آشنایی با برخی از میوه های استوایی و خاصیت آنها

8 میوه استوایی خوشمزه و پرخاصیت

وقتی صحبت از میوه های استوایی می‌ شود، به‌ جز موز و نارگیل یاد چه چیزی می‌ افتید؟ تنوع میوه های استوایی آن‌ قدر زیاد است که احتمالا همه ما با آن‌ها آشنایی نداریم. در سال‌ های اخیر، از طریق رسانه‌ ها و واردات بسیار محدود، تعدادی از میوه های استوایی متنوع به بازار ایرانی هم، ارائه و شناخته شده‌ اند.

در این نوشته از میوه‌ های عجیب و زیبای استوایی گفته‌ ایم.
 
۱.پشن فروت
پشن فروت از آن میوه های استوایی بسیار خوشبو با شکل و شمایلی تخم‌ مرغی است که در حالت رسیده به رنگ‌ های قرمز، بنفش و زرد دیده می‌ شود.

به پشن فروت، گراندیلای بنفش هم گفته می‌ شود.

گراندیلا در زبان اسپانیایی به معنای انار است. طعم این میوه شبیه گواوا (اَمرود) و سرشار از پتاسیم و فیبر است.

برای خوردن پشن فروت باید آن را از وسط به دو نیم کنید و با قاشق گوشت و محتویات داخل آن را خارج و نوش جان کنید.

از این میوه جالب در انواع سالاد، غذاها (همراه با مرغ و ماهی) استفاده می‌ کنند. از آب پشن فروت هم می‌ توان در کوکتل‌ ها، سُس‌ ها و دسرهای مختلف استفاده کرد. این میوه فقط ۱۶ کالری دارد.
 
۲.میوه ستاره‌ ای
میوه ستاره‌ ای یا کارامبولا از میوه های استوایی با پوستی براق و زرد مایل به طلایی است. این میوه به اعضای خانواده مرکبات شباهت دارد.

طعم میوه ستاره‌ ای ترش و شیرین و حاوی ویتامین C است. برای اینکه این میوه زیبا را نوش جان کنید باید آن را بشورید، برش دهید و از طعمش لذت ببرید.

برای خوردن میوه ستاره‌ ای نیازی به پوست گرفتن یا خارج‌ کردن دانه‌ های آن نیست و در تزئین غذا یا به عنوان عضوی از یک سالاد خوشمزه می‌ توان از آن استفاده کرد. اگر دچار بیماری های کلیوی هستید، نباید میوه ستاره‌ ای مصرف کنید؛ چون وجود اسید اُگزالیک در آن باعث ایجاد سنگ کلیه می‌ شود. خاستگاه این ستاره خوشمزه، جنوب شرقی آسیاست.
 
۳.آسای
آسای از خانواده میوه‌ هایی شبیه تمشک و توت است و از درختان نخل واقع در جنگل‌ های بارانی برزیلی به دست می‌ آید.

شکل و ظاهر آسای تقریبا شبیه بلوبری است؛ گِرد، سیاه و دارای هسته‌ ای که خوردنی نیست. طعم این میوه ترکیبی است از شکلات و توت‌ های وحشی.

ترکیب بی‌ نظیری به نظر می‌ رسد، این‌طور نیست؟ می‌ توان از آسای در اسموتی‌ ها و انواع نوشیدنی استفاده کرد.

همچنین می‌ توان آن را خشک کرد و در ترکیبات گرانولا به کار برد. این میوه حاوی اسیدهای چرب ضروری و ماده‌ ای موسوم به آنتوسیانین است که باعث ایجاد رنگ بنفش در آن می‌ شود.
 
۴.انبه
انبه اصالتا از نواحی جنوب‌ شرقی آسیا می‌ آید. انبه‌ طیف‌ های رنگی متنوعی از زرد تا سبز و قرمز دارد. بیشتر افراد طعم این میوه را دوست دارند.

وجود ویتامین C و فیبر زیاد، انبه را در شمار میوه‌ های استوایی مغذی قرار می‌ دهد. پوست انبه را بگیرید، هسته آن را خارج کنید و از گوشت نارنجی و شیرین آن لذت ببرید. این میوه استوایی به شکل‌ خشک، یخ‌ زده و تازه در انواع غذاها و دسرها استفاده می‌ شود.
 
۵.پاپایا
پاپایا هم یکی از میوه های استوایی از نواحی آمریکای مرکزی است که گوشتی نرم و آبدار و طعمی گرم و تند و تیز دارد. هسته پاپایا خوراکی نیست.

اندازه این میوه تا ۵۰ سانتی‌ متر هم می‌ رسد اما معمولا طول آن ۱۸ سانتی‌ متر و حاوی مقادیر زیاد ویتامین C، فولات و پتاسیم است.

وجود آنزیم پاپائین در آن هم به هضم پروتئین کمک می‌ کند و با اضافه کردن به گوشت غذا باعث تُرد و تازه‌ تر شدن آن می‌ شود.

ترکیب پاپایا با لیموترش هم عالی است و می‌ توانید از این میوه استوایی به صورت تازه یا پخته استفاده کنید.
 
۶.انار
انار از آن میوه های استوایی خوش‌ طعم و جذابی است که معرِف حضورتان هست و نیازی به شرح و توصیف ندارد. دانه‌ های آبدار و یاقوتی انار با آن طعم ترش و شیرینِ جذاب‌ شان در انواع سالاد، غذا، ماست هم کاربرد دارند. هر دانه انار زیبا حاوی ۸۰ کالری است.
 
۷.گواو
گواو میوه‌ ای آبدار، شیرین و اسیدی است. طعم آن تلفیقی است از گلابی و توت فرنگی. پوست این میوه به رنگ‌ های سفید، زرد، صورتی و قرمز دیده می‌ شود و امکان دارد که حاوی هسته‌ هایی بی‌ رنگ باشد. این میوه لزوما هسته ندارد. میوه گواو به شکل گلابی، بیضی یا گِرد می‌ روید و حدود ۱۰ سانتی‌ متر است.

از مواد مغذی موجود در این میوه استوایی می‌ توان به ویتامین C، ویتامین A، فیبر، پتاسیم و فسفر اشاره کرد. می‌ توانید از گواو مربا درست کنید یا آن را در انواع دسر و آب‌ میوه به کار ببرید.
 
۸.کیوی
کیوی را هم می‌ شناسید. کیوی از آن میوه های استوایی عجیب و غریب نیست. نهال‌ های کیوی در ایران هم کشت و برداشت می‌ شوند.

این میوه پشمالو ۷۰ کالری دارد و منبع بی‌ نظیری از فیبر و پتاسیم است. کیوی دو برابر پرتقال ویتامین C دارد.

کیوی را هم می‌ توان در انواع آب‌ میوه‌ ها، اسموتی ها، سالاد و با ماست کم‌ چرب نوش‌ جان کرد.


منبع: سایت چطور
نسخه چاپی