مشکلات پیش آمده برای صفحه نمایش کامپیوتر
مانیتور یا صفحه نمایش جزء مهمی از کامپیوتر به حساب می‌آید. بروز هر اشکال در عملکرد آن، مشکلات و سختی‌هایی برای کاربر بوجود می‌آورد. این مسائل می‌توانند از تاری صفحه تا تصویر سازی غیر عادی گسترده باشند. انواع مختلف صفحه نمایش وجود دارد و انواع معمولاً شناخته شده در زیر آورده شده است.
هر مانیتور دارای تنظیمات و گزینه‌های متفاوتی است و مسائل مربوط به آنها را بایستی با روش‌های کمی متفاوت مورد بررسی قرار دهیداین نکته مهم را به خاطر بسپارید که هر مانیتور دارای تنظیمات و گزینه‌های متفاوتی است و مسائل مربوط به آنها را بایستی با روش‌های کمی متفاوت مورد بررسی قرار دهید. برخی از این مشکلات صفحه نمایش کامپیوتر به همراه نکاتی کلی جهت عیب یابی آنها در ادامه آورده شده است.
 

انواع مانیتور

1- سی آر تی (CRT) یا مجهز به لامپ پرتو کاتدی (Cathode Ray Tube)
از جمله مدلهای قدیمی به حساب می‌آیند. از ویژگی‌های این مانیتورها می‌توان به سنگینی، وضوح تصویر کمتر، اشغال فضای زیاد و مصرف بالای برق اشاره کرد.
 
2- ال سی دی (LCD) یا صفحه نمایش کریستال مایع (Liquid Crystal Display (LCD)
سبک وزن هستند، فضای کمتری اشغال کرده، برق کمتری مصرف می‌کنند و وضوح تصویری بسیار بالایی را ارائه می‌دهند.
مانیتورهای ال سی دی همچنین به ال ای دی (LED) مجهز به دیودهای ساطع کننده نور، تی اف تی (TFT) به معنای ترانزیستورهای لایه نازک و غیره تقسیم می‌شوند.
 

فهرستی از مشکلات بوجود آمده برای مانیتور

1- عدم نمایش تصویر یا صفحه خالی
ابتدا بررسی کنید که آیا تمام سیم‌ها به درگاه خود وصل هستند؟ و مانیتور روشن شده است یا خیر. اگر چراغ یا نور سبزی دیده می‌شود، نشان دهنده آن است که برق به دستگاه می‌رسد. اکنون کابلهای اتصال را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که اتصالات محکم بوده و اگر این گونه نیستند آنها را در جای خود محکم کنید. سپس دوباره آن را راه اندازی کرده و ببینید آیا کار می‌کند یا خیر. در صورتی که صفحه نمایش کماکان چیزی را نشان نمی‌دهد، سعی کنید سیستم دیگری را به آن متصل کنید. چنانچه کار کرد، شاید اشکال از سی پی یو (CPU) بوده باشد. در صورتی که هنوز هم کار نکرد، ممکن است کابل مانیتور نیاز به تعویض داشته باشد. با یک کارشناس فناوری جهت رفع آن تماس بگیرید.
 
2- نمایش خطوط عجیب و غیر معمول
این وضعیت را می‌توان با جابجایی و تکان دادن سیمی که به درگاه یا پورت‌ها متصل است، رفع نمود. در صورتی که این ترفند مؤثر واقع نشد، اتصالات سیم را بررسی کنید. ممکن است لازم باشد سیم را عوض کنید. همچنین بایستی سعی کنید گزینه‌های منو را تنظیم کنید. در بدترین حالت ممکن است احتمال خرابی کامل سیستم وجود داشته باشد، که در چنین شرایطی لازم است با یک کارشناس تماس بگیرید.
 
3- تاری تصویر
دلایل احتمالی بسیاری پشت تار نشان دادن صفحه نمایش وجود دارد. اولین موردی که باید امتحان کنید، تنظیمات سخت افزاری است. مورد بعد قرار دادن مجدد کابل‌ها یا استفاده از کابل‌های نو جهت اتصال سی پی یو به مانیتور است. همچنین می‌توانید وضوح تصویر را تنظیم کنید و شاید این تنها مسئله‌ی پیش آمده باشد. در بعضی موارد، نصب مجدد مانیتور مشکل را برطرف می‌سازد.
 
4- درست نبودن تصویر در اطراف گوشه‌های صفحه
در این حالت، شاید لازم باشد از مانیتور مغناطیس زدایی کنید. در بسیاری مواقع، ممکن است خود مانیتور این کار را انجام دهد. با این کار الکترومغناطیس تشکیل شده از صفحه نمایش پاک می‌شود. برای انجام این کار، تنها لازم است مانیتور را خاموش کرده و سپس آن را روشن کنید. همچنین می‌توانید به تنظیمات آن رفته و گزینه مغناطیس زدایی یا «degauss» را انتخاب کنید. با انجام این کار نوعی صدای بوق یا بیپ شنیده می‌شود و صفحه مجدداً پیکربندی شده و به حالت عادی باز می‌گردد.
 
5- دیده شدن تصویر به صورت چرخیده شده
به کنترل پنل رفته و از آنجا به Intel Extreme Graphics Applet بروید. در اینجا تب یا زبانه Rotation به معنای چرخش را انتخاب کنید و تیک کادر «Enable Rotation» به معنای فعال کردن چرخش یا برگردان تصویر را بردارید یا غیر فعال کنید.  بر روی گزینه «Apply» به معنای اعمال تنظیمات کلیک کرده و سپس بر روی گزینه «Ok» کلیک کنید.
 
6- ناخوانا بودن نوشته‌های روی صفحه
مجدداً تنها بایستی به تنظیمات رفته و وضوح تصویر را تغییر دهید. با کلیک راست بر روی دسک تاپ، گزینه «Properties» به معنای ویژگی‌ها را انتخاب کرده و به زبانه «Settings» به معنای تنظیمات بروید و وضوح تصویر را تغییر دهید. بر روی گزینه «Apply» کلیک کنید. این کار می‌تواند از طریق دکمه‌های موجود در کنار یا پایین مانیتور انجام شود.
 
7- صفحه بسیار کشیده، روشن یا تیره
مجدداً به تنظیمات رفته یعنی دکمه موجود در زیر مانیتور را فشرده و تنظیمات پیش فرض را تغییر دهید. از گزینه‌های متفاوت جهت تنظیم صفحه به همان صورتی که دوست دارید، استفاده کنید.
 

نکاتی کلی

* نخستین موردی که بایستی بررسی کنید، اتصال مناسب سیم‌ها است. سیم برق را که به یک محافظ یا UPS متصل است مستقیماً به پریز برق وصل کنید.

* کارت تصویر را از شکاف موجود در بورد یا صفحه سیستم برداشته و آن را دوباره در جای خود قرار دهید، این کار ممکن است مشکل را برطرف سازد.

* در صورتی که صفحه به دلیل تداخل الکتریکی، لرزان و موج دار به نظر می‌رسد، رادیو، بلندگو، پنکه و وسایل این چنینی را بایستی از مانیتور دور نگاه دارید.

* نکته مهمی که در مورد معکوس شدن تصویر وجود دارد «CTRL + ALT + کلید جهت نمای رو به بالا» است.

لازم است تا حد امکان عملکردهای کامپیوتر را شناخته تا به صورت کارآمد بتوانید مشکلات آن را رفع کنید.
 

مشکلات پیش آمده برای صفحه نمایش لپ تاپ

یکی از مسائل مربوط به صفحه نمایش لپ تاپ ظاهر شدن تصویر به صورت ضعیف یا کمرنگ است. کمرنگ نشان دادن تصویر می‌تواند به این دلیل گیر کردن سوئیچ بستن لپ تاپ باشد. در صورتی که سوئیچ گیر کرده باشد، چراغ پشت مانیتور حتی با وجود باز بودن ال سی دی، باز هم خاموش باقی می‌ماند. این سوئیچ از پلاستیک ساخته شده است و جهت روشن شدن چراغ عقب باید چند بار روی آن آرام ضربه زده شود. اگر این کار موفقیت آمیز نبود، لازم است بورد اینورتر FL تعویض شود.
در صورتی که مشکلات صفحه نمایش کامپیوتر پیچیده باشد، بایستی با یک متخصص در این امر مشورت کنیددر صورتی که مشکلات صفحه نمایش کامپیوتر پیچیده باشد، بایستی با یک متخصص در این امر مشورت کنید. با این حال اکثر مواردی که در بالا عنوان شد را می‌توان براحتی در خانه رفع کنید حتی اگر متخصص در این کار نباشید.


منبع:  - Shashank Nakate Techspirited
نسخه چاپی