چگونه از چاپ سه بعدی در فیلم و تلویزیون استفاده می‌‍شود
به عنوان یک صنعت چند میلیارد دلاری، خدمه تولید فیلم و تلویزیون اغلب وظیفه بار سنگین تحقق بخشیدن به دیدگاه‌های هنری را بر عهده دارند - خوشبختانه، چاپ سه ‌بعدی به سرعت به طراحان کمک می‌کند تا انقلابی‌ترین تصورات خود را به شکل واقعیت فیزیکی در آورند و هالیوود به این موضوع توجه کرده است. در این جا چند تا از مهم‌ترین طرقی که چاپ سه بعدی در این صنعت مؤثر است ارائه شده است.
 

چاپگرهای سه‌ بعدی و لباس

متخصصان جلوه‌های ویژه، سازندگان لوازم و طراحان لباس مسئول ساخت بیشتر تبرهای نبرد دو لبه، لباس‌های جارو کشی و منفجر شدن اتومبیل در فیلم و تلویزیون هستند. من می‌گویم "بیشتر" زیرا بسیاری از این موارد اکنون به صورت دیجیتالی ساخته می‌شوند. جلوه‌های دیجیتالی به سطح کاملاً قانع کننده‌ای از ارائه جزئیات رسیده‌اند، اما بسیاری از کارگردانان (و مخاطبان) جلوه‌های ویژه واقعی را به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند که ما در این جا در مورد آن بحث نمی‌کنیم. استودیوهای تولید مجبورند اسباب بازی‌ها و چهره‌های اکشن را تهیه کنند تا برای تولید انبوه به عنوان ماکت‌هایی برای فروش مجدد طراحی شوند، اما چاپ سه بعدی به آنها امکان فروش نسخه‌های دقیق از لوازم را در فیلم‌ها می‌دهد. تا همین اواخر، تقریباً تمام جلوه‌های عملی با استفاده دستی از خشت، گچ، فوم، سیم مرغی، پارچه، چوب و خرده‌های کالاهای مصرفی با روشهای خلاقانه درست می‌شد. امروزه، همین طراحان در حال اتخاذ چاپ سه بعدی هستند تا بسیاری از لوازم جانبی و جلوه‌های آرایش خود را تولید کنند. استفاده از چاپ سه بعدی در صنایع فیلم و تلویزیون مزایای واضحی دارد:
 
* مقرون به صرفه‌تر است - یک قوطی دست ساز می‌تواند نیاز به استفاده از چندین ماده مختلف داشته باشد، که در هر ماده دورریز و ضایعات ایجاد می‌شود و کار برای ساختن لوازم جانبی مورد نیاز ساخت، گران است. همان قطعه می‌تواند به صورت سه بعدی چاپ شود بدون تولید دورریز و ضایعات (یا با مقدار بسیار کمیاز آنها).
 
* سریعتر است - ساختن لوازم با دست می‌تواند روزها یا هفته‌ها طول بکشد در حالی که چاپ سه بعدی آنها فقط چند ساعت طول می‌کشد.
 
* تکرار پذیر است - اغلب لازم است که چندین نسخه از پیشنهادات را تهیه کنید. به طور سنتی، نسخه‌ای با کیفیت بالا برای کلوزآپ‌ها ساخته می‌شود و نسخه‌های با کیفیت پایین نیز برای صحنه‌های پس زمینه و کارهای شیرین کاری ساخته می‌شود. با چاپ سه بعدی، هر نسخه می‌تواند با کیفیت بالا باشد بدون این که هزینه و زمان بیشتری برای تولید آن صرف شود.
 
* با دوام است - لوازم دست ساز گاهی شکننده هستند. لوازم ساخته شده با چاپ سه بعدی با نایلون و TPU آنها را به اندازه کافی سخت می‌کند تا به صورت فیلم نازک دوام داشته باشند، و هنگامی که آنها خراب می‌شوند، چاپ یک نسخه دیگر آسان است.
 
* ماکت‌های دارای مجوز تولید می‌کند - استودیوهای تولید مجبورند اسباب بازی‌ها و چهره‌های اکشن را تهیه کنند تا برای تولید انبوه به عنوان ماکت‌هایی برای فروش مجدد طراحی شوند، اما چاپ سه بعدی به آنها امکان فروش نسخه‌های دقیق از لوازم را در فیلم‌ها می‌دهد. با توجه به سفارشات، ماکت‌هایی مشابه آنچه در فیلم‌ها دیده می‌شود را می‌توان به صورت سه بعدی چاپ کرد. حتی پیشنهادهایی که با دست ساخته شده باشند نیز می‌توانند به صورت سه بعدی اسکن شده و سپس با همان هدف چاپ شوند.
 
لوازم فانتزی و علمی تخیلی از جمله چاپ شده‌ترین اشیاء در هالیوود در حال حاضر هستند. سازندگان ‘Game of Thrones’ از چاپ سه بعدی برای بیشتر زره‌ها، ماسک‌ها، جواهرات و سلاح‌های خود استفاده کردند. جذبه قوی کار آنها در زمینه توسعه لوازم سبک وزن و رآل بود که روی صحنه نمایش ظاهر می‌شوند و نسبت به کار تیم‌های هنرمندان جلوه‌های دیجیتال مقرون به صرفه‌تر هستند. در حقیقت، در بعضی صحنه‌ها سازندگان کاملاً از مسیر دیجیتال دور می‌شوند و از یک اژدهای چاپی سه بعدی عظیم استفاده می‌کنند.
 
فیلم‌های "دنیای ژوراسیک" با چاپ بقایای دایناسورها کاری مشابه انجام دادند. باستان شناسان و طراحان با هم کار کردند تا اسکلتهای گونه‌های مختلف را بازسازی کنند و بر آنها بافتهای واقعی و حتی جزئیاتی را نشان دهند که نشانگر جنسیت و سن آنها است. آنها پیکره‌های سه بعدی فسیل‌های واقعی را اسکن کردند تا به آنها در باز آفرینی لوازم چاپی کمک کند.
 
لباس‌های چاپی سه بعدی بخش عمده‌ای از زیبایی شناسی علمی تخیلی آینده گرایانه در "پلنگ سیاه" مارول بود. طراحان لباس، تاج و یقه‌هایی را اضافه می‌کردند که برای دوخت یا قالب گیری، دشوار و وقت گیر بود. فیلم سازان با جولیا کوئرنر متخصص چاپ 3 بعدی برای چاپ آنها کار کردند. کمک‌های او به روت ا. کارتر، طراح لباس در این فیلم، او را برنده اسکار کرد. کوئرنر توانست از ابعاد دقیق بازیگر آنجلا باست استفاده کند تا مدل مویی را که ملکه راموندا در فیلم می‌پوشید، الگو برداری کند.
 
این تنها زمانی نبود که مارول از چاپ سه بعدی استفاده می‌کرد. زره «مرد آهنین» در چندین فیلم به صورت سه بعدی چاپ شد. برای دستیابی به یک فیت شدگی ایده آل، طراحان مدل، سه بعدی بدن رابرت داونی جونیور را به صورت سه بعدی اسکن کردند. چاپ سه بعدی در MCU تنها با گذشت زمان افزایش یافته است؛ نمونه‌های دیگر "Captain America" ​​و "Thor" هستند. خوزه فرناندز از استودیوی Ironhead توضیح داد که چگونه او و تیمش لباس های فک پایین هلا را از Thor: Ragnarok ساختند. او به اشتراک گذاری نحوه چاپ قطعات کلاه ایمنی سه بعدی (سفت شدگی لیزر انتخابی + مواد تقویت شده با فیبر کربن) و آنچه منجر به نقش درخشان آنها شد می‌پردازد.
 

مینیاتورهای چاپ سه بعدی شده حرکت توقف

حرکت توقف ذاتاً به اثرات جسمی، و به طور ویژه به وجود عروسک‌های قابل پیش بینی و قابل تنظیم، وابسته است. برای حرکت تدریجی با هر فریم، به اشیاء دقیقاً قرار داده شده نیاز است؛ از این رو چاپ سه بعدی به ایجاد تغییرات مختلف در چهره، لوازم و شخصیت‌ها کمک می‌کند تا انیمیشن را تا حد امکان صاف و بدون تنش جلوه دهد.
 
استودیوی انیمیشن LAIKA به دلیل استفاده از چاپ‌های سه بعدی در جلوه‌های حرکت توقف چهره‌های انیمیشنی‌اش مشهور شده است ، مهمترین آنها 'کارولین' و 'کوبو و دو رشته' است، که در هر دو از انیمیشن‌های جایگزینی استفاده می‌کنند که در آن سر یا صورت یک عروسک با یک ورژن کمی متفاوت بین فریم‌ها، برای ایجاد توهم حرکت صورت، جایگزین می‌شود.
 
منبع: 3D PRINTING
نسخه چاپی