چاپ سه بعدی چگونه می‌تواند صنعت پزشکی را بهبود ببخشد؟
چاپ سه بعدی مزایای بسیاری را برای این حوزه یعنی صنعت پزشکی به منظور بهبود و نجات جان بیماران فراهم ساخته است. در ادامه به چند مزیت آن در امر پزشکی اشاره می‌کنیم.
 

چند مزیت چاپ سه بعدی در صنعت پزشکی

1- آموزش جراحی‌های پیچیده

چاپ سه بعدی

چاپ سه بعدی نقش مهمی در آموزش پزشکان آینده و آماده ساختن آنها برای عمل‌های جراحی واقعی ایفاء می‌کند. تصاویر دو بعدی مفید هستند، با این حال نمی‌توان به خوبی آنها را با نمونه واقعی تطابق داد و اندامهای واقعی را تداعی نمی‌کنند. از سوی دیگر چاپ سه بعدی مدلهایی را فراهم می‌سازد که به نظر واقعی می‌رسند و درست شبیه اندامهای واقعی انسان هستند. این امر روند جراحی را دقیق‌تر و کارآمدتر می‌سازد.
 
2- برخوردار از فناوری پیشرفته
دانشجویان پزشکی می‌توانند بر روی اندامهایی که به صورت سه بعدی چاپ شده‌اند، تمرین کنند. این کار بسیار دقیق‌تر از به عنوان مثال آموزش بر روی اندامهای حیوانات است. آموزش بر روی اندامهای سه بعدی چاپ شده شبیه به انسان کیفیت مهارتهایی که پزشکان در حین آموزش و معالجات پزشکی بیماران کسب می‌کنند را افزایش می‌دهد.
 
3- امکان مراقبتهای پیچیده
چاپگرهای سه بعدی پروتزهایی که بیماران به آن احتیاج دارند را با هزینه اندک می‌سازند، به عنوان مثال در کشورهای جنگ زده این امر می‌تواند به افراد زیادی کمک کند. آنها برای افرادی که توانایی خرید پروتز را ندارند راهی مقرون به صرفه به حساب می‌آیند.
تجهیزات پزشکی ارزان قیمت نیز در کشورهای فقیر و مناطق دور افتاده بسیار اهمیت داردتجهیزات پزشکی ارزان قیمت نیز در کشورهای فقیر و مناطق دور افتاده بسیار اهمیت دارد. مناطقی وجود دارد که زیر ساختهای جاده‌ای آنها برای توزیع تجیهزات پزشکی بسیار بد است. چاپ سه بعدی موجب می‌شود بدون نیاز به حمل و نقل دائم تجهیزات پزشکی مورد نیاز در آن مناطق و روستاها چاپ شوند.
 
4- رفع هزینه بالا و مدت زمان انتظار طولانی
چاپگرهای سه بعدی امکان چاپ تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی سه بعدی را فراهم می‌سازند. امکان چاپ قطعات پلاستیکی این تجهیزات به صورت سه بعدی وجود دارد. این امر به طور قابل توجهی هزینه و زمانی که صرف انتظار برای دریافت یک دستگاه پزشکی جدید از تأمین کنندگان خارجی می‌شود را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، فرایند تولید و کاربردهای بیشتر نیز آسان‌تر می‌شود. این امر تجهیزات را با سهولت بیشتری در دسترس افراد قرار می‌دهد و دسترسی به مناطق کم درآمد یا مناطقی که دسترسی به آنجا سخت است برای دریافت آسان‌تر تجهیزات پزشکی که به صورت سه بعدی چاپ شده‌اند را فراهم می‌سازد.
 
5- امکان سفارشی سازی

پروتز سه بعدی

ساخت پروتز به روش سنتی بسیار گران تمام می‌شود به این دلیل که باید به صورت اختصاصی برای فرد ساخته شوند. چاپگرهای سه بعدی به کاربران آزادی عمل و حق انتخاب می‌دهند، به عنوان مثال طرح‌ها، اشکال، اندازه‌ها و رنگهای پروتزهای خود را می‌توانند انتخاب کنند. این امر باعث می‌شود هر قطعه چاپ سه بعدی شخصی سازی شود. چاپگرهای سه بعدی همچنین اجازه می‌دهند پروتزها با قیمتی پایین‌تر و با دسترسی بیشتر ارائه شوند.

6- افزایش نوآوری
چاپ سه بعدی در مقایسه با تولیدات سنتی، می‌تواند تجهیزات پزشکی را سریعتر تولید کند. جدای از آن، اشیاء و  ابزارهای پزشکی که به طریق چاپ سه بعدی ساخته شده‌اند، از قابلیت اطمینان  و دقت بالاتری برخوردار هستند و در کیفیت و وضوح بالایی عرضه می‌شوند.
 
7- ابتکار و خلاقیت
از آنجا که فرایند تولید محصولات جدید پزشکی با کمک چاپ سه بعدی آسانتر و مقرون به صرفه‌تر شده است، محققان و متخصصان امر پزشکی می‌توانند نوآوری‌های جدیدی را در حوزه پزشکی ایجاد کنند.

به عنوان مثال، امروزه از چاپ سه‌بعدی برای ایجاد ارگانوئیدها و مدلهای کوچک بدن انسان استفاده می‌شود. این محصولات برای درمان سرطان از طریق آزمایش سلولهای تومور بیمار و مشاهده نحوه پاسخ آن به برخی داروهای خاص استفاده می‌شود.
از کاربردهای چاپ سه بعدی در ساخت ابزارهای پزشکی می‌توان نام برداز کاربردهای چاپ سه بعدی در ساخت ابزارهای پزشکی می‌توان نام برد. افراد شاغل در رشته مهندسی پزشکی هم اکنون می‌توانند ابزارهای جراحی مانند پنس، هموستات، اسکالپل یا تیغ جراحی و غیره را به صورت سه بعدی چاپ کنند، غیر از آن، می‌توانند ابزار بسیار کوچک و در عین حال دقیق و ظریفی را تولید نمایند. این ابزارها همچنین نسبت به سایر ابزارهای پزشکی که با روشهای سنتی تولید می‌شوند، ارزانتر تمام می‌شوند.

آیا می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید از چاپ سه بعدی در حرفه و شغل خود استفاده کنید؟ می‌توانید برای این کار با متخصصان این امر تماس گرفته و در این زمینه با آنها مشورت کنید.
 

دقت و ظرافت در کار چاپگر سه بعدی

در ادامه یکی از چاپگرهای سه بعدی را معرفی و به مزایای آن در صنعت پزشکی می‌پردازیم.

چاپگر سه بعدی بولت پرو (Bolt PRO) مزایای زیر را در صنعت پزشکی ارائه می‌کند.
 

* تنوع مواد

با چاپگر سه بعدی بولت پرو، می‌توانید با مواد مختلف اقدام به چاپ سه بعدی کنید. این چاپگر می‌تواند در ناحیه‌ای از استخوان بیمار که در تماس با پروتز است، رویه نرمی به صورت سه بعدی چاپ نماید. این امر ناراحتی بیمار را کمتر ساخته و آسیب و خطر صدمه دیدگی را کاهش می‌دهد.
 

* حجم بزرگ چاپی

این چاپگر قادر به ساخت حجم‌های بزرگ بوده به طوری که برای چاپ سه بعدی استخوانهای بزرگ بسیار ایده‌آل است. این امر به پزشکان اجازه داده یک مدل ملموس را در اختیار داشته باشند به گونه‌ای که بتوانند آن را لمس کرده و عمل جراحی را بهتر درک کنند.
 

* امکان چاپ مواد با درجه حرارت بالا

بولت پرو شما را قادر می‌سازد تا مواد با درجه حرارت بالا و به صورت استرلیزه و ضد عفونی شده چاپ کنید. پلی پروپیلن ماده‌ی بسیار خوبی برای کاربردهای پزشکی است به این دلیل که سطوح بالایی از گرما را فراهم ساخته و در برابر مواد شیمیایی مقاوم است.
 

* دارای فیلتر HEPA

این چاپگر به دلیل برخورداری از فیلتر HEPA برای محیط اداری مناسب است. این فیلتر هر گونه بخار و گاز منفی را تا 9ر99% کاهش می‌دهد. این بدان معنا است که می‌توانید چاپگر بولت پرو را در دفتر خود داشته باشید و از آن برای چاپ فوری و در لحظه استفاده کنید.

کاربردهای چاپ سه بعدی در پزشکی باعث بهبود و افزایش کیفیت زندگی افراد می‌شوند. یقین داریم که در نهایت چاپگرهای سه بعدی بخش حیاتی در فرایندهای پزشکی را به خود اختصاص خواهند داد.


منبع: lpfrg &cmac  
نسخه چاپی