند تاثیر چندین برابری برای شما به دنبال داشته باشد. برای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ باید خودتان را تبدیل به یک فرد اینفلوئنسر نموده و ایده پرداز باشید.(3)
 
  • تاثیر احساسات در این اینفلوئنسر مارکتینگ
توجه داشته باشید که در اینفلوئنسر مارکتینگ در صنعت گردشگری شما احتمالا قرار است یک فرد را به مکانی دعوت کنید که هیچ شناختی از آن نداشته و گاهی اوقات حتی اسم آن را نشنیده است. درگیر کردن احساسات در این مواقع می تواند تاثیرگذارترین روش در صنعت گردشگری باشد. اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند قدرتمندترین ابزار برای بیان این احساسات در صنعت گردشگری باشد.(4)
 

اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام در حال حاضر قدرتمندترین ابزار برای اینفلوئنسر مارکتینگ هستند. برندها و شرکت‌های بسیار زیادی از قدرت این شبکه‌ها برای معرفی برند خود استفاده کرده و در حال استفاده نیز هستند. هشتک گذاری و تبلیغات در صفحه‌های پرمخاطب و ایجاد یک شبکه کامل و پرمحتوا در این شبکه‌های اجتماعی، قدرتی چند برابر از تبلیغات محیطی را مخصوصا برای صنعت گردشگری به دنبال خواهد داشت.(5)

روش اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر نه فقط یک ابزار کیفی بلکه به صورت کاملا تخصصی و کمی تبدیل شده است. از این رو شما با اندازه گیری پارامترهای مربوط و موثر در این عرصه مانند نرخ کلیک در صفحه‌ها و پست‌های مختلف، بررسی تعداد طرفداران و میزان اشتراک گذاری و مشارکت آن‌ها و اندازه گیری برخی پارامترها مانند ROI و استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیز، می توانید به صورت کاملا کمی میزان موفقیت در اینفلوئنسر مارکتینگ تجارت خود را اندازه گیری نمایید.(5)
 
موبایل‌ها را فراموش نکنید!
برخلاف گذشته که بیشترین میزان مشارکت و حضور کاربران در اینترنت و فضای مجازی از طریق لپ تاپ‌ها و سیستم‌های شخصی صورت می گرفت، در حال حاضر موبایل‌های هوشمند تبدیل به گجت پیش رو در این زمینه شده‌اند. آمارها نشان می دهد که از سال 2015 تا کنون چیزی حدود 70 تا 80 درصد از رزرو تورهای مختلف از طریق موبایل‌های هوشمند صورت پذیرفته است. این عدد نشان از قدرت این ابزار در صنعت گردشگری دارد.(3)

با این اوصاف شرکت‌های فعال در زمینه گردشگری می بایست نرم افزارهای موبایلی خود را نیز گسترش داده و ارائه خدمات خود را به این ابزار پر طرفدار نیز انتقال دهند.

پینوشتها
  1. www.modirad.ir
  2. www.shoaresal.ir
  3. www.virlan.co
  4. www.caribbeanhotelandtourism.com
  5. www.tourismeschool.com
نسخه چاپی