فرمول پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی
یکی از سؤالات مهمی که هم نامزدهای کرسی قانون گذاری و هم طرفداران آنها به دنبال آن هستند، راهکار و فرمول پیروزی در انتخابات است، اینکه با چه ویژگی و راهبردی می توان در مسابقات سیاسی و اجتماعی گوی سبقت را از دیگران ربود و به سکوی پیروزی دست یافت، موضوع بسیار مهم و کلیدی است که  هم نامزدهای این عرصه و هم ستادهای انتخاباتی ایشان و در مرتبه وسیع تر آحاد مردم و طرفداران باید به آن توجه جدی داشته باشند. در این مقاله و یاداشت سعی داریم به این پرسش مهم پاسخ دهیم.

 
فرمول پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی

1-از سفره و خرج های لاکچری تا نفوذ در قلب‌ها
گاهی برخی افراد این چنین تصور می‌کنند که با برپا کردن مهمانی‌های مجلل و پهن کردن سفره‌های پرزرق و برق می‌توانند قلبهای حاضران را تسخیر حیله و ترفند خود نمایند، برخی افراد با فرا رسیدن ایام رقابت انتخاباتی میزبان صدها و بلکه هزاران مهمان از دوستان و آشنایان و ایل و طایفه خود می‌شوند، تا اینکه بدین وسیله گوی سبقت را از دیگر رقبای خود بربایند، استفاده از این خطوط قرمز تنها افراد ساده اندیش را تسلیم خواسته‌های این چنین میزبانانی کند، ولی اکثریت افراد فرهیخته و تأثیر گذار جامعه در برابر این رنگ و لعاب‌ها مسیر صحیح انتخاب را گم نمی‌کنند، این چنین میزبانانی فراموش کرده‌اند که ریسمان قلب‌های مردم به دست خداست و این چنین هزینه‌های بی‌فایده در اکثر موارد جز اسراف و هدر دادن مال نتیجه‌ای را به دنبال نخواهد داشت.

خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّکَ لا تَهْدی مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ یَهْدی مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدینَ؛[1]تو نمى‌‏توانى کسى را که دوست دارى هدایت کنى؛ ولى خداوند هر کس را بخواهد هدایت مى‏‌کند؛ و او به هدایت یافتگان آگاهتر است!» یکی از رهنمودهای رهبری در خصوص چگونگی جذب قلب‌ها می تواند ناظر به همین آیه شریف باشد، ایشان در عبارتی این چنین بیان فرمودند: «... اما این دست قدرت خداوند است که مالک دل‌هاست؛ که «قلب المرء بین اصبعی الرّحمن». خدای متعال است که دل‌ها را عازم می‌کند، جازم می‌کند، اراده‌ها را بسیج می‌کند و این اتفاق می‌افتد. در این حوادث، دست قدرت خداوند محسوس است. چون دست قدرت الهی هست، بنابراین پیروزی هم در آن قطعی است».[2]
 
2- فرمول جذب محبت، رأی و نظر مردم
اگر یک کاندیدای مجلس شورای اسلامی به دنبال اقبال، محبت و حسن نظر بلند مدت و فراگیر مردم است، این هدف مهم به طور قطع و یقین با ترفند و حیله‌های مادی و دنیوی همچون هدیه‌های مختلف مادی محقق نمی‌شود، بخصوص هدیه‌های غیر خالصانه‌ای که اهداف دنیوی را دنبال می‌کنند، اینجا این سؤال پیش می‌آید پس راهکار چیست؟ خدای متعال یک راهکار قرآنی را در پیش روی کاندیداهای نمایندگی مردم قرار داده است، خدای متعال در سوره  مبارکه قصص می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا؛[3] مسلّماً کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‌‏اند، خداوند رحمان محبّتى براى آنان در دل‌ها قرار مى‏‌دهد!» با توجه به این فرمول قرآنی می توان به چند شاخص مهم اشاره کرد:
مجلس شورای اسلامی جایگاهی است که کار تشکیلاتی باید در آن نمود عینی داشته باشد، کار فردی و انفرادی به طور قطع و یقین در این چنین جمعی تأثیر اثربخشی نخواهد داشتالف): إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا، می تواند در بردارنده روحیه جهادی، اخلاص، تقوا، باور به آرمان های نظام اسلامی و قرآنی باشد، یک نماینده اصلح باید شاخص ایمان را با تمام انواع و اقسام آن در زندگی و حرکت سیاسی و اجتماعی خود به اثبات رسانده باشد.

ب): عَمِلُوا الصَّالِحاتِ، رفتار، موضع گیری، تفکر و عملکرد یک کاندیدا در جامعه باید نمود بارز عمل صالح باشد. در این چنین فضا و رویکردی است که می‌توان امید داشت که خدای متعال رأی و  نظر عمومی را به سوی این دست افراد متمایل نماید. «سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا؛ خداوند رحمان محبّتى براى آنان در دلها قرار مى‏‌دهد!»  نکته اصلى آن این است که:  «ایمان و عمل صالح» جاذبه و کشش فوق- العاده‏اى دارد، اعتقاد به یگانگى خدا و دعوت پیامبران که بازتابش در روح و فکر و گفتار و کردار انسان به صورت اخلاق عالیه انسانى، تقوا و پاکى و درستى‏ و امانت و شجاعت و ایثار و گذشت، تجلى کند، همچون نیروهاى عظیم مغناطیسی کِشنده و رباینده است. حتى افراد ناپاک و آلوده از پاکان لذت مى‌‏برند، و از ناپاکانى همچون خود متنفرند.[4]
 
3-مغز متفکر  کشور و تخصص و دانش کافی
یکی از نکاتی که در خصوص ویژگی های نماینده ممتاز باید به آن توجه داشت این است که مجلس شورای اسلامی به مثابه یک اتاق مدیریت، تدبیر، برنامه ریزی و ریل گذاری است، در واقع مجلس در قیاس با دستگاه انسان می تواند شبیه سیستم مغز باشد، اگر مغز انسان درست فرمان ندهد، درست مدیریت و تدبیر نیندیشد، انسان در بحران و گرفتاری قرار خواهد گرفت، حال برای این اتاق فکر و عملیات باید افرادی انتخاب شوند که شأنیت و تخصص لازم را داشته باشند، نه افراد بی سوادی که فاقد قدرت تحلیل مسأله های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی،... هستند. به طور قطع و یقین افراد هوشمند در انتخاب نماینده ممتاز نگاه روشنی به تخصص آنها نیز دارند؛ چرا که بر اساس آموزه‌های قرآنی هیچ گاه انسان‌های دانشمند و دانا با افراد جاهل مساوی نیستند: «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذینَ لا یَعْلَمُونَ إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ؛[5] بگو: «آیا کسانى که مى‏دانند با کسانى که نمى‏‌دانند یکسانند؟! تنها خردمندان متذکّر مى‏‌شوند!»
 
فرمول پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی

4-شجاعت، روحیه جهادی و انقلابی
نوعاً مردم از نمایندگانی حمایت و پشتیبانی می‌کنند که دارای روحیه جهادی و جنگندگی باشند، به طوری که برای استیفای حقوق مردم در تمام عرصه های زندگی اجتماعی از خود اقتدار و شجاعت نشان دهند، نه افراد محافظه کاری که با کوچکترین بهانه حقوق عامه را زیر پا گذاشته و منافع فردی را بر منافع عمومی ترجیح می دهند، روحیه جهادی و نترس بودن موجب می شود یک نماینده در عرصه بین المللی نیز  مقتدر وارد شود و در برابر تهدیدهای جامعه استکباری از خود ضعف و سستی نشان ندهد. در سایه شجاعت و روحیه جهادی است که می‌توان امید به  وضع قوانین عزتمدارانه داشت. امام على(علیه السلام) : «اَلشَّجاعَةُ عِزٌّ حاضِرٌ، اَلجُبنُ ذُلٌّ ظاهِرٌ؛[6] شجاعت عزّتى است آماده، ترس ذلّتى است آشکار».
 
5-روحیه کار تشکیلاتی، سعه صدر و انتقاد پذیری
مجلس شورای اسلامی جایگاهی است که کار تشکیلاتی باید در آن نمود عینی داشته باشد، کار فردی و انفرادی به طور قطع و یقین در این چنین جمعی تأثیر اثربخشی نخواهد داشت، از این رو افرادی که روحیه کار تشکیلاتی ندارند، و نمی‌توانند خود را به جمع نخبگانی ملحق کنند و از گروه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی فاصله می‌گیرند، نمی‌تواند در این عرصه به موفقیت لازم دست یابند، در سال‌های گذشته با افرادی مواجه بودیم که بعد از تصاحب کرسی مجلس شورای اسلامی رابط اثر بخش و مفید با بدنه علمی و انقلابی کشور برقرار نکردند، این رویه فردگرایی اگر در بدنه مجلس نیز رسوخ کند هیچ گونه موفقیتی را به دنبال نخواهد داشت، از طرفی یک نماینده باید برخوردار از سعه صدر  باشد، سعه صدری که او را به درستی مدیریت کند به طوری که رفتار تنش‌زا و خلاف عقلانیت و اخلاق از خود بروز ندهد.
 
پی‌نوشت‌ها:
[1]. سوره مبارکه قصص، آیه 56.
[2]. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری - 1389/12/19.
[3]. سوره مبارکه مریم، آیه 96.
[4].تفسیر نمونه، ج‏13، ص144.
[5]. سوره مبارکه زمر، آیه 9.
[6]. شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم ج 1 ، ص 152، ح 572.
نسخه چاپی