9 کتاب برتر روانشناسی شخصیت

چرا باید کتاب های روانشناسی شخصیت را بخوانیم؟

شخصیت ما از مجموعه‌ ای از رفتارها و کنش‌ ها تشکیل شده‌ است که هرکدام منحصر به خودمان است. مجموعۀ این کنش‌ ها و تأثیر آن بر شخصیت، هویت ما را شکل می‌ دهد.

آشنایی با آنچه شخصیت ما را شکل می‌دهد، می‌تواند خودآگاهی را افزایش دهد. افزایش خودآگاهی موجب کنترل بهتر رفتارمان خواهد شد.

اگر بتوانیم به‌ خوبی رفتارمان را کنترل کنیم، شخصیتمان شکل و فرم بهتری خواهد داشت. به این ترتیب، آنچه مجموعۀ شخصیت فردی ما را شکل می‌دهد، بهبود قابل‌ توجهی خواهد یافت و توانایی ما برای حل مشکلات فردی و کنترل بحران‌های روانی به‌ طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.
 

بهترین کتاب های روانشناسی شخصیت و توسعه فردی از دیدگاه مخاطبان و کارشناسان

برخی از نویسندگان روان‌ شناس، کتاب‌های خوش‌ خوان و عامه‌ پسندی نوشته‌ اند. این کتاب‌ها محبوبیت زیادی بین عموم مخاطبان پیدا کرده‌ اند.

کافی است به یکی از حوزه‌های این رشتۀ جذاب علاقه‌ مند باشید تا با جست‌ و جویی ساده‌ در اینترنت، با بسیاری از این کتاب‌ها رو به‌ رو شوید.

روان‌ شناسی شخصیت یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های روان‌شناسی است. کتاب‌ های فراوانی دربارۀ این شاخه نوشته شده‌ است.

9 کتاب برتر روانشناسی شخصیت
 
۱.کتاب سکوت؛ قدرت درون‌ گراها در دنیایی که از حرف زدن باز نمی‌ ایستد
عموم آدم‌ها درون‌ گرایان را انسان‌ های خجالتی، ساکت و کم‌ حرفی می‌دانند که به‌ سختی می‌شود با آنها ارتباط برقرار کرد.

نشناختنِ درست تیپ شخصیتی درون‌ گرا باعث شده‌ است که بسیاری از درون‌ گرایان در برخورد با دیگر افراد، اذیت شوند. اگر درون‌ گرا هستید، احتمالا این مسئله را تجربه کرده‌ اید.

«سوزان کین» روان‌ شناس مشهور و البته محبوبی است که کتاب جامعی دربارۀ تیپ شخصیتی درون‌ گرا نوشته‌ است. او به‌ خوبی در این کتاب توضیح داده‌ است که درون گرایی نه‌ تنها ضعف نیست، بلکه در صورت شناخت و درک صحیح ویژگی‌ های این تیپ شخصیتی، می‌ توان رهبران قدرتمند و اندیشمندان مؤثری از درون‌ گرایان ساخت.

کین تأکید می‌کند که اگر درون‌ گرا هستید، نیاز نیست با ویژگی های شخصیتی خودتان مبارزه کنید. نیاز نیست خودتان را در موقعیت‌ های آزار دهنده قرار دهید تا فردی اجتماعی‌ تر، بشاش‌ تر و برون‌ گرا به‌ نظر برسید. شما فقط نیاز دارید که در موقعیت‌ های متناسب با تیپ شخصیتی تان قرار بگیرید و ویژگی‌های وجودتان را بپذیرید.

توصیه می‌ کنم که اگر تیپ درون‌ گرایانه‌ای دارید، حتما کتاب قدرت سکوت را که کتابی مفید و خوش‌ خوان است، بخوانید.

9 کتاب برتر روانشناسی شخصیت
 
۲.کتاب آئین دوست‌ یابی
یکی از پرفروش‌ ترین و معروف‌ ترین کتاب‌های حوزۀ روان‌ شناسی شخصیت و توسعه فردی، کتاب «آیین دوست یابی» نوشته «دیل کارنِگی» است.

این کتاب اولین بار در سال ۱۹۳۶ چاپ شد. تاکنون ۱۵ میلیون نسخه از آن در سرتاسر جهان به‌ فروش رفته‌ است.

کارنگی در این کتاب، بیشتر به‌ دنبال آموزش آداب معاشرت با انسان‌ها و تاثیر گذاری بر دیگران است. او سعی می‌کند به خواننده بفهماند که در برخورد با دیگر افراد، چه خطوط قرمزی را رعایت کند تا بهترین اثر را بر دیگران بگذارد. نکتۀ جالب در این کتاب، واقع‌ بینی کارنگی است.

او انسان‌ها را به‌ عنوان «دیگران» و ویژگی‌ هایشان را آن‌ قدر درست و واقعی می‌بیند و توصیف می‌کند که احتمالا با خواندن کتاب، بارها تعجب تان برانگیخته خواهد شد. مثلا در فصل چهارم کتاب می‌ خوانیم:
 
بیشتر بخوانید:«معرفی کتاب«پروژه شادی» نوشته گریچن رابین»
 

«مردم نه به من علاقه دارند و نه به شما؛ آنها در طول شبانه‌ روز به خودشان علاقه نشان می‌دهند. به‌ عبارت‌ دیگر، انسان موجود خود خواهی است که ازطریق ارضای خود خواهی او می‌توان به همه‌ چیز دست‌ یافت و محبتش را خرید و حتی وادارش کرد که فداکاری نشان دهد. اگر سعی کنیم فقط مردم را تحت‌ تأثیر قرار دهیم و آنها وادار کنیم که به ما علاقه‌ مند شوند، هرگز دوستان صمیمی و واقعی نخواهیم داشت؛ دوستان واقعی از این طریق به‌ وجود نمی‌ آیند.»

راهکارهای ساده و مؤثری که کارنگی در این کتاب به شما ارائه می‌دهد، دریچۀ دیگری از دنیای ارتباط با دیگران را برای شما باز خواهد کرد.

احتمالا بعد از خواندن کتاب «آئین دوست‌ یابی» در نحوۀ برقراری ارتباط‌ تان با دیگران، دقیق‌ تر خواهید شد و هوشمندانه‌ تر عمل خواهید کرد. این همان هدف نویسنده است.

9 کتاب برتر روانشناسی شخصیت
 
۳.کتاب خودت را به فنا نده
«تنها تفاوت تو و دیگرانی که همان زندگی رؤیایی تو را دارند این است که آنها عزم خود را جزم کرده‌ اند و وارد عمل شده‌ اند. آنها آن زندگی را ساخته‌ اند و آن را زندگی کرده‌ اند.

آنها باهوش‌ تر، آگاه‌ تر، قوی‌ تر یا هرچیز دیگری نبوده‌ اند. آنها چیزی بیشتر از تو در اختیار نداشته‌ اند. تنها تفاوت این است که مردم موفق منتظر نمی‌ مانند.

آنها منتظر آن لحظه و حس خوب نمی‌ مانند. منتظر الهام غیبی یا امداد آسمانی نمی‌ مانند تا به‌ جلو هل‌ شان دهد. آنها بلند می‌شوند و به‌ جلو قدم برمی‌دارند؛ حتی قبل از اینکه احساس کنند که آمادۀ شکست هستند. آنها با هواپیمایی پرواز می‌کنند که درحال ساختنش هستند. حتی اگر در آسمان از هم متلاشی شود، قطعاتش را دوباره به یکدیگر وصل می‌کنند و دوباره تلاش می‌کنند.»

این جملات طلایی متعلق به «گری جان بیشاپ»، نویسندۀ کتاب «خودت را به فنا نده» است. همۀ ما در زندگی، روزهایی را تجربه کرده‌ایم که از خودمان بدمان آمده است. از شخصیت‌ مان راضی نبوده‌ ایم و حس کرده‌ایم که دائم درحال درجا زدن هستیم.

این کتاب دقیقا همان چیزی است که در چنین روزهایی به آن نیاز داریم. بیشاپ در کتاب «خودت را به فنا نده» کوشیده‌ است علت رفتارهای کسالت‌ بار انسان در زندگی را بررسی کند و ضمن بازگرداندن عزت نفس به خواننده، راه موفقیت را بار دیگر به او نشان بدهد.

این کتاب یکی از پرفروش‌ ترین کتاب‌های نیویورک‌ تایمز شده‌ است و به زبان‌های مختلفی در دنیا ترجمه شده‌ است. یکی از مؤثرترین کتاب‌ های حوزۀ روان‌ شناسی شخصیت همین کتاب است.

9 کتاب برتر روانشناسی شخصیت
 
۴.کتاب تخت‌ خوابت را مرتب کن
انسان های موفق هرگز کارهای عجیب‌ و غریب انجام نداده‌ اند. گاهی عادات کوچک در راستای نظام‌ مند کردن زندگی، به‌ طرز عجیبی وضعیت زندگی شما را بهبود خواهد بخشید. این همۀ آن چیزی است که دریاسالار، «ویلیام اچ. مک‌ریون» خواسته‌ است در کتاب «تختخوابت را مرتب کن» به مخاطبش آموزش بدهد.

ویلیام اچ. مک‌ریون افسر نیروی دریایی ارتش آمریکا بود. او در انتهای خدمتش، فرمانده کل نیروهای یگان ویژۀ دریایی آمریکا شد.

او در کتاب «تخت‌ خوابت را مرتب کن» در ده فصل، تجربیات خودش از سال‌های خدمتش در ارتش را در اختیار مخاطب قرار داده‌ است.

او در این کتاب به خواننده می‌ آموزد که برای ایجاد تغییرات بزرگ در جهان، کافی است از تغییرات کوچک در زندگی شروع کنیم.

وقتی همان تغییرات کوچک به الگویی از عادات تبدیل شدند، تغییرات بزرگ آغاز خواهد شد. کافی است از مرتب کردن تخت‌ خواب‌مان شروع کنیم.

این کتاب یکی از خوش‌ خوان‌ ترین کتاب‌ های روانشناسی شخصیت و عادات موفقیت است. مک‌ ریون ضمن نقل کردن خاطرات خود و تجربیاتش از دوران خدمت در ارتش، نکاتی به شما گوشزد خواهد کرد که در عین سادگی، بسیار کاربردی و جذاب خواهند بود. پیشنهاد می‌کنم خواندن این کتاب را از دست ندهید.

9 کتاب برتر روانشناسی شخصیت
 
۵.کتاب اعتماد به‌ نفس
حتما تابه‌ حال برایتان پیش آمده است که در جمعی باوجود داشتن مهارت کافی برای کاری، از انجام آن خودداری کرده‌ باشید.

دلیل ترس‌های بی‌ مورد ما برای ریسک کردن چیست؟ چرا نمی‌توانیم در بسیاری از مواقع، توانایی‌ هایمان را آن‌ طور که باید، نشان دهیم؟

پاسخ به این سؤال، ساده است. همۀ ما می‌دانیم که حلقۀ گمشدۀ بسیاری از ضعف‌های ما، اعتماد به‌ نفس است. اعتماد به‌ نفس یکی از آن چیزهایی است که بسیاری از ما آرزو می‌کنیم که ای کاش به‌ قدر کافی از آن بهره برده‌ بودیم.

«باربارا دی آنجلیس» در کتاب «اعتماد به‌ نفس» دست روی این ویژگی حیاتی شخصیت گذاشته‌ است. او با ارائۀ تجربه خود در این کتاب، به‌ سادگی به خواننده نشان می‌دهد که داشتن این عنصر حیاتی در شخصیت، چقدر ساده و درعین‌ حال مهم است. او در پنج فصل می‌ کوشد همۀ وجوه مبحث اعتماد به‌ نفس را برای خواننده تشریح کند.

اعتماد به‌ نفس چیست؟ چگونه از تخریب خویشتن دست بشوییم و به رؤیاهای خود اعتماد کنیم؟ چگونه اعتماد به‌ نفس را از همین حالا در خود تقویت کنیم؟

چرا نداشتن اعتماد به نفس عادتی است که ترک آن دشوار است؟ چگونه انواع اعتماد به نفس را در خود ایجاد کنیم؟

دی آنجلیس در پنج فصل کتاب «اعتماد به‌ نفس» به این پنج سؤال پاسخ داده است. برای خواندن پاسخ این سؤالات، حتما کتاب اعتماد به نفس را مطالعه کنید.

9 کتاب برتر روانشناسی شخصیت
 
۶.کتاب نیروی حال
«در حال زندگی کن!» این تمام آن چیزی است که «اکهارت تول» کوشیده‌ است در کتاب نیروی حال به شما القا کند.

حتما بارها در زندگی برایتان پیش آمده‌ است که اسیر افکارتان شده‌ اید و نتوانسته‌ اید از لحظاتی که بر شما گذشته‌ اند لذت ببرید و استفاده کنید.

آیا در چنین شرایطی دوست داشته‌ اید که از بارِ زندگی روزمره‌ تان رها شوید و نگاه‌ تان به دنیایی را که در اطراف‌ تان در جریان است تغییر دهید؟

پس این کتاب برای شماست:

«این کتاب عصارۀ آموزه‌ های من را دربر دارد. البته من می‌کوشم آموزه‌ هایم را حتی‌ المقدور در ظرف کلمات بریزم و با افراد و گروه‌ های کوچک و سالکان راه معنا در میان بگذارم. این تلاش من در ده سال گذشته بوده است. می‌دانم که کلمات گنجایش همه‌ چیز را ندارند. می‌خواهم با همۀ وجودم تشکر کنم از همۀ آنهایی که شجاعت داشتند و خواستند که تحول درون خویش را تجربه کنند؛ آنهایی که پرسش‌ های جدی درافکندند و آمادۀ شنیدن پاسخ‌ هایم بودند. اگر این آدم‌های دوست‌ داشتنی نبودند، این کتاب به زیور طبع آراسته نمی‌شد …»

کتاب «نیروی حال»، نوشتۀ اکهارت تول، نگاه میلیون‌ها نفر در جهان دربارۀ زندگی را تغییر داده‌ است. این کتاب سودمند به شما یادآوری می‌کند که برای لذت بردن از زندگی باید لحظه‌ ای ذهن‌ تان را خاموش کنید و به اطراف‌ تان به‌دقت نگاه کنید. سعی کنید از آن‌ چیزی که در اطرف‌تان می‌گذرد، لذت ببرید. از مناظر طبیعت، خورشید، آسمان شب و دریا.

اکهارت تول تعریف می‌کند که خودش هم درگیر افسردگی بوده‌ است. افسردگی‌ او در اوج جوانی به انزوایش کشاند. اما ناگهان روزی دستخوش دگرگونی روحی شد. او بعد از این دگرگونی، تصمیم گرفت تعالیم معنوی را به دیگران بیاموزد و تبدیل به معلمی معنوی شد. کتاب «نیروی حال» اولین اثر مکتوب او در زمینۀ تعالیم معنوی است.

9 کتاب برتر روانشناسی شخصیت
 
۷.کتاب بازگشت به خود؛ خودشناسی از طریق اینیاگرام
«سوزان استبایل» و «یان مورگان کرون» در کتاب «بازگشت به خود» یکی از جذاب‌ ترین مباحث روان‌شناسی شخصیت را برای خواننده مطرح کرده‌ اند.

شخصیت شناسی براساس مدل اینیاگرام، یکی از راه‌ هایی است که شما می‌توانید با فهم آن، شخصیت خود و اطرافیان‌ تان را بهتر بشناسید و تحلیل کنید.

«اینیاگرام» روشی باستانی برای طبقه‌ بندی تیپ‌ های شخصیتی متفاوت است. براساس این روش، انسان‌ ها به ۹ تیپ شخصیتی متفاوت تقسیم می‌ شوند.

کمال گرا، بازیگر، کمک‌ کننده، فردگرا و رمانتیک، کنجکاو، وفادار، خوش‌ گذران، مبارزه‌ طلب و صلح‌ طلب تیپ‌های شخصیتی این نظام روان‌ شناختی هستند.

اگر دوست دارید بدانید در کدام دسته‌ بندی جا می‌گیرید و رابطۀ هرکدام از این تیپ‌های شخصیتی با یکدیگر به چه صورت است، حتما این کتاب را بخوانید.

مطمئنم اگر حتی علاقۀ کمی به روان‌ شناسی شخصیت داشته‌ باشید، عاشق این کتاب خواهید شد.

9 کتاب برتر روانشناسی شخصیت
 
۸.کتاب هفت عادت مردمان مؤثر
یکی دیگر از معروف‌ ترین و محبوب‌ ترین کتابهای روانشناسی شخصیت، کتاب «هفت عادت انسان های تاثیرگذار» نوشتۀ «استفان کاوی» است.

او در مقدمۀ کتاب عنوان می‌گوید که طبیعتْ قوانین خاص خودش را در کمک به مردمان موفق دارد. برای دستیابی به موفقیت باید عادات مختلفی را درپیش گرفت. البته این قوانین را او کشف نکرده است بلکه او با مشاهدۀ صِرف توانسته‌ است این عادات را از دل طبیعت بیرون بکشد.

او در این کتاب هفت قاعدۀ کلی برای موفقیت را به شما می‌ آموزد. این هفت قانون در هفت عبارت زیر خلاصه می‌شوند:

عامل بودن، شروع از پایان در ذهن، نخست به اولین‌ ها پرداختن، برنده ـ برنده اندیشیدن، اول فهمیدن و سپس فهماندن، هم‌ افزایی یا سینِرژی، تیز کردن اره یا پیشرفت مستمر و فرایندهای پیشرفت.

چندان مفهوم نبود؟! حق دارید. باید کتاب را بخوانید تا بفهمید هرکدام از این قوانین بیانگر چه چیزی هستند. پس تا دیر نشده و هنوز برای فهم این عبارات کنجکاو هستید، دست بجنبانید و کتاب «هفت عادت مردمان مؤثر» را بخوانید. باشد که تأثیرگذار شوید!

9 کتاب برتر روانشناسی شخصیت
 
۹.کتاب اثر مرکب
«دارن هاردی» در کتاب «اثر مرکب» کوشیده‌ است شما را با اصول موفقیت در زندگی آشنا کند. ازنظر او، این گام‌ ها و تصمیمات کوچک در زندگی ما هستند که اثر مهمی بر آینده و راه ما خواهند گذاشت؛ گام‌ ها و برنامه‌ های کوچکی که شاید تا به‌ حال به اهمیت‌ شان دقت نکرده‌ ایم و از تأثیر گذاری آنها غافل بوده‌ ایم.

او برای اثبات این مفهوم مثال جالبی می‌زند:

«اگر بین ۳ میلیون دلار پول نقد یا ۱ سکۀ ۱ سنتی که در ۳۱ روز آینده هرروز ارزشش دو برابر شود حق انتخاب بگذاریم، فکر می‌کنم اکثر مردم همان ۳ میلیون دلار نقد را انتخاب کنند! اما درواقع، پیشنهاد دوم بهتر است. در روز پنجم انتخاب اول هنوز همان ۳ میلیون دلار است و انتخاب دوم تنها ۱۶ سنت! در روز بیستم انتخاب اول همان ۳ میلیون دلار است و انتخاب دوم ۵۲۳۴ دلار! اما جادوی اثر مرکب آنجاست که در روز سی‌ و یکم انتخاب اول هنوز همان ۳ میلیون دلار مانده است و انتخاب دوم ۱۰٫۷۳۴٫۱۸۰ دلار می‌شود؛ یعنی بیش از سه‌ برابر انتخاب اول!»

البته به همان میزانی که تصمیمات کوچک اما مستمر، نتایج مثبتی به‌ بار خواهند آورد، تصمیمات اشتباه نیز حتی اگر کوچک باشند، ممکن است زندگی شما را به‌ کل تحت‌ تأثیر قرار دهند. به‌ قول معروف، «انسان گاهی با یک اشتباه ۱۹ می‌شود و گاهی با یک اشتباه صفر!»

دارن هاردی در این کتاب به شما نشان می‌دهد که چگونه از تصمیمات کوچک خود به‌ عنوان برنامه‌ ای برای موفقیت استفاده کنید یا چگونه به عادات رفتاری خود جهت بدهید تا بتوانید در مسیر درست اهداف خود گام بردارید.


منبع:
سایت چطور
نسخه چاپی