چند راه مؤثر موجود در آشپزخانه برای تقویت مو
بهترین شرایط برای موی شما می‌تواند به درستی در میان مواد غذایی مورد استفاده‌تان وجود داشته باشد. در دنیای امروز، هیچ چیز فراتر از حد نیست و تقریباً هر گیاه، دارای روغن خاصی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در جاهای مناسب جستجو کنید. سازگاری مواد شیمیایی هرگز به درستی  نقش مثبتی را به عنوان مواد تشکیل دهنده واقعی خود بازی نکرده است.


آشپزخانه گیاهی برای موهای سالم

کاری که باید انجام دهید این است که مقادیر مساوی از عسل و روغن زیتون را مخلوط کنید و  سپس پوست سرتان را با آن ماساژ دهید. به یاد داشته باشید که این کار را پس از شامپو زدن موها انجام دهید. در عوض، این یک تهویه کننده است که برای ریشه موهای شما مفید است، بنابراین بعد از ماساژ موها با این ترکیب موها را  با حوله بپوشانید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید.

اگر موهای شما خشک و پوسته پوسته شده باشد، چهار یا پنج قاشق چای خوری از سس مایونز را به سرتان  بمالید و قبل از شامپو کردن آن را نیم ساعت بگذارید بماند. به یاد داشته باشید، این ترکیب حاوی روغن، تخم مرغ و پودر خردل است، فقط دستور‌العمل درست برای انتقال رطوبت مطلوب به موها را دنبال کنید. پس از شستوشو با شامپو حدود نیمی از قاشق چای خوری عسل را در حدود یک لیتر یا 4 لیوان آب مخلوط کنید و به عنوان یک تهویه عالی برای موهای خشک استفاده کنید.
برای شستشوی موها، می‌توانید بعد از شستشو از عسل و آب لیمو استفاده کنید و آنرا شستشو ندهید. در عوض، موهای خود را خشک کنید و بعد از آن می‌بینید که موها بسیار براق شده‌اند. عسل و لیمو همچنین یک تهویه کننده طبیعی است و به لطافت موها کمک می‌کند.

لیمو به طور گسترده‌ای به عنوان افزودنی و تهویه مطبوع غذا استفاده می‌شود و همیشه به عنوان بخشی از داروهای گیاهی برای موها استفاده می‌شود. همچنین به عنوان ضد عفونی‌کننده و رطوبت دهنده عمل می‌کند، و باعث پاک کردن پوست سر و تمیز کردن آن و از بین رفتن عفونت‌ها می‌شود.
 
مواد ساخته شده با آب چای و لیمو نیز به منظور تمیز کردن چربی موهای چرب بدون دخالت در تعادل pH پوست سر و یا خشک کردن بیش از حد آن مؤثر است.

اسرار بیشتری در کابینت آشپزخانه شما برای کمک به موهای چرب وجود دارد. شما می‌توانید عدس را در یک لیوان آب برای نیم ساعت بخیسانید. می‌توانید عدس را بخورید، چون منبعی عالی از پروتئین است. در عین حال یک پرتقال جوش داده را به آب عدس اضافه کنید. شیره پخته شده ممکن است به عنوان یک طعم دهنده برای کیک استفاده شود از این مخلوط می‌توانید برای شستن موهای چرب استفاده کنید.

تعدادی از داروهای دیگر برای تیره شدن مو وجود دارد. در کشورهای شرقی توت پنیر (cheese berry) یکی از بهترین میوه‌ها برای محافظت از مو است. عصاره آن برای پاک کردن و شستن مو بسیار عالی است و توانایی تیره کردن مو را دارد.  سعی کنید این میوه‌ها را خشک کنید و روی موهای سفید شده استفاده کنید. به تدریج، سفید شدن موها متوقف خواهد شد و موها نسبت به قبل بسیار سالم‌تر خواهند بود.

فلفل قرمز و سیاه یکی دیگر از داروها برای تیره شدن مو و جلوگیری از پیری زودرس است. پودر فلفل سیاه را با ماست مخلوط کنید. حداقل یک بار در هفته با این مخلوط مو را بشویید و ببینید که چطور سفید شدن متوقف می‌‍‌‌‌شود و موها نرم‌تر و قابل کنترل‌تر می‌شوند.

اگر چه ممکن است همیشه از موادی که در آشپزخانه‌تان وجود دارد برای رنگ مو استفاده نکنید، ایده‌هایی برای غنی کردن درجه رنگ موی طبیعی و حتی رنگ کردن با آنها وجود دارد. به عنوان مثال، چای قرمز، رنگ‌های قرمز را در موهای شما بیشتر می‌کند، در حالی که چای سیاه، باعث ایجاد رنگ‌های برجسته طلایی بیشتری در موها می شود.

شستن سایه‌های حنای طبیعی با پیاز یا آب لیمو شگفتی‌های فراوانی می‌آفریند، در حالی که یک سیب باعث می‌شود که رنگ موهای سفید اصلاح شوند.

موز را با یک تخم مرغ مخلوط کنید و به آن نصف فنجان شیر اضافه کنید. روغن‌ زیتون را به این خمیر اضافه کنید و آن را به عنوان ماسک مو استفاده کنید. آن را برای نیم ساعت نگه دارید، بعد از آن شما باید از شامپوی بسیار خفیف برای شستن تخم مرغ استفاده کنید. بهترین شرایط برای موی شما می‌تواند به درستی در میان مواد غذایی مورد استفاده‌تان وجود داشته باشد. این باعث جذابیت موهای شما می‌شود. اگر می‌خواهید این مخلوط زمان بیشتری روی موها بگذارید از کلاه دوش استفاده کنید، که به جلوگیری از نشت و بوی نامطبوع کمک می‌کند.

یک مشکل رایج مربوط به مو، شوره سر است. آیورودا یک درمان بسیار ساده برای شوره سر است. بعضی از روغن‌های موجود در آن به آسانی می‌توانند این وضعیت را از بین ببرند، زیرا شوره سر عمدتاً از طریق خشک شدن سطح پوست سر به وجود می‌آید. یک قسمت از آب لیمو را با دو قسمت روغن نارگیل مخلوط کنید و از آن برای ماساژ استفاده کنید. نتایج مطلوب در عرض چند هفته نشان داده خواهد شد.

نارگیل تازه تهیه کنید و آن را خوب تکان دهید تا حدود یک لیوان شیر آن از پالپ استخراج شود. آب یک لیمو را به این شیر اضافه کنید و به داخل شیشه بریزید و آنرا بپوشانید تا لایه‌ای کرمی رنگ در بالای آن ایجاد شود. این کرم را می‌توانید روی پوست سر قرار دهید و حدود یک ساعت سر را با یک حوله گرم بپوشانید. سپس سرتان را با شامپو خفیف و آب گرم بشویید. این کار را سه بار در هفته تکرار کنید.
 

نکاتی برای موهای سالم

برخی از توصیه‌های عمومی برای مقابله با برخی از مشکلات مو وجود دارد. البته، ما می‌توانیم سعی کنیم یک رژیم غذایی مناسب برای مراقبت از موها داشته باشیم تا اطمینان حاصل شود که این مشکلات هرگز اتفاق نخواهد افتاد.
 
* مقداری از زنجبیل تازه را رنده کنید و با عسل مخلوط کنید و آن را در یک کاسه قرار دهید. از یک قاشق چای خوری از آن هر روز برای ماساژ مو کنید.
 
 * از پودر انگور خشک، برای شستن مو استفاده کنید.
 
* از روغنهای خوراکی مانند روغن آرنیکا استفاده کنید. روغن را بر روی پوست سر قرار دهید و به آرامی ریشه مو را ماساژ دهید.
 
* از رژیم غذایی حاوی سبزیجات برگ سبز، سالاد، شیر، میوه‌ها و جوانه‌ها استفاده کنید. افزایش مصرف پروتئین‌ها، شیر، مخمر، جوانه گندم، سویا و ویتامین A برای رشد موها مفید است. این همه ویتامین‌هایی را که برای پوست سالم نیاز هست فراهم می‌کنند.
 
* کاربرد روزانه روغن نارگیل مخلوط با آب لیمو بر روی مو مفید است. برای ایجاد یک شامپو، گلبرگ‌های تازه گل را با کمی آب مخلوط کنید.
 
* برای ایجاد ماسک مو، یک موز، 1 فنجان شیر و 2 قاشق غذا خوری روغن زیتون را با هم مخلوط کنید.
 
* از همه مهمتر، ورزش منظم، رژیم متعادل غذایی و البته، تفکر مثبت به سلامتی موی شما کمک می‌کنند.
 
منبع: بازل
نسخه چاپی