انرژی‌های تجدیدپذیر

انرژی خورشیدی

خورشید می‌تواند تمام انرژی مور نیاز ما را به رایگان تأمین کند! مشکل اصلی جمع آوری و ذخیره این انرژی به شیوه‌ای مقرون به صرفه است.
 
امروزه، می‌توانیم با استفاده از صفحات یا سلولهایی، از خورشید انرژی به دست آوریم. این صفحات را در سقف خانه‌ها و سایر ساختمانها قرار داده و انرژی خورشیدی را به گرما تبدیل می‌کنند. با استفاده از این انرژی می‌توانیم آب یا هوای داخل را گرم نماییم.
 
سلولهای خورشیدی، نور خورشید را به طور مستقیم به الکتریسیته تبدیل می‌کنند. آنها در اجسام کوچکی مانند ساعت و ماشین حساب جیبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
نور خورشید در بیابانها و سایر مناطق نیمه گرمسیری به وسیله آینه‌های بزرگی جذب یا گرفته شده و به گرما تبدیل می‌شود. آبی که 30 برابر داغتر از نقطه جوش خود است بخاری را ایجاد می‌کند که به نوبه خود الکتریسته تولید می‌نماید.
 

انرژی زمین گرمایی

قدرت یا نیروی حاصل از حرارت مرکز زمین می‌تواند در مکانهایی تولید شود که آب در تماس با سنگ داغ زیر سطح زمین باشد. آبی که به این مناطق داغ می‌رسد به بخار تبدیل شده و سپس از این بخار الکتریسیته تولید می‌‌کنند. در مکانهایی که هیچگونه ذخایر آب زیر زمینی طبیعی وجود ندارد، مهندسین به لایه‌های داغ سنگ، آب پمپ می‌نمایند.
 
گرمای حاصل از حرارت مرکزی  زمین منبعی مهم از انرژی در کشورهایی مانند ایسلند، ایتالیا، نیوزیلند، کالیفرنیا و فیلیپین که در مناطق آتشفشانی قرار دارند، است. چشمه‌های آبگرم یا آبفشانها، فوران آب داغ هستند که به سطح زمین می‌رسند. چنین آب گرم طبیعی جهت گرم کردن خانه‌ها و گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

انرژی باد

برای چندین قرن آسیابهای بادی جهت آسیاب کردن غلات و پمپ آب به خارج از مناطق پر آب مانند هلند یا نواحی شمالی آلمان مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
 
 امروزه، ژنراتورهای بادی بزرگ، نیروی باد را به الکتریسیته تبدیل می‌سازند، هر چند چنین دستگاه‌هایی تنها می‌توانند در مکانهایی با باد قوی و پایدار مورد استفاده قرار گیرند. در حال حاضر، تولید انرژی بادی در مقیاس بالا هزینه زیادی را می‌طلبد.
 

انرژی جزر و مدی

انرژی جزر و مدی از حرکت امواج اقیانوسی به دست می‌آید. یکی از راه‌های استفاده از نیروی امواج، قرار دادن سد در خلیج است. هنگامی که آب به درون خلیج وارد و از آن خارج می‌شود توربینی را به چرخش در می‌آورد که آن نیز برق تولید می‌کند.
 
چندین منطقه ساحلی در سراسر جهان وجود دارد که تفاوت ارتفاع میان جزر و مد آنها به 10 متر و بیشتر می‌رسد. بریتانیا، هلند، آلمان و فرانسه دارای مناطقی ساحلی هستند که در آن چنین نیرویی می‌تواند ایجاد شود.
 

همجوشی هسته‌ای

فیوژن یا همجوشی شاید بتواند تمام مشکلات انرژی ما را حل کند. اتم‌های هیدروژن به هم پیوسته هستند و می‌توانند مقادیر زیادی انرژی تولید کنند. بر خلاف شکافتن اتم، فیوژن بی خطرتر است و ضایعات هسته‌ای زیادی تولید نمی‌کند.
 
ما در اقیانوسهای خود تقریباً مقادیر بی پایانی از هیدروژن در اختیار داریم اما تاکنون دانشمندان راهی برای تولید مقادیر زیادی از چنین انرژی به دست نیاورده‌اند. چنین سیستمی که انرژی ارزان را از اقیانوسهای ما تولید می‌کند، سالها و یا دهه‌ها زمان نیاز دارد تا توسعه و تکامل یابد.
 

زیست توده

زیست توده ماده‌ای است که از گیاهان و حیوانات به دست می‌آید. این ماده دارای انرژی‌ای است که خورشید تولید کرده است و هنگامی که سوزانده می‌شود تولید گرما می‌نماید. چوب، گیاهان و محصولات کشاورزی از جمله مهمترین منابع زیست توده در جهان امروزی به شمار می‌روند.
 
زیست توده همچین می‌تواند به سایر اشکال انرژی مانند گاز، اتانول یا بیو دیزل تبدیل شود. به عنوان مثال در برزیل حدود بیست در صد تمام خودروها با سوخت اتانول تولید شده از نیشکر حرکت می‌کنند. زیست توده همچنین یک منبع انرژی تجدید پذیر است به این دلیل که محصولات زراعی و درختان همیشه می‌توانند رشد کنند.
 
انواع زیست توده
 
* چوب
* محصولات زاعی
* سوخت الکلی
* زباله
* گاز حاصل از دفن زباله
 

منابع غیر متعارف

بحران جهانی کمبود انرژی باعث شده که مردم سعی کنند از هر وسیله‌ای برای استحصال انرژی استفاده کنند یا لااقل راه‌های جدید را بیازمایند. از جمله راه‌های غیر متعارفی آزموده شده که به دو مورد آنها در زیر اشاره می‌شود.
 
ارتعاش
در یک کلوب از ارتعاش ناشی از حرکات ریتمیک و راه رفتن برق ساخته می شود.
 
شاید از این به بعد مهمانی‌ها بتوانند به محیط زیست کمک کنند. یک کلوب در هلند از ارتعاشات زمین که در اثر حرکت کردن و تکان مردم ایجاد می‌شود، برای تأمین برق لامپ‌ها استفاده می‌کند. انرژی این ارتعاشات با مواد پیزوالکتریک که وقتی تحت فشار قرار می‌گیرند تغییر الکتریکی ایجاد می‌کنند، ذخیره می‌شود.
 
ارتش ایالات متحده هم بدنبال استفاده از تکنولوژی پیزوالکتریک برای تامین انرژی است. آنها این مواد را در پوتین های سربازان قرار می‌دهند تا رادیو و سایر وسایل سرباز شارژ شود. علیرغم اینکه این انرژی تجدید پذیر پتانسیل های بالایی دارد، اما ارزان نیست.
 
لجن
محققان دانشگاه نوادا به دنبال استفاده از لجن برای تولید انرژی هستند.
 
شهرداری کالیفرنیا سالانه 700 هزار تن لجن خشک تولید می‌کند که می‌تواند برای تولید 10 میلیون کیلووات ساعت برق در روز مورد استفاده قرا بگیرد.
 
دانشگاه نوادا به دنبال خشک کردن لجن برای قابل اشتعال کردن آن در یک فرایند تبخیر شدگی است که نتیجه آن الکتریسیته خواهد بود. تیم تحقیقاتی این دانشگاه ماشینی برای این فرایند ساخته‌اند که بسیار ارزان است و یک فن آوری کارآمد برای تولید انرژی است. قدرت یا نیروی حاصل از حرارت مرکز زمین می‌تواند در مکانهایی تولید شود که آب در تماس با سنگ داغ زیر سطح زمین باشد. این ماشین با استفاده از درجه حرارت کم و در یک بستر سیال از شن و ماسه و نمک، لجن چسبناک را به پودری تبدیل می‌کند که می‌توان با ان سوخت بیومس تولید کرد.
 
این تکنولوژی تبدیل زباله به انرژی به شکل یک سایت طراحی شده است؛ به این معنی که شرکت ها می‌توانند با استفاده از آن در هزینه های حمل و نقل، دفع زباله و تامین برق صرفه جویی کنند. این تحقیق همچنان ادامه دارد و برآوردها نشان داده است تا به اینجای کار بطور بالقوه می تواند در روز 25 هزار کیلووات در ساعت برق تولید کند.
 
منبع: سایت اینگیلیش آنلاین
نسخه چاپی