دو مورد کاربردی در استفاده از واقعیت مجازی

واقعیت مجازی به شما امکان می‌دهد نگاهی به درون بدنتان داشته باشید و می‌تواند به بهبودِ رساندن دارو به هدف کمک کند

 
ارائه سلولهای 3 بعدی موجود در بدن، به طور سنتی با استفاده از رسانه های 2 بعدی مانند صفحه نمایش رایانه یا کاغذ، نمایش داده می‌شود. با این وجود، ظهور هدست‌های واقعیت مجازی (VR) به این معنی است که اکنون می‌توان تجسم و تعامل با داده‌های علمی را در یک دنیای مجازی 3 بعدی انجام داد. در یک مقاله‌ی چشم اندازی که در مجله ترافیک منتشر شده است، متخصصان چگونگی استفاده از تکنیک‌های تصویر برداری لبه تیز را برای ساختن یک مدل مجازی سه بعدی از یک سلول نشان داده‌اند،که به دانشمندان و دانشجویان و عموم مردم امکان می‌دهد تا یک سلول "واقعی" را کشف و با آن تعامل کنند.
 
این رویکرد ممکن است درک دانش آموزان از فرآیندهای سلولی را بهبود بخشد و باعث تقویت یاد گیری، تحقیق و تعامل عمومی شود.
 
دکتر آنگوس جانستون، نویسنده اصلی، از دانشگاه موناش، در استرالیا، گفت:" واقعیت مجازی راهی را که به سلولها نگاه می‌کنیم تغییر می‌دهد و به ما امکان می‌دهد دنیای زیر سلولی را کشف کنیم."
 
پروفسور رابرت پارتون، نویسنده ارشد، از دانشگاه کوئینزلند، در استرالیا، گفت: "من می‌توانم یک تجربه واقعیت مجازی را تصور کنم که نه تنها از مناظر این دنیای جدید این تجربه شگفت زده می‌شویم بلکه با ساکنان این دنیا نیز ملاقات و تعامل خواهیم کرد."
 

حفاظت از اتاق نشیمن: بازی و واقعیت مجازی برای حفاظت از حشرات و اکوسیستم

بازیکنان با استفاده از دانش به دست آمده از طریق گیم پلی پروانه‌ها را کشف و جستجو می‌کنند
 
بازی و واقعیت مجازی می‌تواند پلی بزند بر شکاف بین جوامع شهری و طبیعت. از این طریق می‌توان راه را برای حفظ حشرات از طریق آموزش و مشارکت هموار کرد. این همان چیزی است که تیم دانشگاه بین المللی فلوریدا، آلبان دلامار و زیست شناس دکتر جیسون کلایبورن با توسعه یک بازی واقعیت مجازی اختصاص داده شده به حشرات و گونه‌های گیاهی تلاش می کنند به آن برسند. با تمرکز بر پروانه‌های در خطر، ایده نوآورانه آنها تحت عنوان Butterfly World 1.0 (پروانه جهانی 1.0)، در مجله دارای دسترسی آزاد Rethinking Ecology شرح داده شده است.
 
Butterfly World 1.0  یک بازی ماجراجویی است که با هدف درگیر کردن کاربران خود در اکتشاف و آموزشِ شبیه سازی شده طراحی شده است. Butterfly World بازیکنان را در جنگل خشک نیمه گرمسیری فلوریدا کیز (واقع در مجمع الجزایری واقع در سواحل جنوبی فلوریدا، ایالات متحده آمریکا) قرار داده و آنان  را به داخل یک محیط مجازی همه جانبه‌ای می‌کشد که در آنجا از روابط بین پروانه‌ها، گیاهان و گونه‌های تهاجمی مطلع می‌شوند. تصور کنید زمانی را که دانش آموزان به جای باز کردن کتاب درسی بتوانند چشمان خود را به سمت یک دنیای مجازی باز کنند. در حالی که این مجموعه را کاوش می‌کنند، با پروانه swallowtail فدرال که در معرض خطر است، و گیاهان بومی و عجیب و غریب و چندین پروانه دیگر که در اکوسیستم جنگل خشک ساکن هستند، ارتباط و تعامل برقرار کرده و در باره آنها می‌آموزند. کسب سایر تجربیات مربوط به واقعیت مجازی مربوط به طبیعت، از جمله آگاهی در باره حفاظت و برنامه‌های آموزشی، به مشاهدات منفعل با حداقل تعامل مستقیم بین شرکت کنندگان و محیط مجازی تکیه دارد.
 
به گفته نویسندگان، واقعیت مجازی و بازی‌های جدی "مرزهای جدید آموزش محیط زیست" هستند و "فرصتی بی نظیر برای تعامل و یاد گیری در مورد گونه‌ها و اکوسیستم‌های مختلف" ارائه می‌دهند.
 
مهمترین مزیت این است که این نوع تجربه تعاملی و ایجاد شده توسط رایانه باعث می‌شود تا افراد بتوانند پدیده‌هایی را مشاهده کنند که در غیر این صورت مشاهده آنها غیر ممکن یا دشوار است، مانند جایگزین جنگل در مدت زمان طولانی، پروانه‌های نادر در جنگل‌های خشک گرمسیری یا اثرات گونه‌های تهاجمی در برابر حیوانات وحشی بومی.
 
دانشمندان می‌گویند: "تصور کنید زمانی را که دانش آموزان به جای باز کردن کتاب درسی بتوانند چشمان خود را به سمت یک دنیای مجازی باز کنند. ما در زمانی زندگی می کنیم که یاد گیری تجربی و داستانهایی در مورد گونه‌های مختلف باید اهمیت داشته باشد، زیرا نحوه احساس و ارتباط با این گونه‌ها، وجود مداوم آنها در حال و آینده را مشخص و لزوم آن را یادآوری می‌کند. در حالی که فناوری نمی‌تواند جایگزین قرار گرفتن واقعی در معرض محیط طبیعی شود، می‌تواند تجربه‌های مشابه و تقریباً واقع بینانه را در هنگام اجرای مناسب ارائه دهد. "
 
در خاتمه ، Delamarre  و Clayborn خاطر نشان کردند که هدف از Butterfly World ساخت دانش، برانگیختن کنجکاوی نهفته و پرورش همدلی برای حشرات و حفاظت از اکوسیستم است.
 

توضیحی مختصر در مورد هدست‌های واقعیت مجازی

این هدست‌ها دارای نرم افزار‌های بسیاری هستند که با یک جستجوی ساده در فروشگاه‌های گوگل پلی برای اندروید و در اپ استور برای سیستم عامل آی او اس قابل دریافت هستند که بیشتر این نرم افزارها رایگان هستند و نیازی به پرداخت هزینه برای آنها نیست و تنها در برخی از نسخه‌ها غیر رایگان هستند.
 
همچنین پروژه هایی مثل AltspaceVR یا Beebola وجود دارند که امکان تجربه واقعیت مجازی را به صورت عمومی و در مرورگر کاربر یا در پلت فرم‌هایی مثل Vizor فراهم می‌کنند. در پلت فرم Vizor حتی می‌توانید محتوای واقعیت مجازی برای وب ایجاد کنید بدون نیاز به این که یک برنامه نویس حرفه ای باشید.
 
وقتی که هدست واقعیت مجازی را روی سر خود نصب می‌کنیم، در جلوی چشمان خودمان محیطی را مشاهده می‌کنیم که براساس تغییر موقعیت بدن ما تغییر می‌کند و ذهن انسان پس از مدتی می‌پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است

یک محیط واقعیت مجازی در هدست توسط نرم افزار‌های اختصاصی به وجود می‌آید که در بالا به آن اشاره کردیم. برخی از این محیط‌ها به صورت گرافیک کامپیوتری و سه بعدی هستند و برخی دیگر نیز ویدئوها یا تصاویری ۳۶۰ درجه‌ای از محیط‌های واقعی هستند که از قبل فیلم برداری شده‌اند.
 
بر اساس نوع کارکرد هدست واقعیت مجازی می‌شود آنها را به دو بخش تقسیم کرد. اول هدست‌هایی که برای نمایش تصویر از نمایشگرهای اختصاصی که درون خودشان تعبیه شده استفاده می‌کنند، و دوم هدست‌هایی که برای نمایش تصویر از نمایشگر تلفن همراه استفاده می‌کنند.
.
منبع: Wiley - Pensoft PublishersScience Daily
نسخه چاپی