20 نکته ساده برای شاد زیستن

20 راه برای داشتن زندگی شادتر

مدیریت زندگی این است که موفق به کاهش حداقلی این مهمان ناخوانده برای خود و دیگران شویم، نه عامل تولید آن باشیم و نه شاهد قربانی گرفتن آن.

در عصری زندگی می‌کنیم که تقریباً برای همه اضطراب و استرس، جزئی از زندگی را تشکیل می‌دهد. استرس مادر بیماری هاست. سلامت در گرو کم کردن این دلهره‌ها از زندگی است.

مدیریت زندگی این است که موفق به کاهش حداقلی این مهمان ناخوانده برای خود و دیگران شویم، نه عامل تولید آن باشیم و نه شاهد قربانی گرفتن آن.

شاد بودن و شاد زندگی کردن اثرات و ویژگی‌های زیادی دارد‌، در بهبود روابط انسان‌ها موثر است، باعث طول عمر می‌شود‌، سن افراد را کمتر نشان می‌دهد و حتی نقش درمانی دارد.شاید بعضی‌ها بگویند با این مشکلات اقتصادی و مشکلات زندگی و ترافیک و... چطور می‌شود شاد بود؟ چگونه می‌توان شاد بود و شاد زندگی کرد؟ عواملی وجود دارند که کمک می‌کنند زندگی شاد و سالمی داشته باشیم:
 
ارتباط با خدا
دل‌ها فقط با یاد خدا آرام می‌گیرد. یکی از علل طولانی بودن عمر برخورداری از درون آرام و ایمانی راسخ به خالق یکتاست.
 
رضایتمندی
انسان موحد تسلیم خدا و مقدرات اوست. کسی که خود را بنده می‌داند و تقدیر امور را به خدا می‌سپارد، آسوده و راضی خواهد بود.
 
عمل به وظیفه
عمل شخصی، مثل وقتی که درس می‌خوانیم و به مقطعی می‌رسیم که از آن خوشحالیم.عمل اجتماعی: مثل وقتی که شما در زلزله صحنه کمک کردن به دیگران را می‌بینید و خوشحال می‌شوید.عمل دینی: دستورات دینی اگر چه ظاهراً سخت است‌، اما نشاط آفرین است. حضرت علی (علیه السلام) می‌فرمایند: هر کس در انجام وظیفه کوتاهی کند به غم مبتلا می‌شود.

مدیریت زندگی این است که موفق به کاهش حداقلی این مهمان ناخوانده برای خود و دیگران شویم، نه عامل تولید آن باشیم و نه شاهد قربانی گرفتن آن.
 
یادآوری نعمت ها
کافی است کمی فکر کنیم؛ می‌بینیم که غرق در بهره‌های ظاهری و باطنی‌، جسمی و روحی هستیم. یاد آوری نعمت‌ها باعث تقویت حس قدردانی و رسیدن به نشاط درونی است.
 
سحرخیزی
سحر‌خیزی خواص جسمانی دارد. لطافت باد صبا و آرامش سحر بر تار و پود روح اثر می‌گذارد و باعث سر زندگی جسم در طول روز می‌شود.
 
انتخاب همسر
همسر خوب می‌تواند مایه آرامش و احساس خوشی باشد. حضرت علی(علیه السلام) مصاحبت با حضرت زهرا(سلام الله علیه) و نگاه به صورت او را مایه زدودن غم‌ها می‌دانست.
 
ایجاد فضای مفرح
بخشی از شادی با تمیز کردن باغچه و دیدن رویش گل‌ها و هرس کردن درخت‌ها و سپری کردن زمان در طبیعت و مراکز تفریحی حاصل خواهد شد.
 
ورزش
زمانی که فرد از تحرک فاصله بگیرد، بی رغبت و رنجور خواهد شد و روزگار را با کسالت سپری خواهد کرد. هنگام ورزش بخش قابل توجهی از سمومات بدن دفع می‌شود که این خود نشاط به همراه می‌آورد. ترویج ورزش ( خصوصا شنا، سوارکاری و تیر اندازی) نقش به سزایی در حفظ سلامت و نشاط جامعه دارد.
 
انضباط
منظم بودن و ترتیب در کارها‌، ضد اضطراب و سردرگمی است. داشتن مقررات کاری‌، آرامش خاصی توام با نشاط به انسان می‌دهد چون تمام کارها به طور اصولی و به موقع در جای خود قرار می‌گیرد.
 
رنگ
اکثر انسان‌ها همان طور که از لباس و وسایل بدقواره خوششان نمی‌آید از رنگ‌های کدر هم استقبال نمی‌کنند. طبع سالم و مختار با رنگ‌های روشن و شادی آفرین سازگارتر است.
 
مسافرت
دیدن مکان‌های تاریخی و مناظر زیبا باعث آرامش و شادی روح در دنیای استرس زای کنونی است.
 
حجامت
حجامت آثار فراوان جسمی‌، روحی و روانی دارد. تنها یکی از فواید حجامت‌، شادی و سلامت جسم و بازیافت قوای تحلیل شده است.
 
آب
دیدن آب، تماس با آن و چشیدن آن همه مولد شادی است. توصیه به شنا‌، تجدید وضو، غسل‌های شرعی، تماشای آب روان و ... تنها یک امر دینی نیست، بلکه به خاطر سرزندگی و طراوت جسم هم هست.
 
اشتغال
حضرت علی (علیه السلام) می‌فرمایند: بهترین سرگرمی کار است. بی‌کاری غیر از آفات شخصی و اجتماعی، ملال آور و ضد عافیت است. حتی گاهی یک فهرست‌نویسی‌، مثل نوشتن کارهای روزانه منزل، در منظم کردن افکار و درآمدن از نگرانی مفید است.
 
معاشرت
آن‌هایی که دوستان صمیمی دارند، دارای فشار خون بهتر و قند سالم تر هستند. افرادی که تنها هستند و از جمع جدا افتاده اند‌، 3 تا 5 برابر بیشتر از آنان که احساس عشق می‌کنند‌، دچار مریضی و مرگ زودرس می‌شوند.بخشی از وجود و زمان یک مسلمان متعلق به دیگران است، دوستان،همسر، بستگان، همکار، همسایه و ...

منظم بودن و ترتیب در کارها‌، ضد اضطراب و سردرگمی است. داشتن مقررات کاری‌، آرامش خاصی توام با نشاط به انسان می‌دهد چون تمام کارها به طور اصولی و به موقع در جای خود قرار می‌گیرد.
 
آهنگ‌های فرح بخش
موسیقی هم می‌تواند شادی بخش باشد به شرط آنکه ملاک عقلی و اسلامی در نظر گرفته شود. طبیعت هم مملو است از اصوات شاد و فرح بخش، صوت آبشار، نغمه بلبلان و ...
 
بهره مندی از نعمت‌ها
آنچه از طرف خدا بر بندگان نازل می‌شود موجب شادمانی و عیدانه است. حضرت علی (علیه السلام) گاهی بدون عمامه زیر باران می‌آمد و می‌فرمود: می‌خواهم از برکت و رحمت الهی بهره مند شوم. نگاه کردن به غذا‌، علاوه بر آمادگی معده برای هضم، لذت بخش است مخصوصا اگر تزئین شده باشد‌. داشتن خانه بزرگ، فرزند سالم و صالح، مهمانی رفتن، عروسی و ... بهانه است تا شادی را تجربه کنیم.
 
احساس هویت ملی
غرور ملی و عرق وطنی حکم می‌کند هر جا خود یا دیگری موفقیتی در زمینه‌های مختلف ورزشی‌، علمی، پزشکی و ... کسب کرد شادمان شویم. تختی عامل شادی مردم بود.
 
استعمال بوی خوش
از راه شامه نیز می‌توان شادی را تجربه کرد. اولین عکس العمل مردم گفتن این کلمه است: به به
 
دل نبستن به دنیا
تبعیت و دل سپردن افراطی به مادیات‌، برخلاف شادی و سلامتی است.حضرت علی (علیه السلام) می‌فرمایند: اندوه دنیا را از سر بیرون کن و در جای دیگر فرمود: اندوه خوردن، نیمی از پیری است.


منبع: سایت منتظران منجی
نسخه چاپی