درماتیت پلک
تورم پلک که به طور معمول با تشکیل تاول بر روی پوست پلک‌ها مشخص می‌شود، درماتیت پلک نامیده می‌شود. در این شرایط، پوست پلک‌ها خشک می‌شوند و این ممکن است باعث تحریک خارش شود. پوست در اطراف پلک‌ها ظریف و نازک است و بنابراین قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها می‌تواند به این مشکل چشم بیفزاید.
 

علل

تعدادی از عوامل ممکن است باعث ایجاد تحریک و تورم پلک شوند. به عنوان مثال، مشخص شده است که درصد زیادی از زنان پس از آرایش چشم دچار این عارضه می‌شوند. استفاده از خط چشم یا دیگر لوازم آرایشی مشابه، هر زمان و هر جا، قطعاً بر روی پوست پلک تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین محصولاتی طراحی شده‌اند که می‌توانند این آرایش چشم را حذف کنند. حتی این مواد نیز ترکیبات شیمیایی نامناسبی دارند که می‌تواند به پلک‌ها آسیب برساند. علل دیگر این وضعیت آزار دهنده چشم در زیر آمده است:
 
لنز طبی
امروزه استفاده از لنزهای طبی رایج شده است، اما تعداد کمی از مردم متوجه مشکلات جایگزینی عینک با لنزهای تماسی می‌شوند. التهاب پلک معمولاً در افرادی که لنزهای تماسی دارند دیده می‌شود. بدون تردید، این یک قطعه سبک است، اما اگر پلک قادر به تحمل آن نباشد، حذف آنها و انتخاب عینک یک تصمیم عاقلانه خواهد بود.
 
واکنش آلرژیک
همانطور که در بالا ذکر شد، درماتیت پلک همچنین می‌تواند منجر به آلرژن‌ها شود. هنگامی که پلک‌ها در تماس با آلرژن‌ها مانند گرده، خاک، دود و گرد و غبار قرار می‌گیرند، ممکن است التهاب پوست پلک را به همراه داشته باشند که اغلب همراه با خارش و قرمزی است.
 
حساسیت بیش از حد به مواد شیمیایی
در هنگام بازدید از خانه‌ای که تازه رنگ آمیزی شده است، یک بوی غیر معمول به مشام می‌رسد. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که رنگ، ترکیبی پیچیده‌ای از مواد شیمیایی و بخار تولید می‌کند. این گازها می‌توانند باعث تحریک پوست پلک‌ها شوند و پس از آن فرد ممکن است از درماتیت پلک شکایت کند.
 
درماتیت سیبریئیک
این نیز یک نوع مشکل پوستی است که معمولاً در ناحیه پوست سر دیده می‌شود و به طور معمول به دلیل وجود شوره سر (حضور لکه‌های سفید) مشخص می‌شود. در بعضی موارد، پوسته پوسته شدن پوست روی ناحیه صورت، به ویژه بینی، پلک‌ها و گوش‌ها گسترش می‌یابد. پوست نیز ممکن است قرمز و ملتهب و سپس با خارش پایدار ظاهر شود.
 
مالش چشم
استفاده از دست برای تمیز کردن چشم‌ها چیزی است که در میان بسیاری از مردم عادی شده است. همانطور که همه ما می‌دانیم، دست‌های نشسته و آلوده، یک منبع غنی از عوامل عفونت هستند. از این رو، اگر چشم‌ها را با انگشتان نشسته مالش می‌دهید، این به احتمال زیاد باعث عفونت چشم، و در نهایت باعث درماتیت چشم می‌شود.
 
گزش حشرات
فردی، که در خواب است از چیزی که در اطراف او اتفاق می‌افتد، خبر ندارد. بنابراین، گزش پوست روی پلک را ممکن است احساس نکند. با این حال، پس از بیدار شدن از خواب صبح و نگاه کردن به آینه، فرد ممکن است متوجه شود که پلک‌ها متورم شده‌اند.
 

درمان

گرچه عوامل التهاب چشم موجب کاهش بینایی نمی‌شوند، اما برای رهایی سریع از التهاب چشم روش‌های درمانی زیر را می‌توانید به کار ببرید :
 
تمیز کردن چشم
اول و مهم‌تر از همه باید از تماس مستقیم انگشتان با چشم آسیب دیده جلوگیری کرد. به عبارت دیگر تمیز کردن چشم‌ها با دست این وضعیت چشم را تشدید می‌کند.
 
وازلین
به منظور کاهش ناراحتی مربوط به این مشکل چشم، استفاده از وازلین یک روش اثبات شده در این زمینه است. استفاده از وازلین بر روی پوست پلک‌ها بسیار مفید است و اغلب توصیه می‌شود که برای از بین بردن بولدرها و خشکی پوست استفاده شود. باید از تماس مستقیم انگشتان با چشم آسیب دیده جلوگیری کرد. ژل‌ها اساسأ مرطوب کننده هستند و از این رو برای کاهش آکنه پوست مؤثرند. با این حال، مطمئن شوید که کرم مورد استفاده به داخل چشم نمی‌رود. کرم ممکن است در صورت تماس با قسمت سفید چشم، باعث تحریک آن شود.
 
برش خیار
این یک درمان قدیمی است که معمولاً برای درمان مشکلات چشم استفاده می‌شود. قرار دادن تکه‌های خیار بر روی پلک بسته، برای کاهش التهاب مؤثر است و از خارش پوست جلوگیری می‌کند.
 
کمپرس سرد
قرار دادن تکه یخ در داخل یک پارچه تمیز، و سپس قرار دادن بر روی پلک‌های متورم نیز توصیه می‌شود تا که احساس ناراحتی چشم را تسکین دهید.
 
در کل، درماتیت پلک، مسئله‌ای جزئی است و در عرض 2 هفته از بین می‌رود. با این حال، مراقبت لازم از چشم مانند پوشیدن عینک برای به حداقل رساندن تماس با آلرژن‌ها، برای سرعت بخشیدن به زمان بهبودی از این مشکل چشمی اهمیت دارد.
 

چه چیزی سبب تورم پلک‌ها در صبح می‌شود

علل مختلفی وجود دارد که به پلک‌های تورم منجر می‌شود. بعضی عوامل جزئی هستند در حالی که برخی شدیدتر هستند، که ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد.
 
جمع شدن مایعات
احتباس مایع شایع‌ترین علت این بیماری است. هنگامی که شما می‌خوابید، مایعات موجود در بدن تمایل به تجمع در اطراف چشم دارد، که موجب می‌شود چشم‌ها متورم و پف کرده شوند. این مشکل را می‌توان با خوابیدن در موقعیتی که سرتان بالاتر است، برطرف کنید. همیشه برای خوابیدن از بالش استفاده کنید و تا آنجا که می‌توانید سعی کنید به پشت خود بخوابید.
 
کم آبی
کم آبی به بدن سیگنال می‌دهد، که کمبود آب وجود دارد و باید آن را برای یک بحران احتمالی آینده ذخیره کند. این منجر به انباشت سیالات در بدن و همچنین در اطراف چشم می‌شود. همچنین، موجب تورم در قسمت‌های دیگر بدن می‌شود. اگر اطمینان حاصل کنید که علت پلک‌های متورم کم آبی است نوشیدن آب کافی می‌تواند این مشکل را حل کند.
 
غذای شور
همچنین خوردن غذاهای شور قبل از رفتن به رختخواب باعث ایجاد پلک‌های متورم در صبح می‌شود. سدیم موجود در نمک عمدتاً مسئول حفظ آب در بدن است. راه حل این مشکل ساده است، از خوردن غذاهای سالم در شب استفاده کنید.
 
گریه کردن
گریه کردن نیز یک علت رایج برای چشم‌های متورم است. اگر شب قبل از خواب گریه کنید و بعد بخوابید، احتمال دارد که صبح با پلک‌های متورم و پف کرده‌ای که خارش داشته باشند، مواجه شوید. اگر چشمان خود را برای تسکین خارش بشویید، ممکن است قرمزی ایجاد کند. تورم معمولاً چند ساعت پس از اینکه شما از خواب بیدار شدید، خود به خود از بین می‌رود. شما می‌توانید از کمپرس سرد برای تسکین پلک‌های متورم استفاده کنید.
 
منبع: نیکز جی - Buzzle
نسخه چاپی